na het halsstrekken.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

willie10

na het halsstrekken.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 12:18

mijn pony loopt voor halsstrekken in de les altijd super maar als ik dan halsstrek dan is alles in eens weg dan wil ze ook helemaal niet meer aan de teugel! Dus ik halsstrek nu maar niet meer in de les ik weet het anders ook niet! Wie heeft ervaring en/of weet hoe ik dit op moet lossen?

ponyta

Re: na het halsstrekken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:48

Dan moet je het juist doen in de les. dan kan de instructie je helpen.
Wat doen die dan precies?

Kirstennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:54

In je les proberen te oefenen. Zodat je nog tips kan krijgen.

Misschien omdat je pony inkakt en niet meer actief is? Probeer hem weer van achter naar voor te rijden en (schijn)overgangen te maken!

Mango96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:56

idd. in je les oefenen.
probeer rustig te blijven en de ontspanning te zoeken
maar houdt je pony wel voorwaarts

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:57

Het oefenen in de les en tips aan je instructrice vragen zodat ze je kan helpen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:58

Mijn paard had het vroeger ook. als ik jou was zou ik het juist doen en als je hem weer oppakt even je instructeur te hulp vragen. het zal een kwestie van oefenen zijn!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:00

juist in de les moet je het doen zodat je instructie je kan helpen.

Wat wil helpen veel halsstrekken en tijdens het halsstrekken schakelen, zou helemaal super zijn als dat je manier van losrijden is.

Heb je ook een filmpje van jou halsstrekken?

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 15:13

Pashon schreef:
juist in de les moet je het doen zodat je instructie je kan helpen.

Wat wil helpen veel halsstrekken en tijdens het halsstrekken schakelen, zou helemaal super zijn als dat je manier van losrijden is.

Heb je ook een filmpje van jou halsstrekken?

nee ik heb geen filmpje maar ze gaat echt heeeel diep met der neus helemaal naar de grond

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 15:16

tja dat kan je zeggen, maar soms zegt een beeld heel wat anders.

Verder vraag ik me af waarom je het in de les juist niet doet?
Je hebt juist les om je te helpen bij moeilijke punten.

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 15:32

Pashon schreef:
tja dat kan je zeggen, maar soms zegt een beeld heel wat anders.

Verder vraag ik me af waarom je het in de les juist niet doet?
Je hebt juist les om je te helpen bij moeilijke punten.

ja ik ga het de volgende keer proberen

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 15:34

Als het goed is is het halsstrekken een gevolg van een goede aanleuning. Tijdens het halsstrekken behoud je dus die aanleuning, alleen met een langere teugel. Wanneer je dan de teugels korter maakt moet je paard nageeflijk blijven, want die is nooit weggeweest.

Ik denk dat je je paard beter over de rug moet laten lopen, het kan nl best zijn dat zo zo graag halsstrekt om die rugspieren op te rekken vanwege een verkeerde aanleuning. Trekt ze daarbij ook de teugels uit je handen?

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 15:35

eefje_rudmer schreef:
Als het goed is is het halsstrekken een gevolg van een goede aanleuning. Tijdens het halsstrekken behoud je dus die aanleuning, alleen met een langere teugel. Wanneer je dan de teugels korter maakt moet je paard nageeflijk blijven, want die is nooit weggeweest.

Ik denk dat je je paard beter over de rug moet laten lopen, het kan nl best zijn dat zo zo graag halsstrekt om die rugspieren op te rekken vanwege een verkeerde aanleuning. Trekt ze daarbij ook de teugels uit je handen?

ja soms wel!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:40

het is net als eefje_rudmer zegt , de aanleuning lijkt idd verkeerd te gaan , ik zou eens beginnen in de les met lange teugel , en steeds meer (langzaam) iets aan nemen tot ze daar loopt waar ze moet zijn zonder al te veel druk op jou handen te laten komen ,

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 07:48

mijn pony dacht ook altijd na het halsstrekken dat ie klaar was, en wilde dan niet echt meer :')

ik heb het beter gemaakt met het oefenen, dus als je elke keer gaat rijden, dan oefen je het 5 keer.
probeer eerst een klein stukje te halssstrekken en niet meteen losgooien, en dat steeds een beetje opbouwen tijdens het rijden.

houd hem ook maar een keer voor de gek door teugel zo goed als los te gooien, en daarna toch nog 5 minuutjes aan het werk te gaan, al is het maar een beetje basis ( lang en laag drafje) .

het heeft bij mij erg geholpen :)

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 08:47

iloonaa__ schreef:
mijn pony dacht ook altijd na het halsstrekken dat ie klaar was, en wilde dan niet echt meer :')

ik heb het beter gemaakt met het oefenen, dus als je elke keer gaat rijden, dan oefen je het 5 keer.
probeer eerst een klein stukje te halssstrekken en niet meteen losgooien, en dat steeds een beetje opbouwen tijdens het rijden.

houd hem ook maar een keer voor de gek door teugel zo goed als los te gooien, en daarna toch nog 5 minuutjes aan het werk te gaan, al is het maar een beetje basis ( lang en laag drafje) .

het heeft bij mij erg geholpen :)

oke ik ga het vandaag eens proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 08:52

Halsstrekken meer als oefening benaderen. Absoluut niet losgooien of het paard 'vrij' geven tijdens het halsstrekken, maar het echt als oefening inbouwen in je training. Zorg dat de nagefelijkheid blijft, en probeer regelmatig even een andere instelling te zoeken. Bijvoorbeeld door in draf op een volte het neusje wat meer voorwaarts/neerwaarts er uit te laten, maar daarna op diezelfde volte weer terug op te pakken. Benader het maar gewoon hetzelfde als dat je bv uitstrekken of wijken zou benaderen. Even die oefening oppakken in de gradatie die op dat moment past in de workout, en daarna gewoon weer door. Vooral ook in draf en galop meenemen en niet alleen in stap, om het patroon te doorbreken.

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 12:33

Ik weet al waar het fout gaat. Lees onderstaand stuk maar:
willie10 schreef:
mijn pony loopt voor halsstrekken in de les altijd super maar als ik dan halsstrek dan is alles in eens weg dan wil ze ook helemaal niet meer aan de teugel! Dus ik halsstrek nu maar niet meer in de les ik weet het anders ook niet!

Meid? Als iets niet lukt, is het oefenen, oefenen, oefenen tot je erbij neervalt. Als jij een probleem ziet, moet je die niet alleen signaleren, maar ook proberen op te lossen! En dat doe je iniedergeval níet door het probleem te vermijden. Je moet júíst oefenen op halsstrekken! Natuurlijk niet teveel erop focussen, je moet ook oog houden voor andere dingen onder het rijden. Maar oefen het maar een keer of 4 per les. En dan gewoon korte stukjes halsstrekken, haar erbij pakken, zorgen dat ze weer netjes gaat lopen, en dan opnieuw. :)

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 13:14

xKnol schreef:
Ik weet al waar het fout gaat. Lees onderstaand stuk maar:
willie10 schreef:
mijn pony loopt voor halsstrekken in de les altijd super maar als ik dan halsstrek dan is alles in eens weg dan wil ze ook helemaal niet meer aan de teugel! Dus ik halsstrek nu maar niet meer in de les ik weet het anders ook niet!

Meid? Als iets niet lukt, is het oefenen, oefenen, oefenen tot je erbij neervalt. Als jij een probleem ziet, moet je die niet alleen signaleren, maar ook proberen op te lossen! En dat doe je iniedergeval níet door het probleem te vermijden. Je moet júíst oefenen op halsstrekken! Natuurlijk niet teveel erop focussen, je moet ook oog houden voor andere dingen onder het rijden. Maar oefen het maar een keer of 4 per les. En dan gewoon korte stukjes halsstrekken, haar erbij pakken, zorgen dat ze weer netjes gaat lopen, en dan opnieuw. :)

maar het probleem is dat ik ze dan niet meer netjes aant lopen krijg snapje?

___Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:24

wat zegt je insctructeur?

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:30

willie10 schreef:
maar het probleem is dat ik ze dan niet meer netjes aant lopen krijg snapje?

Dat is dan iets waar je (met hulp) doorheen moet. Jullie zullen het toch moeten leren. Dat is met alle dingen zo die nieuwe zijn of niet goed gaan..dat is altijd moeilijk..maar daarom moet je het juist niet vermijden. Gewoon gaan doen. Als je haar actief en oplettend houdt zul je zien dat het beter gaat. Bovendien hoeft ze niet helemaal met haar neus naar de grond..Als ze je meetrekt..probeer dan eens flink vooruit te rijden. Daarna weer oppakken en opnieuw proberen. Doet ze het weer..weer wegrijden..en zo voort.