gewicht verdeling ruiter in de volte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zepp6

gewicht verdeling ruiter in de volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 20:40

Ik heb een vraag. Bij wijken breng je je gewicht naar de plek waar je heen wilt toch?
In de volte wil mijn paard steeds naar buiten en betrap ik mezelf er op dat ik naar binnen hang.
Kan iemand me uitleggen waarom je bij wijken je gewicht naar de kant brengt waar je heen wilt en in de volte dit niet werkt. Of werkt dit in de volte het zelfde? Ik kom er steeds over aan het nadenken en kom er maar niet uit.
Als het hetzelfde is in de volte als met wijken zou ik het goed doen of zou ik mijn gewicht dan meer naar buiten moeten brengen?
Mijn vraag is dus of gewichtsverdeling met wijken en volte anders is?
Ik dank u zeer! ;)

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:32

Je moet kijken waar je heen wil als je op de volte bent. Dan plaats je automatisch je gewicht iets meer op je binnenste zitbeenknobbel. Je paard wil graag onder jou blijven, anders raak het uit balans. Dus je doet het goed.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: gewicht verdeling ruiter in de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:36

Veel gemaakte fout is teveel naar binnen gaan hangen en dan inknikken in de zij. Dan hangt je gewicht nog op de buitenkant en hobbelt het paard de volte uit.

Jezelf lang maken en meekijken de bocht om.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:38

Anne_GTI schreef:
Veel gemaakte fout is teveel naar binnen gaan hangen en dan inknikken in de zij. Dan hangt je gewicht nog op de buitenkant en hobbelt het paard de volte uit.

Jezelf lang maken en meekijken de bocht om.

:j Daar moet je zeker op letten.

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:40

gewoon boven je paard blijven, mee kijken en je lichaam altijd een klein beetje mee draaien.

"al moet ik zeggen dat ik me zelf er ook wel op betrap "

Zepp6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 06:04

Ok bedankt. Dus evenveel druk op beide beugels houden? Het is niet zo dat als mijn paard meer de neiging heeft om naar buiten te gaan ik iets anders moet doen?

Oedi

Re: gewicht verdeling ruiter in de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:13

Je moet proberen iets meer druk op je binnenbeugel te houden. Door de centrifugale krachten in de volte word je altijd wel iets naar buiten geslingerd waardoor je onbewust toch wat naar de buitenkant gaat hangen, zeker in de galop is dit het geval. Iets meer druk op de binnenbeugel is al voldoende. Meer gaan hangen geeft inderdaad het 'knik-effect' zoals Anne_GTI al zei.

DanijJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:35

nooit knikken in je zij, altijd netjes recht op blijven zitten. Het beste is een beetje op je buitenbeugel drukken als je op een volte rijdt. Sucses.