Lui en eigenzinnig paard, hoe voorwaarts?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eef_juh

Lui en eigenzinnig paard, hoe voorwaarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 12:35

Ik heb mijn paard nu al 2 jaar en heb er op dat vlak altijd al wat moeite mee gehad dat hij sloom is. Hij is lui zodra er een zadel opkomt of zodra hij de longeersingel aankrijgt, vrijspringen bv gaat hij helemaal uit de bol, als ik hem na het rijden op de wei zet gallopeerd hij heel hard de wei rond. Hij heeft een goede conditie want zweet amper. Mijn lesgeefster zegt gwn van hem streng te rijden, nooit sloom laten zijn. Niet vooruit, dan met de kuit vooruit drijven lukt dat niet tik van de zweep. Ik rijd met sporen maar die zijn voor als hij echt niet reageert (zit die dus niet heel de tijd te gebruiken). Hij krijgt pavo kruidenmengeling 2 scheppen per dag en smorgens en savonds een pot haver (ik denk dat dat een kleine schep is) bij zijn voer, maar daar ligt het niet echt aan want bij alles wat niets met werken te maken heeft heeft hij wel energie genoeg. Hij staat 5 u op de wei op een dag dat ik rijd en van smorgens tot savonds buiten als ik niet rij. Rij veel overgangen en voorwaarts neerwaarts enzo, rijd 5 keer in de week en longeer hem regelmatig met de pessoa. Hij gaat eigenlijk alleen goed vooruit als mijn lesgeefster in de piste gaat staan met een longeerzweep. Ik denk dat het er ook wat aan ligt dat hij vroeger altijd erg streng behandeld is en van op heel jonge leeftijd al veel moest doen, dat hij zo werken beginnen haten is. Hij geeft mij altijd zo de inrduk dat als ik een tik geef met de zweep dat hem dat eigenlijk niets uitmaakt. Nu vraag ik mij af of er mensen zijn die ook zo een paard hebben die echt lui is wat je er ook mee doet van werk en er op een of andere manier iets op gevonden hebben. grts

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:07

Als je een paard hebt dat al een hele tijd met veel druk gereden wordt, krijg je een paard die daar gevoelloos van wordt. Je kunt het een beetje vergelijken met iemand die steeds tegen jou arm is aan het tikken, op een gegeven moment voel je dat niet meer.

Ik zou zeggen ga leuke dingen met hem doen. Even een tijdje niet meer in die bak rondhangen. Ga lekker buitenritjes maken, zorg dat dat serieuze ervan af gaat. Als het dan goed gaat ga je weer eens in de bak proberen.

Ik denk dat de lol er inderdaad een beetje vanaf is voor je paard.

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 19:15

heavon13 schreef:
Als je een paard hebt dat al een hele tijd met veel druk gereden wordt, krijg je een paard die daar gevoelloos van wordt. Je kunt het een beetje vergelijken met iemand die steeds tegen jou arm is aan het tikken, op een gegeven moment voel je dat niet meer.

Ik zou zeggen ga leuke dingen met hem doen. Even een tijdje niet meer in die bak rondhangen. Ga lekker buitenritjes maken, zorg dat dat serieuze ervan af gaat. Als het dan goed gaat ga je weer eens in de bak proberen.

probeer vaak aftewisselen , wandelingen doen en hij krijgt regelmatig pauzes (heeft is een hele maand stil gestaan) maar dat haalt niets uit

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:29

eef_juh schreef:
heavon13 schreef:

probeer vaak aftewisselen , wandelingen doen en hij krijgt regelmatig pauzes (heeft is een hele maand stil gestaan) maar dat haalt niets uit

Dat is wel al goed dat je dat doet! Hoe is hij als hij buiten loopt? Er zijn gewoon paarden die het echt niet leuk in de bak vinden en soms moet je dat als eigenaar zijnde ook gewoon accepteren.

captainjack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:33

controleer je hulpen. Geef je wel de juiste hulp op de juiste plek, op het juiste moment en in de juiste mate? Wil je niet teveel in 1 keer? Ga eens buitenrijden en daarna even 20 minuten in de bak, of anders om. Kijk je zadel na, knelt deze niet waardoor het dier ook niet voorwaartser kan? Is het dier lichamelijk in orde? Als dit alles wel klopt.... miss een andere instructeur?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:36

captainjack schreef:
Als dit alles wel klopt.... miss een andere instructeur?

Nee, een ander paard ;) , sommige zijn gewoon lui.....

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:49

Past je zadel goed? Pasgeleden nog laten checken? Jonge paarden kunnen snel veranderen en met niet lekker zittend harnachement kun je niet verwachten dat het paard het leuk vindt.

Goed aan de hulpen staan is altijd belangrijk, maar als een paard écht niet wil lopen vind ik het nuttiger uit te zoeken waarom hij het (blijkbaar) niet leuk vindt en aan die basis iets te veranderen.

Zijn harnachement en de lichamelijke conditie van je paard in orde, ga ik mee met heavon 13: maak het leuk voor je paard! Luister naar je paard, waar heeft hij lol in? Waar ziet hij een uitdaging in? Zoek naar dingen waar ook hij kan nadenken en initiatief kan tonen. Daag hem uit!
Afwisselen met wandelen, spelletjes doen en buitenrijden is al heel goed, maar ook de 'gewone' training kun je heel makkelijk leuker maken door bijvoorbeeld balkjes neer te leggen in de vorm van een doolhofje, waaier, door te slalommen om pionnen of variaties van beide te maken. Balkjes hoeven echt niet altijd recht achter elkaar te liggen op de hoefslag om overheen te draven.
Maak er een spelletje van voor je paard, laat hem zelf nadenken over wat de bedoeling zou kunnen zijn. Beloon het eigen initiatief van je paard en wissel het af met hem vragen te doen wat jij in je hoofd hebt.
Heb lol samen, geniet van je paard en wie hij is en maak ruimte voor initiatief van zijn kant.
Veel succes en plezier samen!

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:16

Ik heb ook een pony, en vroeger was die heel lui, op een gegeven moment reageerde die amper op me zweep, en als ik dan een tikje gaf ging die bokken, spoortjes heb ik ook nog geprobeerd maar dat maakte geen verschil. Nu loopt die wel goed door. Mijn tip:leer je paard op de kleinste hulpen reageren en wees heel consuquent, dus als je paard niet op je been reageert gelijk een tikje als die dan nog niet goed reageert even duidelijk maken wat de bedoeling is, ik laat hem dan altijd even een stukje hard in galop gaan, en dan is die weer wakker en weet die het gelijk weer dat die door moet lopen. veel succes! hopelijk heb je hier wat aan.

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 21:53

@rowenaduke: dat zegt mijn lesgeefster ook dus ben ik nu aan het doen. Ze heeft mij al veel geholpen want hij is al wat meer aan het been

Als hij buiten loopt is hij meestal ook lui, er is 1 stukje waar ik vaak langs terug kom en dat ik hem laat galloperen, daar gaat hij heel hard en na dat stuk stapt hij goed door maar hij beseft dat dat huiswaarts is en dat is = eten :p. Of soms als we tegen een ander paard door de velden racen gaat hij ook voluit maar op het moment dat we dat andere paard passeren dan begint hij op het gemak te galloperen, of gaat draven.
balkjes en springen is ook iets aardig, onder de man springt hij niet zo super, veegt er vaak zijn voeten aan en vrijspringen gaat hij dan weer volledig in op, springt alles. Zadel heb ik sinds vorig jaar, is gepast door de ruiterzaak, hij heeft ook nooit last van drukplekken enzo. De dierenarts komt binnenkort zijn jaarlijkse injecties geven en dan ga ik is vragen naar zen rug te kijken, maar hij heeft geen gevoelige of warme plekken op zijn rug ofzo. Heb er zelfs zonder bit en zonder zadel mee gereden, maar dat maakt ook allemaal niet veel uit.

midgie

Re: Lui en eigenzinnig paard, hoe voorwaarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 07:59

Ik zou zeggen neem een andere instructrice, zij zou moeten weten dat elk paard zijn basis tempo heeft en dat je daar mee moet gaan spelen, ga b.v nog eens langzamer lopen dan hij al doet en terug naar het basis tempo , ga aan de gang met rechtrichten en ga de techniek snappen, dan zal het paard het echt voor je gaan doen, niet in 1 week, maar trek er eens maanden vooruit , stapje voor stapje, haal die sporen van je voeten en leer rijden, gebruik die zweep voor waar hij si en dat is niet steeds harder tikken,
Wees creatief en maak het ook voor het paard leuk, hij zal op deze manier alleen maar trager worden, want hij beschermt zichzelf op deze manier , dat is zijn natuurlijke reactie , de een gaat op de loop als hij het niet snapt en de ander gaat steeds trager of staakt, hoe harder je word hoe erger het word, jou instructrice is niet bij machten jou te helpen dus op zoek naar iemand die jou wel kan helpen en wat meer van het paard zelf snapt.
Het probleem licht echt niet bij het paard maar bij jou zelf.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:11

kan ook zijn door de suiker of iets in het voer. Ik had ook een luie en voerde pavo. Nu ben ik over gestapt nar kern brok van horsefoot. Zonder suikers enzo. we zijn nu drie weken veder en ze loopt zomaar uitzich zelf. Dacht altijd dat het niet waar was, maar het bewijs staat bij mij op stal.

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 12:33

claudianoa schreef:
kan ook zijn door de suiker of iets in het voer. Ik had ook een luie en voerde pavo. Nu ben ik over gestapt nar kern brok van horsefoot. Zonder suikers enzo. we zijn nu drie weken veder en ze loopt zomaar uitzich zelf. Dacht altijd dat het niet waar was, maar het bewijs staat bij mij op stal.

ga binnenkort nog eens iets anders van eten proberen, maar denk niet dat het daar aan ligt dan zou hij bij alles wat niet met werken te maken heeft ook lui zijn he.

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 12:39

midgie schreef:
Ik zou zeggen neem een andere instructrice, zij zou moeten weten dat elk paard zijn basis tempo heeft en dat je daar mee moet gaan spelen, ga b.v nog eens langzamer lopen dan hij al doet en terug naar het basis tempo , ga aan de gang met rechtrichten en ga de techniek snappen, dan zal het paard het echt voor je gaan doen, niet in 1 week, maar trek er eens maanden vooruit , stapje voor stapje, haal die sporen van je voeten en leer rijden, gebruik die zweep voor waar hij si en dat is niet steeds harder tikken,
Wees creatief en maak het ook voor het paard leuk, hij zal op deze manier alleen maar trager worden, want hij beschermt zichzelf op deze manier , dat is zijn natuurlijke reactie , de een gaat op de loop als hij het niet snapt en de ander gaat steeds trager of staakt, hoe harder je word hoe erger het word, jou instructrice is niet bij machten jou te helpen dus op zoek naar iemand die jou wel kan helpen en wat meer van het paard zelf snapt.

Hij is de laatste tijd juist een beetje sneller geworden, als ik hem zijn eigen tempo laat lopen wordt hij alsmaar luier, vroeger deed ik dat en dat hielp echt niet, je paard moet toch actief gaan lopen en mooi over de rug, als ik hem toelaat te lopen hoe hij loopt (wat ik een jaar en half gdn heb) wordt hij als maar trager. Ik zou het graag leuk maken voor mijn paard maar er is NIETS dat ik hem graag weet doen buiten eten en vrijspringen, drm post ik juist hier iets omdat ik mensen zoek met ervaring die leuke dingen weten waar luie paarden sneller van gaan lopen(die ze dus zelf ook leuk vinden).

Denken jullie dat les aan de dubbele longe wat zou helpen??

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:47

mijn 4 jarige was ook echt met alles lui en sloom, nu niet meer, is zelfs op het land vrolijk en als ze de box uit mag is ze erg blij. Normaal was ze dan zelfs lui

dus denk dat voer toch wel heel belangrijk kan zijn

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:34

Misschien eens een bloedtest laten doen? Dat is nooit verkeerd. Wij hadden ooit een paard in pension staa en die was verschrikkelijk lui, de eigenaresse heeft een bloedtest laten doen en daar kwam echt vanalles uit. Na dat opgelost te hebben bloeide het paard weer helemaal op.

Het kan iig geen kwaad.

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 12:14

heavon13 schreef:
Misschien eens een bloedtest laten doen? Dat is nooit verkeerd. Wij hadden ooit een paard in pension staa en die was verschrikkelijk lui, de eigenaresse heeft een bloedtest laten doen en daar kwam echt vanalles uit. Na dat opgelost te hebben bloeide het paard weer helemaal op.

Het kan iig geen kwaad.

das mss wel een idee :) bedankt!!

rosa_emmelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:26

midgie schreef:
hier ben ik het mee eens! met de zweep in het midden van de bak gaan staan en dan gaan opjagen is totaal geen oplossing! zoek iemand anders die je echt helpt!

en ga eens terug naar 3 keer rijden in de week en doe de andere dagen eens iets anders met hem.

succes! x