Regelmatig bit wisselen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 19:24

Sox schudt niet meer dankzij het Thiedemann bit. Gisteren ben ik op buitenrit eens wat gaan dressuren met haar. Nette overgangetjes rijden, linker en rechtergalop, en dan netjes rustig galopperen, vierkant stilhouden en achterwaarts, rustig draven (wat altijd problemen gaf) en jawel hoor, de vooruitgang is enorm! Ik liet altijd al los maar de gebroken trens vond ze niet prettig. Laat staan mijn dubbelgebroken dure bit. Ze is nog steeds niet superlicht maar hangt ook niet. Ze gaat wel ietsje beter aan de teugel lopen, haar hals wordt steeds mooier en de ritten worden voor ons beide meer en meer plezierig Lachen

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 21:18

Ik rij Eldien haast altijd met een dubbelgebroken watertrens, loopt ze super op. Heb eerst met een enkelgebroken gereden, maar ik had het idee dat ze dat gewoon niet prettig vond, was vaak trekkerig enzo. Met dit bitje loopt ze echt veel fijner. En veel meer ontspannen.
Ik heb een passoabit voor als ze de rem kwijt is, ze heeft soms van die dagen dat ze even een 'snelcursusje' nodig heeft. Dan rij ik r 2 x met passoabit en is het over. Ik merk wel dat ze op het passoabit veel minder fijn loopt, maar als ze met me aan de haal probeert te gaan, is dat de enige rem. Frusty

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:36

Ik heb mijn eigen paarden altijd op een dubbelgebroken bit gereden, maar een paard wat ik bijreed, heb ik behoorlijk mee lopen tobben, wat betreft bitten.
Dit paard was niet al te best gereden, want ook al had het dier ZZ-licht gelopen, zat er geen rem meer op wanneer ze een hindernis zag. Ze kon geweldig springen, maar het was eigenlijk levensgevaarlijk.
Ook buiten was ze een bommetje, waardoor we regelmatig in sloten en tuinen belanden.

Nou ja, om een lang verhaal kort te maken Haha! Ik ben met bitten aan het experimenteren geweest en uiteindelijk kwam ik erachter dat het allemaal niets uitmaakte. Ze werd ontzettend bang in haar mond, alleen door die bitten en natuurlijk mijn te harde hand. Want trekken is erg verleidelijk, wanneer je met een gangetje van 50 km p/u op een hindernis afvliegt. Het was een rijtechnisch probleem, wat ik niet op kon lossen. Niet door bitten, iig. Wat Anya beschrijft had ik moeten doen, loslaten.

Uiteindelijk zijn we er niet uit gekomen Haha! Ze is nu van een vriendin, inmiddels alweer best bejaard (19 jaar), maar ik ga haar binnenkort weer recreatief rijden. Tegenwoordig is mijn bittenverzameling geslonken tot alleen een dubbelgebroken, dus ik hoop dat haar energie wat geslonken is of ik zal het rijtechnisch op moeten lossen. Geen bitten verzameling meer voor mij.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 08:58

Cowgirl schreef:
Citaat:
als een paard ergens goed op loopt, waarom dan veranderen?


Veranderen doe je alleen als het niet goed gaat, dan ga je zoeken. Maar de meeste mensen zoeken het dan in het bit ipv bij hun zelf.


Grappig, ik had geen enkel probleem met mijn vorige bit, een enkel gebroken bustrens. Licht in de mond, goed stuurbaar, genoeg rem. Maar in de les vond mijn instructeur het maar een dom bit. "heb je geen ander?" vroeg hij... Hij vond dat mijn pony er niet smakelijk genoeg op liep (heel passief hield hij het in de mond) Heb toen eerst een aurigan watertrens geprobeerd. Dat ging de eerste keer heel goed, maar al heel snel gin hij er aan lopen trekken en pakte het vast. Toen maar een dubbelgebroken watertrens geprobeerd die ik nog had liggen. Dit ging ook goed, en blijft goed gaan. Ik gebruik het nu zo'n twee/drie maanden en nu begint hij met rijden te schuimen. Of het komt door ander bitje, tandarts, andere manier van trainen of gewenning en ontspanning van de pony zelf weet ik niet, maar dit bitje houden we er maar in... Misschien nog wel eens van plat tussenstukje naar bol stukje. Maar die zal ik moeten kopen, en dan probeer ik liever eerst of het wel goed rijd!