Paard trekt overal doorheen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NinaxFriso

Paard trekt overal doorheen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 17:05

Okee mensen, ik zit hier al een tijdje mee. Mijn pony is hartstikke lief wat betreft omgang. Maar zodra ik ga rijden, gaat hij direct aan de haal. Eerst was het nog niet zo erg, maar nu kan ik niet meer gallopeeren, omdat ik hem dan niet meer terugkrijg en hij simpelweg door zijn bit heentrekt. Volgens mijn instuctrice ligt het niet aan mijn hand, ik heb namelijk een hele zachte, nette en stille han d en ik rijdt met een dubbelgebroken koperen D-trensje. Laatst was het zo heftig dat mijn pony over de bakrand (die niet zo hoog is.) heensprong en de weg op knalde, ik even geluk hebben dat er geen auto aankwam. Maargoed, ik vindt, en ik neem aan dat het niet langer kan zo. Instructrice heeft er opgereden, Z2 ruiter, ZZ zwaar ruiter en nog verschillende andere, maar het heeft allemaal geen nut. Nou is mij aangeraden om met een pelham en een slofteugel te gaan rijden, maar is het wel goed om met een probleem, wat evetueel rijtechnisch zou kunnen zijn, er direct zware bitten en hulpteugels in te hangen? ;( Ik heb jullie hulp nodig bokkers! :P

Miiejs

Re: Paard trekt overal doorheen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:08

Mijn pony negeerde het bit in het begin ook en ging met me aan de haal, ik ging alleen recht op de wand af of op andere paarden/pony's en stuurloos. Ik heb het met mijn instrutrice opgelost door ipv op de normale stop manier (met ophoudingen ed) door mijn teugels los te laten en steeds wat langer te laten worden. En het heeft gewerkt in het begin snapte die der niks meer van maar het leek wel als of zijn doel was dat ik zou trekken en nu ik dat dus niet meer doe als hij aan de haal gaat stopt hij gelijk hij vind er niks meer aan!

Misschien dat je er wat aan hebt! Succes iig

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:11

Krijg je hem ook niet op een volte?

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 17:11

Miiejs schreef:
Mijn pony negeerde het bit in het begin ook en ging met me aan de haal, ik ging alleen recht op de wand af of op andere paarden/pony's en stuurloos. Ik heb het met mijn instrutrice opgelost door ipv op de normale stop manier (met ophoudingen ed) door mijn teugels los te laten en steeds wat langer te laten worden. En het heeft gewerkt in het begin snapte die der niks meer van maar het leek wel als of zijn doel was dat ik zou trekken en nu ik dat dus niet meer doe als hij aan de haal gaat stopt hij gelijk hij vind er niks meer aan!

Misschien dat je er wat aan hebt! Succes iig

Heb ik ook al eens geprobeert, maar had geen nut, hij dacht alleen maar: 'Ooo, nu zijn de teugels los en kan ik nog VEEEELL harder doorrennen! Joehoeee!' Hij heeft gewoon totaal geen respect voor ene ruiter en ik vindt dat dat eens moet kappen, hij mag wel wat meer respect tonen, maar de vraag is hoe.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:15

Is hij al helemaal nagekeken van tanden tot rug? Als dit allemaal gechecked en oke is lijkt me dit een gevalletje uitproberen en winnen.. Wat je moet proberen is hem inderdaad op de volte krijgen en dan steeds kleiner tot hij echt moet stoppen. En anders onder begeleiding een slof erbij, want als het paard bijna de weg opspringt is dit toch wel gevaarlijk. Ik ben absoluut niet van de hulpteugels maar vind dit toch wel vrij gevaarlijk klinken.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:17

ik zou een andere instructrice zoeken..aangezien deze het met hulpmiddelen wil oplossen terwijl rijtechnisch zoveel meer mogelijk is dan een pelham en een slof..ik denk dat je daar echt geen respect mee gaat terug krijgen.
succes!

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 17:18

H_Nalanta schreef:
Is hij al helemaal nagekeken van tanden tot rug? Als dit allemaal gechecked en oke is lijkt me dit een gevalletje uitproberen en winnen.. Wat je moet proberen is hem inderdaad op de volte krijgen en dan steeds kleiner tot hij echt moet stoppen. En anders onder begeleiding een slof erbij, want als het paard bijna de weg opspringt is dit toch wel gevaarlijk. Ik ben absoluut niet van de hulpteugels maar vind dit toch wel vrij gevaarlijk klinken.

Helemaal nagekeken, tanden, zadel, rug, alles is in orde. Het probleem is dus dat dit een verschrikkelijk lief beest is, maar geen respect toont tegen het bit en er als een lompe koe doorheen loopt te sjorren, zodat ik hem niet op de volte krijg, hij gaat dan alleen nog maar harder en vliegt de bocht uit. Hij is ook al een keer op een ander paard geknalt, paard kreupel. (is wel weer goed gekomen. ) Instructise heeft er een keer een pelham in gehangen, dat ging al een stuk beter, maar ik durf dat zelf niet, ben bang dat ik hem in elkaar trek.

Ik heb al meerdere instructieses gehad, waarvan eentje mij geen les meer wou geven, eentje me een pelham adviseerde en deze zegt hetzelfde als de vorige.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:19

Paarden gaan vaak steeds harder omdat ze anders hun balans verliezen. Dus ik zou haar zeker niet op een volte of hele kleine volte trekken, want dan raken ze nog meer uit balans. Dan kun je haar beter bij de kant op laten lopen zodat ze vaart minderd. En die hulpteugels hebben echt geen zin hoor ;).

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:20

Heb je wel eens gefreestyled met hem/haar (bedoel wel je paard natuurlijk:D ) daar krijgen ze meer respect mee voor je en kan je bij de 1e x gelijk zien of ze dat dus uberhaupt hebben ja of nee

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 17:20

Amaretto27 schreef:
Paarden gaan vaak steeds harder omdat ze anders hun balans verliezen. Dus ik zou haar zeker niet op een volte of hele kleine volte trekken, want dan raken ze nog meer uit balans. Dan kun je haar beter bij de kant op laten lopen zodat ze vaart minderd. En die hulpteugels hebben echt geen zin hoor ;).

Hij is helemaal goed in balans, dat is het juist, als jij ziet hoe hij door de bak heen knalt snap je zelf ook wle dat dit paard volledig in balans is.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:21

NinaxFriso schreef:
Amaretto27 schreef:

Hij is helemaal goed in balans, dat is het juist, als jij ziet hoe hij door de bak heen knalt snap je zelf ook wle dat dit paard volledig in balans is.

En waar zie jij aan dat hij volledig in balans is dan?

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 17:23

Omdat hij soms rent, dan een abnormaale kleine wendig draait, echt abnormaal, op volle snelheid en dan weer doorknalt... Dta zie ik een paard dat uit balans is niet doen

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:24

Paarden gaan juist steeds harder om hun balans te bewaren ;)
Heeft niks te maken met scherpe bochten.

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 17:26

Amaretto27 schreef:

Ik weet gewoon dat dit paard volledig in balans is, ga nou niet zeggen dat jij mijn pony beter ken dan ikzelf, alle instructieses zijden dat.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:32

voor je 11 jaren heb je nogal een grote mond tegen mensen die je willen helpen, ts.

kun je nu helemaal niet meer rijden, of doet hij het alleen in galop?
sommige paarden hebben zich aangeleerd om te gaan rennen, uit angst/onbegrip/onder het werk uit komen etc.
dit moet je eerst uitzoeken, voordat je het gedrag min of meer kunt doorbreken.
heb je geen filmpje waarop we kunnen zien wat hij doet en wat er precies gebeurd?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:36

NinaxFriso schreef:
Amaretto27 schreef:

Ik weet gewoon dat dit paard volledig in balans is, ga nou niet zeggen dat jij mijn pony beter ken dan ikzelf, alle instructieses zijden dat.

Zijn ook genoeg instructises die geen kennis hebben van balans en rechtrichten.

Paarden gaan inderdaad harder wanneer ze hun balans niet houden.
Denk maar eens in wat je zelf deed toen je leerde fietsen, kon je toen langzaam fietsen? Nee, want dan viel je om. Wat deed je om niet om te vallen? Harder fietsen.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:46

In je profiel lees ik dat je pony een maand of 4 geleden totaal niet voor je been was; is niet veel beter geworden hè? Als ik jou was zou ik toch eens een goede les-geefster/gever gaan zoeken.
Zonder dat we iets kunnen zien van wat jij op je pony doet,(of juist niet doet), is het moeilijk raad geven.

robijntje_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:52

soms licht het niet aan de pony maar aan het bit ! het kan dus zijn dat je pony het bit niet fijn vind. je kan dus een paar veschillende bitten proberen! :o
het zou kunnen helpen :D

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 18:16

timilon schreef:
voor je 11 jaren heb je nogal een grote mond tegen mensen die je willen helpen, ts.

kun je nu helemaal niet meer rijden, of doet hij het alleen in galop?
sommige paarden hebben zich aangeleerd om te gaan rennen, uit angst/onbegrip/onder het werk uit komen etc.
dit moet je eerst uitzoeken, voordat je het gedrag min of meer kunt doorbreken.
heb je geen filmpje waarop we kunnen zien wat hij doet en wat er precies gebeurd?

Ik heb helemaal gene grote mond, degene die dat zegt tegen mensen die hij niet kent heeft pas een grote mond. :+

Hij probeert onder het werk uit te komen, en heeft geen respect voor het bit en de ruiter. Ik heb er geen filmpjes van, en ben dat ook niet van plan aangezie ik en mijn instructiese al voldoende werk hebben om ervoor te zorgen dat ik er af val, laat staan dat zij gaat filmen. Verder rijdt ik niet meer op ene manege maar in ene eigen bak en gaan dus ook niet veel mensen daarmee helpen. :Y)

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:38

Nouja ik wil je alleen maar advies geven :)
Daar vraag je om toch? Dus ik vind je reactie niet helemaal passend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:45

Je andere pony is volgens je profiel weggegaan wegens verschrikkelijk slecht gedrag. Deze vertoont ook verschrikkelijk slecht gedrag, denk je dat het dan niet eens tijd wordt om na te gaan denken over je instructrices en over jezelf ??? Arme pony... Voor je 11 jaar heb je trouwens een behoorlijk grote mond !

Daissos4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:00

ikkeweer schreef:
Je andere pony is volgens je profiel weggegaan wegens verschrikkelijk slecht gedrag. Deze vertoont ook verschrikkelijk slecht gedrag, denk je dat het dan niet eens tijd wordt om na te gaan denken over je instructrices en over jezelf ??? Arme pony... Voor je 11 jaar heb je trouwens een behoorlijk grote mond !

Inderdaad...
Waarschijnlijk ligt het niet eens aan je paard maar aan jezelf,
en (slechte) instructrises.....
Als je vorige pony ook al verschrikkelijk slecht gedrag vertoonde en deze ook dan is er wel wat meer aan de hand.... ;)
Ja, ik ben zelf ook 11 jaar, Maar ik ben zelf al veel verder in alles.
Heb het lichaam van iemand van 14/15, mijn gedrag ook.
Dit komt door hormonen die heel vroeg gingen werken e.d
Maar zo'n grote mond door iemand die écht 11 is vind ik niet kunnen... ;)

Ironic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:02

ik zal veel verschillende instructeurs afgaan om te kijken of dat wat helpt :)

emmsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:41

druk hem eens achter de oren in het holletje, of langs de ribben of in de hals. hij mag hier eigenlijk amper op reageren.

het hoeft dan niet zo te zijn dat je paard gelijk een erg rug probleem heeft, het kan zijn dat hij heel simpel een knelpuntje heeft. vooral vlak achter de oren zie je vaak dat daar een plek ontstaat die wat vast zit. dit uit zich dan vaak in het hele lijf en is echt heel simpel te verhelpen. vaak kost zo'n behandeling nog geen 30 euro

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:54

Citaat:
Inderdaad...
Waarschijnlijk ligt het niet eens aan je paard maar aan jezelf,
en (slechte) instructrises.....
Als je vorige pony ook al verschrikkelijk slecht gedrag vertoonde en deze ook dan is er wel wat meer aan de hand.... ;)
Ja, ik ben zelf ook 11 jaar, Maar ik ben zelf al veel verder in alles.
Heb het lichaam van iemand van 14/15, mijn gedrag ook.
Dit komt door hormonen die heel vroeg gingen werken e.d
Maar zo'n grote mond door iemand die écht 11 is vind ik niet kunnen... ;)

Sorry hoor, maar hier moet ik toch even om lachen.
:7

Anyway.
Doe niet zo eigenwijs. Of begin helemaal vanaf de basis met een nieuwe instructie of stop met zeuren en zet je pony te koop. Dit lost niks op, en op deze wijze doorgaan ook niet.