In stap netjes aan de teugel, maar in draf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

In stap netjes aan de teugel, maar in draf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 20:30

Ja ik weet het. Hierover zijn al 1 miljoen topics geweest! Maar dit is misschien nog niet voorgekomen!

Ik heb een haflinger. Hij is heel lang trekknol geweest! Nu rijd ik dressuur met hem.

Ik heb altijd op paarden gereden die ik aan de teugel vroeg, stap draf galop ging allemaal goed.

Nu dat ik mijn eigen haflinger heb, en poging doe tot hem omlaag te vragen, gaat dat heel goed. In stap tenminste! Zodra ik in draf overga, is hij niet omlaag te krijgen! Hij loopt er dan meer als struisvogel bij. Zijn hoofd helemaal omhoog, en geen cm meter omlaag. Ik blijf hem omlaag vragen tot dat ik geen kracht meer heb. En uiteindelijk ben ik zo moe dat ik niet eens meer verder kan rijden :(

heeft er iemand tips voor mij?

ik wil in ieder geval NIET met een halsverlengende elastiek gaan rijden ;)!

Hananas

Re: In stap netjes aan de teugel, maar in draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:31

Je vraagt geen paard aan de teugel met kracht. Daar zit de fout.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 20:32

Ow nou ja, normaal vraag ik paarden ook niet met kracht omlaag. Maar hij trekt terug...

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:33

M_hartje_M schreef:
Ow nou ja, normaal vraag ik paarden ook niet met kracht omlaag. Maar hij trekt terug...

Dan nog doe je het verkeerd ;) je vraagt ze niet aan de teugel je dwingt ze.

Dus neem lekker veel les(en goed!) Dan komt het wel goed ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:34

Misschien handig als je aan geeft hoe je heb geprobeerd hem aan de teugel te vragen.

fotos kunnen ook wonderen doen. (volgens jou een goede foto, desnoods ander paard en een foto van je haf)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 20:35

Ja ik heb ook al les haha. 1 keer per week. Alleen ze behandeld het niet zo veel :(

Mijn instructrice is een Z ruiter, en om haar tegen te spreken is een beetje moeilijk...

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:37

Met hoe het niet moet kom je niet veel te weten. Veel tips zal je in het gegeven topic vinden. Elk paard is anders. Wat standaard wel wat werkt, is van achter naar voor rijden. Dan krijg je je paard in de hand, maar daarmee gaat hij niet perse met zijn hoofd in de krul lopen ;). Dus maak je paard actief voor je been, zorg dat hij je hand WIL aannemen (en dat doe je niet door te trekken) en ga lekker rijden. Het komt wel vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:37

M_hartje_M schreef:
Ja ik heb ook al les haha. 1 keer per week. Alleen ze behandeld het niet zo veel :(

Mijn instructrice is een Z ruiter, en om haar tegen te spreken is een beetje moeilijk...

Kan best hoor ;) geen probleem. Mijn vorige instructrice was ZZ-licht maar ook zij leerden het mij verkeerd aan ;) . Van mijn huidige instructrice weet ik niet eens hoe hoog ze in de sport heeft gereden. En of ze uberhaupt in de sport heeft gereden. Maar ik weet wel dat de manier waarop we nu werken de juiste is :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:38

M_hartje_M schreef:

prive of in een groep?
Tegen spreken lijkt me niet nodig, maar vragen stellen wel.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 20:40

bedankt voor jullie reacties ;)
Ik heb wel de goede manier geleerd. Maar mijn paard reageert er niet goed op. maar ik ga het in ieder geval wel weer proberen, zonder te veel kracht ;)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 20:42

Eerst altijd prive les. Nu groepsles (groep van 5 personen, alles wat in de priveles behandeld werd word ook in de groepsles behandeld)

ik heb de technieken van haar geleerd in een paar lessen, toen er een nieuw paard was. na een tijdje was hij weg, maar ik beheersde het wel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:43

M_hartje_M schreef:
bedankt voor jullie reacties ;)
Ik heb wel de goede manier geleerd. Maar mijn paard reageert er niet goed op. maar ik ga het in ieder geval wel weer proberen, zonder te veel kracht ;)

Het feit dat jij het woord kracht gebruikt. Als het gaat over nageeflijkheid. Zegt mij dat je het fout doet ;) nageeflijkheid komt niet van voren door te spelen/kneden/zagen. Het komt vanuit achter. En is iets wat je "kado" krijgt wanneer je je paard goed rijd.

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:43

Dorienn schreef:

Ik denk dat ze het nu ook wel fijn vind, dat je dan ook zegt hoe ze het wel moet doen! :D
Ik ken het probleem ik had het in het begin ook, niet met een haflinger maar met een tuiger hij was zo stijf in zijn nek! Ik heb een paar keer met rek elastiek gelongeerd, en dat hielp wel! Ook moet je proberen constant druk op de teugel te houden en zo gauw hij maar een klein stukje naar beneden gaat meteen meer teugel geven zodat hij doorkrijgt als hij naar beneden gaat dat hij het goed doet en de druk weg is! Zo is het tegen mij gezegt en hij loopt nu netjes aan de teugel, misschien doe jij het ook zo maar misschien moet je het echt heeel duidelijk laten merken als hij maar een heeell klein beetje naar beneden loopt meteen je handen naar voren en zo gauw hij weer omhoog komt meteen weer druk op de teugels, ook al gaat hij voor een vliegje op zijn borst naar beneden om hem weg te krijgen is dat ook goed, als hij maar naar beneden gaat! :D en dan beetje bij beetje begint hij het wel te snappen denk ik. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Aminola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:45

Ik krijg kippenvel als ik hoor 'omlaag vragen.' RIJ EEN PAARD NOOIT MET 'omlaag vragen.'
Zoiets zie ik als 'trekken aan de teugels totdat hij/zij mooi loopt.'
Een pony moet niet mooi lopen, maar ontspannen. Als je veel overgangen rijd, veel wendingen, voltes, gaan de meeste pony's al wat nagefelijker lopen. En met de teugels spelen kan natuurlijk wel altijd, maar RIJD hem nagefelijk, vraag hem niet aan de teugel, dat is echt heeeel fout. :o

Succes ermee! +:)+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:46

wat is dan de goede manier?

En met groeples kun je niet zo veel verwachten naar mijn idee. In een groep van 5 betekend dat je met een juiste verdeling (wat ook nooit lukt) slechts 12 minuutjes aandacht krijgt. Sommige geven wel les per persoon in de groep wanneer de rest vrij rijdt, maar veel anderen geven globaal wat aanwijzingen. Dat laatste vind ik persoonlijk niet pretig, maar heeft ook met niveau te maken.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:48

LoveLoes schreef:
Dorienn schreef:

Ik denk dat ze het nu ook wel fijn vind, dat je dan ook zegt hoe ze het wel moet doen! :D
Ik ken het probleem ik had het in het begin ook, niet met een haflinger maar met een tuiger hij was zo stijf in zijn nek! Ik heb een paar keer met rek elastiek gelongeerd, en dat hielp wel! Ook moet je proberen constant druk op de teugel te houden en zo gauw hij maar een klein stukje naar beneden gaat meteen meer teugel geven zodat hij doorkrijgt als hij naar beneden gaat dat hij het goed doet en de druk weg is! Zo is het tegen mij gezegt en hij loopt nu netjes aan de teugel, misschien doe jij het ook zo maar misschien moet je het echt heeel duidelijk laten merken als hij maar een heeell klein beetje naar beneden loopt meteen je handen naar voren en zo gauw hij weer omhoog komt meteen weer druk op de teugels, ook al gaat hij voor een vliegje op zijn borst naar beneden om hem weg te krijgen is dat ook goed, als hij maar naar beneden gaat! :D en dan beetje bij beetje begint hij het wel te snappen denk ik. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

dat staat in mijn andere post.
Jouw manier is een manier waar ik absoluut tegen ben.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 20:49

Ja dat dacht ik eerst ook. maar bij ons word heel erg op ieder persoon gelet. Dat mens kan zo snel praten, niet meer normaal!!! Maar ik moet haar gewoon inderdaad eens vragen of we het nagefelijk rijden wat meer gaan oefenen. We doen nu vooral wijken, schouderbinnewaarts, veruimingen en meer...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:51

LoveLoes schreef:
Dorienn schreef:

het idee is wel goed om de juiste manier uit te leggen, echter heb ik altijd graag dat de persoon eerst laat zien hoe zij het ziet, zodat je weet hoe het denkbeeld is en hoe je duidelijk moet maken waar de fout zit.

Zoals jij het uitlegd, daar ben ik ook geen fan van.
Paard rij je van achter naar voren en jij geeft alleen advies over de voorkant.
Ook "druk op de teugel" is vrij simpel uiitgelegd, want dat komt over als met kracht aan de teugel rijden en dat is dus natuurlijk niet de bedoeling...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:53

M_hartje_M schreef:
Ja dat dacht ik eerst ook. maar bij ons word heel erg op ieder persoon gelet. Dat mens kan zo snel praten, niet meer normaal!!! Maar ik moet haar gewoon inderdaad eens vragen of we het nagefelijk rijden wat meer gaan oefenen. We doen nu vooral wijken, schouderbinnewaarts, veruimingen en meer...

nageeflijkheid hoef je niet te oefenen dat komt vanzelf. Wanneer je paard goed rechtgericht is. En het achterbeen loopt.
Dit plaatje illustreerd dit goed. Het bovenste paard loopt op de voorhand en stuwt. En daarbij is de neus er uit. En is dus niet "aan de teugel" Op het 2e plaatje zie je een paard dat draagt vanuit het achterbeen. En daarbij loopt het paard wel "aan de teugel"
Afbeelding

Het heeft dus niets met je teugels te maken. Of kracht in jou armen ;) Alleen met kracht vanuit het achterbeen

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 20:55

Dus als ik het goed begrijp moet ik mijn paard recht richten en goed laten verruimen :P ?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:55

@ superwoman jammer genoeg een manier hoe veel mensen rijden.
'Wat druk op de teugel als hij omhoogkomt' is een eufinisme voor 'het maakt niet uit of hij er vanachter bijloopt als dat hoofd maar goed is, anders trek ik hem wel tot daar' Tuurlijk heb je ruiters die die druk enkel uitoefenen als het paard aan het been, in de hand en op de achterhand is maar die zijn volgens mij op 1 hand te tellen, want zo een paard moet je niet naar beneden vragen. Die gaan vanzelf.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:57

rechtrichten werkt toch wel het makkelijkst als het paard aan de teugel gaat.
Imo moet het paard wel bijzonder scheef zijn als hij niet "normaal" aan de teugel kan/wil lopen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 20:58

Tja hij wil nog wel eens wat slingeren. Vergeet niet, dit is eigenlijk de eerste keer dat hij dressuurmatig gereden word ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:59

M_hartje_M schreef:
Dus als ik het goed begrijp moet ik mijn paard recht richten en goed laten verruimen :P ?

Nee juist niet. Je moet het paard idd rechtrichten. door veel SB, Traver, Renvers enz. Te rijden. Hier mee maak je je paard sterk in het achterbeen. En uiteindelijk zal je paard bergopwaards gaan lopen. En daarmee aan de teugel komen. Het enige wat wel mag tijdens dit werk. Is het paard naar beneden vragen zodat hij de rug niet weg drukt. Persoonlijk doe ik dit met een kaptoom. Maar dat is bij iedere "stroming" anders. Ik rijd namelijk Academisch. En rij dus met een kaptoom en trens. En later in de opleiding met een kaptoom en stang