Met hoofd schudden en stilvallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shanalover

Met hoofd schudden en stilvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 12:45

Hey

Sinds kort rijd ik ook de jongste van mijn verzorghafjes. Met haar loop ik echter tegen wat problemen aan.
Beenhulpen begint ze te snappen, al moet je ze wel heel duidelijk geven en moet ik regelmatig bijtikken. Dit had ik verwacht. Bij haar moeder was dit namelijk ook zo, en hierin wil ik ze de tijd geven om het te leren.
Het probleem is dat ze zo 'slentert'. Er zit totaal geen tempo in, en ik moet constant drijven om ze in draf of zelfs maar in stap te houden. De eigenaar had al expres een schep haver extra gegeven, omdat we een vermoeden hadden dat het iets met de voeding te maken had, maar dit heeft niets uitgehaald in vergelijking met de vorige keer. Als ze volledig stilstaat of van draf in stap gaat geef ik haar been bij, geeft dit geen reactie, dan krijgt ze nog een tip van de zweep.
Buiten het tempoprobleem hebben we nog een probleem. In stap schud ze bijna de ganse tijd met haar hoofd. Het heeft niets met haar tanden of het bit te maken, dit zijn we al zeker. Waar het dan wel aan ligt, geen flauw idee...

Ik heb ergens wel het idee dat ze dit alles doet uit protest. Is dit mogelijk? Als ik met haar stap 'stelt' ze zich. Hiermee bedoel ik: ze buigt haar hoofd in, een beetje zoals een hengst die indruk op een merrie probeert te maken. Ze gaat bij wijze van spreken 'aan teugel' gaan lopen.

Don_Zhivago

Re: Met hoofd schudden en stilvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:30

ik neem aan dat dit gaat over een paard wa zadelmak gemaakt wordt??

hoe oud is tie?

is er een tandarts bij geweest (omdat je zegt dat het daar niet aan ligt..

het kan protest zijn maar hier geloof ik niet helemaal in bij een jong dier..
alhoewel het protest zou kunnen zijn naar de zweep in je hand.. probeer is iemand in de bak te zetten met een longeerlijn en laat die het paard naar voren drijven.. (neem aan dat ze gelongeerd kan worden)?

heb je meer ervaring met paarden inrijden of is dit de eerste x??

hoe ligt het zadel?? is daar naar gekeken door een proffesionele zadelmaker??

wordt ze regelmatig ontwormd?

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 13:49

Antje is zadelmak en is ingereden geweest, maar hier is niet mee doorgedaan. Ze heeft hierna alleen maar in tweespan gelopen. Daarom ook dat ik ze de tijd geef om aan de beenhulpen te wennen. Ze is nu 9 jaar, dus niet zo heel jong meer.
Er is nog niet zo lang geleden een tandarts naar allebei de paarden gaan kijken en van beide paarden waren de tanden perfect in orde.
Het zadel ligt bij haar wel niet helemaal goed moet ik zeggen. Bij haar moeder ligt het perfect, maar bij Antje schuift het een beetje. De eigenaar is wel niet van plan om 2 zadels aan te schaffen, omdat ze eigenlijk toch wel vooral in het tweespan lopen. Ze worden maximum 1x in 2 weken bereden (deze week wel meer omdat ik een weekje verlof heb)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:57

shanalover schreef:
Antje is zadelmak en is ingereden geweest, maar hier is niet mee doorgedaan. Ze heeft hierna alleen maar in tweespan gelopen. Daarom ook dat ik ze de tijd geef om aan de beenhulpen te wennen. Ze is nu 9 jaar, dus niet zo heel jong meer.
Er is nog niet zo lang geleden een tandarts naar allebei de paarden gaan kijken en van beide paarden waren de tanden perfect in orde.
Het zadel ligt bij haar wel niet helemaal goed moet ik zeggen. Bij haar moeder ligt het perfect, maar bij Antje schuift het een beetje. De eigenaar is wel niet van plan om 2 zadels aan te schaffen, omdat ze eigenlijk toch wel vooral in het tweespan lopen. Ze worden maximum 1x in 2 weken bereden (deze week wel meer omdat ik een weekje verlof heb)

daar zit waarschijnlijk je probleem..

een goed passend zadel is zo belangrijk..
als het teveel drukt op bijv. de schouders, heeft het paard niet de bewegingsvrijheid om lekker te kunnen lopen..
buiten het feit dat je een paard behoorlijk kapot kan rijden als het zadel niet goed passend is.. (nou zal dat niet zo snel gaan met 1x in de 2 weken)

ik zou gaan zoeken naar een goed passend zadeltje (VZH zadel heb je als voor weinig) en daarna pas weer met dit paardje aan de slag gaan..
laat dit zadel wel passen door een prof. iemand..

of zonder zadel is proberen?

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 14:09

Zonder zadel is niet zo'n goed idee momenteel. We vertrouwen elkaar gewoon nog niet genoeg daarvoor. Ze durft ook al eens bokken als ik haar bijtik met de zweep.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:18

dan is het echt protest op je zweep..

weg met die zweep..
leer haar te reageren op je been.. zet iemand in het midden van de bak die haar naar voren drijft..

beloon haar uitgebreid als ze naar voren gaat ;)

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 14:49

Even een update:

Ik ben gisteren terug gaan rijden (zonder zweep deze keer), en het begon eigenlijk al niet goed. Bij het opstappen ben ik gevallen omdat ze dom deed, en daarna flauwgevallen. Ik ben er toen nog opgekropen, na opnieuw een heleboel domdoen van haar kant.
Het rijden zelf ging wel erg goed. Ze was veel voorwaartser (maar of dat komt omdat ze opgefokt was door de commotie of omdat ik zonder zweep reed daar hebben we voorlopig nog het raden naar). Ze was zeer makkelijk te sturen en in draf te houden. Tussendoor nog 2x af- en opgestapt, en opnieuw een heleboel domdoenerij.

Weet iemand waarom ze zo 'dom' doet met op- en afstappen, terwijl ze de 3 andere keren dat ik erop reed gewoon bleef stilstaan?

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:02

Heb je er al eens aan gedacht dat ze je misschien helemaal niet snapt?

Ik zou zeggen begin helemaal opnieuw. Inderdaad weg met die zweep. Zet iemand bij haar hoofd, dan begin jij met op je zit een stap te vragen. Reageert ze niet geef je een beetje kuitdruk, reageert ze dan nog niet vraagt degene bij haar hoofd haar naar voren. Geef haar zo 2 dagen de tijd en ze snapt dat ze dan moet gaan stappen. Zo kun je dat ook doen om naar een draf te gaan. Degene bij haar hoofd neemt steeds meer afstand.

Een paard dat nog groen is en die al zo reageert weet je van dat jij degene bent die iets fout doet en niet het paard. Hoofschudden en bokken is een teken van protest, in haar geval denk ik dus dat ze het gewoon niet snapt.

En ja als je dan ook nog een tik met de zweep gaat geven krijg je zo`n reactie van haar.

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:15

Weet het niet zeker, maar lijkt er een beetje op dat ze reageerd op een niet goed passend zadel. Paarden zijn zo lief voor ons mensen en laten het vaak ver komen, voordat ze echt in protest gaan. Eerst heeft ze waarschijnlijk last gehad van het rijden, maar nu is alleen het zadel voor haar al voldoende om (te)veel last van te hebben en hierop te reageren. Zou toch eens kijken naar een ander zadel of een dekje/pad of iets anders om het zadel toch nog passend te krijgen. Een ander goed passend zadel lijkt me de beste oplossing, maar zoals je zelf al zegt wordt er vast geen ander zadel gekocht. Kan je uit ervaring vertellen dat een slecht passend zadel heel veel leed kan veroorzaken! En dit kan tot grote (blijvende) problemen leiden/lijden!!!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 07:51

Sorry , maar ik geloof niet dat het dier dom doet maar jij in dit geval,het dier geeft keer op keer aan dat er wat is en jij luistert niet dus ja wat doe je als paard als je niet met woorden kan vertellen dat er iets niet klopt,

Je zegt zelf dat het zadel niet goed past en het vertrouwen om zonder zadel te rijden is er niet, wat doe je dan op die rug???

Ga het dier eerst eens leren kennen en ga ook eens op onderzoek uit waarom het dier zo doet, jij ben in dit geval de veroorzaker van iets dus jij ben het probleem en hebt de verantwoording dit op te lossen toch , in elk geval zonder geweld en harde hulpen, werk eerst eens aan vertrouwen en respect vooral van jou kant dan zal het dier wel doen wat jij vraagt, neem de tijd ervoor en neem les.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:41

ik geloof ook niet dat het paard dom doet..

zoals ik direct al zei kan een slecht passend zadel erg pijn doen.. buiten het feit dat het erg veel schade kan aanrichten op langer termijn..

als de eigenaren geen goed passend zadeltje willen kopen heb ik maar 1 tip..

stop met rijden..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:44

Enige verstandige wat je kan doen is een goed ruiter de pony laten doorrijden. Dat het na een paar keer goed gaan, nu mis gaat kan komen door je eigen onkunde.

Dus ga niet zelf verder emmeren , maar neem een ervaren ruiter in de hand.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:51

Ik denk ook aan het zadel.

Ik heb hier ook een jonge haflinger staan om te beleren.
Ik ben begonnen met longeren en daarnaa dubbellonge en het aanleren van stemcomando's.
De eigenaar heeft het nu van me over genomen, maar tocht sluipen er weer foutjes in en probeerd de pony het weer over te nemen.
Vadaag ga ik weer longeren en dan de eigenaar weer met begeleiding.

iliasvanhoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:21

beeneraanhouden en met de zweep achter je linker voet tikken

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:42

Ik zou verstandig zijn en voor een mooi passend zadel kijken, hoeft niet duur te zijn, desnoods een 2e hands, maar laat er wel een prof. naar kijken. Zonder zweep rijden klinkt inderdaad al beter.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:37

beetje jammer dat we niks meer van de TS horen..

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 21:13

Don_Zhivago schreef:

Ik ben enkele dagen niet online gekomen ;)

Ik ga er momenteel zelf niet meer op rijden. Een vriendin van me heeft veel meer ervaring dan mij, en zij zal zich de volgende keren met Antje bezighouden.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:56

shanalover schreef:
Don_Zhivago schreef:

Ik ben enkele dagen niet online gekomen ;)

Ik ga er momenteel zelf niet meer op rijden. Een vriendin van me heeft veel meer ervaring dan mij, en zij zal zich de volgende keren met Antje bezighouden.

Heel verstandig ;)
Succes en praat nog ff met de eigenaar voor een 2e hands goed zadel..

DanielleLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 08:07

Ik denk niet dat het aan je paard ligt. En Dom doen????
Het is een idee om er een goede ervaren ruiter op te laten rijden en misschien vaker longeren. Het paard beter leren kennen.
Zo wordt het toch geen sucses. Jij ergert je aan je paard en het paard begrijpt jou totaal niet. zou er niet meer opkruipen. is niet eerlijk tegenover je paard.