Hoi! Hoe kan ik mijn pony groter laten lopen? Het is een grote pony van 1.50 en is 9 jaar. Ras is onbekend. (New Forest is de andere. ) Ze maakt echt hele kleine pasjes. Help alstjeblieft.
Laatst bijgewerkt door Fleshertje op 16-08-10 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Ligt je zadel goed? Ook niet te ver naar voor? De meeste ruiters (ook bekende) leggen hun zadel te ver naar voren, waardoor de schouders geen plaats hebben om te bewegen, en je paard dus kort zal lopen.
Geef je haar wel genoeg ruimte van voren om haar passen af te maken? Ik zie dat je nog maar 11 jaar bent, heb je wel goed les? Vraag dan je instructrice eens of ze je kan helpen!
ik zou het eerst vragen bij je instructrice of instructeur. (Als je tenminste les hebt) misschien ligt het aan het zadel(had ik bij mijn pony ook)
Heb je misschien een foto van hoe jullie rijden?
Fleshertje
Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-10 16:41
Ik rijd sinds mijn 4e. Als mijn pony niet genoeg ruimte heeft, gaat ze steigeren. Ze loopt wel gewoon aan de teugel. Ik krijg om de 3 dagen les op een manege. Mijn instructeur zegt ook dat hij er niks aan kan doen. Misschien iets met mijn been meer vooruit drijven? Ik heb geen fotos van mijn pony als ik erop zit. Sorry.
Hmm, sorry, als je instructeur zegt dat ie er niets aan kan doen, heb ik mijn twijfels over zijn kwaliteiten. Je moet inderdaad van achteren naar voren rijden, dus aandrijven en als je voelt dat je pony daarop reageert, geef je em wat ruimte om zijn pas groter te maken.
xTweetyx
Geplaatst: 16-08-10 16:47
ik vind het raar dat een intructeur dat zegt. maar ja, het is wel op manege, veel manege instrecteurs geven kinderen les die op ponys zitten die niet meer kunnen dan hooguit een pasje wijken.
ik zou(als je instructeur echt niets weet) eens gaan kijke bij andere instructeurs, en dan gewoon proeflesje nemen.
een pony moet je van achteren naar voren rijden, dus eerst voorwaarts daarna neerwaarts, een pony die voorwaarts is, is gemakkelijk(en sommige deels uit zich zelf) neerwaarts.
sorry maar om de 3 dagen les?? heb jij het gevoel dat je er ook iets mee opschiet? dat het verbeterd en dat je meer leert?
Het is springles hé. Springen vind die helemaal geweldig.
Tomorrow123
Geplaatst: 19-08-10 11:28
Dingen die ik kan bedenken: - Zadel, ligt het goed, heeft je paard er geen last van? - Misschien kan je haar lekker laag instellen zodat ze haar lijf meer kan losgooien en daardoor misschien wat ruimer gaat lopen. - Kan ze goed verruimen?
hij zou ergens last van kunnen hebben ik zou het zadel en je pony even laten keuren en anders zou ik met hem over balkjes gaan stappen dan leert hij vanzelf zijn benen hoog en ver neer te zetten, dit heeft bij mijn pony wel geholpen!
Mijn Quarter liep stukken ruimer nadat we hem voor op ijzers hadden gezet, maar ik denk dat het bij jou toch een rijtechnisch probleempje is.. Staat hij/zij op ijzers?
vaak heeft kort lopen te maken met het niet voldoende dragen van de achterhand, wat vaak weer voortkomt uit slecht in balans zijn / slecht op eigen benen kunnen lopen.
even vanuit gaan dat de basis goed is Als je de achterhand meer onder je pony kunt rijden dan zakt deze als het ware in waardoor de voorhand meer omhoog komt en het paard meer schoudervrijheid krijgt. Hierdoor kan ze dan ruimer gaan bewegen.
de basis bij training voor de achterhand (mijn mening) is schakelen, door je pony veel kleine stukjes te schakelen word de achterhand geactiveerd. Er zijn nog veel meer dingen die je kunt doen maar... als ik die allemaal hier moet uitleggen blijf ik nog even bezig. Dat kun je beter met je instructeur bespreken.
Ook spring instructeurs kunnen je helpen met verruimen, een paard moet immers in het parcours ook galopsprongen kunnen verruimen of verkleinen.
veel succes
Danij
Geplaatst: 20-08-10 19:49
wat bij mijn pony onwijs hielp, was een osteopaat een x langs laten komen. die maakt je pony helemaal los, en daar gaat hij zeker ruimer van lopen. veel sucses.