weer leren rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

weer leren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 10:09

hoi
graag zou ik jullie advies willen over het volgende
ik heb een paar jaar terug een merrie gehad en ben hier een keer heel erg van af gevallen
en ben toen zo geschrokken dat ik er ja stom niet meer op ben gestapt
en heb daarna ook helaas niet meer gereden
ik volg nu al een tijdje freestyle les en dit gaat best goed maar bij haar mag ik er ook op als ik wil
als ik dit dan probeer dan sla ik dicht en durf niets meer
maar nu begint het wel weer te kriebelen bij mij dat ik het toch weer wil proberen het rijden
en wil me gaan proberen om me over mijn angst heen te helpen
dit omdat ik een haflinger heb van 17 maanden en ik toch als hij ingereden is naderhand op hem wil gaan rijden
dus wat vinden jullie les nemen op een manege of les gaan zoeken bij iemand privé maar wel met iemand die hier ervaring mee heeft
en weten jullie dan een manege /bedrijf /persoon die dit kan rond om waalwijk ,tilburg ,den bosch

Anoniem

Re: weer leren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:43

Ik denk dat prive beter is voor je vertrouwen. Zoek iemand (kan ook op de manege) waar je een goed gevoel bij hebt en die je op een positieve manier kunt stimuleren.
Succes ermee ;)

deeenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:07

hetzelfde als Joolien ;)

MerensBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 08:10

Ik ben er verleden jaar ook enorm afgekletterd...Ik begrijp je angst als geen ander! Het gebeurde buiten en ik kwam na een salto een meter van de stenen vandaan, in het gras terecht.
Het enige wat ik kan zeggen, heel veel rijden, al is het maar elke dag een kwartiertje, dan kom je echt weer over je angst heen.
Je moet jezelf en je paard weer gaan vertrouwen..

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:03

Ik zou een manege kiezen waar ze ook zitles geven, iets als centered riding of zo, dan leer je goed in balans en ontspannen zitten. Dat zorgt vaak ook al voor meer vertrouwen in jezelf.

Ik kom alleen niet echt uit die regio dus aan een adres kan ik je niet helpen.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:04

Ik zou voor privélessen gaan (op een manege wellicht), waarbij je eerst aan de longe weer vertrouwd raakt met rijden. Eén op één is denk ik bij angst een pré. Meld dat het om angst gaat en ze geven je heus wel het makste dier van stal.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 11:23

MerensBibi schreef:
Ik ben er verleden jaar ook enorm afgekletterd...Ik begrijp je angst als geen ander! Het gebeurde buiten en ik kwam na een salto een meter van de stenen vandaan, in het gras terecht.
Het enige wat ik kan zeggen, heel veel rijden, al is het maar elke dag een kwartiertje, dan kom je echt weer over je angst heen.
Je moet jezelf en je paard weer gaan vertrouwen..

ja het gebuurden bij mij ook buiten
mijn halinger vertrouw ik 100% daarom dat ik deze stap wil doen
om dat ik weet dat ik op hem wil gaan rijden
na dat hij goed is ingereden
Lizzle schreef:
Ik zou voor privélessen gaan (op een manege wellicht), waarbij je eerst aan de longe weer vertrouwd raakt met rijden. Eén op één is denk ik bij angst een pré. Meld dat het om angst gaat en ze geven je heus wel het makste dier van stal.

ik ben al aan het rond vragen en mailen bij manege.s bij mij in de buurt wacht nog op mails
als ik na het weekend nog niets heb gehoord bel ik ze zeker op
hou jullie op de hoogte

MerensBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:59

Geef niet op!
Echt, 'vlieguren' maken is de beste remedie!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:08

Ik begrijp het even niet..je bent bang om op een paard te gaan zitten, maar hebt wel een eigen Haflinger van 17 maanden die dus moet worden beleerd zo direct??????
Waarom heb je een jong paard gekocht als je zo bang bent?????

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 18:09

ik snap datje het niet begrijpt
maar ik heb hem juist zo jong gekocht om een goede band met hem op te bouwen
en als ik echt niet meer durfte te rijden dan ging hij voor de kar
maar ik wil het gewoon heel graag weer leren (en het gaat me lukken)
en dan als hij goed is ingereden verder genieten met hem
aerdenhout1 schreef:
Ik begrijp het even niet..je bent bang om op een paard te gaan zitten, maar hebt wel een eigen Haflinger van 17 maanden die dus moet worden beleerd zo direct??????
Waarom heb je een jong paard gekocht als je zo bang bent?????

Bonny1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:03

michellatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:47

Inderdaad, ik denk ook dat privelessen het best helpen om het vertrouwen terug te vinden. Een ex-Manegepaard van een paar jaartjes ouder is over het algemeen ook braaf.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 17:09

Bonny1997 schreef:
Hee meid,

Is de academische rijkust niet wat voor je? Kijk is op http://www.paardenbegrijpen.nl

Suc6 ermee

Groetjess

ziet er goed uit ga me er zeker verder in verdiepen bedankt
michellatjuh schreef:
Inderdaad, ik denk ook dat privelessen het best helpen om het vertrouwen terug te vinden. Een ex-Manegepaard van een paar jaartjes ouder is over het algemeen ook braaf.

ja dat wil ik wel maar ik weet niemand hier rondom waalwijk en omgeving
iemand wel??????????

IloveLiranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:43

ik zou een les nemen op de manege om te kijken of het alleen bij jouw licht of dat het gekoppelt is aan het paard. want als jij het eng vind omdat je van je paard bent gevallen en nu weer op dat zelfde paard wilt stappen dan kan het aan jouw liggen dat jij bang bent om pard te rijden. of het kan er aan liggen dat je bang bent om op jouw paard te rijden.

als je dan een les neemt op de manege kun je er zelf weer even in komen en dan rustig aan doormiddel van prive les op je eigen paard gaan rijden.

heel veel succes en ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:16

Ik zou ook voor prive les gaan en dan duidelijk aangeven dat je bang bent en graag opnieuw vertrouwen wilt krijgen zodat ze het paard waar je op mag daarop kunnen uitkiezen. Is echt niks om je onzeker over te voelen of voor te schamen!

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt!
Ik ben toen ook stapje voor stapje weer begonnen, en weetje! Ik zou nu niet meer weten waarom ik zo bang was, al wist ik toen niet meer hoe ik ooit op zo'n monster had durven rijden!

En maak je vooral nog geen zorgen over je Hafje, die heeft nog anderhalf jaar dat je hem/haar lekker kan vertroetelen, die is straks helemaal "jou eigen" en dit scheelt ook!
Lekker goed laten inrijden en veel gaan kijken als ze met haar bezig zijn, zodat je weet hoe ze is en reageerd!

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 10:48

Rox87 schreef:
Ik zou ook voor prive les gaan en dan duidelijk aangeven dat je bang bent en graag opnieuw vertrouwen wilt krijgen zodat ze het paard waar je op mag daarop kunnen uitkiezen. Is echt niks om je onzeker over te voelen of voor te schamen!

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt!
Ik ben toen ook stapje voor stapje weer begonnen, en weetje! Ik zou nu niet meer weten waarom ik zo bang was, al wist ik toen niet meer hoe ik ooit op zo'n monster had durven rijden!

En maak je vooral nog geen zorgen over je Hafje, die heeft nog anderhalf jaar dat je hem/haar lekker kan vertroetelen, die is straks helemaal "jou eigen" en dit scheelt ook!
Lekker goed laten inrijden en veel gaan kijken als ze met haar bezig zijn, zodat je weet hoe ze is en reageerd!

heel erg bedankt voor je oppepper
ik wil het namelijk ook heel graag voor mijn haffie en me zelf
trouwens het is een hij geen zij :D :D :D

Xanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:34

Ik zou voor een manege gaan. Geef zelf ook les op een manege, en wat wij dan doen is eerst priveles rustigaan opbouwen poetsen, knuffelen vertrouwen opbouwen met het paard. En dan rustigaan er een keer op aan de longeerlijn. En zo steeds stapje voor stapje verder. En uit eindelijk gaan ze bij ons wel in de groepsles. Maar de 1 is er met 2 a 3 lessen weer aan toe. De ander is er een paar mnd voor nodig maar dat maakt niet uit. Doe vooral rustigaan en niets te overhaast

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:19

Hoi, ik zit in Gilze en geef op mijn eigen paarden privéles aan huis in je eigen tempo. Ben geen expert met angstruiters, maar weet daarvoor wel het begrip en het geduld op te brengen, evenals mijn paarden. Zie mijn onderschrift voor mijn website.

robinweiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:17

mijn oom geeft prive les en gewoon les maar dat is in eemnes, hilversum, blaricum(noord-holand, utrecht)

X_HelloKitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:46

Aah Succes, echt vervelend dat je het niet meer durft :(

Marizzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:10

Ik zou ook voor priveles gaan, al dan niet op een manege (een manege zou op zich nog wel een optie zijn, aangezien je nog niet op je eigen haf kan rijden). Het belangrijkste is dat jij leert om weer ontspannen op een paard te zitten. Iemand die priveles geeft kan je er steeds precies op wijzen wat jij doet (bv wanneer je gespannen bent) en wat voor effect dat heeft op het paard. Stukje bij beetje komt het vertrouwen wel weer terug. Succes!

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 10:12

bedankt voor al jullie advies
helaas is alles te ver weg voor mij wat jullie mij aanbieden
ivb mijn ongeluk kom ik niet zo ver met mijn knie
hoop dat er iemand iets goed weet in mijn buurt of dat iemand mij kan helpen met pvles in de buurt van mij