Altijd rijden op hetzelfde been.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

khalid

Altijd rijden op hetzelfde been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 18:38

Beste mensen,
zomaar iets kleinzinnigs;

het is mij opgevallen dat ikzelf echt ALTIJD op hetzelfde been moet lichtrijden. op mijn oude pony reedt ik altijd op zijn linkerbeen in draf, en nu heb ik 'n nieuw paard, weer altijd op dat linker been. Het paard zelf in galop ook, altijd links voor. Hij is denk ook linkshandig, ikzelf ben trouwens rechts. Maar als ik op zijn rechterbeen ga lichtrijden, dan lijkt het of 't een stuk zwaarder rijdt en op zijn goede linkerbeen, dat gaat vaneigens en rijdt veel lekkerder. Ik hoef dus ook nooit te kijken op welk been ik rijdt want dat voel ik gewoon hihi :+ . Nog meer mensen die zoiets heeft?

QueenMary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:44

Had ik ook altijd :D , reed altijd op t zelfde been licht omdat ik daar nooit continu op gewezen ben dat ik op de andere hand op het andere been licht moest rijden en ik vond het altijd wel prima :D , op mijn ene been reed het altijd veel fijner, als ik op de andere hand op het goede been licht ging rijden had ik altijd het gevoel dat het paard heel raar bewoog, net zoiets als of je in galop in de verkeerde galop zit, alleen ongeveer zo t zelfde gevoel in draf, beetje moeilijk uit te leggen haha :D. Maar ben op gegeven moment mezelf toch aan gaan wennen om op de andere hand ook op het juiste been licht te rijden en nu merk ik al bijna het verschil niet meer:).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:52

MA > RT-P

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 20:10

je haald de woorden uit m'n mond. Dat is nou precies wat ik bedoelde! haha :D

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:28

in draf moet je altijd op het linkerbeen (buitenbeen) lichtrijden, en in galop zit je in de goede galop als het binnenbeen, rechterbeen het meest naar voren gaat !

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:34

sannerebbel schreef:
in draf moet je altijd op het linkerbeen (buitenbeen) lichtrijden, en in galop zit je in de goede galop als het binnenbeen, rechterbeen het meest naar voren gaat !

Rijd jij alleen maar op de rechterhand dan?? :Y)

Het heeft te maken heeft met de (natuurlijke) scheefheid van paard en ruiter. Ik merk ook dat mijn paarden een voorkeur hebben voor een bepaalde kant. Dit is voornamelijk sterk te merken op buitenrit. Wanneer ik in de bak rijd is er vrijwel niets meer te merken. En gaat lichtijden op beide handen even prettig.

Popcorn19

Re: Altijd rijden op hetzelfde been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:09

Okee dit is even een beetje offtopic sorry, maar waarom moet je nou op het goede been rijden want je paard heeft ook een voorkeur. Vraag me dit nu zo is af haha.

goudlokjes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:16

Dat vraag ik me ook wel eens af, haha :Y) . Als we op de rechterhand galopperen wil mijn poown nooit in de goede gallop, op de andere kant zit ze eigenlijk altijd in de goede gallop.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:22

ik zal je vertellen wat er gebeuren kan als je paard in de verkeerde galop zit: dan kan hij/zij als het ware omvallen omdat hij/zij dan niet genoeg steun heeft aan het binnenbeen.
ik heb ooit eens zo'n paardje gereden weigerde altijd om in de goede galop te gaan viel dan ook regelmatig met paard en al om in de bocht..gelukkig is het altijd goed gegaan maar het had erger kunnen aflopen. ik moest dat paardje trouwens leren om in de goede galop aan te springen, nadat we een paar keer zijn gevallen en ik toch steeds maar doorging met aangaloperen, verkeerde galop was terug pakken en opnieuw aangalopperen net zolang totdat hij de goede galop nam..toen viel paardje ook niet meer om in de bochten

goudlokjes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:28

silvericathy schreef:
ik zal je vertellen wat er gebeuren kan als je paard in de verkeerde galop zit: dan kan hij/zij als het ware omvallen omdat hij/zij dan niet genoeg steun heeft aan het binnenbeen.
ik heb ooit eens zo'n paardje gereden weigerde altijd om in de goede galop te gaan viel dan ook regelmatig met paard en al om in de bocht..gelukkig is het altijd goed gegaan maar het had erger kunnen aflopen. ik moest dat paardje trouwens leren om in de goede galop aan te springen, nadat we een paar keer zijn gevallen en ik toch steeds maar doorging met aangaloperen, verkeerde galop was terug pakken en opnieuw aangalopperen net zolang totdat hij de goede galop nam..toen viel paardje ook niet meer om in de bochten

Dat wist ik niet, dat ze daardoor konden omvallen :oo , is gelukkig nog niet gebeurt!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:30

Paarden hebben een voorkeurskant, maar dat wat jij noemt Goudlpokje is ws. gewoon nog een balansprobleem oid.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:31

silvericathy schreef:

Dat is ook gewoon een balansprobleem, maar dan heel erg. Een normaal goed bewegend paard zou niet zomaar omvallen van een contra -bedoelt of onbedoelt-.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:32

Als ik buitenrij, dan rij ik altijd licht op het rechterbeen.. Als we in galop aanspringen dan doet ze dat meestal op links.. Mijn paard heeft idd ook meer moeite met rechtsom in de bak ;)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:38

Het hele doel van paardrijden / dressuur is rechtrichten, het paard aan beide kanten even soepel krijgen. Dat gaat dus niet gebeuren als jij altijd voor de voorkeurskant van het paard kiest. En lichtrijden is ook bedoeld om het binnenbeen te ontlasten in bochten, voltes e.d. en als jij op het verkeerde been lichtrijdt, belast je het binnenbeen juist zwaarder.

Is niet goed voor je paard op de lange duur.

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:27

Toch voortaan maar op het goede been lichtrijden want het is niet echt goed voor je paard als je alleen de ene kant traint. Het paard moet wel recht blijven/worden!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:29

Lekker scheef paard heb je straks als je alleen op hetzelfde been rijd..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:31

Isegrim schreef:
Het hele doel van paardrijden / dressuur is rechtrichten, het paard aan beide kanten even soepel krijgen. Dat gaat dus niet gebeuren als jij altijd voor de voorkeurskant van het paard kiest. En lichtrijden is ook bedoeld om het binnenbeen te ontlasten in bochten, voltes e.d. en als jij op het verkeerde been lichtrijdt, belast je het binnenbeen juist zwaarder.

Is niet goed voor je paard op de lange duur.

Lees dit maar eens goed na! Klopt helemaal.
Ik had iets soortgelijks getypt maar toen het er eenmaal stont snapte ik hetzelf niet meer, dus had maar niet gepost haha. Maar dit lopt helemaal.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:32

Chaos schreef:
silvericathy schreef:

Dat is ook gewoon een balansprobleem, maar dan heel erg. Een normaal goed bewegend paard zou niet zomaar omvallen van een contra -bedoelt of onbedoelt-.

Er is geen onbedoelde contra ;)

Het is idd een kwestie van scheefheid. Ook bij buitenritten is het beter om om de zoveel tijd van been te wisselen.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 17:09

kijk zo leer je nog eens wat. ik wist wel dat ik altijd op hetzelfde been buiten reedt, maar niet dat daar ook nog iets achter was... Bedankt mensen!