mijn paard rechtmaken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

willie10

mijn paard rechtmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 21:23

af en toe heeft mijn pony veel moeite met zichzelf rechtmaken zoals plakken aan de hoefslag met extreem veel stelling en soms ook uitzwaaien in de bochten. Mijn instructrice zegt dat ze als het ware tegen mijn been aan gaat hangen! Hoe kan ik dit het beste oplossen??
xxxnienke
ps alvast bedankt!

ThalyaXx

Re: mijn paard rechtmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:34

Best begin je met stelling vrage aan de binnenkant van de piste, in het begin misschien overdreve en soepel make aan de kant waar je stelling vraagt, want daar kan het ook aan liggen. In de cirkels of bochten leren dat ze van je been af moet gaan zodat je ze beter kan bijsturen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 06:36

gewoon niet aan je been laten plakken, maak hem daar actief op. Dit is puur een ruiterfout in de basis. Zorg dat je lichte druk op allebei de teugels blijft houden, en dat die niet aan een kant sterker word dan aan de andere kant. Hou hem actief en oplettend op jou been. Veel overgangen rijden, maar laat hem ook eens een keer een pasje op zei gaan voor je been. En daarmee doel ik niet op hele diagonale maar gewoon een of twee pasjes opzei en dan weer recht onder je proberen te houden. Probeer de hoefslag zoveel mogenlijk te vermijden, dus rij zo veel mogenlijk binnenhoefslag.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 07:56

Heeft ze dat aan een kant meer of minder?
Denk dat je paard scheef is en dan kun je het beste rechtricht oefeningen gaan doen, dus gaan gymmen, je instructrice zou deze oplossing moeten kunnen verzinnen, denk dat het paard niet plakt aan je been maar juist niet snapt en kan doen wat jij wil , zal miss ook aan jezelf kunnen liggen omdat je niet weet hoe je je paard op een goeie manier kan trainen en hem soepel te maken, zou zeker geen druk op beide teugels houden, dan zet je nog meer vast in het lichaam van het paard, een keer lekker erbij masseren is ook wel eens heel fijn voor een paard , de mijne heeft er veel baat bij in combi met goeie oefeningen,
Maar vraag het je instructrice, die geeft jou tenslotte les en ga er ook eens over lezen, wat is rechtrichten en hoe,

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 08:56

zie mijn bericht hierboven, daar heb ik iets verkeerd geformuleerd. Met lichte druk doel ik op een contact teugel.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 08:57

Juist niet meer stelling gaan vragen, juist paard rechter maken met minder stelling.

Veel binnenhoefslag rijden en wijken voor buitenbeen om paard van buitenbeen af te houden.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:59

http://www.diamondhorses.nl/?page_id=580

Dit is een heel interessant stuk over het rechtrichten van je paard (je hoeft niet per definitie een Antoine de Bodt Fan te zijn, maar hij heeft dit wel heel goed en duidelijk onder woorden gebracht) ;)

:o edit: spelfout

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:16

Allereerst: dat lijkt me geen goede instructrice dat ze jou hier niet bij kan helpen.

De tips over rechtrichten zijn al gegeven. Goede link van AdB geplaatst ook.
Je kunt ook Googlelen op rechtrichten paard of scheefheid paard, en dan kom je heel leerzame sites tegen.
Wellicht kun je daar iets mee.

janetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:23

Ik zou zeker over Antoine de Both lezen, heeft mij zeker geholpen, mijn paard was ook zo scheef als wat, kon alleen maar hard galopperen en sneed alle hoeken van de bak af!!
En nu zou ik nooit weer anders willen rijden, en het is me binnen een half jaar gelukt om mijn problemen helemaal op te lossen!!

DanijJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:04

Veel stelling op beide kanten, en af en toe binnenhoefslag rijden helpt ook wel!
sucses

Cathh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:54

Probeer vooral op de binnenhoefslag te rijden, niet te veel stelling te vragen. Bij het stelling vragen zorgen dat je buitenteugel er goed bij zit. Het plakken aan je been, dat is bij mij ook een bekend fenomeen! :) Maak hem los op je handen, probeer je benen licht van je paard af te houden, wanneer je voelt dat hij naar binnen wilt vallen of tegen been wil plakken, doe je tik los met je been. Geen reactie? 1 keer harder, bij mij werkt het echt super!!

daisy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:28

mijn advies is om als je van de hoefslag gaat goed je buiten teugel tegen de hals van je paard aan te leggen en dus te begrenzen heeft dit geen nut dan doe je je buitenbeen er bij en ook geen rechte lijnen meer rijden ook niet op de binnen hoefslag want dan krijg je dat zelfde probleem op de binnen hoefslag dus buiten teugel en buiten been waarscheinlijk is zij/hij je gewoon aan het uit proberen

Groetjes daisy

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:15

Juist wel op de binnehoefslag rijden, dan kan die het beste leren dat die door je buitenbeen begrensd word. Doe je dat niet, dan los je het probleem niet op ;)

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 15:16

Navidad schreef:
Juist wel op de binnehoefslag rijden, dan kan die het beste leren dat die door je buitenbeen begrensd word. Doe je dat niet, dan los je het probleem niet op ;)

ik had ook het idee om op de binnen hoefslag te gaan rijden want dan kan ze tenminste niet zo aan de hoefslag en de bakrand kleven :+

___Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:25

hem tussen 2 benen rijden, en op het been moet hij zijn