bitloos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noukiie92

bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 15:52

hooi bokkers,

ik had een vraagje,, ik rij een draver die in draf soms heelbhard kan gaan. eerder als er meerdere op reden wou die wel eens steigeren,, maar nu deed die dit bij mij niet meer omdat ik niet met strenge hand rij,, maar van de week ging die weer heel hard en trok ik hem terug naar halthouden en toen wou die niet meer vooruit. Natijd heb ik hem er toch doorgekregen. Dus ik denk dat die last van tanden heeft dat denken we al langer, maar moet dus nnog even overleggen om naar de tandarts te gaan. Maar nu was mij vraag : kan ik hem tot die tijd bitloos rijden en heeft dat even veel invloed met rijden dan een bit of is hij nog sterker?

Liefs

WendyBZ

Re: bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:58

DRS > RT-P

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:14

je kan het gewoon proberen. realiseer je wel dat er veel verschillende optomingen zijn dit bitloos zijn elk met zijn eigen voordelen en nadelen. niet alles zou geschikt zijn maar je kan het wel proberen. let wel op dat je dus de juiste kiest waarmee je paard en jijzelf overweg kunnen.

noukiie92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 16:17

wat zou jij me aanraden dan?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:18

Niet alle paarden reageren gelijk op een bitloze optoming en het verschilt ook nog per soort optoming.

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:52

een goed advies kan alleen de praktijk gegeven worden. de persoon kan zien hou jij bent, hoe je rijd, wat voor paard het is en hoe dier reageerd. Moet zeggen dat ik in de praktijk bij maneges het meeste een kaakgekruist hoofdstel tegen kom.

_Jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:00

Het ene paard is beter te rijden op bit, en het andere op bitloos. De enige manier om er achter te komen of het bij jou paard werkt is door het uit te proberen.
Het kaakgekruisde hoofdstel is naar mijn mening het meest duidelijke hoofdstel voor een paard dat nog geen bitloos kent. De druk wordt goed over het hoofd verdeeld en het is daarom paardvriendelijker dan bijv. de hackmore, maar je hebt er wel goed controle mee.
Verder moet je zo veel mogelijk met zit rijden, maar ik vind dat dat zowiezo ook bij met bit rijden zou moeten.