Verkeerde galop........ook aan de longe!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sembella

Verkeerde galop........ook aan de longe!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 16:04

Beste Bokkers,

Mijn 4 jarige ruin springt geregeld aan in de verkeerde galop, zowel onder het zadel als aan de longe (dubbele lijnen)

Onder het zadel zou nog aan mij kunnen liggen, hoewel ik dat niet denk, maar geef het het voordeel van de twijfel, maar
aan de dubbele lijnen (longe) ???

Je zou toch denken dat hij dan de "makkelijkste" galop zou "kiezen" maar nee hoor.
Is meneertje dan zo "lenig" dat het hem niet uitmaakt?
Of wat zou het nog kunnen zijn?

Graag advies!

ps, ik krijg 2x per week priveles.

kehdra

Re: Verkeerde galop........ook aan de longe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:09

Dus als ik het goed lees springt hij dus niet telkens op hetzelfde been aan (wat je bij scheve paarden veel ziet), maar telkens op de verkeerde hand?
Is het je paard wel goed geleerd?

(wat zegt je instructrice erover?)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:29

Maar wie zegt wat het makkelijkst is voor hem (als jij het fout doet?) Als jij verkeerd zit, bijvoorbeeld en aan de longe z'n hoofd naar binnen trekt, is de -voor jou- verkeerde galop voor hem de makkelijkste. ;)
Inderdaad; wat zegt je lesgever?

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:09

Ik heb dit probleem ook gehad en bij mij was de oplossing eerst een sprongetje van 30 cm ongeveer en dan op de sprong aangalopperen.

Ik zit als ik eerst spring in de goede galop en anders in de verkeerde

Ps. ik leer het haar zo dat ze die spieren ook blijft ontwikkelen

sam_lub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:07

misschien een keer een kraker erbij halen kan soms een probleempje zijn wat vanuit het lichaam komt.
en anders van hand veranderen als je aan het einde van je diagonaal bent een soort van binnenhoefslag de hoek door op dat moment drijf je je paard met je binnenbeen naar buiten de hoek in met wat overdreven stelling naar binnen zodat je zorgt dat zijn binnenvoorbeen voor is en dan geef je de galophulp terwijl je je paard een beetje uit evenwicht brengt naar binnentoe zodat hij op zn binnenvoorbeen moet vallen en van daaruit dus in de goede galop aanspringt......

het klinkt heel ingewikkeld en ik hoop dat ik het zo op de juiste manier duidelijk heb uitgelegt.
op deze manier heb ik het mijn merrie moeten leren van mijn trainer het is gewoon een kwestie van binnenvoorbeen voor houden en hem te overvallen zodat hijniet kan nadenken over in welke galop hij wil aanspringen en door hem uitbundig te belonen wanneer hij het goed doet gaat hij snel de link leggen op je beenhulp en de goede galop, maar geef de hulp wek duidelijk anders ook je buitenbeen wat overdreven naar achter.
succes

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:16

Als een jong paard waar ik op rij in de verkeerde galop aanspringt, maak ik een kleine volte. Zo wordt hij door zijn eigen fout gestraft omdat het erg lastig is om dat in de verkeerde galop te doen. Hij gaat dan draven, waarna ik weer aangalopeer. Meestal springt hij dan wel in de goede galop aan.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:01

( op de volte)
overdreven binnenhand naar binnen zetten voor stelling help je het paard mee.
binnen been op de singel buitenbeen achter de singel
tikje bij binnenbeen met zweep
weet niet of je dat al geprobeerd hebt

shelty21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:40

hmm lastig. Elk paard zeker op jonge leeftijd heeft wel is moeite met de galop.

Ik heb wel een paar tips:
op het verkeerde been ligt rijden en dan aanspringen in de galop. (dus niet door zitten voor je gaat aanspringen)
aan springen op commando van je buitenbeen. hierdoor gaat zijn achterhand naar binnen en kan ie bijna niet verkeerd aanspringen.

Alles in het diepste punt van de hoek. dus niet net voor de hoek en niet net na de hoek.

Ook kan het geen kwaad om je paard goed te laten na kijken. Want je zei dat ie dat ook aan de longe doet.
Sowieso, verkeerd aanspringen en meteen weer terug nemen. niet door galloperen en neem je tijd om het opnieuw te proberen. Want overhaastige spoed is zelde goed! n gedult is een schone zaak.

Hoop dat je er wat aan hebt. Succes

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:42

ik heb hetzelfde probleem. Paardje is 11 en springt meestal weg de verkeerde kant op. moedeloos wordt ik ervan, heel moeilijk op te lossen tijdens mijn les. Rechtrichten helpt wel!