Handen en benen stil

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

heidy_wilco

Handen en benen stil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 11:10

Hallo!

Ik krijg met rijden mijn handen en benen niet zo goed stil, als ik lichtrijd.
Ik wil het wel heel graag, want het staat zowiezo al netter, en voor Wilco is het ook niet echt heel comfortabel.
Wat ik nu het belangrijkste vind van de 2 zijn mijn handen.
Wie heeft tips?

Alvast bedankt!

laliz

Re: Handen en benen stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:36

Daar zijn al erg veel tips over te vinden hier op Bokt, maar het voornaamste is toch: je bewust worden van handen en benen en blijven oefenen. Zet je handen in ieder geval niet vast en klem je benen niet.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:41

ik ben ook wel benieuwd naar tips, dus ik blijf dit onderwerp volgen

nijn223

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:55

Ik weet niet of jullie spiegels in de bak hebben. Maar dan kan je naar je zelf kijken of je je handen en benen stil houdt. Hierdoor wordt je er zelf meer bewust over als je er vaak mee wordt geconfronteerd.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:12

bewegende handen en benen zijn een gevolg van een nog niet goede balans van je lichaam op je paard :o
door je balans te verbeteren worden ook je handen en benen stiller. Je kunt bijv. je balans verbeteren door regelmatig op een fitnessbal te zitten. helpt goed, succes!

Roxyyy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:16

Op een fitnessbal zitten helpt echt ik heb het ook gedaan :o

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:18

hier hetzelfde probleem, maar wat ik vooral zo verschrikkelijk vind zijn m´n wiebelende benen!! :o
& balans probleem lijkt me niet echt logisch eigenlijk?

_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:21

Een tip die ik ooit heb gekregen;
Probeer te lichtrijden vanuit je knieën en niet vanuit je voeten. Beste manier om dat te oefenen is zonder zadel rijden en dan lichtrijden.

Mursi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:02

Balans oefeningen zijn de oplossing. Misschien kan je ergens Centered Riding lessen volgen zodat je je bewust wordt van je lichaamsdelen?
Je kunt ook iemand je paard aan de longe laten vasthouden, terwijl jij op een barebackpad zit. Zo voel je beter de bewegingen van je paard en heb je veel meer contact. Houdt je armen gespreid opzij en je benen ontspannen. Zo leer je eerst rijden zonder je armen en benen te gebruiken. Je balans moet uit je bekken/heupgebied komen. En een onafhankelijke zit betekend dat je je armen en benen los van elkaar leert te bewegen, zonder dat dat invloed heeft op je zit en je balans. Een fitness bal of een Balimo kruk helpt ook.
Ademhaling vanuit je buik, bekken gekanteld en kijken in de richting waarin je rijdt (dus niet naar beneden/naar je paard).
Natuurlijk ben je ook welkom om bij ons een weekeind intensief te komen trainen op houding en zit.
Voor info kun je mailen met info@stichtingpaardenmetplezier.com

Groeten, Anet

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:37

Het is inderdaad de balans.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:01

nijn223 schreef:
Ik weet niet of jullie spiegels in de bak hebben. Maar dan kan je naar je zelf kijken of je je handen en benen stil houdt. Hierdoor wordt je er zelf meer bewust over als je er vaak mee wordt geconfronteerd.

Klopt, wij hebben ook spiegels in de bak, kan je gelijk controleren of je recht zit :)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 19:27

Iedereen bedankt voor de reacties!
We hebben wel een aantal spiegels, maar die rij is niet lang genoeg om te zien, als ik aan het lichtrijden ben.

@Mursi: Helpen voltigelessen ook? want dan denk ik dat ik nog een paar voltige lessen neem. Ik ga mijn moeder proberen over te halen of ik zo'n trainings weekend mag volgen;)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:30

_Naomi schreef:
Probeer te lichtrijden vanuit je knieën en niet vanuit je voeten. Beste manier om dat te oefenen is zonder zadel rijden en dan lichtrijden.

Dat lijkt me niet de juiste manier, dan ga je juist je knieën knellen, en die moeten het scharnierpunt blijven.
Je kunt misschien proberen telkens andere houdingen met je onderbenen aan te nemen (tijdens het lichtrijden), je legt ze een keer achter de singel, een keertje ervoor, een keertje op de singel, en daar moeten ze blijven, precies zoals jij het wil. Dit heeft bij mij geholpen, mijn onderbenen liggen nu een stuk stabieler.

Mursi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:04

Idd kunnen voltige lessen je ook helpen. Je leert ook dan een onafhankelijke zit. Maar Centered Riding lessen zijn er nog meer op gericht dan voltige lessen, om ook tijdens het rijden een onafhankelijke zit te krijgen.
Bij voltige ben je niet bezig met rijden maar meer met turnen op je paard. Je hoeft dan natuurlijk ook niet je handen en benen in een 'rijhouding' te houden. En dit is nu juist wat jij zoekt........

groeten, Anet
http://www.stichtingpaardenmetplezier.com

_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:52

unicorn_kiss schreef:
_Naomi schreef:

Dat lijkt me niet de juiste manier, dan ga je juist je knieën knellen, en die moeten het scharnierpunt blijven.

Mij heeft het erg geholpen. En nee, ik klem niet met m'n knieën. Maar als je vanuit je voeten lichtrijd ga je heel ver in je zadel staan waardoor je ook sneller het ritme van je paard kwijt raakt. Met lichtrijden vanuit je knieën bedoelde ik ook niet ze tegen het zadel klemmen. Dat staat er niet.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:02

_Naomi schreef:
unicorn_kiss schreef:

Mij heeft het erg geholpen. En nee, ik klem niet met m'n knieën. Maar als je vanuit je voeten lichtrijd ga je heel ver in je zadel staan waardoor je ook sneller het ritme van je paard kwijt raakt. Met lichtrijden vanuit je knieën bedoelde ik ook niet ze tegen het zadel klemmen. Dat staat er niet.

Als je probeert licht te rijden zonder zadel wel ;)

_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:18

Nee hoor

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:09

Om je benen stil te houden kun je je hakken goed uitdrukken, en je knieen gesloten houden aan het zadel.
Voor je handen stilhouden : Schouders naar achteren en je ellebogen in je zij.
Probeer dan ook je rug recht te houden en goed in evenwicht te blijven.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:17

Ik denk dat het echt een kwestie van oefenen is.
Blijf je bewust van wat je doet en zorg dat er iemand is die je helpt.
Bijvoorbeeld een vriendin of een ouder of je instructrice.
Die kan er dan op letten of jij je handen en benen stilhoudt.
Verder weet ik zo ook geen tips.
Het is een kwestie van aanwennen.
Dus vooral blijven oefenen.

Veel succes!

rooij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:03

ik heb ook last van wiebel benen xd
ik hoop dat die balans oefeningen helpen :)