lessen voordat je je eigen jonge dier in gaat rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

danamuts

lessen voordat je je eigen jonge dier in gaat rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 17:13

hoi hoi,

allereerst weet ik niet of het hier goed staat, maar zo niet dan zijn de modjes vast wel zo lief, dat ze het willen verplaatsen.

Ik ben een jaar of 15 geleden begonnen met rijden op een manege. Hier heb ik ontzettend veel geleerd en lol gehad, zodat ik er ook bleef rijden toen ik al 2 verzorgpaarden had. De paarden heb ik tot januari van dit jaar gedaan, maar door een verhuizing ben ik hiermee moeten stoppen.

Wedstrijden heb ik alleen onderling gereden ( tot de F10) daarna een ongelukje van mijn kant gehad waardoor ik een jaar niet heb kunnen rijden, de twee jaar die daarop volgde bestonden vooral uit max 20min. rijden. Die twee jaar dat is in okt. vorig jaar geëindigd. Al die tijd niet meer op de manege gereden, en vooral lol met je verzorgknol gedaan. (ook geen les gehad, omdat dit met een knieprobleem de ene keer 5 min. goed ging en de andere keer 15).

Nu heb ik mede door de strenge winter niet veel gereden.

Vroeger had ik de grootste lol op de grootste r*tzakken om het zo maar te zeggen (praat nu over een jaar of 4 geleden!!) maar ik ben ook geen achtien meer, en mijn nek moet ook nog wat langer mee dan alleen vandaag nog.

In December dit jaar heb ik een paardje van nog geen 2 jaar gekocht, en die wil ik volgend voorjaar wel in gaan rijden (met hulp van zeer ervaren persoon, en ik heb het ook al eerder gedaan), maar ik heb dus al zo'n 4 jaar niet meer gereden.

Wat zouden jullie doen?? Gaan lessen op een manege? zo ja, hoe vaak in de week?
Of het toch maar afwachten tot ik daadwerkelijk op mijn eigen paardje kan klimmen?

Zijn er mensen die hier een soortgelijke ervaring mee hebben.

PS verzorgpaard zoeken waar ik op kan rijden, is voor mij tijdtechnisch gezien niet mogelijk!!

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:38

Ik zou toch weer een paar lessen gaan nemen. Gewoon 1x in de week voor nu. Het duurt nog een halfjaar ;) Rijden verleer je niet. Als je (niet meer) goed kan rijden, hoe kan je het dan je paardje leren?

Suc6!
Laatst bijgewerkt door sharintje1 op 07-08-10 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:47

Ik denk dat je wel weer moet gaan lessen ja... je zal het niet verleerd zijn maar rijtechnisch is het beter voor jou en je paard.
En het begin is toch eerst longeren en alles.
Dus je hebt genoeg tijd. Ik zou gewoon 1 of 2x in de week doen.

Lydia_

Re: lessen voordat je je eigen jonge dier in gaat rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:49

Ik zou inderdaad ook eerst beginnen met lessen, gewoon voor jezelf om er eventjes weer in te komen, weer even de kneepjes te leren etc. Al is het maar voor 1 keer in de week 1 uurtje, het zou jouw helpen en je paard ook!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:51

Rijden verleer je niet, dus das geen probleem :) Maar zou er idd voor kiezen om eventjes te gaan lessen zodat je het vertrouwen in jezelf weer krijgt. Als je een tijd niet hebt gereden en geveld bent geweest door blessures oid, word je toch weer wat voorzichtiger en stap je niet onbevangen op je eigen paardje :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:52

gewoon wat lessen pakken
ik mocht ook mn paard gaan inrijden maar was bang op andere paarden dan mn pony. gewoon weer kwartaalkaart op manege genomen en daarna mn eigenste gaan inrijden

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:54

ik wil zelf wat zitlessen gaan nemen voordat ik mijn jonge dier ga inrijden. ik heb in de tussentijd nog wel regelmatig gereden, maar gewoon om even de puntjes op de i te zetten wat mijn eigen houding betreft.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 19:05

dat zijn toch de antwoorden die ik al verwacht had (en stiekem op gehoopt had). ik ben altijd tevreden geweest over mijn oude manege, maar door overname etc daar niet meer kapot van. Wie weet er nog goede waar ook veel aandacht besteed wordt aan het zitten in zuid-oost brabant?
En waar geen wachtlijst van een jaar is, want dan heb ik er niks aan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:02

Denk ook dat het zeker verstandig is om het weer even op te pakken het gevoel weer terug te krijgen. Een paard inrijden blijft toch spannend en ja dan is het vooral voor jezelf denk wel fijn dat je het gevoel en de zekerheid weer even hebt.
Moet zeggen dat ik nu ook al een maand of 8 niet meer gereden heb en die van mij moet nog ingereden worden maar ben wel van plan om het eerst weer even op te pakken zodat ik weer stevig zit en me weer zeker voel.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:08

ik zou ook weer gaan lessen ook omdat je conditie minder word als je een tijd niet hebt gereden en je spieren zijn ook minder sterk geworden.

succes straks met je paardje

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:32

Ik zou ook lessen, of ik elk geval rijden zodat je de handigheid en juiste spieren weer krijgt. Succes met inrijden!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:50

Ik had ook een veulen gekocht, en een jaar voordat ik haar ging beleren heb ik weer les genomen. Om even het gevoel weer te krijgen, had al een paar jaar niet gereden. Ik had het gedaan om gewoon wat zekerder op mijn pony te zitten.