sturen met benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lottex

sturen met benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 16:01

een vriendin van mij vroeg me onlangs iets over sturen met je voeten ipv handen,
en nu begin ik een beetje te twijfelen; hoe gaat dat ook alweer? :oo

kehdra

Re: sturen met benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:08

dat is sturen op zit.. ik denk dat je dat bedoeld.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:09

Inderdaad, rijden op je zit en met je benen.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 16:20

Jeanneee_ schreef:
Inderdaad, rijden op je zit en met je benen.

ja zoiets,
bijvoorbeeld als je naar links moet afwenden, moet je dan iets drukken met je linkerbeen of rechterbeen?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:54

Ik denk dat je hiervoor beter les kan nemen, het is namelijk niet direct (en alleen) duwen met je benen....
Het is ook je gewicht verdelen,enz enz enz.

Valt niet uit te leggen via de PC.
En instructeur die les geeft via de principes van de klassieke dressuur kan het je perfect uitleggen.

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:00

.
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:06

Je gebruikt beide benen, je binnenbeen om buiging te vragen in het lijf, en je buitenbeen om uitzwaaien te voorkomen.
Je binnenbeen leg je op de singel, en je buitenbeen er net iets achter. Daarbij heb je natuurlijk ook nog je teugelhulpen, alleen op beenhulp kan een paard geen correcte figuren rijden, met je handen 'wijs' je nog altijd waar je heenwilt aan je paard, beenhulpen ondersteunen dit.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:07

En met je gewichtsverdeling/zitbeenknobbels kan je ook een hoop... :+

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:07

Natuurlijk kun je hier niet alles uitleggen, maar de ts komt hier met vragen dus ik zal in elk geval proberen even wat uitleg de geven.

Sturen met je benen heeft met wijken voor druk te maken. Als je met je linkerbeem druk geeft, zal je paard wijken voor die druk en dus een stap opzij doen. Dit principe gebruik je tijdens het rijden ook. Bij een bocht naar links trek je niet alleen aan je linkerteugel. Je houd je beide benen erbij om te zorgen dat de wending soepel verloopt. Met druk van je binnenbeen buig je je paard om je binnenbeen heen, zodat hij met de juiste stelling de wending maakt. Ook kun je met je benen je paard corrigeren als hij bijvoorbeeld wat uitwijkt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:09

kehdra schreef:
En met je gewichtsverdeling/zitbeenknobbels kan je ook een hoop... :+

inderdaad, een paard zal onder jouw gewicht willen blijven en daar kun je gebruik van maken.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 17:39

Marit schreef:
Natuurlijk kun je hier niet alles uitleggen, maar de ts komt hier met vragen dus ik zal in elk geval proberen even wat uitleg de geven.

Sturen met je benen heeft met wijken voor druk te maken. Als je met je linkerbeem druk geeft, zal je paard wijken voor die druk en dus een stap opzij doen. Dit principe gebruik je tijdens het rijden ook. Bij een bocht naar links trek je niet alleen aan je linkerteugel. Je houd je beide benen erbij om te zorgen dat de wending soepel verloopt. Met druk van je binnenbeen buig je je paard om je binnenbeen heen, zodat hij met de juiste stelling de wending maakt. Ook kun je met je benen je paard corrigeren als hij bijvoorbeeld wat uitwijkt.

hoi!
bedankt, het was dat wat ik even zocht :P
de rest wist ik wel, maar het was over dit dat ik even twijfelde...

bedankt voor de antwoorden, iedereen :D

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 07:39

Bewust worden hoe je loopt in een drukke winkelstraat.
Wat doe je met je heupen, handen , bovenlichaam, om tussen de mensen door te lopen.
Je binnen hand doe je iets omhoog om tussen mensen door te willen, je binnen heup doe je naar voren in de richting waar je heen wil, je zet af met je binnen been, drijven, neemt je buiten knie mee, schouder paard, kijkt waar je naar toe wil, en loopt door, twee benen drijven. Buiten arm aansluiten,begrenzen schouder paard.
Is het begin, goede ballans, recht op blijven lopen, zitten.
verder nog wel veel dingen voor overgangen.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 16:33

@montyjansen : mooi uitgelegd! :)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 07:08

dank je wel: <3
Je kan het ook vergelijken met scyeën door je knieën zakken in de richting waar je heen gaat, wel het gevoel houden dat je met je kuiten voorwaarts te blijft drijven, twee handen de zelfde richting op met binnen hand iets hoger, en naar voren zonder de teugel los te laten. boven lichaam recht op houden niet naar binnen hangen. 8-)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:38

Sorry Montyjansen, maar als je dit zo uitlegt wordt paardrijden wel heel moeilijk.
Hou het simpeler. Niet teveel nadenken over hoe je stuurd. En zeker niet met je armen mee gaan sturen. Lichaam moet in principe zo stil mogelijk blijven. Afzetten met je knie?? Daar heb ik nog nooit van gehoord, en je binnenhand hoger? Nee hoor, handen moeten even hoog blijven in de dressuur. Niet moeilijker maken (of laten lijken) dan dat het is.
Paardrijden met skiën vergeljken is helemaal verkeerd aangezien je geen dal-ski en berg-ski hebt, tijdens skiën houd je je gewicht op je laagste (dus buitenste of dal) ski. Met paardrijden zit je op je binnenzitbeenknobbel in de wending. En in een wending is het niet mogelijk om je hand naar boven te brengen, naar voor te doen en contact te houden. Theoretisch is dat niet mogelijk als je paard correcte stelling heeft.