Is dit buiging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Azmodania

Is dit buiging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 15:08

Ik maak regelmatig opnamen van het rijden om rustig te kunnen nakijken hoe het gaat.
Probleem van zowel Sandor als mij was dat we links stug en sterk zijn en rechts week.
Dit uit zich bijvoorbeeld in wendingen naar rechts dat hij naar binnen valt en dat hij rechtsachter niet veel kracht heeft.

Ik ben afgelopen tijd bezig geweest mijn eigen linkerkant op te rekken en rechts sterker te maken.
Daardoor kom ik meer in evenwicht en dat maakt weer dat ik beter kan zitten: rug ontspannen en begin nu ook met schouders ontspannen.

Vanochtend deze foto gemaakt: grote volte in draf:
Afbeelding

Er zit volgens mij wel spanning in, maar ik vraag me af of dit goed is zo.
Met het rijden had ik het idee dat dit voor Sandor een rekoefening is die hem moeite kost.

Waar ik aan moest denken was het voorbeeld met de zweep wat weleens gegeven wordt om ruggebruik uit te leggen.
Dat je paard zoals een naar boven gebogen zweep moet zijn.

Dat zweep voorbeeld gaat echter niet over buiging in de lengte dacht ik, zoals ik op de foto probeer de lijn van de grote volte te volgen met Sandor zijn lijf.
Oprichting zijn we nog niet aan toe, maar ik wil hem wel graag met de juiste lengtebuiging rijden.

Ik ben benieuwd of dit dat is en wat er verder aan af te lezen valt.

Cadence

Re: Is dit buiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:12

Hallo Azmodania, je bent al heel goed bezig!
Wat ik voornamelijk zie, naast een licht gebogen paard is een ontspannen houding van zowel ruiter als paard. Je paard loopt in een mooi tempo, stapt mooi recht met zijn rechterachterhoef in het spoor van de voorhoef, volgt jou rustige hand. Jij zit mooi recht op je paard met de juiste beenhouding. Dit is een heel net begin, je hebt nu een lichte buiging (voornamelijk in de hals, middenrif mag iets meer) en als je hier stap voor stap aan doorwerkt op deze manier zul je zien dat je buiging steeds meer kan worden.
Door haar steeds meer 'door te vragen' naar meer buiging kun je haar nog meer op zij zetten met je binnenbeen en tegelijkertijd opvangen met je buiten teugel. Houdt hierbij wel haar rechtgerichtheid in de gaten, als je paard over een schouder valt, kantelt met het hoofd of met haar kont naar binnen of buiten zwaait heb je geen correcte lengtebuiging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:13

Wat ik zie is een paard dat misschien heel lichtelijk buigt, maar dat zeer plat door de bocht gaat

Cadence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:55

Dat klopt, maar voor een begin stadia... Iig naar mijn idee geeft de TS aan dat ze hier beginnend mee bezig is, kan niet gelijk alles verwachten toch?

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 08:05

We zijn inderdaad nog in de beginfase.
Al wel een tijdje bezig, maar moesten van ver komen.

In het verleden heb ik wat dwaalsporen gemaakt en dat wil ik nu voorkomen.
Daarom zoek ik bevestiging en hoor graag wat anderen er in zien.

Zoals het op de foto gaat is voor ons nog moeilijk. Ik had de indruk dat dit wel hetgene is wat we moeten trainen.

Cadence, dank je voor de analyse en je tips hoe dit verder uit te bouwen.
In stap kunnen we al de volte vergroten en verkleinen met de hulpen die je omschrijft.
In draf zal ik daar ook naartoe gaan werken.

De houding op de foto lukt nog lang niet altijd, dus die wil ik nog bevestigen.

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:52

Dit is niet aan de teugel,,
Hier hangt het paard gewoon aan de teugel met zn hoofd omlaag,,

Maar ik neem het jou niet kwalijk hoor!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:33

Esmeelover9 schreef:

:+

TS is haar paard aan het rechtrichten. Ze zijn van ver gekomen schrijft ze, en ze is op zoek naar ontspanning en souplesse.

En jij maakt je druk over dat het paard niet aan de teugel loopt 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:35

Esmeelover9 schreef:

Niet in de krul bedoel je...
Ik zie namelijk wel een paard dat nageeft :)
Maar ja, dit is een ver begin van buiging. Ik moet zeggen dat hij nog wel vrij 'plat door de bocht' gaat maar dat heeft gewoon veel tijd nodig.

Op wat voor manier doe je hem rechtrichten?

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 15:48

De krul ben ik niet mee bezig; alleen maar dat ik zijn voeten en rug kan controleren. Dat is al lastig genoeg voorlopig.
In dit topic staat wat over onze voorgeschiedenis.

Rechtrichten doen we op een soort van fysio/dressuur manier.
De grootste oorzaak van de scheefheid zit hem in mijn lijf en daar is dat fysio deel voor.

Wat betreft het paard zet ik zijn schouder naar rechts als hij met zijn achterhand rechts naast het spoor loopt.
Dat gebeurt ook op rechte lijnen, dus dat is al goed te trainen. A-C is een hele leuke, dan moet ik goed opletten dat we niet gaan zwalken.

Qua hulpen geef ik met mijn heupen de richting aan, op de grote volte dus ietsje naar binnen gedraaid.
Met binnenzitbeenknobbel kan ik seinen om hem te laten buigen.
Binnenbeen hangt vrij los, die moet lang blijven anders ben ik bijbehorende zitbeenknobbel kwijt.
Buitenbeen iets naar achter als bewaker voor als de achterhand uitzwaait.
Buitenteugel hou ik contact, afgelopen les op geoefend om er nog wel genoeg gevoel in te houden.
Ik heb het idee dat ik met die buitenteugel en mijn zit een soort van kader maak.
Binnenteugel ook contact, maar kan ik ook tot zo'n 30 cm naar binnen (opzij) doen als soortement van richtingaanwijzer.

Met de lessen leer ik waar Sandor zijn benen zich op welk moment bevinden, om zo op het goede moment hulpen te kunnen geven.

Wat ik me bij die foto afvroeg is, of de spanning die je ziet goede of slechte spanning is.
Meestal rijden we in de stofzuigerstand (plaatje).
Dan is er minder spanning, maar loopt hij meer op de voorhand.
Naar mijn idee heeft hij dan minder 'kader' als support.

Ik vraag me af wat het effect van dit kader-rijden is, als het doel is om het paard soepel en goed gebogen in de lengte te krijgen.
Is dat ook te verkrijgen door op de stofzuiger manier te blijven rijden?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:28

wat je zou kunnen proberen om het dier meer in balans te krijgen is de binnen teugel iets te lichten en de hand naar voren te doen, wel toe blijven staan in de hand en op de buiten teugel voorzichtig begrenzen, zo dat het dier meer op de buiten teugel komt en zich zelf meer draagt waardoor de buiging nog makkelijker komt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:32

Betreft je vraag over je paard in het kader rijden;
Imo kun je op twee manieren bij hetzelfde uitkomen:
- enerzijds de stofzuigermanier aanhouden en blijven controleren dat hij niet jouw handen als steun neemt en door hem rechter, soepeler en sterker te maken zal hij vanzelf minder hoeven balanceren in de hals en dus in het kader komen. Daarbij is dus wel de voorwaarde dat je hem consequent op eigen benen laat lopen, want op deze manier van lopen plus jouw hand als steun aanbieden raak je van de regen in de drup.
- anderzijds wel je hand als steun aanbieden en je paard in het kader rijden en de steun van je hand gaandeweg meer afbouwen naarmate je paard sterker, soepeler en rechter wordt en beter in staat is in het kader te lopen op eigen benen.
Beide hebben eigen voor- en nadelen en leiden naar hetzelfde doel.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 21:44

Moll schreef:
wat je zou kunnen proberen om het dier meer in balans te krijgen is de binnen teugel iets te lichten en de hand naar voren te doen, wel toe blijven staan in de hand en op de buiten teugel voorzichtig begrenzen, zo dat het dier meer op de buiten teugel komt en zich zelf meer draagt waardoor de buiging nog makkelijker komt.

Dan valt hij minder naar binnen en gaat hij meer rechtop lopen?
Wat betreft hellingshoek dan. Camber (-) heet het bij wielen, weet de paardenterm niet hiervoor.
Dat is denk ik wat met "plat door de bocht" bedoeld wordt?
Daar heb ik genoeg plaatjes van... helt naar binnen.

We kunnen wel meer rechtop wat betreft helling, maar dan niet in dit tempo: zoiets.
Het is allemaal nog een beetje schipperen: niet alles tegelijk.

Urielle, bedankt voor de uitleg over de mogelijkheden en bijbehorende consequenties.
Nu ik meer controle krijg over mijn handen ben ik niet meer aan de stofzuigermethode gebonden.
Moet wel zeggen dat ik dat een comfortabele route vind.

Hij heeft nu zijn hals nog regelmatig nodig om zijn evenwicht te corrigeren.
Dan blijf ik nog maar even op de stofzuigerroute, tot dat niet meer noodzakelijk is.
Anders moeten mijn armen die taak over gaan nemen en als dat niet hoeft doe ik dat liever niet.

Paard is meer bereidwillig om met stofzuiger-halsvrijheid zijn best te doen dan met dat nieuwe 'kader'.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:57

Azmodania schreef:
Moll schreef:

Dan valt hij minder naar binnen en gaat hij meer rechtop lopen?
Wat betreft hellingshoek dan. Camber (-) heet het bij wielen, weet de paardenterm niet hiervoor.
Dat is denk ik wat met "plat door de bocht" bedoeld wordt?
Daar heb ik genoeg plaatjes van... helt naar binnen.

We kunnen wel meer rechtop wat betreft helling, maar dan niet in dit tempo: zoiets.
Het is allemaal nog een beetje schipperen: niet alles tegelijk.

Urielle, bedankt voor de uitleg over de mogelijkheden en bijbehorende consequenties.
Nu ik meer controle krijg over mijn handen ben ik niet meer aan de stofzuigermethode gebonden.
Moet wel zeggen dat ik dat een comfortabele route vind.

Hij heeft nu zijn hals nog regelmatig nodig om zijn evenwicht te corrigeren.
Dan blijf ik nog maar even op de stofzuigerroute, tot dat niet meer noodzakelijk is.
Anders moeten mijn armen die taak over gaan nemen en als dat niet hoeft doe ik dat liever niet.

Paard is meer bereidwillig om met stofzuiger-halsvrijheid zijn best te doen dan met dat nieuwe 'kader'.

dat naar binnen vallen is onbalans van het paard dit kan worden verholpen om het paard op dat moment contra te stellen en wachten/ voelen tot het paard weer onder de ruiter in balsnas komt en recht loopt en vervolgens weer stelling en buiging naar binnen te vragen, echter wanneer je de binnen hand iets licht en na voren houd blijft het makkelijker in balans, en is het uit balans komen makkelijker te corigeren.

als je de hals op schoft hoogte zou houden is het met het tempo ook makelijker en het paard niet te diep te laten komen want zo loopt het dier te makkelijk en te vaak op de voorhand, wanneer je de hals op schoft hoogte houd zal het dier van uit achter komen en het achter been verder onder plaatsen om in balans te blijven om zijn eigen hoofd te dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:08

celineeeee schreef:
HIJ "HANGT

......hij hangt niet.
Argumenten graag?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:16

celineeeee schreef:
HIJ "HANGT

Ik heb niet de indruk dat TS heel veel in haar handen heeft.
Het gaat ook niet om het ideaalplaatje hier. wat ik zie is een ruiter die netjes zit en een paard dat er weliswaar moeite mee heeft, maar wel nageeft en aanleuning zoekt.
Ik vind dat TS goed bezig is, nl. het probleem vanuit de ontspanning op te lossen.

jilverbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:08

Bizzybijtje schreef:
celineeeee schreef:
HIJ "HANGT

......hij hangt niet.
Argumenten graag?

ik denk dat ze niet letterlijk bedoelt hangen,
maar het paard steunt teveel op de teugels.
en valt naar binnen
geen goeie buiging dus.

fijne buiging oefeningen:
- op de hoefslag rechtuit stappen, maar buiging naar binnen hebben.
het paard zal dit bij het begin lastig vinden maar na een tijdje lukt het.
binnenhand ontspannen en buitenhand beetje aanhouden zodat hij wel rechtuit blijft lopen maar de stelling houdt.
dit laterna op de middelijn oefenen.
en op langer termijn in draf.
- of op een volte en binnenstelling vragen, zorg echter niet dat hij naar binnenvalt dus hou je binnenbeen er goed bij en je buitenhand.
en daarna stelling naar buiten, raar maar het helpt. als hij gewoon op de volte blijft stappen/draven maar de buiging en stelling goed naar buiten doet is het goed. (wel buiging naar binnen houden! dus niet dat zijn kont uit gaat zwaaien, de buiging naar binnen houding maar stélling naar buiten)

klinkt voor sommige hier onlogisch maar jaenette haazen heeft me 't geleerd, en als je het op de goeie manier uitvoert heeft het zéker positief effect (: de oefening is vooral fijn als je aan de basis werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:35

Gebruik ik ook meestal :)
En ik snap ook wel dat ze bedoelt dat het paard teveel steunt op de teugels, maar ik vind dus van niet :+

jilverbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:47

t is een moment opname, meerdere fotos zouden een duidelijk beeld geven.
en een filmpje zou nog beter zijn.

maar dit is geen buigen wat eik de vraag is (:

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:50

dit is idd nog geen buigen maar je bent goed op weg !
wat meerdere ook al zeggen hij gaat wel erg plat door de bocht
maar gewoon vol blijven houden !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:52

jilverbeek schreef:
t is een moment opname, meerdere fotos zouden een duidelijk beeld geven.
en een filmpje zou nog beter zijn.

maar dit is geen buigen wat eik de vraag is (:

Nee, maar als je even de moeite zou nemen om de OP te lezen zie je dat het nog maar net het begin is.
Want de 'echte' buiging heb je gewoon niet zo 1 2 3 voor elkaar ;)

jilverbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:05

sorry had t niet gelezen om eerlijk te zijn :$

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:16

celineeeee schreef:
HIJ "HANGT

Dit is typisch zo'n oneliner van iemand die aan de 25 berichten probeert te komen denk ik...

TS, ik vind het er heel vriendelijk uitzien. Je kunt niet alles in 1 keer goed hebben, het gaat met kleine stapjes. Dit is er 1 van, een volgende stapje is werken aan het plat door de bocht gaan. Eerst het 1 dan het ander, ga zo door, je bent goed begonnen!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:29

Het feit dat hij zo naar binnen valt maakt toch dat ik het nog niet echt een heel fijn plaatje vind, sorry. (Ben dan ook een perfectionist.) Ik zou voorlopig vooral focussen op de achterkant sterker maken, iedere keer rustig een stukje buiging meepakken en dan weer rechtuit en overgangen, niet te veel in een keer vragen.

Kweet dat ik totaal iets anders zeg dan veel geleerde mensen hier, maar goed aan alleen hetzelfde advies heb je ook niks. ;)

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:34

Urielle schreef:
Betreft je vraag over je paard in het kader rijden;
Imo kun je op twee manieren bij hetzelfde uitkomen:
- enerzijds de stofzuigermanier aanhouden en blijven controleren dat hij niet jouw handen als steun neemt en door hem rechter, soepeler en sterker te maken zal hij vanzelf minder hoeven balanceren in de hals en dus in het kader komen. Daarbij is dus wel de voorwaarde dat je hem consequent op eigen benen laat lopen, want op deze manier van lopen plus jouw hand als steun aanbieden raak je van de regen in de drup.
- anderzijds wel je hand als steun aanbieden en je paard in het kader rijden en de steun van je hand gaandeweg meer afbouwen naarmate je paard sterker, soepeler en rechter wordt en beter in staat is in het kader te lopen op eigen benen.
Beide hebben eigen voor- en nadelen en leiden naar hetzelfde doel.

Nu ben ik meer geneigd de stofzuigermanier te gebruiken maar daarmee loopt het paard eerder onder me uit.
Is daar een andere oplossing voor dan de teugels veel korter en hem "terug te trekken binnen het kader"?
Dat voelt nl. onnatuurlijker, vanuit de opwarming en de bereidheid van het paard.
Wat weer in de ogen van me instructeur te langzaam gaat omdat "hij weet dat het paard het kan."

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:05

RT-D >> RT-P