makkelijker maken om hakken uit te drukken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tesseke

makkelijker maken om hakken uit te drukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 11:28

heb eergisteren privéles gehad, en men instructrice moet altijd herhalen dat ik men hakken naar beneden moet drukken

dan gaat het weer even, maar als ik been moet geven gaan ze terug naar boven...

nu is het wel zo dat ik men beugels graag lang draag

zou het helpen om ze een gaatje korter te doen of moet ik gewoon elke 5 sec hieraan denken?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:39

Misschien ff een fotootje plaatsen van jezelf met je eigen beugellengte.
Tip: veel rijden terwijl je staat in het zadel. Ook overgangen; daar wordt je houding en beenligging (ook hakken :) ) beter van.

CM_

Re: makkelijker maken om hakken uit te drukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:40

Veel zonder beugels rijden, en thuis op het droge je enkels soepeler maken door ronddraaiende bewegingen te maken helpt ook veel :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:54

Hoi,
Vaak heeft hakken op trekken ook te maken met je hele been optrekken. Goede oefening daarvoor is:
Zitten in je zadel, je knieen optrekken en voor het zadel leggen. Nu een beetje naar voren schuifelen in je zadel. Na een tijdje je benen laten hangen (helemaal ontspannen) naast je zadel. Nu krijg je het gevoel hoe je je benen lang kan laten.
Vervolgens je bekken openen, je bovenbenen iets naar binnen gedraaid tegen je zadel aan leggen, je onderbenen tegen de buik van het paard, en je hakken wat naar buitendraaien/tenen naar binnen. Als je zo zit ga je eens je hakken naar beneden drukken, je hakken optrekken, weer naar beneden drukken etc. Vervolgens rondjes met je enkels draaien etc. Zo wordt je je een beetje bewust van het gevoel dat je moet hebben om je hakken uit te drukken.

Ik ben overigens helemaal geen fan van hakken bewust naar beneden drukken, omdat je dan heel veel spanning op je enkels krijgt en je niet lekker mee kan veren in je enkels.

Voor het soepel maken van je hakken: Met de bal van je voet op een traptrede of stoeprand gaan staan. Je hakken naar beneden laten zakken zover als je kunt, en je zelf weer omhoog duwen..
Succes ermee en veel plezier met rijden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:55

En vooral niet drijven met je hakken maar met je kuiten.. Dan heb je geen reden meer om je hakken op te trekken.

Aminola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:01

Ik heb dat ook. Maar ik heb van die rubbertjes voor in je beugels die omhoog staan..
Waardoor je niet anders kan dan je hak naar beneden te drukken!
Ik heb ze alleen nog nooit in een winkel gezien, had ze besteld. Waar weet ik helaas
niet meer :o Maar als je even zoekt vind je ze vast wel!

Succes ermee! +:)+

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:17

Het meeste is wel al gezegd, maar als je iets met je beugels wilt, kieffer heeft beugels die het uitdrukken van je hakken stimuleren. Daarbij staat het stukje onder je voet iets scheef. Dus hoger bij de tenen en lager richting hak.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 17:09

Ik heb juist gezocht maar heb momenteel geen foto waarop het duidelijk te zien is.
Zal aan men vriend vragen of hij er zondag eentje maakt (of meerdere) en als ik dan ooit nog eens ontdek hoe je hier foto's kan zetten zeggen jullie maar eens wat jullie ervan vinden.

Van andere beugelblokjes ofzo: ik heb geen eigen paard maar rijd op manegepaarden, dus dit is niet mogelijk.

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:13

Goede oefening om je kuitspier te verlengen: Ga met je tenen op een traptrede staan en laat je hakken
zakken.
Probeer zo even te blijven staan, en weer herhalen. Vaak oefenen ( iedere keer als je de trap op gaat).
Als je dit regelmatig volhoudt, is het uitdrukken van je hakken ook makkelijker.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:17

Rij je met chaps of met laarzen?
Als ik met chaps rij, trek ik mijn hiel ook hoger op dan met (leren) laarzen.
Ook heeft het zeker te maken met de lengte van je beugels, als je beugels te lang zijn dan gaan ze sneller uit en ga je met de bal je voet meer druk geven, daarbij doe je je hiel omhoog.
Met laarzen (liefste leren) en niet te lange beugels rijden helpt bij mij het beste.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:18

ik heb hier ook last van... in het begin met name,,
ik deed me beugels inderdaad korter. Bij mij helpt het, maar probeer er ook veel meer op te letten. zelfs tijdens het stappen.
Ze zeggen dat het beter is met lange teugels,want zo moest ik het ook eerst leren maar dat lukte gewoon niet, maar het is maar net wat je lekker vind tog?
Dus ik zou beginnen met je beugels korter te doen.

Hoop dat het helpt ;) ;)

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 17:23

Ik rijd met chaps, gewoon om de simpele reden dat ik niet alleen uit laarzen geraak :+

Ik ga morgen of zondag eens proberen men beugels gaatje korter te zetten.

Maar kan het ook zijn dat ik zwakke enkels heb?
Als ik bv. galop doe met een bepaald paard (loopt heel erg op voorhand en 'gooit' je eigenlijk beetje uit je zadel) en daarna terug ga draven en direct lichtrijden, kan het wel eens zijn dat ik men enkel omslaag. (Heb ook wel lichte artrosevorming in men enkels.)

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:33

Ik maak mijn beugels dan gewoon een gaatje korter en dan zakken ze vanzelf ...
Ik heb altijd heel erg mijn hakken uitgedrukt dus voor mij is het niet zo moeilijk.

Wat ook help is als je naar boven loopt op de trap je hakken uitdrukken. Niet te erg natuurlijk want dan val je van de trap...

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:02

dat zou kunnen, (zwakke enkels), maar dat heb ik ook en mij is het uiteindelijk ook gelukt :)

Als hij je uit het zadel gooit, galopeert hij dan ook hard? als dat zo is kan je hem langzamer laten galoperen en kan je beter blijven zitten. (denk ik)
suc6 morgen :D

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 19:07

CelineD schreef:
dat zou kunnen, (zwakke enkels), maar dat heb ik ook en mij is het uiteindelijk ook gelukt :)

Als hij je uit het zadel gooit, galopeert hij dan ook hard? als dat zo is kan je hem langzamer laten galoperen en kan je beter blijven zitten. (denk ik)
suc6 morgen :D

Hard niet echt, ik denk zelfs trager dan de rest :+ (heb er al paar weken niet meer op gereden)

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:41

tja, daar heb ik ook vaak last van