Steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nienkeee_

Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 22:57

Ik heb een probleem, mijn verzorgtinker (of tanker) blijft stokstijf staan als ze iets engs ziet of rennende paarden in de wei ziet. Als je haar vervolgens vooruit drijft begint ze te steigeren en het volgende moment naait ze er tussenuit. Daarna is ze weer enigszins bestuurbaar, maar na een paar passen begint het hele ritueel opnieuw. #)
Vooruit drijven is dus niet echt een optie, of ze naait er tussenuit zonder rem of ze gaat omhoog. Bij dat laatste kan ik haar nog 'om' trekken, maar als ze eenmaal in haar bol heeft dat ze wil gaan, gaat ze ook.

Ze is echt supersterk en moeilijk te houden, daarom hang ik er een elastiek aan (martingaal haalt niks uit). Ze is alleen bij deze stukken niet te houden, verder is er niks aan de hand (op wat schrikken na).

Wie o wie heeft de gouden tip?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:59

Je moet haar eerst de tijd geven om hetgene ze eng vind in zich op te nemen. Een soort korte wentijd zeg maar.
Als je merkt dat haar aandacht daarop wat verslapt, kan je weer aansporen.

Een kneveltrens is ook een goed bit voor als je haar niet meer goed kunt besturen. Het is net zo "zacht" als een gewoon gebroken of dubbelgebroken bit maar heeft aan de zijnkanten extra lange stukken zodat het voor je paard geen zin heeft om de mond open te doen en zo de druk op de zijkant te ontwijken.

Nienkeee_

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 23:06

Bedankt voor je tip (:
Ik zal de volgende keer eens proberen om haar even er bij te laten wennen (in de hoop dat ze niet gaat vliegen :+)

Kneveltrensje ken ik idd, maar probleem is dat het mijn verzorgpaardje is en ik heb op het moment niet echt geld om zo'n bitje te kopen. Misschien kan ik er ergens een lenen.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:07

Op Marktplaats heb ik er een aantal gekocht. Dan zijn ze zo'n 15 euro. Scheelt weer.
Welke maat zoek je eigenlijk? En is het een enkel- of dubbelgebroken bit waar je nu mee rijdt?

paardje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:36

Let wel op met andere bitten, op het moment dat je paard zich 'onder druk' gezet voelt, kan dat het steigeren natuurlijk alleen maar verergeren.

Verder: probeer goed aan te voelen wanneer zo'n blokkeermoment er is. Dan even niets doen. Als je voelt dat er wat ruimte is pas beginnen met zachtjes been geven. Ik had ook een hele lastige die omhoog kwam (niet bij iets engs, maar bij iets moeilijks maar dat maakt niet uit). Instructeur zei altijd dat ik op dat moment niets moest doen, tot ik voelde dat het 'blokkeren' over was, dan weer zachtjes drijven of sturen. Paar keer herhalen was ook noodzakelijk ;-) maar hielp uiteindelijk wel. Lastig he!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:22

ben het met het bit eens wat paardje 1986 zegt. Had mijn pony ook, voelde zich onder druk en ging steigeren (dan wel voor de kar, maar toch) nu loopt ze voor de kar op een enkelgebroken bitje en loopt ze stukken beter!

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:36

doet die tink van mij ook, lees even mee

loismalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:32

klinkt raar misschien, maar een vrouw van de stal waar ik rij had dit ook!
ze nam een keer een ei mee en zodra hij ging steigeren deed ze het ei op het hoofd zodat ie brak, het hielp , hij steigerde nooit meer. Maar dit is natuurlijk geen ... normale oplossing xd
met het veranderen van bit zou ik wel uitkijken zoals al gezegd wordt kan het paard dan een 'druk' voelen. Veel succes ermee ! ben benieuwd of je een oplossing vind !

Saleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:53

Mijn paardje deed dat ook. Misschien is het een goed idee om de rug na te laten kijken. Mijn paard deed het ook, van alles geprobeert. Misschien was ze echt bang, nee. Tandarts laten komen en bit laten controleren, nee alles was goed. Ander zadel, nee. De dierenarts laten komen en ze had spierpijn in haar rug. Tijdje stil gestaan met metacam en nu steigert ze niet meer. Laten we hopen dat het niks met haar rug is, maar als alle andere opties niet werken, dan is het misschien toch een idee.

Succes ermee!

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 19:00

Paardje1986; Meestal wacht ik ook wel voordat ze stilstaat (nouja enigszins gekalmeerd is). Dan drijf ik haar vooruit en gaat ze omhoog. Drijf ik niet gaat ze achteruit, toen stond ze alweer met de achterbenen in de greppel :Y) Maar ik zal het binnenkort nog eens een keertje proberen (:

Loismalibu; Ik ben bang dat het ei het niet overleeft :P Zodra ze omhoog gaat pak ik de linkerteugel erbij (om het maar even grofweg te zeggen, ik trek de linkerteugel omlaag) en dat werkt wel goed. Zal vast niet de beste oplossing zijn maar ik heb geen zin in ongelukken :P

Saleentje; Het gebeurt voornamelijk bij momenten dat ze nerveus wordt. Nerveus worden vind ik helemaal niet erg, maar het moet wel controleerbaar blijven (dus niet steigeren of wegrennen). Het zou idd wel kunnen dat ze last krijgt van haar rug als ze bepaalde spieren aanspant, zal het doorgeven aan de eigenaar. Zelf kan ik er weinig aan doen als ze last heeft van de rug.

Een ander bitje proberen doe ik liever niet, aangezien ze prima op dit bitje loopt. Alleen op het punt van steigeren/wegrennen niet echt :P

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 07:08

Lucky gedroeg zich toen ik net kwam ook zo idioot, alleen ging ze bokken als ik haar aandreef (bij jou dus stijgeren). Ik heb gemerkt dat het met vertrouwen te maken heeft. Lucky en ik kenden elkaar net, en ze vertrouwde nog niet op dat ik wist wat gevaar was. Na een paar in situaties te zijn gekomen die ze eng vond, en ik haar liet zien (ik stapte af en ging naar het enge toe met haar) dat het niet eng was, ging het beter. Als we in die situatie kwamen, een tijdje later, dan bleef ik zitten, liet haar even rustig kijken, en ging dan een liedje zingen (worden ze vaak rustig van, ECHT probeer maar eens) en liet haar er heel rustig voorbij lopen. Inmiddels kent en vertrouwd ze me, en doet ze die gekke dingen niet meer.

Succes!

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 16:30

Ik ben vandaag er weer langs geweest, en het ging gewoon goed :+ Ben wel van de andere kant gekomen, maar er was niks aan de hand. Dit keer stonden de paardjes in de wei ook allemaal stil (:

Bedankt voor de tips allemaal!