Een stapje terug?
Ik heb mijn eerste haflinger zo wijs gemaakt met opstappen aangezien hij ook bang was als ik hoger werd dan mijn normale hoogte.
Ga eens poetsen met een kruk, baaltje of ophoging vlak bij je. Bij een ontspannen paard opstapje erbij, wachten tot er weer rust is. Opstappen en door de knieeën gebukt blijven staan, wachten op ontspanning dan je iets oprichten.
Net zo lang tot jij met gestrekte benen wat voorover (om klein te blijven) staat en niet boven de rug uitkomen. Steeds een stukje hoger gaan staan/ je zelf langer maken tot je rechtop ernaast kan staan.
Binnen een paar keer kan je gewoon op de ophoging stappen zonder dat er angst is voor een persoon die groter wordt. Ga als er alle rust is als je rechtop staat op de opstap een beetje over het paard heen hangen om de rug/ ribbenkast aan de andere kant te aaien/borstelen. Wanneer dit goed is kan je langzaam wat van jou gewicht op de rug laten hangen. Op deze manier leren ze dat een groter persoon die gewicht op de rug gaat brengen (opstijgen) geen gevaar is. Je kan ook ervoor kiezen om met iemand erbij dit een keer te doen in de bak, en als laatste even op de rug te stappen (mits je denkt dat je paardje daar niet direct van de kook van raakt) anders eerst zadelen en dan het poetsproces herhalen, en je voet in de beugel steken, en elke keer een stukje verder op te stappen.
Meestal is de onrust door een opklimmende ruiter die groter word. Ik persoonlijk denk door die oogkleppen dat dat stukje gemist is in de training en gewicht op de rug en rijden wel goed geleerd is.