pony snapt het sturen niet .

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

pony snapt het sturen niet .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 11:51

hoi !

sinds kort staat er een nieuwe pony bij een van mijn paarden , en het is de bedoeling dat ik erop zou gaan rijden . hartstikke leuk natuurlijk!

maar ik heb mijn twijfels of ze wel goed beleerd is , ze snapt de hulpen van voorwaarts en stilstaan , maar het sturen is echt enorm lastig.
dus nou heb ik in de bak een doolhof gemaakt van balken , waar ze in feite doorheen wordt geloodst . ik ga er dan opzitten , en op het moment dat de balken haar een bepaalde kant opleiden , geef ik de hulpen voor het sturen. ik doe dit nu bijna 2 maanden , maar het werkt niet . ik weet dat ik geduld moet hebben , en dat heb ik ook . maar ik vraag me af of het de juiste manier is .

dus vroeg ik me af of bokt nog meer tips had ?

groetjes femke .

midgie

Re: pony snapt het sturen niet .

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:56

Heb je les?, zou handig zijn om hulp te vragen van iemand die jou kan leren hoe het stuur erop gezet kan worden, zou dat zeker niet via een forum vragen als je zelf geen idee hebt waar je mee bezig bent.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 12:37

midgie.. nee ik heb geen les , en kan dat helaas ook niet betalen . ik heb al les op een van mijn andere paarden in horsemanship en dit is vrij duur .

en het is niet zo ''dat ik zomaar iets doe '' hoor ;) ik heb er goed over nagedacht om het haar om deze manier te leren .

verder bedankt voor je reactie .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:41

midgie schreef:
Heb je les?, zou handig zijn om hulp te vragen van iemand die jou kan leren hoe het stuur erop gezet kan worden, zou dat zeker niet via een forum vragen als je zelf geen idee hebt waar je mee bezig bent.

Idd, neem les, wij kunnen je niet leren hoe je een pony moet beleren en je hebt er zelf duidelijk geen kaas van gegeten...

De manier waarop je het nu doet is niet goed ;)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 13:08

Joolien schreef:
midgie schreef:

Idd, neem les, wij kunnen je niet leren hoe je een pony moet beleren en je hebt er zelf duidelijk geen kaas van gegeten...

De manier waarop je het nu doet is niet goed ;)

omdat het niet de offiecele manier is , hoeft ie nog niet verkeerd te zijn hoor ;)

ik heb er een kwpn en een ijslander mee beleerd , en dat ging vlekkeloos . ik snap het wel . want ik krijg er vaak commentaar over , omdat ik het gewoon op een eigen manier doe . dat wil dus niet zeggen dat ik er geen verstand van heb ;)

verder heb ik al een reactie geplaatst over les , hierboven .

verder bedankt voor je reactie .

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:10

denk veel oefenen mischien iemand er naast lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:11

Toch blijf ik erbij dat je hulp moet zoeken, je kunt dit niet alleen.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 13:12

Joolien schreef:

daar heb je natuurlijk gewoon gelijk in . maar de meeste mensen willen wel helpen , maar vragen dan vervolgens weer om geld .. en dat heb ik gewoon niet helaas.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 13:15

savanna04 schreef:
denk veel oefenen mischien iemand er naast lopen?

je bedoeld dus dat iemand het paard een bepaalde kant op leid en ikzelf de hulpen moet geven ? want dat wilde ik ook graag , maar kan helemaal niemand vinden die dat wil doen . vandaar ook met balkjes-idee, dat komt een beetje overeen .

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:16

YelaBrenda11 schreef:
Joolien schreef:

daar heb je natuurlijk gewoon gelijk in . maar de meeste mensen willen wel helpen , maar vragen dan vervolgens weer om geld .. en dat heb ik gewoon niet helaas.

Waarom begin je dan aan paarden?
Je wist vantevoren dat die geld gingen kosten.

De kennis die hebt op gedaan bij je NH lessen kun je natuurlijk ook toepassen op deze pony. Voordat je gaat rijden en dus kunt sturen moet de pony natuurlijk wel wijken voor druk onder de knie hebben. :)
Laatst bijgewerkt door 901823 op 06-08-10 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:17

Dan neem je toch een tijdje geen horsmanship les een neem je een tijdje 'stuurles' voor deze pony?? Kun je na een tijdje weer verder met je horsmanship..

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:20

Goh, de eerste reacties waren weer bijster vriendelijk :(:)
Dat iemand iets op zijn eigen manier doet, wil niet zeggen dat het gelijk fout is
of dat die persoon er geen kaas van gegeten heeft.
Ze vraagt of iemand nog ideeën heeft, niet of je commentaar wil geven op
haar kundigheid...

Ik zou zeker nog doorzetten meid! Sommige dingen duren langer, helemaal als
het paard dit gewoon al een tijdje gewend is.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:50

Als eerste Hoe stuur je de pony?
Dus welke hulpen geef je, "de hulpen voor het sturen" kunnen wij niets mee. Iedereen stuurt anders, zoals ook elk paard of pony anders is te sturen. Daarnaast leer je sturen aan een paard anders, als dat je het uiteindelijk wil.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 16:07

[quote]Waarom begin je dan aan paarden?
Je wist vantevoren dat die geld gingen kosten.

De kennis die hebt op gedaan bij je NH lessen kun je natuurlijk ook toepassen op deze pony. Voordat je gaat rijden en dus kunt sturen moet de pony natuurlijk wel wijken voor druk onder de knie hebben. :)
Meld dit bericht[quote]

het is mijn paard niet , ik weet van mezelf dat ik het gewoon druk heb met de rest van de paarden , en zou dan geen paard erbij kopen , al al helemaal niet een die niet beleerd is .
het paard staat namelijk bij mijn verzorgpaard in het weiland . en mij is de taak opgelegd op hem te rijden ( en nu blijkt dus ook te beleren ) .

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 16:11

Quir schreef:
Dus welke hulpen geef je, "de hulpen voor het sturen" kunnen wij niets mee. Iedereen stuurt anders, zoals ook elk paard of pony anders is te sturen. Daarnaast leer je sturen aan een paard anders, als dat je het uiteindelijk wil.

ik heb mijn draver op deze manier beleerd en het sturen aangeleerd ; linksom linkerteugel druk rechterbeen druk , en zo ook andersom . paarden leren door steeds maar te herhalen en te herhalen . en zo werkte het ook bij mijn paard . alleen bij dit paard lijkt het niet te werken . ik wil het wel duizenden keren herhalen als dat nodig mocht zijn , alleen ik wil wel een klein béétje verandering zien .

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 16:12

JessAndHope schreef:
Goh, de eerste reacties waren weer bijster vriendelijk :(:)
Dat iemand iets op zijn eigen manier doet, wil niet zeggen dat het gelijk fout is
of dat die persoon er geen kaas van gegeten heeft.
Ze vraagt of iemand nog ideeën heeft, niet of je commentaar wil geven op
haar kundigheid...

Ik zou zeker nog doorzetten meid! Sommige dingen duren langer, helemaal als
het paard dit gewoon al een tijdje gewend is.

bedankt !

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 16:13

trouwens lilian , het staat ook in mijn eerste post , dat het niet mijn paard is hoor;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:15

Waar staat je paardje?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:16

YelaBrenda11 schreef:
Quir schreef:

ik heb mijn draver op deze manier beleerd en het sturen aangeleerd ; linksom linkerteugel druk rechterbeen druk , en zo ook andersom . paarden leren door steeds maar te herhalen en te herhalen . en zo werkte het ook bij mijn paard . alleen bij dit paard lijkt het niet te werken . ik wil het wel duizenden keren herhalen als dat nodig mocht zijn , alleen ik wil wel een klein béétje verandering zien .

Goed dat je er zo over nadenkt!

Eigenlijk hoor je andersom te sturen. Je legt de buitenteugel tegen de hals en de pony wijkt voor die druk de andere kant op. Dus linksom doe je je linker teugel van de hals en de rechter teugel tegen de hals. Misschien dat jouw pony tegen de druk in gaat als je aan je binnenteugel trekt. Dus probeer het eens op de reguliere manier?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:17

YelaBrenda11 schreef:
Quir schreef:

Ik denk dat je hier de mist ingaat. Waarom zou je in vredesnaam met je buitenbeen drukken om te sturen?
Wij willen dat paarden buigen om ons binnenbeen, naar binnen buigen. Moet je net je buitenbeen gaan aandrukken, dan gaat dat dus niet meer...
Buitenbeen gebruik ik bij het sturen alleen om te corrigeren, dus wanneer een paard de schouder er stevig uitgooit of niet voldoende vlot afwend.

Verder leer ik jonge dieren wenden op gewichtshulp, een paard zal namelijk proberen onder je te blijven lopen. Dus als je heel stil zit, en voorzichtig je gewicht naar links brengt, daarbij je linkerteugel van de hals (niet meer druk erop! Alleen van de hals brengen) en je buitenteugel tegen de hals, buiging vragen om je binnenbeen (zachtjes!) dan zou je paard naar links moeten draaien. En nee, in eerste instantie buigen ze nog niet, maar ze moeten het wel leren dus vandaar je binnenbeen er vanaf het begin bij.

Edit: nog ter aanvulling, extra nadruk op wat hierboven werd gezegd, je moet geen druk vragen op je binnenteugel, breng je ze alleen maar mee uit balans en je leert ze teveel sturen op teugelhulp. Een paard moet straks stelling nemen op teugelhulp, niet afwenden.
Laatst bijgewerkt door 0000 op 06-08-10 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:18

als je het zelf wil proberen op te lossen kun je erachter gaan lopen met dubbele lijnen .
lijnen door de beugels die je opgestoken hebt ,en kun je met een menzweep zacht aan de zijkanten druk geven (of een tikje als het kwartje niet valt )als je aan wil geven welke kant je op wil .
is mischien wel handig dat er iemand bij is die haar aan een lang touw vast heeft in het begin ,degene die haar vast heeft aan halster moet natuurlijk niet sturen ,en zo oefenen en oefenen en stemhulp gebruiken ,succes !

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:25

Inderdaad, je manier van sturen is fout.
Je stuurt met je buiten teugel en vraagt met je binnenbeen buiging (buigt om jouw been heen).

Een jong paard of een die het nog niet kan, mag je helpen door je teugel van de hals af te halen. Niet mee sturen, alleen de weg wijze. Meer van "hé je mag deze kant op".

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:42

YelaBrenda11 schreef:
trouwens lilian , het staat ook in mijn eerste post , dat het niet mijn paard is hoor;)

Oke, ik nam daar uit op dat je een nieuwe pony had. ;)