paard gedraagd zich vreemd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cin_love

paard gedraagd zich vreemd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 11:51

Mijn paard die ik nu een half jaar heb heeft een heel apart gedrag.
We kunnen niet echt hoogte van hem krijgen.
Wat doet hij:
- de ene dag netjes stilstaan en de andere dag klieren en constant gaan lopen
- met rijden liep hij eerst in het begin netjes en begon hij daarna te klieren nu begint hij gelijk te klieren en met veel werk hebben we heb dan aan het eind weer redelijk goed lopen

Mijn instructrise heeft er afgelopen 2 weken heel veel mee gewerkt (ik was op vakantie)
Vandaag ben ik er zelf opgegaan met haar erbij hij begon fijner dan voordat ik op vakantie ging maar na enkele 2 rondjes ofzo begon hij weer te klieren hij zet zich dan gewoon vast en je ziet zijn tanden gewoon. Toen is mijn instructrise erop gegaan die kon er ook niks mee en hebben hem maar gelongeerd met bijzet daarna zijn we er weer opgegaan eerst zei en toen ik hij liep na het longeren wel veel beter maar we zijn wel 2 uur bezig geweest.

Ook met springen is hij ineens weer terug gegaan (dat was al voordat ik op vakantie ging) hij liep toen ik hem kocht te crossen en had hem eindelijk redelijk rustig en zo van de 1 op de andere dag valt hij weer terug in zijn oude patroon zonder aanleiding

Mijn instructrise zei dat we misschien harry hoevers konden vragen maar misschien heeft iemand nog andere ideeën.

alvast bedankt,

xDeems

Re: paard gedraagd zich vreemd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:52

Misschien zit zijn bit niet lekker, dat je daarom zijn tanden kan zien..?

cin_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 11:54

Ik heb al 3 bitten geprobeerd dus dat zou het niet zijn

maar toch bedankt voor de reactie

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:55

Tandarts, dierenarts, osteopaat?
Weleens helemaal laten nakijken misschien zit er lichamelijk iets niet lekker?

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:01

Misschien overtraind, geestelijk moe. Je zou wat rust en heel ander werk kunnen proberen om de motivatie weer op te krikken.

cin_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 12:07

Nou dat is het denk ik niet want toen mijn instructrise 3 dagen niet kon dus had hij tijdje rust ging hij daarna juist nog meer klieren ik rij ook heel afwisselend met hem ik spring ermee ik rij dressuur we zijn pas naar het bos geweest en wezen zwemmen

tandarts is hij half jaar geleden ongeveer geweest en toen was alles goed volgens die tandarts dat was nog bij de vorige eigenaar (goede kennisen van ons) hij heeft nog wel zijn hengstentanden terwijl ik dacht dat die meestal eruit gehaald werden

en harry hoevers is een kraker en soort paardenfluisternaar dus daar zaten we al aan te denken;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:08

Een paard is natuurlijk geen robot. Het is niet zo als je eenmaal iets erop geprogrameerd hebt, dat het dan altijd maar goed moet blijven gaan. Soms heb je nou eenmaal een terugval. Gewoon terug naar de basis en van daaruit weer verder werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:18

cin_love schreef:
Nou dat is het denk ik niet want toen mijn instructrise 3 dagen niet kon dus had hij tijdje rust ging hij daarna juist nog meer klieren

Een paard kliert niet.
Een paard kan niet praten zoals wij, dus hij gebruikt zijn gedrag/lichaamstaal om ons duidelijk te maken dat er iets aan de hand is.

cin_love schreef:
tandarts is hij half jaar geleden ongeveer geweest en toen was alles goed volgens die tandarts dat was nog bij de vorige eigenaar (goede kennisen van ons) hij heeft nog wel zijn hengstentanden terwijl ik dacht dat die meestal eruit gehaald werden

Heb je een close up foto van je paard z'n hoofd?
Bij veel paarden wordt het bit namelijk te laag ingehangen, vooral bij paarden met een korte mondspleet. Hierdoor komt het bit tegen de hengstentanden aan en dat is erg pijnlijk voor het paard. Dus check eens goed hoe het bit in de mond ligt.

Verder is altijd te adviseren wanneer het paard iets aangeeft: tandarts, osteopaat, erkende zadelpasser.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 15:11

Past zn zadel wel? Omdat je vertelt dat aan het begin het rijden wel goed ging, en later je paard begon 'te klieren'.
Kan best zijn dat hij eerst nog niet zoveel last had van zn rug en dat doordat er vaker op een bijv. slecht passend zadel wordt gereden hij last van zn rug heeft gekregen.

cin_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 18:31

Ja dat deed hij eerst nu begint hij gelijk met klieren maar dat licht niet aan het zadel want die heb ik nieuw gekocht en helemaal laten passen en toen ik met mijn zadel deed hij vanaf het begin klieren hij doet dit al een half jaar bij mij wat hij bij de vorige eigenaar deed krijgen wij geen hoogte van want die vinden het paard geweldig en dat is natuurlijk logisch het is een veulen van 1 van hun paarden maar het is voor mij soms wel lastig wat hij nou wel en niet deed daar

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:38

Het is vrij makkelijk om te zeggen dat je paard loopt te klieren, maar een paard heeft het knopje "klieren" niet ingebouwd.

Het ligt niet aan je zadel zeg je. Ging het in het begin met je nieuwe op maat gemaakte zadel wel goed?

Hij zet zich vast zeg je. Wat zet hij precies vast?
Er kunnen zoveel oorzaken zijn, maar eerlijk gezegd lijkt pijn me de meest logische.

Hoewel ik Harry Hoevers niet ken, lijkt dat me een goed begin.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:43

Toch vervelend he voor jou maar voor het dier nog erger, want die kan je niet duidelijk maken wat er loos is en dat lijkt me vreselijk, dat niemand iets kan vinden en of oplossen op dit moment, ik zou toch maar iemand ernaar laten kijken, Harry Hoevers is een goed begin net wat de andere bokkers ook zegt, ik hoop van harte dat het helpt.

Pfff ben ik blij dat mijn paard heel makkelijk is met alles en happy is met alles, nooit klieren en of staken, als ie dat wel doet dan is er wat.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:42

Wel heel vervelend. Het kan best zijn dat door bijv. meer bespiering van je paard het zadel toch minder goed passend is geworden. Misschien moet hij wel opgevuld worden?
En anders zou ik toch een keer de dierenarts zijn rug laten nakijken. Zodra jij zeker weet dat er niets met je paard aan de hand is en het zadel goed ligt kan je verder gaan kijken.

Wiwabalia_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:46

Laat eerst eens een zadelmaker langskomen. ;)

cin_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 22:32

hij heeft het vanaf het begin met het nieuwe zadel gedaan dus daar licht het niet aan

foto is niet heel duidelijk maar misschien heb je er wat aan http://img90.imageshack.us/f/mobielfoto262.jpg/

hij zet zijn hoofd gewoon vast en sluit zich helemaal af hij kijkt bv gewoon naar een fietsen die langskomt en dan kan je doen wat je wilt maar hij heeft geen aandacht voor je hij laat ook zijn tanden zien als je wat meer druk op het bit zet maar hij wil ook moeilijk buigen daarom longeer ik hem nu vaak maar het gekke is de ene keer doet hij het wel de andere keer niet en soms ook na een heel gevecht doet hij na een uur ineens wel nagevelijk lopen en netjes buigen

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:39

Ik zou toch iemand na het zadel laten kijken. Als dat het niet is zou ik er een osteopaat bijhalen. Eerst kijken of er iets in het lichaam niet goed is.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:47

herkenbaar, mijn merrie liep vaker niet goed dan wel goed.
Bleek achteraf dat ze van alles mankeerde, het was een wonder dat ze geen poging had gedaan om me er af te gooien.
Paarden zijn trouw en lief, doen niets zonder geldige reden.
Ze kunnen van te voren niet bedenken van.....vandaag ga ik lekker klieren......echt niet.
Er kan van alles aan de hand zijn, paarden kunnen soms heel hard voor zichzelf zijn, dan merk je pas waar de truc zit als het eigenlijk al te laat is. Helaas heb ik er zelf ook zo een. Nu gaat het weer goed met haar, dat is alle moeite waard geweest.....echt!!!

cin_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 22:58

Alison_belle je hebt idd helemaal gelijk ze denken niet van ik ga klieren vandaar dat ik ook nu echt opzoek ben naar de oorzaak want elk paard probeerd de ruiter eerst uit dat is logisch maar die periode is wel voorbij hij deed ook andere dingen proberen zoals gewoon staken ineens en dat doet hij nu niet meer

joliene ik ga zoiezo iemand erna laten kijken maar ik moet nog even kijken wat ik precies wil

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:12

Dat snap ik ook. En het kost ook flink wat geld. Maar ik zou zeker weten er een zadelpasser bijhalen, dat kan nooit verkeerd zijn. Een paard kan in een paar maand zo anders van bouw weer zijn. Hou je ons op de hoogte?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:32

Misschien toch last van zijn hengstentanden.

cin_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 23:40

ik ga jullie zo veel mogelijk op de hoogte houden ik moet zelf met school op kamp maar me mam zou alvast gaan informeren enz

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 06:36

cin_love schreef:
Alison_belle je hebt idd helemaal gelijk ze denken niet van ik ga klieren vandaar dat ik ook nu echt opzoek ben naar de oorzaak want elk paard probeerd de ruiter eerst uit dat is logisch maar die periode is wel voorbij hij deed ook andere dingen proberen zoals gewoon staken ineens en dat doet hij nu niet meer

joliene ik ga zoiezo iemand erna laten kijken maar ik moet nog even kijken wat ik precies wil

ojee, ja dat staken ken ik ook ja.
Dat is echt vreselijk vervelend als ze dat gaan doen.
Mijn merrie kon dat ook zo lekker.
Als ik haar wilde dwingen om door te gaan deed ze net of ze wilde gaan steigeren.
Ze deed het niet echt (ze wilde mij geen pijn doen) maar ging met haar kont bijna in het zand zitten en gooide haar hoofd zo ver mogelijk omhoog. Zelfs de betere ruiters wist ze bang te maken ppfff.
Uiteindelijk heeft ze het opgegeven maar achteraf wilde ze gewoon wat duidelijk maken bleek wel.

Cadence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:39

alison_belle schreef:
Bleek achteraf dat ze van alles mankeerde, het was een wonder dat ze geen poging had gedaan om me er af te gooien.
Ze kunnen van te voren niet bedenken van.....vandaag ga ik lekker klieren......echt niet.
Er kan van alles aan de hand zijn, paarden kunnen soms heel hard voor zichzelf zijn, dan merk je pas waar de truc zit als het eigenlijk al te laat is. Helaas heb ik er zelf ook zo een. Nu gaat het weer goed met haar, dat is alle moeite waard geweest.....echt!!!

Zo ken ik inderdaad nog een verhaal waarbij het paard tot zover heeft verbloemd en toegelaten dat ze nu in dusdanige mate beschadigd is dat ze zal worden ingeslapen, zeer triest..
Ik zou haar inderdaad toch eens na laten kijken, zowel zadel als hoofdstel maar ook lichamelijk. Veel succes!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:43

Cadence schreef:
alison_belle schreef:

Zo ken ik inderdaad nog een verhaal waarbij het paard tot zover heeft verbloemd en toegelaten dat ze nu in dusdanige mate beschadigd is dat ze zal worden ingeslapen, zeer triest..
Ik zou haar inderdaad toch eens na laten kijken, zowel zadel als hoofdstel maar ook lichamelijk. Veel succes!

gossie wat erg zeg!!!
Als ik zelf niet zo oplettend was had ik nu ook nog steeds een probleem hoor.
DA denkt al snel dat ik me aanstel als ik weer ergens voor bel, omdat merrie zich zo hard opsteld lijkt het altijd erg mee te vallen.
Gelukkig weet ik zelf beter en ben vreselijk eigenwijs en brutaal ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:43

cin_love schreef:
hij heeft het vanaf het begin met het nieuwe zadel gedaan dus daar licht het niet aan

Deed-ie het met z'n oude zadel niet? Dan ligt het dus wel aan z'n nieuwe zadel.
Er zijn legio zadelpassers die géén goed werk leveren. Je kunt denken een goed, nieuw, passend zadel te hebben gekocht maar je paard vertelt je kennelijk iets anders. Laat daar dus alsjeblieft naar kijken, door een ander dan de leverancier van je zadel.