wat te doen als je paard schrikt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rocymax

wat te doen als je paard schrikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 12:29

Wat te doen als je paard schrikt ervandoor wil gaan(wat je natuurlijk niet wil toestaan) en daardoor al zijn energie erin gooit en als het ware met 4 benen tegelijk de lucht inspringt? Wat moet ik verbeteren , mijn gewicht beter verdelen¿

Anoeska

Re: wat te doen als je paard schrikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:31

Niks, als je paard echt schrikt, dan schrikt ' ie. Je kan er wel voor zorgen dat je paard wat stoerder wordt, en niet zo snel meer van allerlei l*lligheden schrikt.

Als mijn paard echt geschrokken is, dan doe ik verder niet zoveel. Gewoon blijven zitten, en zo snel mogelijk weer door met wat je aan het doen was. Dan wordt het voor je paard ook allemaal snel weer normaal.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:32

Gewoon goed vasthouden en hopen dat je niet valt :+ Of op een volte zetten zodat hij afremt... Maar er is volgens my niet veel te doen aan een schrikkend paard dat wil vluchten.

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:33

Die van mij springt altijd alle kanten op als hij schrikt. Veel kan ik hier ook niet aandoen, alleen zien dat je blijft zitten :)

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:44

Als ik voel dat mijn paard verschiet ga ik naar achter zitten, zwaar en stevig in het zadel.
Ik neem mijn teugels kort en praat rustig tegen haar. Eventueel op een volte trekken, en erna sowieso doorrijden alsof er niks is gebeurd, dan kalmeert ze sneller.

nijn223

Re: wat te doen als je paard schrikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:29

Tegen het schrikken kan je weinig doen. Behalve goed blijven zitten en geef vooral geen schouder klopje dit is meer een beloning voor het schrikken. Je ziet dit veel ruiters namelijk wel doen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:36

Probleem is inderdaad dat je voelt dat het paard schrikt en ervan door wilt, je dan op de rem gaat trekken, en dan komt die schrikreactie/spanning er op een andere manier uit. Lastig, want een paard laten gaan is ook niet zo verstandig.

Kan je de spanning al aan voelen komen? Bv je rijdt ergens en je merkt dat je paard iets eng vindt waar hij voorbij moet. Dán kan je nl wel wat doen. Je kan het paard af gaan leiden met wat binnenstelling of buitenstelling bv, verder zorgen dat je attent bent met je hulpen, zelf niet naar het enge object gaan kijken, maak je zelf zwaar in het zadel, ontspannen blijven zitten en rustig tegen je paard praten.

Als het echt een knal-boem schrikreactie is, dan zodra het ook maar even kan je paard aan de voorkant niet terug blijven trekken, maar zorgen voor een ontspannen teugel contact. Dus niet hangen aan de teugels, maar hem wat meer ruimte geven. Dan bouwt de spanning het snelste af. Wat ook wel wil helpen is je paard beetje bij blijven drijven en hem voor wel op blijven vangen.

En als het echt niet anders kan: proberen reactie uit te zitten en daarna verder gaan alsof er niets aan de hand geweest is. Dan bouwt het paard het snelst zijn spanning af.

Klinkt allemaal erg simpel, maar ik weet het... dat is het niet. Succes ermee!

Danij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:59

zelf proberen zo rustig mogelijk te blijven, en dat overte geven aan je paardje

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:01

Als mijn paard schrikt zorg ik dat ik in ieder geval op mijn kont blijf zitten haha en voor de rest ontspannen blijven! Niet stressen of ineens aan de teugels lopen trekken ofzo ( Dat zie je ook nog wel eens ;) )
En zoals Anoeska zij, daarna weer doorgaan met waar je mee bezig was.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:02

Het schrikken kun je niet voorkomen. Paarden kunnen van de raarste dingen schrikken (bijvoorbeeld van zonlicht dat net verkeerd op een graspol valt }:0 ) Daar doe je niks aan.

Wat je wel kunt doen is je paard goed leren kennen, zodat je

a) kunt inschatten wat hij zo'n beetje eng vindt. Dit duurt ongeveer een jaar. Na een jaar had ik heel goed door dat mijn paard ezels, bewegende gele voorwerpen en rare bulten in de weg eng/verdacht vindt. Dit verschilt per paard. Zorg dat je zo goed mogelijk bent voorbereid.

b) een leider bent waar je paard op kan vertrouwen. Als mijn paard onzeker is onderweg (schrikken doet hij steeds minder vaak) kijkt hij even achterom, hij zoekt dan bevestiging bij mij (om daarna te besluiten dat als ik de treinrails niet eng vindt hij er ook best wel overheen durft) en als het echt eng wordt vindt hij het fijn als ik even afstap en voor hem uitloop. Ook hier geldt weer: ken je paard. Er zullen vast ook paarden zijn waar het juist averechts werkt om af te stappen.

c) weet wanneer hij kán gaan schrikken. Let op de signalen die hij van tevoren geeft. Dit kan weer van alles zijn: spanning in de rug, adem inhouden, briesen, steeds langzamer gaan lopen, mesten. Dit zijn zo'n beetje de signalen die mijn paard geeft. Ga na waarmee jouw paard spanning aangeeft.

d) weet wat je moet doen wanneer hij aan de kletter gaat. Ook hier kan ik je alleen weer zeggen dat dit per paard verschilt en dat ik alleen weet wat voor MIJN paard geldt (naar rechts trekken, als dat niet werkt op verharde ondergrond afsturen, en vooral niet aan de teugels zitten) Zoek uit waar je met jouw paard het meeste aan hebt bij zo'n reactie. Als tip kan ik je meegeven: buigen die handel. Een paard dat recht is kan veel makkelijker hard rennen en het bit beetgrijpen. Als het je lukt, trek 'm dan om zolang je kan. Het is aan jou om uit te zoeken of je dat bij jouw paard beter naar links, naar rechts of afwisselend kan doen. Desnoods met beide handen flink je ene teugel binnenhalen. Dat is niet diervriendelijk maar altijd nog te verkiezen boven met je paard een doorgaande weg op galopperen }:0 Als je de ruimte hebt kun je hem beter laten uitrazen, geklooi met het hoofdstel is alleen maar beangstigend en pijnlijk en hij zal nog harder weg willen rennen.

Veel succes!

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:33

Niet te veel aan proberen te denken. Als hij schrik dan schrik hij. maar probeer gewoon altijd in het zadel te plakken.

succes.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:42

ooowww wat herkenbaar!!!!

Als mijn merrie schrikt gaat ze er ook gelijk als een haas vandoor.
Ze bokt niet, steigert niet maar rent bijv. recht op de b af in de bak en besluit echt pas 5cm van te voren welke kant ze op gaat :+
Je voelt niets aankomen als ze begint, kan zomaar, uit het niets of om een klein geluidje of als er een mens in de wei loopt of een paard ziet die ze niet kent.

Vroeger liet ik haar maar rennen want hoe meer ik de teugels oppakte hoe harder ze ging.
Later trok ik haar op de volte, dan moest ze wel langzamer.
Tegenwoordig werkt het beter als ik me zwaar maak en haar met mijn zit tegen ga werken.
Maarja, het valt niet mee te blijven zitten en niet te stuiteren op een paard wat haar rug heeel erg ver weg drukt en je nog net geen kopstoot geeft :+ ;) Maar toch werkt het zwaar maken het beste voor ons. Dan maar af en toe een stuiter.
Het schrikken zelf, sja, daar doe je niks tegen helaas. Dat zit nu eenmaal in het karakter.

Sunshineee89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:46

je kunt her inderdaad vrij weinig aandoen!
als je je paard goed kent, dan weet je onderhand wel waar hij van kan schriken.. je moet zelf ook alert blijven ALTIJD
en vertrouwen in je paard krijgen zelf, zodat hij ook vertrouen in jou kan krijgen erg belangrijk :j

bennie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:17

Als mijn paard schrikt en hij zet het op het rennen blijf ik zo ontspannen mogelijk zitten en praten tegen hem en dan stopt ie van zelf wel. Maar als je aan je teugels trekt word je paard drukker.