links pakt hij vast, rechts neemt hij totaal niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lordje_

links pakt hij vast, rechts neemt hij totaal niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 13:07

wel de laatste tijd heb ik een probleempje :)
bij het rijden neemt mijn paard zijn bit links vast, waardoor ik bijna geen linkerstelling kan nemen
in tegendeel tot rechts,
daar neemt hij het bit totaal niet,
waardoor hij bij het minste dat ik de teugel gebruik, met extreem veel overstelling gaat lopen
mijn leraar zegt vooruit rijden,
en dat doe ik ook, laat hij links idd het bit wat losser, maar is het probleem rechts niet opgelost

ik rijd met een redelijk dik dubbel gebroken bit (gewoon een trens dus)

FriesWytske

Re: links pakt hij vast, rechts neemt hij totaal niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:09

Heb je zijn tanden al eens na laten kijken? Kan best zijn dat ie aan de ene kant haken heeft. En daardoor het bit beetpakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:44

Ik zou idd eerst eens de tanden na laten kijken.. Verder moet je eraan denken dat de kant die hij loslaat, jij juist goed contact moet houden. Men heeft toch vaak de neiging om de losse kant ook zelf maar los te laten.. Je moet zijn spel omdraaien, de kant die hij vast wil houden loslaten en de kant die hij loslaat vastpakken. In het begin overdrijf je dat heel bewust en als het goed is leert ie dan vanzelf dat ie op beide kanten na moet geven.. :) Alleen voorwaarts rijden is niet voldoende :n

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:22

hoe ver ben je met je paard rechtstellen?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:38

Wat Relaxed zegt, klopt helemaal!
Let er ook op dat je niet het hoofd te ver naar rechts gaat stellen, eerst moet het hoofd (en lijf!) recht zijn, pas daarna kun je wat stelling gaan vragen. Een hoop mensen maken de fout om het hoofd naar rechts te willen 'trekken', maar het lijf is dan nog naar links gebogen, daardoor krijg je een S-bocht in de ruggenwervel met alle (rug)problemen erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:44

Storm schreef:
Wat Relaxed zegt, klopt helemaal!
Let er ook op dat je niet het hoofd te ver naar rechts gaat stellen, eerst moet het hoofd (en lijf!) recht zijn, pas daarna kun je wat stelling gaan vragen. Een hoop mensen maken de fout om het hoofd naar rechts te willen 'trekken', maar het lijf is dan nog naar links gebogen, daardoor krijg je een S-bocht in de ruggenwervel met alle (rug)problemen erbij.

Ik kon het me gewoon levendig inbeelden omdat mijn paard dit precies hetzelfde deed en ik ook precies dezelfde fout maakt.. En nu ik zelf jureer.. Een groot deel van de ruiters maakt deze fout.. :j

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:18

Hallo,

Lastig probleem. Moet je even doorheen. Hoop dat je goede instructie hierbij krijgt, want wat je moet gaan doen is voor je gevoel waarschijnlijk heel onlogisch.
een paard wat links het bit vast houdt, wil rechts het bit niet aannemen. Hierdoor heb je op beide teugels ongelijke druk. Deze druk moet je zien gelijk te maken. Ik zou als ik jouw was alleen maar even binnenhoefslag gaan rijden, want dan voel je alles het duidelijkst.
Zo is het mij geleerd (er zijn misschien wel meerdere wegen die naar Rome leiden... dus ik zeg niet dat dit de enige manier is...) : Op de binnenhoefslag linksom gaan draven en rechts teugel aannemen en drijven met rechterbeen. Je voelt vanzelf wanneer je paard links wat los gaat laten. Dat is hét moment om linkerbeen erbij te gaan geven. Als dit goed gaat heb je op beide teugels even veel druk. Je voelt vanzelf wanneer je paard links weer zwaarder wordt. Dan is het echt herhalen herhalen herhalen.
Wil je een linkervolte maken, dan ga je je beginnen met het paard de volte op drijven met je rechtbeen en rechterteugel. Je begint dus eigenlijk met een volte met wat buitenstelling. Op het moment dat je voelt dat je paard rechts verbinding geeft op het bit, en links losser wordt, ga je de druk op beide teugels gelijk nemen en drijven met je linkerbeen om een mooie ronding door het paardenlijf te krijgen. Dit is in het begin echt jojo-en om het te leren en het gevoel te krijgen.
Als je onthoudt dat je doel moet zijn: op beide teugels evenveel druk, dan kan je op bovenstaand manier lekker gaan oefenen.

De voltes rechtsom (waar je paard dus over de buitenschouder valt) rijden met heel weinig stelling. Zodra je voelt dat je paard wegvalt, meteen linkerteugel erbij nemen, hand wat lager, en met je linkerbeen je paard recht (bijna dan) maken. Je buitenbeen zou ik nagenoeg op de singel leggen, omdat het probleem aan de voorzijde zit.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel. Altijd lastig om een rijgevoel te omschrijven...

Succes ermee!

molly1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:53

jou paard moet gaan leren om de linker teugel te lossen en de rechter te nemen.
ik denk dat je paard ook niet helemaal rechtgericht is.
ga is een volte maken alleen op je rechterteugel steeds kleiner en val mee in de volte. is in het begin eng maar later niet meer.
als het paard de rechter teugel pakt geef jij de teugel de volte zal heel waarschijnlijk ook weer groter worden.
dit blijf je doen tot dat je het paard weer op twee teugels hebt.
1 tip blijf niet aan die linker teugel trekken het paard zal zich alleen maar sterker maken en dan ga je op kracht rijden.
dat ga je niet reden.
als je die volte gaat sluiten linker teugel helemaal los dan kan het paard daar geen steun aan vinden.
je rechterhand om hoog zeten.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:11

Dit probleem begint vrijwel altijd als gebitsprobleem door eenzijdig een haak of een wolfskiesje. In eertse instantie moet je daar ook de oplossing zoeken.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:19

hoeft niet zo zeer een tanden probleem te zijn als een mega scheef paard, dus rechtrichten die hap, zelf niks op links pakken en rechts normale druk.
verder zijn goede oeffeningen voor rechtrichten schouderbinnenwaarts zowel aan de hand als onder het zadel.

renske1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:42

heb je al een aan rechtrichten gedacht? het klinkt als een scheefheids foutje.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 06:52

Dit is een probleem wat je vaker hoort, dit kan liggen aan het gebit, maar ook aan de ruiter zelf. probeer een gelijkmatige druk op beide teugels te houden en wees absoluut niet streng met je hand, zo pakken ze alleen maar meer vast. probeer je paard doormiddel van je benen en zit recht onder je te houden, met gelijkmatige druk op beide teugels. Is die goed recht? Dan vraag je hem doormiddel van stelling, zoweel binnen als buiten, met je benen en gelijkmatige druk steeds wat meer door, uiteraard niet achter elkaar, maar lange stukken.

Rij veel voltes, sluit sluit de volte en open die, zorg dat die recht onder je blijft en goed reageerd op jou beenhulpen. Om dit goed te krijgen is puur een herhaalproces van de gehele basis. Zorg dat die goed aan je hulpen komt.

Sunshineee89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:58

veel voltes overgangen, en inderdaad vaak ligt het aan de ruiter heb het zelfde probleem gehad !
ik deed mijn linkerhand kneede terwijl mijn rechterhand gewoon stil was, ik was dus te onrustig aan 1 kant waardoor hij vast pakte
en de anderen kant niet meer aannam!

Dusty93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:12

Bekend probleem! Ik heb het ook. Heb je les?
Mijn instructrice heeft gezegd: als ze links vastpakt, laat jij links los. Figuren rijden doe je dan met je zit, benen en andere teugel.

Danij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 19:53

Ik denk dat jou paardje erg veel zou hebben aan een behandeing van een osteopaat. Daar word je paardje een stuk losser van, en kan dan ook een stuk beter stelling geven.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:24

Ik zou je idd zoals hier al meerdere keren al aangegeven is, je eerst eens heel duidelijk gaan verdiepen in het rechtrichten van je paard! Op deze link staat een duidelijke uitleg over het herkennen van een links of rechts gebogen paard en hoe je op een relatief simpele manier kunt trainen om je paard weer recht te krijgen! http://www.diamondhorses.nl/?page_id=580

Succes ;)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:30

Precies. Ligt niet aan de tanden, maar aan een scheef paard. Elk paard is van nature links- of rechtsgebogen, net als wij links- of rechtshandig zijn. Jouw paard is waarschijnlijk rechtsgebogen. Hij wil voorkomen dat je de linkerbuiging aan neemt, dus trekt hij daar terug. Rechts heb je dan weinig druk. Dit is een spierkwestie en kan verbeterd worden door rechtrichten. Je kan ook kijken op paardenbegrijpen.nl

Succes!

Lordje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 19:53

ondertussen doet hij het niet meer :)
kheb t opgelost met n tip die kgelezen heb in De Eenvoud Van Dressuur

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:54

Ben benieuwd welke tip dat dan was :)
Fijn te horen dat het is opgelost!