over de schouder weglopen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveRoes

over de schouder weglopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 09:00

Hai,

Ik rij nu al een tijdje met de adb methode. laatst werd er gezegd dat mijn verzorgpaardje over haar schouder wegliep.
Mijn instructrice is nu op vakantie dus probeer nu hier even wat informatie op te doen. :+
Wat gebeurt er precies als je paard over de schouder wegloopt,
Hoe moet je dat dan weer terug zetten, of nog beter hoe kan je dat vermijden,
en het heel belangrijk en denk niet dat iemand het hier uit kan leggen maar probeer het toch; hoe voel je het wanneer je paard over de schouder wegloopt?

Brand los! :D

melle_odet

Re: over de schouder weglopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:54

wat er dan gebeurd is dat het paard door jou buitenbeen heen loopt oftewel gewoon uitwijkt terwijl dat niet de bedoeling is.
je moet dan je buitenbeen er goed bij houden en als hij zijwaarst weg loopt dan druk je het paard terug met de buitenbeen.

het is een beetje rommeling uit gelegd maar hoop dat je het begrijpt

jientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:10

Vergeet ook niet contact op je buitenteugel te houden. En inderdaad buitenbeen wat naar achteren leggen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:20

Hoi,

Wat ook goed werkt is een kort zweepje in je buitenhand die je in de wending tegen de buitenschouder legt, dus niet een tik geven maar alleen
het zweepje in de wending tegen de buitenschouder drukken. Zodra de wending voorbij is het zweepje eraf. Verder kun je je binnenhand wat van de
hals af doen en de buitenteugel goed tegen de hals aanleggen. Ik had eens een jong manegepaardje wat nog moeite had met wenden en daar hielp dit goed bij. Succes!
Groetjes,

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:23

Hallo,

Euh... da's best wel lastig uit te leggen hoe je voelt :o maar ik ga een poging wagen.

Je kan het volgende eens proberen om het te voelen:
Is er een bepaalde kant waar je paard over de schouder wegloopt? Als je die kant weet dan ga je ook die richting in rijden. Dus valt je paard over de linkerschouder weg, dan ga je rechter voltes rijden.

Je gaat een grote volte rijden in stap, en dan ga je deze volte heel precies en mooi rond rijden. Na een paar voltes heb je misschien in het zand van de rijbak een spoortje liggen waar je een paar keer overheen gegaan bent. Dan heb je een mooie ronde cirkel als richtlijn.

Nu ga je aandraven en je gaat de volte rijden met buitenstelling. Dus je paard kijkt wat naar links, terwijl je precies over de ronde volte rijdt. Ga nu eens heel goed voelen wat voor hulpen je moet geven om het paard met buitenstelling over de volte te laten lopen.

Daarna ga je geen stelling nemen, hooguit een ietsiepiets naar binnen. Nu ga je weer die volte rijden, en voel weer hoe het paard onder je loopt en wat voor hulpen je moet geven.

Daarna ga je veel binnenstelling vragen en probeer je weer de volte zo rond mogelijk te rijden. Dít zal het moment zijn dat je paard over de schouder wegvalt. Hij zal teveel naar binnenkijken, en als je naar zijn bv linkerschouder kijkt dan zie je dat je lijn met de hals en de rug niet mooi rond is, maar dat terhoogte van de schouder/hals een hoek zit. Als je denkt dat je paard over de schouder wegvalt, dan ga je weer even zonder binnenstelling rijden, en dan probeer je het nog een keer.

Ja kan het een beetje vergelijken (voor het idee) met een auto die heel snel een kort rondje rijdt, en vervolgens uitbreek met het voorwiel. Dan glijdt de auto aan de voorkant naar buiten toe. Alleen omdat jij de teugels hebt kan je wel zijn hoofd naar binnentrekken waardoor je paard op de volte moeten blijven lopen, maar eigenlijk wil het paard met zijn lijf uit de cirkel.

Pffff... Heel verhaal geworden.

Met name het teugelgebruik is de oorzaak van uitbreken. Teveel stelling vragen. Probeer je voltes met weinig stelling te rijden. Goed met je binnenbeen je paard naar de buitenteugel toe drukken en zorgen dat je op beide teugels evenveel druk hebt. Als je paard gaat uitbreken, iets meer druk op de buitenteugel en hem rechter maken.
Je binnenbeen ligt net iets achter de singel. Je buitenbeen zou ik even op de zelfde plaats leggen, omdat het probleem bij je paard aan de voorkant zit.

Nou, hoop dat je het snapt.

Succes ermee!

loveRoes

Re: over de schouder weglopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 17:22

super bedankt allemaal, snap het alweer een stukje beter :D.
Gooya zal de volgende x als ik ga rijden jou verhaaltje toepassen! :) hopelijk helpt het voor mn gevoel :)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 17:26

Buitenhand contact maken en paard opsluiten (hand iets omhoog). :)
Bij mijn paard is het al veel beter nu.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:45

Gooya geeft een hele correcte uigebreidde uitleg :)

TS: Verwacht niet dat het met een weekje trainen is opgelost ;)

Verder zie ik reacties waar staat dat je je buitenbeen naar achteren moet doen, dit helpt echt niet voor het wegvallen over de buitenSCHOUDER. Als een paard met zn achterhand uitzwaait kan je idd je buitenbeen iets naar achteren leggen. Sterker nog als je bij het wegvallen van de buitenschouder je buitenbeen naar achteren legt dan werk je jezelf alleen maar tegen ;) Stel paard valt linksom over de rechterschouder weg, en je legt je rechtebeen naar achteren dan duw je zn achterhand naar links en dan kan die rechterschouder alleen maar meer naar buiten toe komen, niet doen dus.

Verder lees ik een reactie om je buitenhand naar boven te halen, dat is zou ik ook niet doen persoonlijk want dan ga je heel snel met je hand over de manenkam heen en dan heb je helemaal geen controle over de buitenschouder, en wordt het ook alleen maar erger.

Door de uitleg van Gooya toe te passen krijg je de buitenschouder weer onder het lichaam van je paard. En desnoods rij je ook op de rechte lijnen met buitenstelling om de schouder erbij te houden. Wel regelmatig controleren of je weer de normale binnenstelling kan nemen.

Succes!

DanijJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:19

Lastig uit te leggen inderdaad. Je paard verdeelt dan zijn gewicht verkeerd over zijn 4 benen, en belast 1 been veel meer dan de andere. Goed stelling naar binnen houden voorkomt dat je paardje valt. sucses verder.

Tijuana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:54

Je kunt ook proberen om op de binnenhoefslag te gaan rijden en "vierkantjes" te rijden *D

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:22

Danij schreef:
Lastig uit te leggen inderdaad. Je paard verdeelt dan zijn gewicht verkeerd over zijn 4 benen, en belast 1 been veel meer dan de andere. Goed stelling naar binnen houden voorkomt dat je paardje valt. sucses verder.

Kan je de theorie uitleggen waarom je dit adviseerd?

In mijn theorie is het zo dat als je stelling naar binnen neemt, het paard er juist met z'n buitenschouder uit kan lopen (hoe meer stelling hoe, hoe meer hij kan weglopen) en dat is nu juist het hele probleem...