help! merrie hengstig,gevaar voor iedereen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amazingstar

help! merrie hengstig,gevaar voor iedereen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 10:52

even in het kort: ik heb nu 2 1/2 week een 3 jarige new forest merrie staan die ik voor een een meisje van 9 jaar (4 jaar ervaring,ik vind dit zelf een te jonge pony voor zo'n meisje maar dit even te zijde) aan het zadelmak maken ben.
alles ging voorspoedig tot afgelopen donderdag...ze is hengstig.
Ik stapte de dag ervoor er voor het 1st op en zonder problemen.
Nu is ze hengstig en ik kon er t/m maandag gewoon op alleen wilde ze niet lopen zodra ik been gaf maar ging constant staan plassen.
nu vandaag (en ja het waait heel hard) is ze nog steeds heel hengstig en kon ik haar gewoon poetsen,peesjes omdoen enz.
Ik liep met dr naar de bak en halverwege moest ze plassen, ik liet haar uitplassen en vervolgens staakte ze mee te lopen.
Ik haf haar een tikje met het touw tegen haar zij en ze begon toch te gillen en te meppen! ze is zo lenig dat ze met 1 achterbeen je bijna raakt als je naast dr hoofd staat.
ze liep eindelijk mee maar in de bak kon ik ineens dr hoofdstel niet meer omdoen, ze begon weer te gillen te slaan met achter en voorbenen en zelfs te steigeren.
Meerdere malen geprobeerd maar ze is echt gevaarlijk.

Ze is een hele dominante merrie want toen ik haar 1 dag had viel ze aan naar mensen in de wei...dat is er wel uit maar nu doet ze dit.
ze is dus bijna 1 week hengstig en het gedrag word alleen maar erger (tegenover mensen,niet tegenover paarden)
ze is niet te hendelen en ze trapt naar de zweep,touw alles en gilt constant.

zaterdag kwam de eigenaar kijken en het meisje slaat een horzel dood en de pony trapt meteen naar dr...zo razend snel (horzel zat op de hals en pony stond vast)

wat denken jullie hiervan? ik heb de eigenaar verteld de merrie veel te dominant te vinden voor een 9 jarige met 4 jaar manege ervaring maarja ze is al betaald,sterker nog het paspoort ligt al bij het stamboek om op naam gezet te worden en het kind is helemaal weg van die pony...want ja welk gevaar ziet zo'n kind die dr 1ste eigen pony krijgt?!!

ik weet dat er veel middelen te krijgen zijn voor lastige merrie's die hengstig zijn maar dit moet ik eerst eens overleggen met de eigenaar van de pony.
maar wat zouden jullie doen?

gr amazingstar

gohya

Re: help! merrie hengstig,gevaar voor iedereen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:55

Maak hun goed duidelijk wat de gevaren zijn.
Maak ze duidelijk dat ze voor hun kind moeten kiezen i.p.v. de pony,al is dat kind er nog zo aan gehecht al.Ik zou ook die pony niet eens meer inrijden!

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:45

Als ze echt zo dominant is zou je misschien kunnen proberen een join up met haar te doen om haar zich te laten overgeven. Dat ze inziet dat jij de baas bent en dan verder inrijden, mits het goed gaat.

Het slaan enzo klinkt best wel vreemd, doet ze dat echt alleen omdat ze hengstig is? Slaan en dominant zie ik persoonlijk niet echt een link tussen eerlijk gezegd, dus misschien dat daar een andere reden achter zit?

En als de eigenaar niet naar je wil luisteren betreffende de gevaren, dan is het zijn eigen keuze. Vroeg of laat krijgt dat meisje een klap en dan ondervinden ze het zelf, jammer dat het kind daar dan de dupe van word, maarja, dan hadden ze maar moeten luisteren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:30

Als haar hormonen overhoop liggen kan ze ook heel gevoelig worden voor aanraken. Ik zou even overleggen met de eigenaren om een DA erbij te halen voor advies.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:45

Heel vervelend is ze nu wel te handelen als ze niet hengstig is??

Wij hebben ook zo'n merrie gehad en gaven haar magnesium dat hielp wel

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 14:18

ik heb contact gehad met mijn DA vandaag en ze slaat niet als ze niet hengstig is.

enige wat ze deed was aanvallen met dr mond open en maaien met dr voorbenen maar dat is over.
daaruit maakte ik op dat ze totaal geen respect had voor de mens.
join up is al gedaan en zo is het aanvallen er ook uit gegaan maar nu ze hengstig is slaat ze echt.
maar zo erg als vandaag is het nog niet geweest...ik kreeg geen eens een hoofdstel om...laat staan een zadel...terwijl dat t/m gister nog geen problemen gaf.

de eigenaren hebben een eigen winkel die vandaag weer open is dus ik kan ze vanavond pas bellen maar mijn phone brand in mn zak...
mijn DA zegt dat hij de merrie best "de pil" wil geven maar hij is mijn DA en het kost best veel en niet bij elke merrie is het de oplossing.
hij ziet het dus niet als een nr 1 oplossing voor een pony bij een meisje van 9.
mijn DA zei ook: "als jij met je 15 jaar lange ervaring op pony's beleren,uitbrengen en op je Z niveau springen het te gevaarlijk vind voor jezelf dan kan een meisje van 9 niets beginnen en is het vragen om moeilijkheden." (mijn DA is ook de trainer van een oud concurentte op springwedstrijden van mij dus hij kent mijn "loopbaan" gezien wij altijd samen inreden en hij mij ook vaak hielp en hij al jaren ook mijn DA is, dus niet om wijs te doen hoor! :o )

gelukkig mag de eigenaar mijn DA bellen als ze me niet geloven.
ik hou jullie wel op de hoogte en stel de eigenaren vanavond de optie's voor.

gr amee

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:25

Lijkt me op geen enkele manier een geschikt paard voor een 9 jarig meisje. Levensgevaarlijk.
Gedrag op de wei heb je eruit gekregen, maar komt makkelijk weer terug als ze een eigenaresse heeft die haar niet aankan.
Als huidige problemen door hengstigheid ontstaan, kan dat wellicht onder controle worden gebracht, maar nooit voldoende voor een meid van 9 met alleen 4 jaar manege-ervaring. Nog afgezien van het feit dat ze het begin van de hengstigheid wellicht niet herkent en zo een klap te pakken heeft.
Lijkt me levensgevaarlijk
Wellicht de eigenaars met hulp van de Da daar toch van overtuigen voordat er ernstige ongelukken gebeuren?
Lijkt me dat deze meid beter af is met een leuke, beleerde pony wiens karakter gevormd en prettig is.
Eerste eigen paardje zou geen nachtmerrie moeten worden

(weet alles af van een moeilijke eerste pony....)

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 14:30

liljebo schreef:
Lijkt me op geen enkele manier een geschikt paard voor een 9 jarig meisje. Levensgevaarlijk.
Gedrag op de wei heb je eruit gekregen, maar komt makkelijk weer terug als ze een eigenaresse heeft die haar niet aankan.
Als huidige problemen door hengstigheid ontstaan, kan dat wellicht onder controle worden gebracht, maar nooit voldoende voor een meid van 9 met alleen 4 jaar manege-ervaring. Nog afgezien van het feit dat ze het begin van de hengstigheid wellicht niet herkent en zo een klap te pakken heeft.
Lijkt me levensgevaarlijk
Wellicht de eigenaars met hulp van de Da daar toch van overtuigen voordat er ernstige ongelukken gebeuren?
Lijkt me dat deze meid beter af is met een leuke, beleerde pony wiens karakter gevormd en prettig is.
Eerste eigen paardje zou geen nachtmerrie moeten worden

(weet alles af van een moeilijke eerste pony....)

precies...jou gedachte is net als de mijne.
naast dat men niet veel weet van paarden hebben ze aardig goed bedrijf (ik ga verder niet over de eigenaren praten) maar heel soms weet men het dan beter.
terwijl ik probeer een kinds "leven" te redden (misschien wat te groot gedacht maar ze komt met dr hoofd op de hoogte dat de pony trapt gezien ze wat klein is voor dr leeftijd)

ik kreeg vele jaren terug ook een pony die mij te sterk was toen ik nog een Uk was...die was al ver gevorderd maar werd ook gevaarlijk omdat ik dr niet aankon...na die pony durfde ik eerst niets mee...dus ik weet zelf ook hoe het kan zijn...maar soms is men wat lastig te overtuigen..

waar ik nog het meest mee zit is dat de pony = betaald en dat het paspoort al bij het stamboek ligt om op naam gezet te worden :( en ondanks dat het meisje de pony maar 1 x per 1/2 weken ziet en verder op foto's het wel haar 1ste EIGEN pony is en er toch al aardig aan is gehecht...leg zo'n meisje maar uit dat de pony gevaarlijk is voor dr :( zo sneu...

ik kan niet wachten tot het 6 uur is en ik kan bellen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:59

Sneu voor de meid ja. Maar door haar pony het ziekenhuis ingetrapt worden lijkt me erger. En nee... ik vind niet dat je overdrijft. Een paard kan wel degelijk zeer gevaarlijk zijn.
Niet voor niets gebeuren de meeste ongelukken in de omgang met paarden.

Kan me wel iets voorstellen bij de ouders en hun idee dat ze het wel weten. Wellicht de DA inschakelen. Mensen nemen dergelijke deskundigen ooit toch net iets serieuzer, denk ik.
Op de een of andere manier moet het hen toch duidelijk maken dat het hier om het welzijn van hun dochter gaat, waarbij prestige geen rol mag spelen. En dat hun dochter veel en veel meer plezier zal beleven aan een geschikt paardje.

Succes iig.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 15:01

liljebo schreef:
Sneu voor de meid ja. Maar door haar pony het ziekenhuis ingetrapt worden lijkt me erger. En nee... ik vind niet dat je overdrijft. Een paard kan wel degelijk zeer gevaarlijk zijn.
Niet voor niets gebeuren de meeste ongelukken in de omgang met paarden.

Kan me wel iets voorstellen bij de ouders en hun idee dat ze het wel weten. Wellicht de DA inschakelen. Mensen nemen dergelijke deskundigen ooit toch net iets serieuzer, denk ik.
Op de een of andere manier moet het hen toch duidelijk maken dat het hier om het welzijn van hun dochter gaat, waarbij prestige geen rol mag spelen. En dat hun dochter veel en veel meer plezier zal beleven aan een geschikt paardje.

Succes iig.

precies.
dr moeder wil ook geen pony...ze heeft de pony van opa en oma gekregen.
mama is denk ik alleenstaand.
pony is van opa en oma.

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:03

Wellicht regumate gaan voeren?

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:10

zolang jij de pony nog doe is het gewoon aanpakken geblazen
desnoods goed moe logeren dan pas opstappen.
jij bent de baas maar kijk wel uit voor je eigen veiligheid.

ik zal het er ook even goed over hebben met de ''opa en oma''
eventueel terug nemen van de pony.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 19:32

ze zijn gebeld.
ze gaan nog een prof. ruiter vragen of die er wat mee kan.
die zeg maar dagelijks 6 paarden doet en zijn werk er ook van heeft.
kwanta kosta min 650 euro pm. wat krijg je dan? slaan met zweep? maargoed dat moeten ze dan maar zien.
mijn DA is paardenarts en rijd ook paarden in en die raad het ook af.
jammer is alleen dat als die pony naar die stal zou gaan ze wellicht niet meer hengstig is en dan is er dus geen probleem :o maar dat keert wel weer terug....wellicht niet meer in dit seizoen en dan komen ze er toch nog laat achter....

ik voel me een beetje rot...ik krijg nu het gevoel dat ik "het niet kan" ;( dus vragen we maar een prof.
en dat terwijl ik al 2 1/2 week dag in dag uit zelfs naast mijn fulltime baan (laat mijn eigen paarden er soms zelfs voor staan) alles erin steek en ik toch al aardig wat heb bereikt in 2 1/2 week valt ze niet meer aan en kan je erop stappen...dus ben benieuwd wat er gaat gebeuren.
als die "prof" er niets mee kan/wil (waar ik niet vanuit ga want hij verdient er weer aan) dan ruilen ze dr in/verkopen ze dr.

hou jullie op de hoogte

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:29

zeg nooit nooit he
(niet afkraakent bedoeld)
maar een proff moet wel duidelijk weten hoe het moet.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 21:34

caboclo schreef:
zeg nooit nooit he
(niet afkraakent bedoeld)
maar een proff moet wel duidelijk weten hoe het moet.

dat begrijp ik...maar zodra die hem krijgt is de hengstigheid over.
kleine kans dat ze in de winter hengstig word en volgens de DA is dit de laatste x van het zomerseizoen waarschijnlijk.
en dan nog is er al heel veel voorwerk gedaan en hoeft ze alleen nog op de hulpen te leren draven en galoperen en het sturen wat bij de schaven...de rest had ik al voor elkaar..dus miss 2 weken en dan maken ze de hengstigheid daar nooit mee.
ik zit meer met het 9 jarige meisje die het dan gaat meemaken :( ik heb niets tegen proffs hoor ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 22:05

Idd. jij hebt het meeste werk al gedaan en de andere stal gaat straks met de eer strijken.Nou voor mij heb jij de pony al heel veel geleerd,die stal zal er straks een makkie aan hebben en miss. wel zeggen:nix mis met deze pony.
Maar zoals je al zegt,ze komen er later wel achter als de pony weer hengstig is.Heel erg voor het kind,ik hoop dat het goed afloopt en dat de ouders de ogen openen en zien wat voor pony hun dochter heeft.En uiteraard dat jij gelijk had!en dat jij het wél kon.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 06:10

Ik kan mij voorstellen dat het frustrerend is.
Maar er is weinig aan te doen. Je kunt eerlijk zeggen hoe je erover denkt en hen nog een keer de risico's duidelijk maken, maar als ze niet willen luisteren, kun je verder niets meer doen.
Dan is het aan hen.
Erg sneu voor het kind, maar de verantwoordelijkheid is dan niet meer van jou, hoe hard dat ook klinkt.
Maar meer doen dan hen te waarschuwen kun je niet doen.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 06:15

Heeft ze geen blaasontsteking erbij? Dus én hengstig en blaasontsteking? Dat was de eerste reactie van mijn DA bij mijn zeer gevaarlijke 2,5 jarige... Misschien kan je de DA vragen hoe je dat kan controleren of of hij even langs wil komen nadat ze hengstig is geweest (minder gevaarlijk).

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:39

misschien moet je aan de ouders vragen of ze een pony van een jaar of 15 willen kopen, die al beleerd is, dan kan jij misschien die New Forest kopen van hun en kan het meisje nog altijd ervan genieten (om hem te zien)
Dan train jij dat paardje en later als het meisje wat meer ervaring heeft kan ze als ze wil het ponytje nog van je terugkopen. maar het geld speelt ook een rol

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:42

Ik heb mijn merrie die ook heel lastig op regumate staan. Ze word dan niet meer hengstig. een soort pil voor paarden.
Let wel op dat je een doping attest moet aanvragen bij de KNHS als je wedstrijden wil rijden. je stuurt het formulier van de DA door naar de KNHS, en je krijgt een papier terug. Dan heb je vrijstelling bij de controles.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 13:39

bedankt iedereen voor de opbeurende woorden ;)
er is nog weinig verandert aan het gedrag van de merrie...en vandaag is het 1 week en ze is nog steeds hengstig.

ik wil mijn DA laten komen (heeft hier een praktijk speciaal voor paarden) hij doet geen klein vee en huisdieren alleen paarden en kan ook kleine operatie's,foto's enz.

zonder overleg met de eigenaar bel ik voor "niet spoedgeval" niet zomaar een DA.
maar de eigenaar heeft veel "vrienden" die er schijnbaar veel verstand van hebben en die zeggen een DA uit wekerom speciaal voor paarden....mij prima hoor!
nadeel is alleen dat je haar nog niet eens veilig uit de wei kan halen en dat als die DA komt ik en mijn vader het dan mogen oplossen...hij komt op locatie scannen.
de merrie kan verdoofd worden met nadeel dat ze 3 uur ongeveer niet mag eten en dus in ons geval op stal moet (die net helemaal strovrij enz zijn) dus al met al moet ik er extra werk van maken, ik woon er niet bij dus moet ik verplicht 3 uur blijven om dr in de gaten te houden. (ze is geen stal gewend)
ik zou dr evt in de rijbak kunnen doen.

jammer is alleen dat ik zoveel werk op dit moment (40 uur per week) omdat mn baas in de ziektewet zit en ik al dr taken overneem omdat dr vervangster met zwangerschapsverlof is.
dus elk dagje,uurtje dat ik vrij heb besteed ik aan mijn paarden,rust en huishouden.
nu gaat er wellicht 1 hele dag (mn enige vrije dag) in die pony zitten.

ik heb ze gewaarschuwd maar ze willen alles (behalve rectumate) proberen om het tegen te gaan...tenzij de DA zegt dat het in de karakter zit....dan gaat een "vriend" die 170 paarden per jaar corrigeerd haar zoals ze zeggen...manieren bij brengen.
jammer dat ik dan het grootste werk al heb gedaan :(

ik zou vandaag gebeld worden of de DA zou komen maar nog steeds niet gebeld dus die komt vast niet meer.
heb aangegeven dat ik alleen vlgnd week donderdag vrij ben en ik om half 3 les heb met mn eigen paard dus dat het daarvoor moet maarja of ze dan nog hengstig is?! en of ze dan nog wat kunnen zien op de scan is maar de vraag.

ben blij dat ik mn frustratie beetje van me af kan schrijven...wat er verder ook gebeurd ik heb ze gewaarschuwd en that's all I think.

xxx amee

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 13:41

_haflinger schreef:
misschien moet je aan de ouders vragen of ze een pony van een jaar of 15 willen kopen, die al beleerd is, dan kan jij misschien die New Forest kopen van hun en kan het meisje nog altijd ervan genieten (om hem te zien)
Dan train jij dat paardje en later als het meisje wat meer ervaring heeft kan ze als ze wil het ponytje nog van je terugkopen. maar het geld speelt ook een rol

ik koop echt niet zo'n pony over van iemand...daarbij speelt niet alleen geld een rol,je krijgt weer winter waarbij ze voer moet hebben en extra hooi en ik heb geen tijd om haar te blijven rijden naast mijn paard,pony en shetlander die voor de wagen staat...en verder heb ik geen stal meer vrij en voor het behoud van mij weide's in de winter kan ze ook niet 24/7 op de wei.

geen optie dus ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:05

Nog afgezien van het feit dat je ook zin en energie moet hebben om aan zo'n beestje te beginnen,.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 19:14

liljebo schreef:
Nog afgezien van het feit dat je ook zin en energie moet hebben om aan zo'n beestje te beginnen,.

precies ;) we waren echt super op weg maarja nu zit er wel een erg vervelende tussenstop tussen waar de pony waarschijnlijk weinig aan kan doen.

maarja...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:32

Ik ken ook zo'n merrie.. 1.70 groot en best dominant..
Geen knuffelpaard, maar ook niet lelijk.. TOTDAT..

Op het moment dat ze hengstig is, is ze ook echt link!!
Je hoeft maar te dicht in de buurt te komen (lees een meter afstand) en je krijgt een oorverdovend gebrul en een paar voorbenen naar je toe.
Als je in de box komt draait ze dr kont (en deze was ook niet bang om uit te halen); en stond ze eenmaal weer met dr hoofd vooraan, kreeg je het halster niet om zonder de voorbenen in de gaten te houden.

Wij wisten hoe of wat, maar een minder ervaren iemand zou ik nooit bij dat paard laten komen als ze hengstig was.
Dus ja... ik ken het fenomeen..
Overigens hielp regumate ook niet.. de enige oplossing was een veulen erin duwen ;)