Achterhand er goed onder krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Achterhand er goed onder krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 12:42

Mijn paard is behandelt geweest door een chiropractor om blokkades in de rug weg te werken, en na een week longeren mocht ik terug rijden en moest ik vooral oefenen om zijn achterhand er echt goed onder te krijgen.

Mijn instructrice wordt momenteel geoppereerd dus aan haar kan ik het moeilijk vragen, ik heb haar al wel opgebelt met de vraag en zei zei: veel overgangen, ook schijnovergangen, en vooral genoeg tempo houden met een vast contact.

Nu weet ik dat het heel belangerijk is de achterhand er goed onder te hebben, en ja overgangen deed ik daarvoor al, maar zijn er nog andere specifieke oefeningen, of longeermanieren ofzo om de achterhand er echt goed onder te zetten?

Almeetje

Re: Achterhand er goed onder krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:45

Balkjes lopen helpt ook wel. :)

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:04

Longeren met een pessoateugel ? Of gewoon een zacht touw rond de billen heen. Balkje lopen idd, kan ook aan de longe ;)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:10

Volgens mij is volte sluiten en openen goed en wijken ook.
Ik doe ook regelmatig even achterwaarts gaan.
Allemaal dingen waarbij de achterhand ook extra getraind wordt, daardoor sterker wordt en makkelijker ondergebracht kan worden door je paard.
Ik ben er ook druk mee bezig om Ulf zijn achterhand sterkter te maken. :)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 13:27

Ulfeino schreef:
Volgens mij is volte sluiten en openen goed en wijken ook.
Ik doe ook regelmatig even achterwaarts gaan.
Allemaal dingen waarbij de achterhand ook extra getraind wordt, daardoor sterker wordt en makkelijker ondergebracht kan worden door je paard.
Ik ben er ook druk mee bezig om Ulf zijn achterhand sterkter te maken. :)

Wat bedoel je met volte sluiten en openen? Uit de volte van hand veranderen, of volte continu verkleinen en dan weer vergroten?
Achterwaarts is bij hem een nog niet goed gevestigd commando, daar waren we in de les mee bezig voor hij mank kwam en mijn instructrice eruit viel, en om daar nu zelf mee te gaan verder sukkelen zie ik niet zitten.

Epona_ schreef:
Longeren met een pessoateugel ? Of gewoon een zacht touw rond de billen heen. Balkje lopen idd, kan ook aan de longe ;)

Passoateugel heb ik niet. Dat met dat touw snap ik niet echt, kun je dat eventjes uitleggen??
Balkjes lopen doe ik zoizo al af en toe, is sprongetjes maken ook goed voor de achterhand?

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:28

Schouderbinnenwaarts is ook een hele goede oefening voor de achterhand. Eerst aan de hand werken, en daarna er op.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:37

De 'officiele' naam voor dat touwtje is promise rope, en ik heb het uit een boek van Linda Tellington-jones. Ik heb geen goede foto op het internet gevonden, in haar boek (gedrag en training geloof ik) staan er goede foto's. Dit is wel een uitleg in het engels : http://www.lindatellingtonjones.com/Print/bodywrap.htm . In plaats van het touw dat tot in de nek te laten door lopen zoals op die tekening, bind je het aan weerszijden van je longeersingel of zadel. Het touwtje hang (strak genoeg, niet te strak) boven de spronggewrichten, dat kan je zien. Zo kan je de achterhand er meer bij trainen en je paard er bewuster van maken.
Ik gebruik dit soms als alternatief van de pessoa, omdat je hier enkel op de achterhand traint, en niet persee de mond er bijtrekt ;)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 13:48

Epona_ schreef:
De 'officiele' naam voor dat touwtje is promise rope, en ik heb het uit een boek van Linda Tellington-jones. Ik heb geen goede foto op het internet gevonden, in haar boek (gedrag en training geloof ik) staan er goede foto's. Dit is wel een uitleg in het engels : http://www.lindatellingtonjones.com/Print/bodywrap.htm . In plaats van het touw dat tot in de nek te laten door lopen zoals op die tekening, bind je het aan weerszijden van je longeersingel of zadel. Het touwtje hang (strak genoeg, niet te strak) boven de spronggewrichten, dat kan je zien. Zo kan je de achterhand er meer bij trainen en je paard er bewuster van maken.
Ik gebruik dit soms als alternatief van de pessoa, omdat je hier enkel op de achterhand traint, en niet persee de mond er bijtrekt ;)

Daarom voor mij geen passoa, paardje met supergevoelige mond die er al in geslaagd is een passoa kapot te trekken (en daarmee zijn mond). Met dit touwtje ga ik meer eens proberen, zou het veel kwaad kunnen als ik het niet strak genoeg doe (want dat gaat eventjes uittesten worden)?

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:08

Ik denk dat je het zelfs beste niet te strakt doet, want dat maakt het alleen maar 'moeilijker' voor het paard. Maar zie wel dat het niet over de spronggewrichten kan glijden, want dan kan je ook wel eens in de problemen komen. (en zoals op die website, kan je het ook met een bandage doen, die rekt ook wat meer uit, terwijl een koord al 'juist juist' moet zitten om niet te vast of te los te zijn ;) )
Succes!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:30

Hallo,

Deze oefening heb ik ooit gekregen voor mijn paard. Het zelfde als op de tekening. Alleen deed ik het met twee bandages.
Één bandage om de hals vastmaken. Hieraan beide uiteindes van een andere bandage vastmaken, en deze vervolgens om de billen van je paard halen. Misschien moet je hem dan nog iets korter maken, omdat ie inderdaad niet over het sprongewricht moet schuiven.
En verder voor het rijden. Paard halt laten houden, enkele pasjes teruguit en actief voorwaarts wegdraven of gallopperen.

Succes ermee.

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:42

Klein voltjes links en rechtsom rijden, als in een "8" vorm en dan plotseling rechtuit en middendraf..
In de galop naar de middengalop rijden en dan snelle overgang terug naar gewone galop zodat ze wel haar achterhand moét gebruiken.

Dat zijn oefeningen die ik doen moest omdat mijn paard ook teveel op de voorhand liep..

Annebla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:56

ik blijf dit even volgen, want ik ben met precies hetzelfde bezig.

Volgens mijn instructrice moet ik veel stap galop oefenen, omdat ze dan haar achterhand optimaal moet gebruiken en inderdaad wat je zelf al zei: veel overgangen, schijnovergangen

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 17:09

Gooya schreef:
Hallo,

Deze oefening heb ik ooit gekregen voor mijn paard. Het zelfde als op de tekening. Alleen deed ik het met twee bandages.
Één bandage om de hals vastmaken. Hieraan beide uiteindes van een andere bandage vastmaken, en deze vervolgens om de billen van je paard halen. Misschien moet je hem dan nog iets korter maken, omdat ie inderdaad niet over het sprongewricht moet schuiven.
En verder voor het rijden. Paard halt laten houden, enkele pasjes teruguit en actief voorwaarts wegdraven of gallopperen.

Succes ermee.

Met bandages is inderdaad wel een goed idee, die zijn lekker zacht, ga ik morgen zeker eens proberen. Bedankt

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:48

Volgens mij wordt met volte sluiten en openen vergroten en verkleinen bedoelt, wat sowieso goed is voor de achterhand.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:53

Volte openen-sluiten is goed voor de achterhand, míts correct uitgevoerd. Als je paard blokkades had en daardoor scheef liep, moet je wel zeker weten dat je paard nu ook in de zijgangen rechtgericht blijft, anders kun je dat misschien beter onder begeleiding doen. Verder werkt volgens mij wat hier is genoemd: longeren aan de pessoa, veel (schijn)overgangen, dat soort werk. Ik vind af en toe een stevige galop op het bospad trouwens ook goed werken :D .

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:03

Ik zou het rijden combineren met longeren en het aan de hand werken met kaptoom. Zoals Annabella ook al zei is schouderbinnenwaarts (mits correct gereden) een goede oefening om de achterhand eronder te krijgen. Moet dan wel op gelet worden dat het binnenachterbeen dan ook echt onder de massa komt en overstapt in plaats van 'aansluit' bij het buitenachterbeen. Daarnaast weet ik niet of dit een goede oefening is om gelijk mee te beginnen (zonder goede begeleiding).

Ik weet niet hoelang je instructrice nog in het ziekenhuis ligt, maar ik raad aan om toch te kijken naar eventueel een andere instructrice die je nu in ieder geval op weg kan helpen en echt verstand van zaken heeft. Blokkades verhelpen is 1 ding, daarna goed trainen is een 2e ;)

Succes!

danflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:19

Hoi heb een hele tijd te kampen gehad met hetzelfde probleem, paard met zwakke achterhand.

balkjes en overgangen, tempo versnellen en dat soort dingen hielpen wel enigzins, maar wat bij mijn paard echt wonderen heeft verricht is het rijden en longeren met een elastische bandage achter zijn benen net onder de billen net als bij een pesso, knoop die uiteinden van de elastische bandage aan de singel, moet wel strak zitten anders heeft het geen effect. Mijn paard heeft er enorm veel baat bij gehad en inmiddels zijn er diverse mensen die het van me overgenomen hebben met hun paard.

Veel sucses

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:26

wat een tip! dat ga ik ook eens proberen!
pessoa zie ik ook niet, paard wat nog wel achterover wil gaan zeg maar..
ik ben heel benieuwd!

ts heb jij t al geprobeerd, en hoe ging dat?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:40

Dit is niet altijd mogelijk, maar als je eens gaat wandelen of buiten uitstapt en er zijn 'heuveltjes' in je buurt, kan je daar ook altijd eens overgaan. Helpt ook héél erg goed, ik zeg het maar even, ik weet dat het niet altijd mogelijk is (:

leey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:05

Vooral veel volte's rijden,
en overgangen overgangen overgangen!
Heel veel succes ;)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:07

Ook achterwaarts is super voor de achterhand.
Dit kun je ook gewoon aan de hand doen,gewoon een heel stuk naar achteren is prima.
Dan moet hij kantelen in het bekken en blijft de rug ook lekker opgerekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:48

danflo schreef:
Hoi heb een hele tijd te kampen gehad met hetzelfde probleem, paard met zwakke achterhand.

balkjes en overgangen, tempo versnellen en dat soort dingen hielpen wel enigzins, maar wat bij mijn paard echt wonderen heeft verricht is het rijden en longeren met een elastische bandage achter zijn benen net onder de billen net als bij een pesso, knoop die uiteinden van de elastische bandage aan de singel, moet wel strak zitten anders heeft het geen effect. Mijn paard heeft er enorm veel baat bij gehad en inmiddels zijn er diverse mensen die het van me overgenomen hebben met hun paard.

Veel sucses

Bij mij paard wou maar niet echt effect hebben zo bandage, mischien moet wat strakker zetten al vermoed ik zelf dat meer probleem is dat hij gewoon niet onder de indruk is waardoor hij er gerust doorheen stapt.

Ben toen vervolgens veel bakjes wezen werken en springen.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:56

Bij mij komt er iemand langs die TTouch beoefent op paarden en zij heeft ook de bodywrap bij mijn paardje gedaan. Moet zeggen dat ik best wel snel verschil zag!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:36

Okee, en hoe strak werd dan die bodywrap geplaatst. En bedoeling is toch om paard enkel te laten stappen en draven met bodywrap of hij deed zij het ?

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:01

De bodywrap werd best wel strak gedaan, maar zij deed het overigens wel met bandages, dus die rekken wat mee. We hebben het nu alleen in stap gedaan omdat dit voor hem de eerste keer was. Maar ik zag echt na een paar minuten al verschil!!! Zonder bodywrap nam hij zijn achterbenen maar gewoon wat achterzich mee. Maar met de bodywrap trad de onderhand al veel beter eronder en hij stapte zelfs een paar keer over!