Ik heb mijn pony/paard nu al een jaar en het gaat steeds beter met ons. Eerst waren we gewoon een rijdende ramp, maar nu ik wat grondwerk heb gedaan en veel heb gelongeerd gaat het weer een stuk beter. Hij heeft een tijdje te koop gestaan, omdat ik het echt niet meer zag zitten en hij staat heeeeeel eventueel nog steeds te koop, maar ik kon het gewoon niet, ik kon hem niet verkopen. Mijn maatje. Maar nu hebben we nog steeds wat problemen. Aan de longeerlijn doet hij braaf wat ik vraag, stappen, draven, galop soms nog wat moeilijk op zo'n klein rondje, maar het lukt steeds beter. Maar zodra ik erop zit is het een heel ander verhaal. (geen pijn, zadel ligt goed, niks met rug/tanden/hoeven/andere dingen, dat is allemaal nagekeken.) Als ik gewoon instap is er nog niets aan de hand, hij loopt mooi nagevelijk, luistert goed naar sturen en beenhulpen en is gewoon braaf. Dan probeer ik aan te draven. Dit doe ik met stem, net als aan de longeerlijn, drrraf. Meteen probeert hij opzij te lopen, de bocht om te gaan en draaft meestal niet aan, al gaat het nu sinds het longeren beter. Dan begrens ik hem, doe het nog eens en dan draaft hij meestal wel braaf aan. Maar niet altijd. Beenhulpen kan ik geven wat ik wil, met stem, gebeurt gewoon niets. -als er iemand met een longeerzweep bij staat wel- Soms geef hij ook wel een bokje al hij niet wil en elke keer als ik dan een beenhulp of stemhulp geef, geeft hij weer een bokje. Aangalopperen doet hij gewoon goed als hij er zin in heeft, maar op mijn commando begint hij vaak gewoon te bokken. Zweep gebruik ik niet graag, ik wil hem geen pijn doen, maar gewoon een oplossing vinden. Hij wordt, als ik de zweep gebruik, ook nogal pissig en gaat eerder totaal stil staan dan vooruit als ik hem een tikje geef. Ik kan niet vaak met andere pony's rijden, maar als ik dat doe wordt hij erg druk en wil koste wat kost telkens die andere pony inhalen, of hij begint te bokken als hij niet harder mag. Dat is mijn rijdprobleem, maar nu heb ik nog een ander probleem. Mijn ponyruin staat als enige ruin bij zo'n 12 merries, op zich niet zo'n probleem, eerst wel even, maar nu niet meer. Nu wordt er eigenlijk nooit een pony behalve de mijne door mezelf uit de wei gehaald. De rest staat daar gewoon de hele dag. En zodra ik de wei in loop beginnen ze met z'n allen te rennen, vaak op mij af of gewoon de wei rond en dan gaan ze ook nog wel eens met z'n allen voor de uitgang staan. Dan kan ik eerst iedereen wegjagen en ook nog proberen mijn pony er tussenuit te vissen. Ik heb wel het geluk dat hij gewoon braaf meeloopt en niet begint te rennen. Dan heb ik mijn pony, ga ik naar de uitgang en staan er een aantal pony's achter hem te dribbelen, dan moet ik dus hem snel door de kleine uitgang trekken en heel snel het lint weer dicht doen, voordat ze achter me aan rennen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! De pony is trouwens net 4.
Laatst bijgewerkt door ZoZenn op 17-08-10 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Sadeek
Geplaatst: 17-08-10 19:55
Wolferus schreef:
Mijn ponyruin staat als enige ruin bij zo'n 12 merries, op zich niet zo'n probleem, eerst wel even, maar nu niet meer.
hij denkt dat hij de ''hengst '' en de leider is, het is verstandig als je een stukje met stroomdraad afzet, en hem met 1of 2 paardjes er bij daar in zet, zo krijg je toch dat hij in een kudde staat maar niet dat je onveilig door het hek kan
Sadeek
Geplaatst: 17-08-10 19:58
wat ik niet wist is dat je paard 4 jaar is, hij moet nog alles leren, dit gedrag is dus heel normaal voor een paard van die leeftijd, net ingereden wel leuk paardje
ZoZenn
Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-10 19:58
Ik zei toch dat het nu geen probleem meer is.. Hij voelde zich eerst even hengst, maar nu gedraagt hij zich al niet meer zo Afzetten gaat niet lukken, hij staat op pension. Oja, dat was ik vergeten te zeggen.
Sadeek
Geplaatst: 17-08-10 20:03
ow okej maar dat rijden probleem is dat hij nog jong is en dit dus niet kent, je zou iemand mee moeten nemen voor een keertje, hem opzadelen er opstappen maar dat iemand hem aan de longeerlijn vast heeft en hulpen geeft met de zweep, jij tegelijkertijd met de zweep de hulpen geeft die je met rijden geeft en dan went hijer langzaam en voorzichtig aan
Hij kent hulpen enzovoort heus wel. In het begin deed hij het gewoon goed, maar hij begint nu te puberen. Als ik even streng ben doet hij het soms ook gewoon wel en stemhulpen snapt hij zeker wel, dus het is niet dat hij het niet snapt. Aan de longeerlijn heb ik al geprobeert, maar dat vind ik zo vreselijk rijden en ik heb ook niet echt iemand die goed kan longeren Ik word wel geholpen door bv dat iemand even in het midden gaat staan met longeerzweep, dan gaat het wel, maar dat kan nu eenmaal niet zovaak..
1manier
Geplaatst: 18-08-10 14:30
Probeer eens iemand te vinden die je helpt met rechtrichten. Je zult zien, je pony zal veranderen en het rijden leuker gaan vinden Succes ermee!
Het is helemaal niet dat hij het niet leuk vind hoor, juist wel. Hij is meestal heel enthousiast. Zodra hij echter naar mij moet luisteren niet meer, maar als ik hem aan laat draven en er een stemhulp bij geef weer wel Instructrice is wel een goed idee ja, ben ik naar opzoek