Paard dribbelt, hoe weer netjes laten stappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miss_nadine

Paard dribbelt, hoe weer netjes laten stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 17:43

Ten eerste als hier al een topic over bestaat dan hoeft deze natuurlijk niet open te blijven. Ik heb al even met de zoekfunctie gezocht maar helaas niet gevonden wat ik zocht.

Het probleem.. Ik heb samen met iemand een tinker van 16 jaar. Door haar artrose rijden we eigenlijk altijd buiten en dan proberen we buiten ook wat te trainen. Ze is erg braaf en 100% verkeersmak. Ondanks haar streken is ze (voor ons) makkelijk te rijden en er zit echt geen kwaad in.

Het enige waar ik eens in de zoveel tijd tegen aanloop is het gedribbel. Gisteren reden we door de polder en er passeerde een paard. De ruiter vroeg netjes of ze ons mocht inhalen en draafde vervolgens voorbij en zette haar paard aan in galop. Het gevolg mijn peerd wil er natuurlijk achteraan en het lukte mij niet om haar in stap te houden. Ze gaat dan dribbelen, heel irritant want ze zit tussen stap en draf in en ik stuiter als een stuiterbal heen en weer. Ik krijg haar dan niet meer terug naar stap wat ik ook probeer. Als ik mijn been aanleg schiet ze in galop en pakt het bit was. Soms kan ik haar weer bij de les krijgen maar vooral op een drukkere weg durf ik dit niet aan omdat ze als ze haar bui heeft gewoon door de teugel heenloopt. Omkeren of een rondje draaien lijkt even te werken maar twee passen later begint ze weer dribbelen.
Uiteindelijk heb ik haar op een stil stuk in draf gezet en na flink doordraven kreeg ik haar weer netjes naar stap. Maar toen was ik inmiddels al ruim tien minuten bezig geweest en deed alles in mijn lijf pijn van het heen en weer geschud worden.

Graag zou ik tips horen over hoe ik dit het beste aan kan pakken. In de bak rijden is geen optie omdat we dit voor haar artrose niet te vaak willen doen. Het moeten dus tips zijn die ik buiten kan uitvoeren en het liefst ook als de situatie niet perfect is (drukkere weg/ op een dijk, ect).
Het gaat puur en alleen om het weer rustig kunnen stappen, verder is ze erg braaf en luistert goed.

Wiesje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:38

Hallo,
Lijkt me een heel lastig probleem, maar ook wel heel logisch, het blijft toch een kuddedier.
Je schrijft dat als je een rondje draait ze heel even blijft stappen. Dan zou ik zeggen blijf elke keer een rondje draaien en probeer het "stapmoment" uit te breiden door haar als ze dan eenmaal stapt enorm te belonen.
Ik denk niet dat het wegrijden een oplossing is, omdat je dat ook niet overal kan doen, dan gaat ze aanleren dat ze hard mag als ze gaat dribbelen.
In ieder geval, succes ermee!
Groetjes
Wiesje

Sette

Re: Paard dribbelt, hoe weer netjes laten stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:06

Heb je weleens geprobeert om haar aan het werk te zetten, stelling links vragen, stelling rechts, klein beetje schoudervoor, ed om haar af te leiden. Even inhouden weer ontspannen, wat meer spelen met de situatie.

Iris_10

Re: Paard dribbelt, hoe weer netjes laten stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:09

Misschien is stilzetten ook een methode? Ze zal toch op je moeten wachten. Bij iedere keer dat ze gaat dribbelen zet je haar stil, hier moet je uiteraard heel consequent in zijn (anders heeft het niet zoveel nut).

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:29

Probeer een manier te vinden waarop ze weer ontspannen wordt. Als ze wel rustig wil draven kun je dat misschien beter even een stukje doen en dan daarna pas weer stappen. Als je gaat halthouden oid heb je kans dat ze alleen maar meer naar voren wil en dus meer gaat dribbelen.

TVerheijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:53

steeds opnieuw weer laten stappen vooral zelf rustig blijven

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:58

Stilzetten is al genoemd, maar nog een tip is: niet meegaan met haar beweging! Bedenk voor jezelf heel goed wat je WEL wilt, namelijk rustig stappen, en die beweging maak jij met je lijf. Zo vertraag je haar gedribbel en als het goed is zal ze je volgen.
Het klinkt een beetje banketstaaf maar eigenlijk moet je je paard negeren en doen waar je mee bezig was.
Succes!

Edit: energie en ademhaling laag wil ook nog weleens helpen!

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 14:06

Bedankt voor de reacties, erg fijn dat jullie meedenken!

@ Wiesje81: goed belonen als ze even rustig stapt is een idee, dat ga ik ook zeker proberen. Zondag heb ik haar ook beloond toen ze uiteindelijk
rustig was maar toen waren we al geruime tijd verder. Volgende keer draai ik een rondje en zodra ze stapt complimenteer ik haar
gelijk!

@ Sette: dat heb ik inderdaad al geprobeerd. Op het moment dat ik bv. stelling vraag kruipt ze gelijk achter de teugel en loopt vervolgens
dwars door mijn been heen. Ze blijft gewoon door dribbelen ook als ik de oefening langer doorzet. Als ze fris is zet ik haar wel
aan het werk en dit pakt ze meestal goed op. Maar als ze eenmaal dribbeld lijk ik wel niks meer met haar te kunnen beginnen. Ze
blijft bij me in de zin dat ze er niet galop achter aan schiet maar daar is ook alles mee gezegd..

@ Iris_10: stilzetten lukt niet! Ze heeft alleen intresse in het paard verderop en ze loopt dwars door de teugel heen. Ik probeer het wel en lukt
ook als ik haar richting de andere kant stilzet maar zodra ik weer omdraai begint ze gelijk te dribbelen.
Ik moet eerlijk zeggen dat stilstaan sowiezo niet haar beste punt is, dus het is wel iets waarmee ik aan de slag kan qua
trainen, misschien dat ze het dan ook op die momenten beter oppakt.

@ skygirl: draven is opzich een idee aangezien ze hier zondag ook goed op reageerde. Ik heb dan alleen het idee dat ik haar der zin geef.
Ze wil natuurlijk achter het andere paard aan en zodra ze hard mag heeft ze haar zin. Ik heb geprobeerd om haar meer teugel te
geven omdat ze daar normaal goed bij onspant maar ook toen kon ik haar niet in stap houden.

@ TVerheijen: dat is precies wat ik hoop te bereiken maar het punt is dat ik haar niet in stap krijg en zodra ze stapt gaat het om 1 a 2 passen
en dan beginnen we weer opnieuw met dribbelen.

@ anyw1: ik denk dat zelf rustig blijven idd een hele goede is. Ik praat heel veel tegen haar en ze reageert ook goed op mijn stem, alleen
ik kan dat gedribbel met geen mogelijkheid uitzitten. Alles in mijn lijf word door elkaar geschud en het is heel heel moeilijk om dan
nog rustig te ontspannen en met de bewegingen mee te gaan (te remmen). Misschien is zonder zadel mijn zit oefenen wel een idee.
Ik heb nauwelijks gereden deze zomer dus het is niet verkeerd om weer aan mijn houding te gaan werken!

Meer tips en adviezen zijn erg welkom!

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:00

Ik had dit probleem ook heel erg, houd jij je teugels strak vast of heb je ze juist losjes?
Als je ze te strak houd gaat je paard daar weer op in, hoe meer jij ontspannen rijd hoe beter je paard daar op reageert.
Maar het blijven wel kuddedieren dus in die zin is het wel redelijk logisch dat je paard erachteraan ging ;)
Probeer onstpannen te blijven, dan komt het wel goed :)