galop blijft een moeilijk punt met me verzorgfries!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaikedewit

galop blijft een moeilijk punt met me verzorgfries!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 09:24

hallo bokkers! :D

In mijn training is het moeilijkste punt de galop.
Ze galopeert wel gewoon, maar soms dan kan ze er elk moment uitvallen.
En als ik dan been geef om haar wakker te maken, galopeert ze gelijk heel ruim, en dan komt haar achterhand er niet meer bij.
ik weet dat galop met een fries vaak moeilijk is, ik wil er aan werken.
(meestal) want met mijn proeven heb ik dan een 7 voor stap en draf en dan een 5 of een 6 voor mijn galop.
Ik gallopeer steeds meer in mijn training, ook op advies van me instructrice.
Als ik haar van voor tegen hou en achter bij drijf dan kropt ze zich helemaal op en gaat ze onwijs diep lopen, dus vandaar dat ik me hand eerder naar voren doe of op de plek houd dan naar me toe doen.
Weten jullie misschien oefeningen om haar wat meer op de achterhand te krijgen in galop?

alvast bedankt en groetjes! ;)

heidy_wilco

Re: galop blijft een moeilijk punt met me verzorgfries!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:00

Heel veel oefenen met vooruit en weer terug rijden, en niet 10 rondjes achterelkaar galoperen, maar veel overgangen naar draf/stap rijden en dan weer aangaloperen. Ik heb bijna het zelfde probleem met mijn Haf (hij valt alleen terug), en ik weet hoe frustrerend dat kan zijn. En jij moet altijd het laatste woord hebben, dus als hij terugvalt, ook direct weer aanspringen.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:49

Zet je paard in galop op de volte en verruim en verklein die weer. Galoppeer ook veel rechte lange stukken, op de binnenhoefslag of middenlijn. Als ze diep gaat lopen als reactie op je been kan jij je handen hoger instellen (van het weekend met clinic geleerd, en dat werkt erg goed!), waardoor ze opgerichter loopt.

Cadence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:10

Lizzle schreef:
Als ze diep gaat lopen als reactie op je been kan jij je handen hoger instellen (van het weekend met clinic geleerd, en dat werkt erg goed!), waardoor ze opgerichter loopt.

Hmm dat kan ook averechts werken waardoor ze gaan hangen op je hand en er 'doorheen' klappen.

Voor friezen is de galop vaak een lastige gang. Hoe is de balans van je paard? Dit kan een reden zijn dat je paard eruit valt. Zorg daarom dat je veel werkt aan de rechtgerichtheid en het in balans zijn in stap en draf, zorg er ook voor dat je in de stap en de draf je paard sterker achter maakt, zodat hij zichzelf ook meer kan gaan dragen (dmv veel (schijn)overgangen, zijgangen etc).
Voltes in galop is inderdaad een goede, wat ik vaak doe is schouder binnen rijden in galop waardoor de galop kleiner wordt maar ze ook meer moeten gaan dragen achter.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:11

veel voltes en overgangen rijden dan gebruikt ze de achterhand meer
en heuveltjes opgalloperen kan ook helpen!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:46

Herkenbaar.
Heb zelf ook een fries en het zelfde probleem.
Ik laat hem aanspringen in galop en laat hem galoperen. Voordat hij er zelf uitvalt neem ik hem terug in draf. Belonen, onspanning terug opzoeken en weer aanspringen. Dat kan je steeds meer uitbereiden. Dus steeds een stukje langer galoperen. Werkt bij mijn paard errug goed :j

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:54

Cadence schreef:
Lizzle schreef:
Als ze diep gaat lopen als reactie op je been kan jij je handen hoger instellen (van het weekend met clinic geleerd, en dat werkt erg goed!), waardoor ze opgerichter loopt.

Hmm dat kan ook averechts werken waardoor ze gaan hangen op je hand en er 'doorheen' klappen.

Dat is waar. Ik kreeg deze tip dan ook juist bij het hangen op de handen.