Vertrouwen kwijt? Gespannen zit? +foto

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LYSANNO

Vertrouwen kwijt? Gespannen zit? +foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 17:55

Hoi, hopelijk kunnen jullie mij een paar tips geven.
Ik steek mijn voeten erg af en mijn lijf doe ik naar achter..
Dan krijg je een beetje zo'n zit: /
Moeilijk uit te leggen, zal zo wel even een foto zoeken.
Meestal met het rijden merk ik dit wel en let ik er ook op.
Vriendin van mij maakt veel foto's en ik kijk ze dus die avond terug en denk dan echt: ''hé, voor mij gevoel heb ik er genoeg op gelet en ging 't lekker vandaag!''
Maar het valt dus altijd vies tegen. Eigenlijks had ik dit eerder nooit, ik ga eigenlijks steeds meer achteruit met 't rijden, ik reed eerder vaak vaste pony's (had een vaste verzorgpony) en ik had een redelijke goede zit, erg ontspannen. Nu rij ik op een dik jaar op een handelstal en gaat het naar mijn idee dik achter uit, veel gevallen ook veel opgestaan. Maar zelfvertrouwen is erg achteruit gegaan.
Ik zit op een pony nu: ''sjit, hoop niet dat ie er vandoor gaat..''
Erg gespannen en vertrouw geen pony meer. Dus ik zit ook erg naar achter (ik wacht zowat op de bok.. zo zit ik er op) Echt apart, heb nu een tijdje gewoon lekker op Texel gereden(kom daar elk jaar) op erg makke pony's en kwam dus weer naar de vakantie op een (jonge) welsh pony en zat gewoon weer rustig te praten en naja gewoon genieten van het rijden. Toen schrok ze en zit ik er weer anders op en is al het genieten overgeslagen in hopen dat ze niet er vandoor gaat, hopen dat ze nu niet bokt, hopen dat ze nu niet steigert.. Had dit eerder nooit.. :=

http://img709.imageshack.us/img709/4807 ... doenik.jpg
Ja, ik was net aan het staan-zitten, moment opname, maar ik bedoel die benen vooruit steken.
Het is nu trouwens wel wat minder, dit was de slechte periode.
Laatst bijgewerkt door LYSANNO op 20-08-10 18:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Sunrise19

Re: Vertrouwen kwijt? Gespannen zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:00

Meisje bij mij op stal heeft dit ook.
Alleen dan wel bij haar eigen pony.

Mijn tip is proberen te ontspannen, en goed door te ademen :Y)
Paarden voelen het als jij gespannen bent.
Zo doet de pony van dit meisje bij mij werkelijk niks, probeerd het wel maar krijgt de kans er niet voor..
Bij haar kliert hij alleen maar, waardoor ze nog banger word.

Probeer ook om je aandacht op het paard/pony te vestigen en niet aan de bakrand te praten.
Zo ben je het al sneller voor als ze wat willen gaan doen.

LYSANNO

Re: Vertrouwen kwijt? Gespannen zit? +foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 18:06

Oke bedankt.
Zal het ook helpen als ik op de manege weer even ga leren dat pony's ook braaf kunnen zijn? Of is dat overbodig? of zal 't daar niet aan liggen?

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:09

probeer je te concentreren op je ademhaling. En voordat je echt met je pony aan het wrk gaat eerst helemaal te ontspannen dit begint al bij het opstappen. Stap op en laat je beugels nog even uit. Laat alles hangen en gewoon met een goed gevoel weg lopen. In stap weer het zelfde pas verder gaan tot dat je er op met een goed gevoel op zit. Voel je pony aan (je ogen een paar passen dat doen kan al helpen).
Je pony zal veel sneller ontspannen als jij dat ook doet. Zonder beugels rijden is helemaal goed voor je zit. Laat dan iemand er naast staan en laat die zeggen als er iets verkeerd is aan je zit.

succes verder

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 18:11

Dankje, oke hier kan ik wel wat mee

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:12

kan ook het zadel zijn...

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:26

LYSANNO schreef:
Oke bedankt.
Zal het ook helpen als ik op de manege weer even ga leren dat pony's ook braaf kunnen zijn? Of is dat overbodig? of zal 't daar niet aan liggen?

Ik zou dat wel doen ja! Voor het vertrouwen zeker.
Ik zou op een jonge pony nl niet even mijn beugels uitdoen en zo maar gaan zitten.
Je houding is erg netjes vergeleken het meisje waarover ik heb heb.
Gewoon even weer back 2 basic en even op betrouwbare pony's rijden.

corime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 19:11

Als ik even het gevoel heb van 'ho, het gaat niet meer' ga ik terug naar stap even diep ademhalen, beetje moed inpraten en dan voel ik me vanzelf veel sterker, je voelt meteen dat je paard ook zoiets heeft van 'hé dit is rustiger'. Nooit door blijven rijden als je er overgespannen opzit, altijd even terugschakelen jezelf opkrikken en hup dan gaat het weer. Dat is mijn idee ervan, succes! Lukt je wel, vertrouw op jezelf en je paard.

niron_amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 13:05

Kan inderdaad ook het zadel zijn dat je wat na achteren zit..
Ik had namelijk de zelfde houding en zadel laten opvullen en me zit is weer een stuk rechter..Ik heb een tijd ook een gespannen zit gehad.. ben zonder zadel gaan rijden want je moet je wel ontspannen om goed te blijven zitten.. heeft me goed geholpen =) succes ermee komt vast goed !

___Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:06

je zult zelf echt moeten ontspannen, zodra jij je spant voelt je paard/pony dat meteen
daardoor spannen zijn spieren ook, en loopt hij dus op spijkers in principe en dan kan hij dus voor jouwn gevoel
ieder moment ontploffen en denk dat ze dat ook het liefde doen en gebruik van maken met een gespannen ruiter..
longeer wat met hem bouw vertrouwen op, ga lessen iemand die je kan helpen !

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:40

Ik denk dat zitlessen wel heel goed voor je zijn. Niet alleen voor je zit, maar ook voor je vertrouwen. Het is echt heel erg lastig om die spanning uit je lijf en tussen je oren vandaan te krijgen. Van zitlessen kan je een hele stabiele goed en diepe zit krijgen, die je mogelijk wat meer vertrouwen gaat geven.

Verder als je merkt dat de spanningen weer opbouwen, jezelf afleiden. Ik had een hoek in de bak waar mijn paard standaard wegsprong. Heel irritant, was aan het begin van de lange zijde al bezig: daar gaan we weer. Ik heb mezelf toen bezig gehouden met vermenigvuldigen dus 1x17= 2x17= etc. echt heel kinderachtig, maar daardoor was ik in ieder geval bezig met rekenen en niet met spanningopbouwen. Bij mij had het effect!

Wens je veel succes toe!