aangalloperen lukt niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sweetgirl96

aangalloperen lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 18:49

hooihooii
een vriendin haar pony is heel moeilijk in galop te krijgen, op allebij de handen.
als je het aan de longeerlijn probeerd trekt ze je helemaal om en rent ze heel hart weg(in galop jaa dan doet ze t wel:P)
hebben jullie mischien tips waardoor je het haar gemakkelijker maakt en het jezelf gemakkelijker maakt:D.
owjaa.. ze heeft al een tijdje les maar dat lukt ook niet en nu vraagt ze dus om tips:P.
alvast bedankt allemaal
Laatst bijgewerkt door sweetgirl96 op 18-08-10 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Frantic

Re: aangalloperen lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:52

les nemen... standaard antwoord op Bokt als kinderen zo levensgevaarlijk bezig zijn....

andreaaa93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:54

Jaa idd, een les gaan nemen. Of binnenbeen goed aandrukken en op de singel leggen.

sweetgirl96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 18:56

Frantic schreef:
les nemen... standaard antwoord op Bokt als kinderen zo levensgevaarlijk bezig zijn....

levensgevaarlijk is het niet, want we weten allebij waar we mee bezig zijn ze heeft les maar het lukt nogsteeds niet.
haar verleden is ook niet goed geweest dus we proberen een antal dingen zo te krijgen dat ze dingen niet meer moeilijk vind en ook niet eng meer is voor haar.
heb je mischien tips??:P

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:58

Als je weet waar je mee bezig bent zou ik het NIET aan de longeerlijn doen.. zometeen schiet ie uit je handen en gaat hij erop staan.. En met longeerlijn doe je het vast ook met longeerzwéép? Dat is helemaal niet ideaal. Je moet hem niet opjagen, maar gewoon naar je instructeur gaan!

sweetgirl96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 19:01

xDeems schreef:
Als je weet waar je mee bezig bent zou ik het NIET aan de longeerlijn doen.. zometeen schiet ie uit je handen en gaat hij erop staan.. En met longeerlijn doe je het vast ook met longeerzwéép? Dat is helemaal niet ideaal. Je moet hem niet opjagen, maar gewoon naar je instructeur gaan!

we doen juist zonder de longeerzweep en proberen haar op je stem te laten reageren en op klikjes:P
naar draf lukt dat heel goed en ook naar stap alleen de galop proberen we nog:P
ze trekt je niet uit je handen maar trekt je om loopt naar een hoek en gaat daar grassprietjes staan eten:P

andreaaa93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:01

Als je het met de longeerzweep gaat doen dan voelt het paard zich misschien opgejaagd, en dan heb je kans dat die alleen maar sneller gaat. Dat moet je dus NIET doen!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:02

kan je pony het commando galop aan de longe wel????
In dat geval zou ik aan de longe beginnen met iemand die dan het commando geeft en degene die er op zit geeft de hulpen?
Niet opjagen uiteraard maar netjes rustig het comando leren aan de lijn voordat je het met een ruiter er op gaat doen.
Het gaat echt pas lukken als je pony rustig de overgang op commando maakt.
Zolang hij dat aan de lijn niet doet gaat het onder het zadel zeker niet lukken.

Neem eventjes les of een andere leraar dan komt het wel goed.
Vergeet niet dat je pony wel de tijd nodig heeft om ales te leren, daar kan veel meer dan een paar weekjes overheen gaan.
Geduld blijven houden is het belangrijkste.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:02

Wat heeft de longeerlijn dan voor zin?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:04

xDeems schreef:

aan wie vraag je dat?

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:09

is het probleem dat hij niet wil aanspringen in de galop of word hij vervelend in de galop?

andreaaa93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:12

Dat hij niet wil aanspringen.

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:17

longeer je in de bak ? misschien kan je op een veilige manier een longeerring creeeren, zodat ze iig niet kan uitwijken,

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:18

Hij kan dus wel galopperen zonder iemand erop. Dus misschien snapt hij de hulpen niet.
Vraag aan de instructrice of zij hem wil longeren met je vriendin er op. Dan kan je de hulpen van de galop aanleren.

sweetgirl96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 19:24

ninajojo schreef:
Hij kan dus wel galopperen zonder iemand erop. Dus misschien snapt hij de hulpen niet.
Vraag aan de instructrice of zij hem wil longeren met je vriendin er op. Dan kan je de hulpen van de galop aanleren.

haha nee zij galopperd ook niet aan aan de longeerlijn:P
en ja we longeren in de bak(bak ik niet zo groot dus ver kan ze nietxD) maar er is geen longeer bakje(zo noem ik het altijd:P)
hahaxD

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:28

alison_belle schreef:
xDeems schreef:

aan wie vraag je dat?

aan TS

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:30

O.. laat hem reageren op je stem.
Begin aan de longe met het reageren op de stem, dan onder het rijden ook op stem

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:34

Wat een vriendelijke reacties weer... pffff.... ze vraagt niet om afgezeken te worden, maar om tips!
Ik zou inderdaad ook eerst op stem aanleren, en dan de hulpen er later bijnemen. Zie het als het africhten van een compleet onbeleerd paard, dat doe je ook stapje voor stapje

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:37

JessAndHope schreef:
Wat een vriendelijke reacties weer... pffff.... ze vraagt niet om afgezeken te worden, maar om tips!
Ik zou inderdaad ook eerst op stem aanleren, en dan de hulpen er later bijnemen. Zie het als het africhten van een compleet onbeleerd paard, dat doe je ook stapje voor stapje

Ja dat is zo, be ik helemaal met haar eens. Niet dat je paard een onbeleerd paard moet wezen maar hij zal het nog moeten leren.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:39

Qua gelop moet je hem wel zo beschouwen. Dus gewoon lekker vanaf 0 beginnen (met de galop dan heah, tenzij er nog andere fundamentele problemen zijn) en dan rustig opbouwen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:54

Ik weet nog van mijn shet, die is onder mijn hoede toch nog 3 geworden en was klaar om in te gaan rijden.
Eerst ben ik begonnen met het opbouwen van de conditie.
Daarna naast de fiets stukken gestapt over de weg (verkeersmak had ik haar al gemaakt)
Daarna naast de fiets hele einden in draf gegaan en toen pas een zadel er op.
Tijdens de periode van inrijden heb ik haar nog steeds op de fiets meegenomen.
Net zo lang tot ze ook in galop naast me liep.
Ze was onzeker en had conditie nodig voor ze het ging doen.
Pas toen ze het echt goed door had mocht ze het onder het zadel gaan proberen.
Toen was haar lijfje los genoeg om het ook te kunnen.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:03

het valt me hier op dat hier alleen het advies gegeven word dat het helpt met je stem (dat is ook zo) maar misschien moet je ook een keer naar de pony kijken of die geen pijn heeft ergens of dat de ruiter iets verkeerds doet ;) het kan natuurlijk ook zijn dat het een eigenwijs paardje is en als het met die instructeur/instructrice? niet lukt zou ik iemand anders zoeken...

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:06

CasanovaLY schreef:
het valt me hier op dat hier alleen het advies gegeven word dat het helpt met je stem (dat is ook zo) maar misschien moet je ook een keer naar de pony kijken of die geen pijn heeft ergens of dat de ruiter iets verkeerds doet ;) het kan natuurlijk ook zijn dat het een eigenwijs paardje is en als het met die instructeur/instructrice? niet lukt zou ik iemand anders zoeken...

Ook waar.... je mag van een instucteur/trice wel verwachten dat ze dit aan weten te pakken...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:08

Ik zie dat je 14 bent.
Heb je een echte instructeur of help een kennis je?

xxirisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:39

Les van een betere instructeur dan?