verzet voorkomen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

verzet voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 20:08

Ik heb een 14-jarige warmbloed merrie... schat van een paard als je er naast staat, pittig wanneer je er mee in de piste rijd, en een draaaaaak wanneer je de straat op gaat.
Weg lopen van stal is ENG en een reden om op een slakkengangetje vooruit te lopen, hoofd hoog en de omgeving afspeuren naar niemendalletjes waar ze zou kunnen van schrikken (vooral gele dingen zijn favoriet). Op de terugweg is er geen probleem, is ze zelfs ietsje te vlot en schrikt ze alleen maar van dingen die het schrikken waard zijn (opvliegende vogel ofzo)

Ze heeft de heel leuke eigenschap om op "enge" momenten tilt te slaan. Ze gaat dan vanuit draf op de rem, zodra ze stil staat gaan de voorbenen de lucht in, en tijdens die stijger-maneuvre draait ze om haar as, zodat ze weer richting huis kijkt en zet het op een lopen. Godzijdank dat ik redelijk stevig in het zadel zit, want je ziet het amper aankomen.
Gelukkig doet ze dit nooit wanneer er verkeer in de buurt is, maar het zal ongetwijfeld wel gebeuren als ze deze grapjes blijft uithalen. Bovendien is mijn geluk ook ooit wel eens op en lig ik naast mijn paard tijdens zo'n maneuvre.
Vandaar ook dit topic: Is er een manier om dit op een vlotte, toch redelijk paardvriendelijke manier af te leren? Ik slaag er ondertussen al in om haar geen volledige draai te laten maken, en als ik een flinke brul geef is ze vaak plots weer poeslief tot ze het volgende excuus gevonden heeft. Maar ze blijft het wel proberen, terwijl ik het liever zou voorkomen.
De zweep heeft ze al gevoeld (en flink ook :o ) dit zorgt alleen maar voor meer verzet en trakteerd ze je op sprongen die bijna de hogeschool waard zijn.
In achteruit zetten heeft geen zin, want dan lijkt de achteruit-knop plots defect te zijn?

Schrik reacties of angst lijkt het niet te zijn. Als ze schrikt in de piste zet ze het op een lopen, en vandaag was ze bang voor spelende koeien en het enige wat ze deed was kijken en snuiven. Die stijger-omdraai trukjes lijken echt puur verzet te zijn, alsof ze haar kudde op de manege niet wil achter laten. Alles om maar weer op vertrouwde grond te kunnen lopen.

Ik weiger te geloven dat ze dit doet puur om me te pesten, maar ik vraag me af hoe ik dit eigenlijk hoor aan te pakken?
Als ik in groep de baan op gaat, dan doet ze het niet. Ze trekt en stuiterd wel tot ze vooraan loopt, maar eens ze de kop te pakken heeft "durft" ze niet meer en moet een ander paard weer voorop.

Chero

Re: verzet voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:31

Lastige situatie! Hoop dat je snel antwoorden krijgt waar je wat mee kunt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:20

Je hebt een peerd met een grote bek en een klein hartje ;)
Je paard is duidelijk onzeker zonder soortgenoten erbij. Om zelfvertrouwen te kweken werkt het vaak om samen met een ervaren paard op pad te gaan en het onzekere paard zoveel mogelijk voorop te laten lopen. Besef wel dat "zoveel mogelijk" zou kunnen bestaan uit stukjes van 10 meter en dan weer veilig achter het andere paard duiken. De onzekerheid van je paard versterk je alleen maar als je de zweep erbij gebruikt. Bouw het voorop lopen eerst op en ga daarna pas weer alleen op pad.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 17:17

Het probleem is dat ik redelijk alleen sta met mijn wandel-hobby. Er vertrekt 1 keer per week een wandeling op de manege (op voorwaarde dat het stralend mooi weer is :roll:) en de rest van de ruiters op stal zijn meer wedstrijdruiters die liever in de piste blijven.
Aangezien de wandeling dus niet altijd door gaat, en ik niet altijd tijd heb (ze vertrekken op een uur dat voor mij moeilijk valt) kan ik niet zo vaak mee gaan. Er zit dus ook geen schot in de zaak. Tegen dat we opnieuw mee kunnen met de wandeling, is ze al vergeten dat ze de vorige keer wel voorop durfde gaan... want ja, nu staat de maïs weer 50cm hoger, dus dat is opnieuw eng :+

Dat ze nu en dan protesteerd en moeilijk doet, vind ik niet zo erg. Ze is misschien 14 jaar oud, maar heeft bij de vorige eigenaren nooit vaak de baan gezien. Dus ik begrijp wel dat het voor haal allemaal nieuw en eng is... maar ze mag het wel iets subtieler laten weten. Dat gesteiger en gedraai is gewoon levensgevaarlijk!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:14

Ashkerlon schreef:
Dus ik begrijp wel dat het voor haal allemaal nieuw en eng is... maar ze mag het wel iets subtieler laten weten. Dat gesteiger en gedraai is gewoon levensgevaarlijk!

Als zij het subtieler laat weten, wat doe je dan? Haar alsnog vertellen dat ze door moet lopen?
Ze geeft het subtieler aan (slakkegangetje vooruit) en dat veeg je terzijde, ze moet toch maar "gewoon" doorlopen. Zij vindt dat moeilijk, maar jij drukt haar door, dan wordt zij vanzelf minder subtiel tot aan het steigeren en draaien aan toe. En NU PAS ga jij nadenken over wat er aan de hand is en hoe je dit kunt verbeteren......
Maar goed, als je geen hulp kunt krijgen van andere ruiters kun je vergelijkbare oefeningen doen als jij naast je paard loopt. Ga met haar wandelen (op z'n Nederlands dus, lopen naast je paard :+ ), speel dan met jullie onderlinge positie, dus laat haar af en toe voor je uit lopen (gebruik een lang touw of longe) en wissel dat af met haar schuin achter je te laten lopen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 20:19

Slakkengangetje veeg ik niet terzijde :n ze mag van mij traag lopen, zolang ze maar vooruit gaat, er hoeft van mij geen vaart achter te zitten. Op bepaalde stukken draaft ze spontaan aan, wat ik enkel maar kan toejuichen, hoewel ik dit niet toelaat op de terugweg. Als ik haar echter volledig laat stil vallen, gaat ze weer de lucht in. Een kleine aanmoediging, vaak enkel op stem, is voldoende om haar voorwaarts te houden. Wel het ene voorzichtige pasje voor het andere, en alles heeeeel goed in de gaten houdend (behalve op de terugweg).

Wandelen heb ik in het begin vaak gedaan. Dan is ze nergens bang van, loopt met de oortjes erop van het mooie weer te genieten. Dan heb ik een zelfverzekerd paard naast me lopen.
Op die manier probeer ik de vaste schrik momenten ook te omzeilen. Als ik een bepaald punt nader, vraag ik eerst of ze wil doorlopen, wil ze niet, vraag ik iets harder, wil ze nog niet, dan stap ik af en ga ik te voet, om daarna er weer op te kruipen. Na een paar keer herhalen gaat ze er dan ook zonder morren voorbij.
Maar als ze flipt op willekeurige punten, de ene keer wel en de andere keer niet, kan ik deze tactiek niet gebruiken.

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:06

Ik herken het wel een beetje. Ik heb zelf ook een merrie, vrij dominant, is ook de baas van de groep thuis. Aan de hand en in de bak prima mee om te gaan zolang duidelijk is wie de baas is, buiten totaal niet. Gelukkig steigert ze inmiddels niet meer hoog en rent ze ook niet terug, maar het is vooral stilstaan alsof er een hek staat en geen stap meer verder zetten. Bij mijn paard is het niet iets waar ze van schrikt, maar overduidelijk nukkigheid, dus je moet maar even kijken of je iets met mijn tip kunt.

Wat ik namelijk wel eens hoorde is dat mensen met een vergelijkbaar probleem hun paard stil zetten in de richting waarin ze heen wilde gaan, op het moment dat het paard vervelend begon te doen. En dan net zo lang stilstaan tot het paard zelf weer gaat lopen, en uiteraard uitgebreidt belonen als het moment daar is. Vergt ontzettend veel geduld, mede daarom heb ik het zelf nooit uit kunnen proberen, maar het schijnt wel succesvol te zijn.
Tot nu toe werkte bij mijn paard eigenlijk wel het beste om haar flink aan het werk te zetten buiten, dus aan de teugel rijden, veel overgangen maken, zodat ze zich niet bezig gaat houden met haar omgeving maar juist alleen met jou.

Veel succes!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 22:45

mijn paard is inderdaad ook de dominante merrie in de kudde. Ze hecht zich enorm aan haar groepje en loopt tijdens de les ook regelmatig te gillen naar de paarden die nog op de weide staan.

Het stil staan en geen poot meer verzetten komt ook bekend voor. Alleen krijg ik dan weer een stijger en omkeer beweging. Dus je laatste tip zal waarschijnlijk geen invloed hebben. Tenzij ik een uur wil lopen vechten.
Zodra ze stil staat is het hoogstens een keer links en rechts kijken (naar mijn idee voelen of ik teugels mee geef of niet) Laat ik de teugels ietsje vieren, hoeft echt niet veel te zijn, is het weer hetzelfde liedje.
Ik moet haar dus constant "kort" houden... behalve natuurlijk weer op de terugweg, dan kan ik ze langer laten, met nu en dan een ophouding omdat ze anders te snel begint te lopen.

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:21

Het aan het werk zetten is natuurlijk vooral om het steigeren voor te zijn, anders heeft het inderdaad weinig zin. En het zal inderdaad de eerste keren geen ontspannen buitenrit voor jou zijn, maar ik denk dat als je dit consequent volhoudt dat het uiteindelijk wel positief zal uitwerken. Vooral omdat jij zegt dat ze de omgeving gebruikt als reden om te staken denk ik juist dat die tip misschien nog wel het beste effect heeft.

Wat betreft het stilstaan, het is dan ook de bedoeling dat als je de teugel viert, en ze gaat klieren, weer stilzetten in de richting waar je heen gaat, net zo lang herhalen totdat ze netjes vooruit loopt als je de teugels laat vieren.

Elke oplossing die je gaat proberen zal veel tijd en geduld kosten, je kunt er niet vanuit gaan dat dit probleem snel is opgelost. Het is de reden dat ik me nu beperkt heb tot de bak, ik had niet de tijd om steeds weer het buitenrijden op te pakken.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 18:25

Ik zal eens kijken welk effect het heeft als ik ze wat meer aan het werk zet. Want nu beslist ze eigenlijk volledig zelf over tempo en gang, ik bepaal alleen de richting. Misschien vermindert het klieren als ik duidelijkere grenzen stel?
Op stal loopt ze soms ook te miepen over de domste dingen, tot ik duidelijk maak dat ik er echt niet van gediend ben en ze het niet moet riskeren om het nog eens te doen. Dan kan ze plots weer normaal doen. Zo wil ze soms niet zijwaarts gaan op de poetsplaats tot ik eens mijn stem verhef...
Ik wil haar op wandeling altijd wat meer ruimte gunnen, omdat ze het nog moet leren, maar misschien werkt dit gewoon niet bij dit paard.
Ik weet dat ze niet van de een op de andere dag gaat veranderen in een volmaakt wandelpaard. Dat verwacht ik ook niet, hoewel ze perfect verkeersmak is. Over een brug lopen waar net een trein onderdoor raast is geen enkel probleem voor haar, terwijl andere paarden meteen op de vlucht slaan. Vrachtwagens die bijna op haar kont parkeren zijn ook geen probleem :n Gele bloempjes in de graskant... daaaaar schrikt ze van :+

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:56

BRT -> RT-P

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:19

Maak je die buitenrit dan alleen? of samen met nog een paard?
Waarmee je kan oefenen is vooral niet alleen buitenrit gaan maken, maar een rustig paard meenemen en dan oefenen of je voorop kan rijden. Als dit goed gaat kan je oefenen dat je een stukje een aantal meter voor dat andere paard gaat rijden net zolang tot je dat andere paard niet nodig hebt...
Je paard moet er ook vertrouwen in krijgen om alleen te gaan...

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 17:09

Zoals je in mijn tweede post kan lezen, ben ik op mezelf aangewezen als ik een buitenrit wil maken.
Met andere paarden erbij gaat vlekkeloos en ik kan op enkele momenten ook wegdraven van de groep, tot ik bij een splitsing kom en mevrouw de weg niet weet. Dan moet ik wachten op de groep of terug keren, maar vooruit gaat ze dan niet meer. Stijgeren en draaien gaat ze op dat ogenblik ook niet doen, enkel een beetje hupsen en moeilijk doen.

Stijgeren en omdraaien doet ze enkel als ik alleen met haar de baan op ga. Iemand die te voet of per fiets mee gaat, zorgt er ook voor dat ze haar manieren houdt. Helaas is het nog moeilijker om iemand op de fiets mee te krijgen, dan een mederuiter. Dus dat lukt een heel enkele keer, maar niet voldoende om het wandelen op te bouwen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 09:38

Ik denk dat het probleem is dat ze niet bij haar vriendinnen weg wil.
En dat is op zich ook heel begrijpelijk want de omgeving is ook eng en anders.
Ik zou als ik jou was een keer met een ander paard op buitenrit gaan.
Volg dat paard gewoon en als dat goed gaat dan ga jij een paar keer voorop.
Uiteindelijk ga je ieders een keer een andere weg halverwege en kijk je hoe het dan gaat.
En ik denk dat je ook wat consequenter moet zijn.
Je geeft haar teveel de kans om terug te gaan. Blijf haar vooruit duwen.
Geef haar niet die kans en het idee dat ze het beter niet kan doen omdat ze dan problemen heeft.
Dat werkt vaak ook goed bij de meeste paarden.

Veel succes!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:06

wat arjette al zei, je kunt proberen heel geduldig te zijn en wachten totdat ze zelf weer gaat lopen. Gaat ze omhoog, dan draai je haar weer in de goede richting en je blijft rustig. Loopt ze achteruit dan drijf je haar uiteraard naar voren, totdat ze weer terug is bij het punt waar je gebleven was. Uiteindelijk gaat ze wel weer lopen, langs het enge punt af.

Heb je daar geen geduld voor, of denk je dat het niet werkt, vraag dan of er een paar keer iemand achteraan loopt om haag naar voren te jagen als ze terug naar huis wil. Persoonlijk heb ik daar ook goeie ervaringen mee. Als ze dan de goede kant op loopt dan beloon je haar en rijd je zo ontspannen mogelijk, zodat ze gaat merken: buiterit=leuk en onstpannig. Draait ze om dan staat daar iemand die haar weer terug jaagt, zodat ze gaat merken: omdraaien=niet fijn.

Probeer eerst een aantal keer de eerste methode, werkt het niet, dan probeer je de tweede.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:20

Je kunt trouwens ook een combinatie van beide manieren toepassen.
Als ze stopt met lopen wacht je totdat ze uitzichzelf weer aanloopt, maar als ze omdraait staat daar iemand om haar weer de goede kant op te sturen.
Verwacht niet dat het in 1 keer werkt, maar oefen dit verschillende keren.
Zorg dat je niet meer alleen naar buiten gaat totdat ze niet meer omdraait. Ze moet het normaal gaan vinden dat ze naar buiten kan zonder om te draaien.

Heel veel succes.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 00:07

Het probleem stelt zich enkel als ik volledig alleen de baan op ga. Is er iemand te voet mee, om haar eventueel vooruit te jagen, dan loopt die er voor niets bij, want dan doet ze ook niets verkeerd. In het begin had ik wel iemand nodig om haar de eerste 100m de baan op te begeleiden, maar ondertussen is dat geen noodzaak meer.
Met een ander paard erbij doet ze ook niet zo dom, enkel als ze op kop loopt en bij een splitsing komt waarbij ze niet weet welke kant ze op moet om "veilig" te zijn. En dan gaat ze ook niet stijgeren of omdraaien, hoogstens achteruit lopen en andere milde vormen van protest.

Stil staan geeft haar de kans om te stijgeren. Zo lang ze voorwaarts blijft, gaat het redelijk vlekkeloos, al is dit vaak maar op een slakkengangetje. Baantjes die ze begint te kennen, wil ze al eens nemen in draf. Op heel goeie dagen kan ik een galopje vragen in de graskant, hoewel je dan voelt dat ze terughoudend is.

Iedere keer dat ik naar buiten ga, gaat het ietsje beter: minder klieren, vlotter stappen,... maar het middel om het stijgeren voor te zijn, heb ik nog niet gevonden. En telkens ik een nieuw baantje durf in te slaan, krijg ik gegarandeerd een stijger-sessie. Daarom niet meteen als ik de bocht om ga, maar stijgeren gaat ze.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:53

Ik heb patent op lastige paarden met buitenrijden, dus ik heb wel veel ervaring. Ik heb ook altijd de pech gehad niemand anders te hebben om mee buiten te kunnen rijden.
Mijn huidige vzp heeft dezelfde nare gewoonten als jouw paard gehad, alleen ging ze niet stijgeren.
Ik heb dit idd opgelost door haar, als je voelt dat ze iets eng vind, stil te zetten. Ze had dan natuurlijk de neiging om zich om te draaien en ervandoor te gaan, maar dan draaide ik rondjes tot ze weer stil stond richting het enge. Na even stilstaan probeerde ik haar heeeeeeeeeeeeeeeel voorzichtig aan te sporen om vooruit te gaan, en dan meestal zing ik een liedje of ga ik fluiten (jaja, ik ben gestoord)Gek genoeg helpt het! En het gaat steeds beter werken, en inmiddels schrikt ze bekant nergens meer van!
Heeft alles te maken met vertrouwen in jouw leiderschap!