beste oplossing ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maddox__

beste oplossing ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 18:14

Hallo allemaal .
Ik rij nu sinds kort een tinkertje , is net 4 jaar ongeveer.
Alleen wat het probleem nu is als ik hem ietsje naar voren wil rijden, dan is het voor hem gelijk een overgang naar galop.
Inplaats ik dat helemaal niet vraag.
Maar hoe los je dit nou het beste op ? Dat hij dus gewoon op mijn been reageert, want dat doet hij zoieso al moeilijk ook op volte's en zulke dingen..

Dus nou is mijn vraag hoe zouden jullie dit nou aanleren of oplossen ? (hoe je het wilt noemen..)

Alvast bedankt!

xDeems

Re: beste oplossing ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:25

Wil je hem naar voren rijden in draf? Zoals middendraf?

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:29

Ik denk elke keer weer terug nemen en blijven herhalen, tot hij iets versnelt, en dan gelijk belonen.
Zodat hij gaat snappen dat je niet de galop vraagt, maar bijv middendraf. Veel schakelen :j

En hij is slecht aan het been begrijp ik? Of bedoel je dat niet?
Rij je met zweepje?

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 19:02

xDeems schreef:
Wil je hem naar voren rijden in draf? Zoals middendraf?

jaa bedoel middendraf ja , en ik hou me benen gewoon normaal , geef niet de huplen voor de galop ofzo..

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 19:04

DeadxStar schreef:
Ik denk elke keer weer terug nemen en blijven herhalen, tot hij iets versnelt, en dan gelijk belonen.
Zodat hij gaat snappen dat je niet de galop vraagt, maar bijv middendraf. Veel schakelen :j

En hij is slecht aan het been begrijp ik? Of bedoel je dat niet?
Rij je met zweepje?

Dankje! Heb ik vandaag ook wel gedaan.. alleen snapt hij het nog niet helemaaal..
Ja dat bedoel ik wel , bedoel normaal stuur je met je benen , alleen hij reageert daar echt totaal niet op!
Rij wel met zweepje ja ..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:06

Idd blijven terug rijden als hij in de galop aanspringt. Maar niet straffen want uiteindelijk deed hij wel wat je vroeg, alleen dan in de verkeerde gang. Je kan ook veel met balkjes werken, (ruimer leggen dan normaal, eerst wel beginnen met de normale afstand en dan uitbreiden).

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:14

Ik ben zelf ook geen Z amazone, maar ik heb een keer gelezen dat je een schijnovergang maakt naar stap, en dan vanuit daar gaat verruimen. Het is logisch dat hij sneller gaat als jij been geeft. Dat vraag je immers, volgens hem.

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 19:48

xDeems schreef:
Ik ben zelf ook geen Z amazone, maar ik heb een keer gelezen dat je een schijnovergang maakt naar stap, en dan vanuit daar gaat verruimen. Het is logisch dat hij sneller gaat als jij been geeft. Dat vraag je immers, volgens hem.

en hoebedoel je dat precies ??? (kan je het iets meer uitleggen zeg maar..)

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:24

Nouja ik weet ook niet precies. Je vraagt je paard dus langzamer te gaan, en vanuit daar spoor je aan, maar je houdt je teugels eraan. Je vraagt hem met te verruimen, niet sneller te gaan. Dus je spoort hem van achteren aan en houdt hem ietsie in van voren. Het werkt perfect bij mijn verzorgpaard !!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:27

Dit is nog iets te moeilijk voor jou Tinker. Hij doet eigenlijk wel netjes wat jij vraagt: versnellen. Hij snapt alleen nog niet dat hij in draf moet blijven. Ik denk dat je eerst moet zorgen dat hij gewoon netjes naar jouw been luistert en dat je daarna pas voorzichtig een paar pasjes middendraf kunt vragen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:32

Gewoon oefenen. Het kan zijn dat ie wat terug is gereden en het voorwaartse niet snapt. Straf hem niet als hij aangallopeert, hij reageert iig voorwaarts. Let wel op dat hij het niet gaat gebruiken om eronder vandaan te komen!

Veel overgangen en schakelen. Succes.

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 21:46

Dank jullie wel allemaal voor de snelle reactie's alvast !!

sheela schreef:
Dit is nog iets te moeilijk voor jou Tinker. Hij doet eigenlijk wel netjes wat jij vraagt: versnellen. Hij snapt alleen nog niet dat hij in draf moet blijven. Ik denk dat je eerst moet zorgen dat hij gewoon netjes naar jouw been luistert en dat je daarna pas voorzichtig een paar pasjes middendraf kunt vragen.

Maar dat is dus ook mijn vraag. hoe kan ik hem netjes leren dat hij goed op mijn been gaat reageren.. of hoe zouden jullie dat doen? Want hij heeft natuurlijk de dingen aangeleerd die hij nu doet en kent..

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 09:08

Mijn verzorgtinker is 5, die is ook pas ingereden. Die is van zichzelf al goed aan mijn been, en als ik hem vraag te verruimen op die manier die ik hier zeg, lukt het perfect.

nijn223

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 09:17

Inderdaad veel overgangen rijden en belonen als hij doet wat je vraagt. En uiteraard veel in herhaling vallen tot ie het snapt.

sam_lub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 09:37

waarom nemen mensen gewoon geen les? er zijn hier zoveel problemen op bokt waarvan ik denk neem les dan weet je in ieder geval dat jeje probleem deskundig oplost dan dat je gaat zitten klooien om het zelf op te lossen terwijl je niet weet wat je doet hoe je het moet doen en hoe het moet voelen als het goed gaat.
paard is 4 dus net onder het zadel en kan ook alle hulpen dan nog niet begrijpen...... jij vraagt met je been dat hij harder moet nou dat doet hij toch dus zijn reactie is normaal nu moet je hem gaan leren dat er een verschil is tussen harder gaan draven en aangalopperen..... maar neem les anders leer je het hem op de verkeerde hulpen.

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 14:19

sam_lub schreef:
waarom nemen mensen gewoon geen les? er zijn hier zoveel problemen op bokt waarvan ik denk neem les dan weet je in ieder geval dat jeje probleem deskundig oplost dan dat je gaat zitten klooien om het zelf op te lossen terwijl je niet weet wat je doet hoe je het moet doen en hoe het moet voelen als het goed gaat.
paard is 4 dus net onder het zadel en kan ook alle hulpen dan nog niet begrijpen...... jij vraagt met je been dat hij harder moet nou dat doet hij toch dus zijn reactie is normaal nu moet je hem gaan leren dat er een verschil is tussen harder gaan draven en aangalopperen..... maar neem les anders leer je het hem op de verkeerde hulpen.

Nou bokt is er volgens mij voor, om tips en uitleg te vragen , en hoe het hier word uitgelegt door verschillend mensen komt toch allemaal op het zelfde neer, en zo moeilijk hoeft het dus niet te zijn.. En ik ga ook geen les nemen om elk klein dingetje

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 14:20

in ieder geval bedankt allemaal voor de goede uitleg ! Ga het volgende week proberen! En als er nog meer tips of advieze ofzo zijn hoor ik het heel graag!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:25

Ik had/heb het zelfde probleem, alleen dan met de kar. Zodra ik de pony op de diagonaal zette, en klikte een keer met mijn stem, en mevrouw zat gelijk in galop. Dit heb ik opgelost, door er een gebroken lijn van te maken, en weer terug te rijden naar een normale draf, en nog subtieler worden in de hulp. Ik denk dat je nog kleiner moet worden in je hulpen, en zodra hij aangallopeerd gelijk weer terug sluiten naar draf, maar ook hier weer klein blijven in je hulpen! Succes ermee!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:46

Wat je maar een klein dingetje wil noemen. ;)
Je paard heeft zo te horen moeite met zijn passen verruimen en kiest daardoor liever voor een ´makkelijker´ alternatief (galop).

Consequent zijn dus. Gelijk terugnemen in draf en opnieuw proberen. En zorg er altijd voor dat je ernaar toe rijdt. Bouw het op, wees in ht begin tevreden met een beetje en beloon je paard ook zeker als hij een beetje verruimt. :) Springt hij aan in galop, niet erg want hij reageert in ieder geval. Gewoon rustig weer terugnemen en voorzichtig opnieuw weer wat pasjes verruimen en belonen..

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 16:44

Bienotje schreef:
Wat je maar een klein dingetje wil noemen. ;)
Je paard heeft zo te horen moeite met zijn passen verruimen en kiest daardoor liever voor een ´makkelijker´ alternatief (galop).

Consequent zijn dus. Gelijk terugnemen in draf en opnieuw proberen. En zorg er altijd voor dat je ernaar toe rijdt. Bouw het op, wees in ht begin tevreden met een beetje en beloon je paard ook zeker als hij een beetje verruimt. :) Springt hij aan in galop, niet erg want hij reageert in ieder geval. Gewoon rustig weer terugnemen en voorzichtig opnieuw weer wat pasjes verruimen en belonen..

Het gekke is met longeren vind hij het heel makkelijk en doet hij het ook echt super!
Maar wat je zegt heb ik inderdaad gister ook gedaan .. en wat de rest zegt.. dus daar ga ik gewoon mee door.. en dan kijken we wel waar wel uitkomen hihi

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:39

Longeren vindt hij makkelijk? Laat iemand dan longeren, en jij géén hulpen geven. En dan eens verruimen. Steeds meer je been gebruiken en de longe wegwerken. ;)

sam_lub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:19

xDeems schreef:
Longeren vindt hij makkelijk? Laat iemand dan longeren, en jij géén hulpen geven. En dan eens verruimen. Steeds meer je been gebruiken en de longe wegwerken. ;)

ben het hiermee eens het paard snapt de beenhulp gewoon nog niet maar wel een stemhulp met longeren dus als je erop zit geef de stemhulp en ga daarbij steeds meer je beenhulp gebruiken op een gegeven moment legt je paard de link wel en heb je de stemhulp niet meer nodig.

R_Franke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:56

elke keer terugzetten in de gang waarin je reed, en weer opnieuw proberen... hij leert t echt wel :)

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:04

Gelijk terugnemen ben ik zeker niet mee eens! Paard kent verschil nog niet en reageert op zich goed (voorwaarts)
Wat ik bij mijn jonge paarden doe in dit geval: enkele passen goed laten doorgalopperen en dan terugnemen
Als je hem steeds meteen terugneemt leer je hem bovendien dat hij aan die snellere draf (wat voor jonge paarden moeilijk is) kan ontkomen door aan te galopperen. Een rustig galopje is voor hen namelijk véél minder intensief dan een goed voorwaartse draf.
Dus in plaats van meteen weer in draf zou ik eerder een aantal passen flinke middengalop doen en dan weer terugnemen.

Probeer hem tegelijk niet te overvragen, ze kunnen ook in galop vallen omdat ze de versnelling in draf niet kunnen verwerken en evenwicht verliezen. Dit voel je meestal aankomen, wat je dan kan doen is even buitenstelling nemen, dat helpt het evenwicht te herstellen, je moet wel snel genoeg zijn en dit net voor hij in galop zou vallen doen, heb je wel een beetje gevoel voor nodig.

R_Franke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:51

dat bedoelde ik eigenlijk ook idd niet direct terugnemen maar na een aantal passen

korte zinnetjes werken niet altijd ;)