Ik rij mijn paard (5) nu ongeveer een half jaar vrij fanatiek, alleen wil hij al vanaf dat hij onder het zadel zit niet fatsoenlijk stappen. Hij gaat de hele tijd dribbelen. de enige keren wanneer hij eens fatsoenlijk gaat stappen is wanneer hij moet plassen.
Heeft iemand mischien tips voor mij dat hij toch eens leert te stappen? Ik rij vrij veel overgangen, alleen wil ik niet in draf als hij dat wil. Hij mag alleen in draf als hij zowiezo één rondje fatsoenlijk stapt. Ook geef ik veel ophoudingen, als hij dribbelt, zet ik hem ook weleens tot halt en dit een paar keren achter elkaar aan, maar hij blijft het doen. Na dat ik flink gedraaft heb word het iets minder.
Hoop dat jullie mij kunnen helpen.
(heb gewoon les trouwens.) edit: nog even een toevoeging, het paard staat 24/7 buiten met schuilstal, speelt veel met zijn jollybal. Wordt 3 dagen in de week gereden en 2/ 3 dagen gelongeerd, krijgt ook niet veel krachtvoer, één hand biks, één hand muslie en 1 hand lucerne.
Laatst bijgewerkt door deflin op 11-08-10 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Toch met je lesgeefster in de les behandelen, is heel moeilijk vanaf hier te beoordelen, ik denk toch wel dat de fout bij jou ligt, jij doet iets waardoor het paard gaat dribbelen, Hoe is je zit, zadel, hand enz enz?
Zolbabe
Geplaatst: 11-08-10 16:15
Misschien zou je je paard op ander voer moeten zetten?
Laatst bijgewerkt door Zolbabe op 11-08-10 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt
deflin
Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-10 16:15
Zolbabe schreef:
Hoe vaak ik de week loopt je paard en hoe lang rij je dan? Wat is vrij fanatiek?
Ik denk dan toch dat je paard om de een of andere reden ergens gespannen van raakt...misschien je teugelvoering, bit, tuig, zit...?
Kan van alles zijn, misschien als je een filmpje zou plaatsen dat we dan beter zouden kunnen zien waar het aan ligt...nu kan het van alles zijn..
funnyhorses
Geplaatst: 11-08-10 16:19
denk dat er toch iets ongemakkelijk bij het paard zit.Iets triggert hem om steeds weer aan te draven.(ergens teveel druk misschien?)
deflin
Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-10 16:20
heb hem op ander voer gezet op aanraden van de DA omdat mijn paard nogal veel zand at. Hij krijgt pavo basic brok en muslie van pavo zonder haver en daily plus? van pavo
@midgie, mijn houding gaat er mee door word hard aan gewerkt heb zelf wel vrij veel evenwicht doordat ik vaak zonder zadel reed op mijn andere paard ( maar het is een tuiger en gooit vrij hoog op in draf raak ik soms en omdat hij soms nog wat slungelig is weleens een beetje uit balans). Zadel is laatst nagekeken door de zadelmaker ( er komt nog een ander zadel omdat ik er zelf niet helemaal lekker in zit)
edit: weer een toevoeging, bit heb ik veranderd op aanraden van de TA, ik had een dubbel gebroken en had zelf al het idee dat deze niet goed zat omdat mijn paard zo schudde met zijn hoofd ( TA liet mij zien dat wanneer ik aan een teugel trok dat het bit tegen zijn voortand aankwam), en heb een ander bit aangeschaft en dit isnu helemaal ovr
ik zou proberen iedere keer als hij dribbeld of ongewenst aandraafd kleine voltes te stappen.
befin op een volte zodra hij aandraft of dribbelt maak je je volte kleiner hoe kleiner je volte hoe zachter hij moet gaan lopen want een klein mini voltetje kan niet in draf voor een groot paard. als hij weer stapt zeggen dat hij braaf is volte weer iets verruimen zodra hij weer versnelt volte verkleinen tot hij weer stapt en zo ga je door bedenk wel dat dit geestelijk veel van je paard kan vragen een hoop verwerken enz en hou je geduld word niet boos blijf herhalen herhalen herhalen doe deze oefening 10 a 15 minuten en laat hem dan op jouw hulp dus niet uit zichzelf aandraven verzet zijn aandacht even op wat anders en probeer het daarna weer opnieuw en zo ga je door tot hij het snapt....
belangrijk niet te veel druk erop zetten voor jezelf. Je moet niet persé een hele ronde willen stappen. Geef duidelijke overgangen voor de stap en laat hem daarna met rust beetje ruimte aan de teugel en zelf ontspannen. Als hij andraaft gewoon ontspannen weer overgang rijden ieder pas is er een en uiteindelijk stapt hij.
Ergens zit er spanning bij jou. Vergeet niet een paard is een spiegel ook ik moet dat iedere keer weer toegeven
Allereerst: Maakt je paard zich druk in het algehele rijden? Is hij sensibel? En dribbelt hij ook aan de lange teugel?
Standaard zou ik zeggen: Veel overgangen, héél veel overgangen. Stilstaan, 3 passen stappen, weer stilstaan, aandraven. Maar ook veel voltes, kleintje linksom, meteen over op rechtsom. Verras je paard, zodat hij gaat wachten. En probeer je paard heel laag te rijden, vaak is dribbelen daarmee ook wel wat afgedaan! De spieren moeten dan volledig gebruikt worden, en dan moet daar de energie aan gespendeerd worden.
Hij maakt zich wel snel druk, dat klopt ( het zo'n zenuwachtige tuiger ) Heb geprobeerd veel voltes te rijden en lang en laag te houden ( hij loopt de eerste rondjes als een kameel en drukt enorm zijn rug weg ) ik heb door dat het iets beter word als ik hem echt aan het werk zet. hij dribbelt ook aan de lange teugel overigens, misschien wil hij te graag aan het werk.
ik heb iemand gevraagd of ik diegene haar dressuurzadel mag lenen, kijken wat er dan gebeurd omdat vaak je houding in zo'n zadel wel goed gepuhst word.
ook heeft iemand mij verteld dat ik zelf de eerste rondjes ook gespannen ben. ( heb het zelf eigenlijk niet door en ben daardoor onbewust gespannen) wat misschien dus ook tegen zit. Snap alleen niet hoe ik dit eruit krijg. Probeer op mijn ademhaling te letten en probeer liedjes te zingen zodat ik wat ontspannender word ( tip van iemand )
hoi, mijn paard deed dit ook, ik ben gestopt met krachtvoer en voer nu summerfit koek en het probleem was bijna weg toen, als ze gaat klieren moet ze stilstaan, als ze bij de 3de keer stilstaan daarna nog steeds dribbeld oid. een heel kort rondje draaien, daarna is ze altijd klaar met klieren/spelen
Ik heb een shetlander die dit voor de sulky deed, en nu al heel veel minder. Voor veel paarden is stap best een hele lastige gang, en dribbelen ze liever. Wat ik bij mijn shetlander heb gedaan, omdat ze dus liever draafde dan stapte, was haar een of twee stapjes echt in stap zetten, dus zo terugpakken dat ze ging stappen, en daarna weer in draf. Wel alles met een commando eraan vast. En nu kan ze al eigenlijk hele stukken stappen, alleen heeft ze zo veel energie dat ze nog steeds liever draaft, maar het dribbelen is er nu vrijwel uit. We draven meer dan dat we stappen, maar stap is nu in elk geval een bevestigde gang, en het is of stap of draf, maar geen gedribbel meer
krachtvoer wat die krijgt kan heeel veel zijn voor een paard. mijne hoef ik niet eens 1 korrel te geven of ze stuiterd al..
wat je kan doen is van te voren even longeren met zadel op. misschien is het de teveel aan energie.
misschien even zo min mogelijk overgangen? je begint gewoon met 5 min stappen. probeer hem zo rustig mogelijk te houden. en daarna even in draf je oefeningen doen, niet te lang en dan ga je weer terug in stap.,
stap is nu de belangrijkste gang van het rijden en hij moet leren dat die gang helemaal niet zo dribbelig hoeft. misschien iets minder tegen houden.. alleen als die bedenkt dat die in draf moet gaan en dus bijna gaat dan hem even tegen houden als die dat de hele tijd denkt dan pas terug gaan als die in draf zit
marenmar85
Geplaatst: 14-08-10 23:58
nog zo'n probleem geval die van mij was ook zo
Wat is moest doen ik de volledig controle over mijn paard haar beweging krijgen hoe ?? op de volte , je zadel als het ware me je kont van zijn rug willen drukken.(dus je kont iets naar achter drukken in het zadel) zwaar zitten en lang maken ( hem iets meer blokkeren in zijn stap met je zit. probeer hem hier in ook neerwaarts te houden. zogauw hij weer harder gaat sluit de volte. onthou het moet jou stap draf en galop zijn. dat is is de aantal punten van de basis. Dit kan tijdje duren voordat hij door heeft maar geduld is een schone zaak ( ik ben er 4 mnd mee bezig geweest ) succes als je niet begrijpt of vragen heb pb maar
Tarck
Geplaatst: 16-08-10 09:15
Heeft ie te veel energie? Kan je hem voor het rijden longeren? Is ie misschien een beetje rustiger.
ga keertwendingen om de voorhand rijden, elke keer als het dier loperig en of dribbelig woord keerwending in zetten om de voorhand, vervolgens er weer uitstappen en verder stappen, zodra het weer begint weer inzetten.