bijten op het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Domino_x

bijten op het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 15:38

hoi ,

ik heb een probleem mijn pony bijt altijd op het bit .
hij concentreert zich zo op het bit dat hij niet meer luistert tijdens het rijden ....
weten jullie een oplossing ?

Anoniem

Re: bijten op het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:39

Kijken of je bakstukken goed hangen (niet te kort of te lang) en anders een tandarts laten komen :)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:39

dit is of vastpakken, dit kan zijn dat je een verkeerd bit hebt, dat pijn doet in zijn mond, of dat je te hard eraan trekt..

of het is knabbelen dat die het doet uit ontspannenheid, maar ik denk het 1e aangezien je zegt dat die niet meer luistert.

de oplossing, bitloos rijden, heeft die niks om meer vast te pakken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:40

Da's het probleem verdoezelen... Iets heel anders ;)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:48

Bizzybijtje schreef:

het is maar hoe je het wilt noemen, met bit is niet natuurlijk ;)
en waarom wil je graag met bit rijden als het zonder beter gaat

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:51

als je natuurlijk bezig wilt gaan moet je neit op een paard klimmen, bitloos is net zo onnatuurlijk...maar das een andere discussie

kijk eens goed naar je bit TS. Hangt hij wel goed? als je een watertrens hebt kan het zijn dat je paard het bit te onrustig vind, misschien iets anders proberen? Je hoeft niet meteen een scherper bit, maar er is al een groot verschil tussen enkel en dubbel gebroken en en water en een bustrens.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:53

EmptyWords schreef:
als je natuurlijk bezig wilt gaan moet je neit op een paard klimmen, bitloos is net zo onnatuurlijk...maar das een andere discussie

kijk eens goed naar je bit TS. Hangt hij wel goed? als je een watertrens hebt kan het zijn dat je paard het bit te onrustig vind, misschien iets anders proberen? Je hoeft niet meteen een scherper bit, maar er is al een groot verschil tussen enkel en dubbel gebroken en en water en een bustrens.

er bestaat geen scherp of onscherp bit, het bit maak je zelf scherp ;)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:57

er zijn bitten die makkelijker scherper te maken zijn met de hand dan....het gaat erom dat het duidelijk is, niet of het dan meteen perfect omschreven staat, iedereen weet wat ermee bedoelt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:58

gabjj8 schreef:
EmptyWords schreef:

er bestaat geen scherp of onscherp bit, het bit maak je zelf scherp ;)

Nou dan, als je zonder bit rijdt is het net zo scherp hoor, ligt helemaal aan de ruiter.
Bovendien vind ik dit hetzelfde als niet meer rijden omdat het zadel verkeerd ligt, in plaats van gewoon een zadelmaker te laten komen. :+ Maar kan aan mij liggen.

leentje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:29

mij paard zit ook steeds te bijten op zijn bit
ik ga morgen een ander gaan kopen zien of dit helpt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:39

gabjj8 schreef:
Bizzybijtje schreef:

het is maar hoe je het wilt noemen, met bit is niet natuurlijk ;)
en waarom wil je graag met bit rijden als het zonder beter gaat

Ik wil niet alle bitloze ruiters over 1 kam scheren, maar omdat jij nu fanatiek bitloos bent, wil dat niet zeggen dat je maar meteen een ander om zijn oren moet slaan dat een bit niet natuurlijk is... Ook weet je niet of het zonder beter gaat, daar wordt met geen woord over gerept door TS.

TS, kijk of het bit goed past in de mond van je pony, hangt het op de juiste hoogte? Als je twijfelt, laat dan iemand die er (meer) verstand van heeft, naar kijken! Is dat allemaal goed, laat dan een naar het gebit van je pony kijken, misschien heeft hij wolfskiesjes waar het bit tegenaan duwt?

Is er ook niets mis met het gebit, dan moet je naar je zelf gaan kijken, neem een goede instructrice die je daarbij kan helpen!

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 18:15

bitloos kan ik niet rijden omdat we wedstrijden gaan rijden ....
ook trek ik niet , hij begint te bijten als er een bit in zijn mond komt en dan zit ik er nog ni eens op .
en hij heeft al een speciaal bit ....
het bit hangt ook goed het "baasje"(heb de pony in bruikleen) kent heel veel van paarden en weet ook niet wat het is .

ik zal vragen of de dierenarts/tandarts al is komen kijken .

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:03

Hallo!
Allereerst even Off-topic. daar komt de bekende discussie weer aan... :( Het gaat in dit topic helemaal niet over de voors en tegens van bitloos rijden. Er zijn andere topics voor waar dit soort discussies kunnen plaatsvinden. Is ook niet leuk voor de TS op deze manier!

Wat bedoel je precies met bijten? Knabbelen op het bit, dat zijn mond de hele tijd in beweging is omdat het paard op het bit knabbelt, of is het bijten en vasthouden. Als het dit laatste is, dan denk ik dat het paard een tandartsvisite nodig heeft. Is het voortdurend knabbelen en het bit in beweging, dan kan dit ook duiden op een lekker ontspannen paardje.

Succes ermee en ik ben benieuwd wat de eigenaar van het paard zegt. Misschien kan je ook iemand even laten kijken als je aan het rijden bent.

yvet31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:24

ik zit hier ook heel erg mee,
heb nu een jonge pony van 5 en rij al 2 jaar op hem
in het begin was het helemaal niet zo erg, maar sinds een tijdje, rond de 3 maanden, bijt hij heel erg. De ene keer ook veel erger dan de andere. Soms is hij dan ook gewoon onstuurbaar, legt ook vaak zijn tong over zijn bit. Het bit zit zelf wel goed volgens mij want de eigenaar van de manege heeft er na gekeken en het was goed, want hij heeft ook al 2 jaar hetzelfde bit.
Er is 2 weken geleden de tandarts geweest, en die heeft zijn tanden bijgevijld. Dus daar zou het in prenciepe ook niet aan moeten liggen.

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:21

Die van mij knabbelt/sabbelt echt op het bit, maar dat is omdat ze onstpannen loopt, maar dan luistert ze wel nog naar mijn hulpen. Eventueel in de buurt even kijken of je een ander bit van iemand kan lenen en kijken of ze daar lekker op loopt en dan zelf het bit kopen.
Ik zelf rijd gewoon met een dubbelgebroken bitje.

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 09:57

de pony van mij is reeds verkocht..