Actief rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jumpiewumpie

Actief rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 21:30

Hallo allemaal (;
Ik oefen nu met m'n pony op nageeflijkheid, maar ze hangt vaak. Heb aan mijn instructeur gevraagd wat ik moest doen en hij zei dat ik actief moest rijden. Nu dacht ik dat vooruit rijden hetzelfde was als actief rijden, maar dat zou dus niet zijn, dat zei iemand aan de kant van de piste. Dat zou helemaal fout zijn en zou ze zelfs nog meer gaan hangen. We zijn nu vaak balkjes aan het lopen en veel overgangen aan het rijden, maar het hangen blijft. Ook is ze soepel in stap en draf, en vanaf dat ik wil aanspringen in galop valt ze naar binnen, en ze galoppeert heel stijf, en linksom in galop gaat gelijk haar hoofd naar boven en zit helemaal vast. Mijn instructeur is nu even op vakantie dus hij kan me niet helpen |(
Dus wat is nu precies actief rijden, en hoe? En wat kan ik doen aan het naar binnen vallen en hoe krijg ik haar los in galop?

Almeetje

Re: Actief rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:57

Actief rijden is niet snel rijden maar je paard goed aan het been rijden. Ze moet al reactie geven als je je kuiten aanspant.
Tegen het naar binnen vallen, hou je binnenbeen eraan en hou je zweep aan de binnenkant om te begrenzen.
Voor de galop losser te maken kan je misschien overgangen rijden en voltes rijden?

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:02

Inderdaad, actief rijden betekent ervoor zorgen dat je paard goed aan je been staat en genoeg voorwaartse drang (impuls) heeft. Vooral veel tempo-wisselingen rijden. Niet alleen echte overgangen zoals stap-draf, halt-draf, stap-galop, maar ook schijnovergangen. Doe alsof je terug wilt naar stap, maar zorg dat je paard nog net blijft draven. Daarna weer naar voren en bijvoorbeeld een paar pasjes middendraf. Vooral snel afwisselen en je paard goed bezig houden, dan zal hij snel actiever worden. :j

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 13:06

Almeetje schreef:
Tegen het naar binnen vallen, hou je binnenbeen eraan en hou je zweep aan de binnenkant om te begrenzen.

Van het naar binnen vallen: dat doe ik al. :s

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:06

jumpiewumpie schreef:
Almeetje schreef:

Van het naar binnen vallen: dat doe ik al. :s

Dan zul je nog strenger moeten zijn. Je paard moet wel reageren op je binnenbeen en mag er niet zomaar doorheen vallen. Doet hij dit toch, duidelijkere hulp en eventueel een klein tikje met de zweep. Zorg voor reactie.

_Sofiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:19

Mijn pony is soms ook niet los in galop, wat ik dan moet doen is hem heel even fel naar binnen stellen en dan direct terug licht zijn met je handen.
Hopelijk heb je er iets aan :o

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:02

Been geven en voor dan weer opvangen. Zo maak ik de mijne actief als ze een dagje geen zin hebben. Veel tempo-afwisselingen en schijnovergangen rijden helpt goed.

En over het naar binnen vallen deel ik dezelfde mening als Appelflapje. Je moet gewoon strenger zijn.

Maar het kan ook zijn dat je paard niet op zijn eigen benen kan lopen en daarom steunt zoekt in jouw handen en naar binnen valt met galoperen omdat ze dit moeilijk vind lijkt mij. Vermijd de hoefslag eens het hele uur en kijk of ze dan naar buiten valt om steun te zoeken aan de muur, ofzo.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 20:59

Geryon schreef:
Been geven en voor dan weer opvangen. Zo maak ik de mijne actief als ze een dagje geen zin hebben. Veel tempo-afwisselingen en schijnovergangen rijden helpt goed.

En over het naar binnen vallen deel ik dezelfde mening als Appelflapje. Je moet gewoon strenger zijn.

Maar het kan ook zijn dat je paard niet op zijn eigen benen kan lopen en daarom steunt zoekt in jouw handen en naar binnen valt met galoperen omdat ze dit moeilijk vind lijkt mij. Vermijd de hoefslag eens het hele uur en kijk of ze dan naar buiten valt om steun te zoeken aan de muur, ofzo.

Ik rij nooit op de hoefslag, ik rij altijd in de wei, en daar is geen spoor van een hoefslag (:

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:35

Rij erg veel overgangen. Maak je paard attent. Zorg dat als je wil wegdraven dat hij dan bij het eerste drukje in de buik gaat draven. dat moet je bereiken.
Hoe bereik je dat:

De eerste 10 minuten stap je altijd met een niet te lang/niet te kort teugeltje.
Daarna ga je rustig even draven. ongeveer 4 á 5 minuten.
Daarna ga je wat tempowisselingen proberen te rijden. Pak voor het rijden een lange zweep.
eerst heel langzaam draven. dan arbeidsdraft en dan probeer je hem wat voorwaarts te rijden. leg je benen wat naar achteren en als hij echt niet luister tik je hem eens op zijn flank. Niet op de kont want dan gaat hij misschin bokken. na wat tempowisselingen ga je stappen. en dan als je bijvoorbeeld voor jezelf zeg: bij de letter B wil ik in draf. dan stap je zo normaal mogenlijk naar de B toe. Als je met je onderbeen bij de B bent zeg je: In Draffff. Dan druk je je benen tegen zijn buik aan en als hij neit reageert tik je hem op zijn flank.
dan ga je vervolgens 2 á 3 letter verder in stap over. Je houdt iedere keer je handen op de zelfde plek.. ook tijdens het aandraven.
dan ga je een paar letters verder weer in draft en dan weer in stap. Als je dan bijvoorbeeld 2 rondjes iedere keer bij de zelfde letter bent gestopt en hij loop goed door. dan moet het ook lukken als je je benen gewoon aanlegt dat hij dan in draf gaat. als hij dan echt niet loopt ga je maar eens even goed achteruit zitten en timmer je je paard eens goed met de zweep op zijn kont. Het kan dat het paard dan wel bokt. als hij bokt tik je nog eens. tot hij neit meer bokt. Maar je denkt wel: ZIELIG of NIET DOEN dat is niet zielig want als je dan aandraaft zul je merken dat je paard nog nooit zo mooi gelopen heeft. meestal loopt hij dam met ruime passen door de bak. maar doe dit niet elke keer.
Als je veel overgangen hebt gereden en bij veel letters bent gestopt moet je ook eens je paard laten doorrijden want anders dan stopt hij en rijd hij weg als jij dat neit wil.. dan doet hij het eigenlijkzelf beslissen. Onthoud goed: Jij bent de baas.!!
Dit kan je ook doen met galop. Je kan ook proberen je paard goed attent te houden en dan in een bocht gewoon te stappen, dan leg je je buitenbeen terug en je binnenbeen op de singel. en dan spring je van stap naar galop aan. Dat kan allemaal als je paard maar voorwaarts is.

Gaat hij je nou aan de teugels hangen? Druk je benen dan eens goed aan en tik hem eens op zijn flank.
Rijd eerst voorwaarts. dan als je hem voorwaarts hebt ga je een doorzitten en heel langzaam draven. misschien gaat het paard dan een beetje nageven.
zo moet je dat oefenen.

Heel erg veel succes verder :D

nelefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:39

mijn paard hangde vroeger ook nog veel . hierbij hebben ze bij mij gezegd vanaf dat ze begint te hangen lichte druk geven met je benen dus beetje vooruit drijven en vanvoor vasthouden

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:03

bij het galopperen probeer je paard dan niet te kort te pakken.
Ga zelf ook neit stressen.
als ze gaat racen je bovenlihaam terug en niet blijven hangen aan de teugels maar terug, los, terug, los.
Misschien kan je ook eens in de verlichte zit gaan. dat kna ook soms helpen.
niet naar binnen kijken maar blijf naar buiten kijken. blijf naar het hek kijken en als ze goed op de hoefslag loop dan belonen en tussen de oren doorlijken.
Ga niet als een gek aan die buitenteugel blijven hangen
binnenteugel strakker en met de buitenteugel trekjes geven. want als je de binnenteugel los houd kan ze je naar binnen weglopen.
je kan ook vragen of iemand hem voor je aan de longe pakt. laat de teugels dan een helemaal lang en laat het paard gewoon rustig galopperen. dan kan met of zonder jou erop.ontspa jezelf ook.

Heel veel succes 8-)

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:12

Is je paard gewoon recht/stijf of gaat hij/zij rennen, springen, bokken?

Als hij recht/stijf is, kun je in galop de hals lekker naar beneden rijden, vraag ontspanning. De hals mag ver onder horizontaal zitten.

Ook kun je veel aan de longe oefenen, dan hoeft je paardje jouw niet te dragen..

Cathh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:57

Probeer mooi recht te zitten. Wanneer je voelt dat je pard wilt gaan hangen, hand naar voren gooien en eventjes been. Plaats je handen ook mooi voor je en probeer een licht contact te houden.

Dusty93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:06

Wat ik vaak doe met paarden die hangen is gewoon geen handen geven om in te hangen. Gewoon handen ontspannen, en als je merkt dat je je handen vast zet, gewoon ontspannen. En veel aan het been rijden zoals al gezegd werd. Veel overgangen, schijnovergangen. Figuren, houd haar lekker bezig!

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 21:18

nelefleur schreef:
mijn paard hangde vroeger ook nog veel . hierbij hebben ze bij mij gezegd vanaf dat ze begint te hangen lichte druk geven met je benen dus beetje vooruit drijven en vanvoor vasthouden

Dat mocht ik dus helemaal niet doen van mijn instructeur, hij zei ze dan alleen erger gingen hangen. :+

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 21:24

Konik schreef:
Is je paard gewoon recht/stijf of gaat hij/zij rennen, springen, bokken?

Als hij recht/stijf is, kun je in galop de hals lekker naar beneden rijden, vraag ontspanning. De hals mag ver onder horizontaal zitten.

Ook kun je veel aan de longe oefenen, dan hoeft je paardje jouw niet te dragen..

Dat deden we vaak, nu niet meer omdat ze dan nog steeds blijft hangen en op de voorhand gaat lopen.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 21:27

_Sofiee schreef:
Mijn pony is soms ook niet los in galop, wat ik dan moet doen is hem heel even fel naar binnen stellen en dan direct terug licht zijn met je handen.
Hopelijk heb je er iets aan :o

Oke, ik zal het zeker eens proberen!