halsstrekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 13:49

Mijn paard heeft een tijd terug eren ostheopatische behandeling gehad aan zijn rug, en sindsdien is hij alleen nog maar aan het halsstrekken...
Daarvoor deden we het wel eens in de les om hem goed los te rijden, en nu neemt hij de kans van zodra de teugels een beetje los zijn schiet hij naar beneden en liefst zo laag mogelijk. Maar van zodra ik de teugels terug opneem volgt hij wel gewoon terug mee naar boven.

Nu stond hij gisteren in de stapmolen (doe ik altijd terwijl ik zijn stal aan het mesten ben) en ik ga even kijken, loopt meneer daar met zen neus nog geen 5 millimeter van de grond.

Nu vraag ik mij af of zoveel halsstrekken wel echt gezond is, en het is ook niet echt plezant dat als hij bijvoorbeeld in galop struikelt, en ik laat per ongeluk zijn teugels los, dat hij ineens zen neus in de grond heeft (en dan is mijn evenwicht ook ineens een pak minder en valt hij op de voorhand).

Weet er iemand tips om van het halsstrekken echt een commando te maken zodat hij niet bij het minste losse teugel tegen de grond hangt?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:51

gewoon been geven als hij te laag loopt.
Verder zou ik even de osteo bellen om te vragen of dit wel helemaal de bedoeling is.
Er kan ook zomaar iets niet helemaal goed gegaan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:54

Volgens mij is het niet heel verkeerd, al worden de voorbenen wel erg belast als hij zo stapt..

Maar verder, jij zit erop (in het rijden dan ;) ) dus jij geeft aan wat kan en mag.. Het is dus aan jou om hem niet de gelegenheid te geven om zomaar hals te gaan strekken..

Commando is niet de bedoeling.. Halsstrekken is gewoon een rijtechnische oefening en geen kunstje..

Misschien zou je verder de ostheopaat eens kunnen vragen hoe dit nu kan en wat hij ervan denkt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:55

Ik denk dat je gewoon consequenter moet rijden. Met halsstrekken is niks mis. Maar alleen op jouw commando. Wees er dus heel streng op dat hij niet meer teugel mag aannemen dan dat jij hem aanbiedt. En hij mag ze al helemaal niet uit je handen trekken. Werk er evt. aan met een instructeur, dat is toch altijd makkelijker!

En wellicht dat je osteopaat ook nog ergens mee kan helpen qua advies, doe eens een belletje en leg het verhaal uit!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 14:14

Chaos schreef:
Ik denk dat je gewoon consequenter moet rijden. Met halsstrekken is niks mis. Maar alleen op jouw commando. Wees er dus heel streng op dat hij niet meer teugel mag aannemen dan dat jij hem aanbiedt. En hij mag ze al helemaal niet uit je handen trekken. Werk er evt. aan met een instructeur, dat is toch altijd makkelijker!

En wellicht dat je osteopaat ook nog ergens mee kan helpen qua advies, doe eens een belletje en leg het verhaal uit!

Hij trekt ook nooit zen teugels los (buiten als hij ineens struikelt, en dan ja mij 'meetrekt'). Dus halsstrekken is op zich geen probleem, al loopt hij dan op zijn voorhand?

Chaos

Re: halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:23

Maar hoe kan hij dan contstant halsstrekken onder het zadel? Dan bied je hem het toch aan, terwijl dat dus niet de bedoeling is.

En hij lijkt mij inderdaad niet goed om je paard altijd zo te laten lopen, want dan heb je contstant nog meer gewicht op die voorhand hangen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 20:14

Chaos schreef:
Maar hoe kan hij dan contstant halsstrekken onder het zadel? Dan bied je hem het toch aan, terwijl dat dus niet de bedoeling is.

En hij lijkt mij inderdaad niet goed om je paard altijd zo te laten lopen, want dan heb je contstant nog meer gewicht op die voorhand hangen.

neenee, hij kan niet constant halsstrekken, maar ik ben iemand die altijd lekker lang met volledig losse teugel in en uitstapt, en ja dan loopt hij toch 2 keer ongeveer 10 minuten met zen neus heel laag en zwaar op zijn voorhand, nu benk al aan het instappen met serieus kortere teugels en dan heeft hij natuurlijk die kans niet.
Ik ga morgen de osteopaat nog eens bellen.

Chaos

Re: halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:25

Ah zo. Excuses, ik had het dan verkeerd begrepen. Ik ben benieuwd wat de osteopaat zegt!!