Ik heb dat probleem ook (gehad) met mijn paard. Toen ik hem anderhalf jaar geleden kocht had hij een loei van een onderhals, zette met grote regelmaat zijn hals/kaak vast en vond het een prima idee dat ik zijn hoofd zou dragen onderweg.
Hoe ik begonnen ben: eerst stappen, en later draven, aan een lange teugel. Het duurde een paar weken voordat hij dat kon zonder te slingeren, struikelen en te wiebelen. Daarna ben ik gaan kijken hoe veel contact ik kon nemen, dat is een kwestie van aanvoelen. Steeds wanneer hij wilde gaan hangen gaf ik hem ruimte met mijn teugels, zodat hij niks had om op te leunen. Concreet moet je je daarbij zoiets voorstellen: omdat mijn paard compleet uit balans was vond hij het wel lekker makkelijk om in galop vooral hard te rennen. Daarbij greep hij het bit dus ook weer beet. Iedere keer als ik aangaloppeerde en hij probeerde om het bit te pakken liet ik los, en na een paar sprongen had ik een paard dat galoppeerde zonder zwaar te worden, en werd het ook steeds makkelijker om het tempo te reguleren. Het loslaten en weer contact opzoeken deed ik iedere keer opnieuw als hij zwaar werd. Tegenwoordig gaat hij steeds minder vaak hangen, laatst probeerde hij het toevallig nog een keer, de kop ging omlaag en hij wilde met een rukje het bit grijpen. Ik gaf hem teugel, hij merkte dat er niks was om vast te pakken, brieste en galoppeerde opgewekt verder terwijl ik het contact herstelde. Meestal lukt het nu om aan te galopperen en hem na een paar sprongen weer goed terug te pakken zonder dat hij gaat rennen. Dit ben ik aan het uitbouwen, steeds kleine stukjes, zodat hij uiteindelijk bijvoorbeeld 200 meter kan galopperen zonder te gaan hangen. Laat je paard niet te lang rechtuit lopen in hetzelfde tempo, rijd voltes en overgangen maar bouw het wel zo op dat hij het aankan.
Verder weet ik niet hoe je paard gebouwd is maar hij hoeft natuurlijk niet perse omlaag met zijn hoofd. Naar voren is ook goed. Uiteraard wel zonder zwaar te worden, hij moet ontspannen. Maak je vooral nog niet druk over aan de teugel rijden en dergelijke, dat is allemaal nog lang niet van belang. Eerst ervoor zorgen dat hij niet gaat hangen. Dat hangen kan hij trouwens alleen doen als hij te veel op de voorhand loopt, dus veel overgangen, schijnovergangen en bijvoorbeeld balkjes lopen kunnen je helpen om het probleem op te lossen. Zorg er bij de overgangen voor dat je zo weinig mogelijk met je handen doet, ik heb mij paard de commando's eeeeeennnnnnnnnnstap (om terug te gaan naar stap) en HO aangeleerd, zodat ik met stem en zit kon werken. Dat ging niet meteen goed, maar hij merkte al vrij gauw dat deze hulpen prettiger zijn dan teugelhulpen.
Succes!