Springentalent, of het gebrek daaraan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Springentalent, of het gebrek daaraan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 21:49

Ik heb nooit veel gesprongen, altijd manegeruiter geweest en dit nooit veel gedaan. Toch heb ik wel mijn springlessen gehad en heb zelfs een cross gesprongen. Weliswaar heb ik vanaf het begin zeer weinig talent hiervoor gehad. Ik zie de afstanden simpelweg niet en meegaan met de sprong is altijd meer een kwestie van geluk geweest dan van wijsheid. Ik ga eigenlijk altijd de laat mee, of mijn paard gaat te vroeg af, maar het effect is hetzelfde.

Op dit moment durf ik echter nauwelijks meer te springen. Nadat ik er een aantal maanden geleden afgevallen ben (niet goed meegegaan ws en er via de ACHTERKANT }:0 vanaf gevallen) durf ik het echter helemaal niet meer. Vanavond gesprongen en een kruisje van 30 cm voelt als een meter en zelfs hier kan ik niet in meegaan. Het paard waar ik op rij voelt alsof hij een enorme klap maakt. Voelt.... de omstanders zien het niet.

Kortom, hoe leer ik springen! Of krijg ik iig het gevoel weer terug dat ik niet met iets levensgevaarlijks bezig ben. Ik schaam me eerlijk gezegd een beetje omdat de twee meiden met pony's achter me aan springen zonder handen......

Overigens ligt mijn probleem echt met het springen, dressuur gaat me een stuk beter af.

Anoniem

Re: Springentalent, of het gebrek daaraan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:50

Ik zou gewoon een goede instructeur zoeken die helemaal vanaf de basis met je begint, want blijkbaar heb je dit overgeslagen...

En niks om je te schamen hoor!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 21:58

Ik spring alleen onder toezicht van een instructeur. Ik ben als de dood dat er iets gebeurd als ik alleen ben en dan in de bak op de grond lig.

Zolang er balken op de grond liggen, is het geen probleem. De problemen beginnen als er balken tussen staander komen te hangen. Basis...... ik durf niet hoger dan 30 cm te springen. Mijn paard gaat voor mijn gevoel af. En ik blijf categorisch achter in de beweging, zelfs als er drafbalken liggen of als er een lijn getrokken wordt waar de afzet moet komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:00

Dat is dan evengoed oefenen onder begeleiding van een goede instructeur. Dan moet het echt beter worden.

Of je moet echt -13 talent hebben, dan kan het zijn dat je het nooit leert :+

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 22:04

Joolien schreef:
Dat is dan evengoed oefenen onder begeleiding van een goede instructeur. Dan moet het echt beter worden.

Of je moet echt -13 talent hebben, dan kan het zijn dat je het nooit leert :+

Volgens mij is dat zelfs nog positief gesteld....... ;( . Naast het ontbreken van talent is de angst er met de jaren in gekomen. Zolang een paard heel vlak springt is het probleem niet zo groot. Het probleem wat ik nu heb is dat het paard wat ik rij voor mijn gevoel af gaat en ik achterblijf in de beweging en het gevoel heb er ieder moment af kan kletteren. Nu dit daadwerkelijk gebeurd is, zie ik het voor me en hou ik mezelf nog meer tegen.

Ik kan gewoon lekker blijven dressuren, dan gaat best verdienstelijk. Maar ik vind het voor het paard zo waardevol dat ze af en toe ook eens die afwisseling krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:06

Tuurlijk is afwisseling leuk maar als je echt niet wilt of durft, kun je haar toch ook meegeven aan een ander met meer ervaring?
Je moet iets niet afdwingen te nadele van jezelf.

En ik zou je zo kunnen helpen vertrouwen te krijgen in het springen en het meegaan, dat heb ik met mn bijrijdster ook gedaan. Alleen is dat wat veel om hier te posten ;)

moo_wuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:10

Je wilt dus springen voor de afwisseling als ik het goed begrijp?!

Er zijn natuurlijk nog meer mogelijkheden om er afwisseling in te brengen buiten het springen,,

Als je iets eng vind moet je er ook zeker niet mee verder gaan,, Balkjes lopen is toch ook al afwisseling,, Longeren(ook op vele manieren mogelijk),, Grondwerk,, Buiten wandelen / rijden,, Er zijn vele mogelijkheden..

Dus misschien is het een optie om te kijken dat je het springen neit zelf doet of gewoon achterwege laat,,

Maar natuurlijk zou je het alijd kunnen blijven oefenen,, en zo proberen je angsten te overwinnen,,

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:12

Er is niets om je voor te schamen hoor. :)
Volgens mij zijn er genoeg ruiters die door een vervelende ervaring hun vertrouwen ergens in verliezen, dat kan net zo goed in de dressuur zijn of in een andere discipline en jij hebt het toevallig met springen.

Als je het alleen doet voor je paard als afwisseling en er zelf geen plezier aan beleeft dan zou ik het laten. Er zijn genoeg andere manieren om je paard afwisseling te geven zoals een keer een buitenrit, grondwerk, longeren, o.i.d. en nog honderd andere opties.

Maar als je het echt graag zelf wil leren inderdaad met een instructeur naar de basis terug. En dan ook echt helemaal terug naar het begin. Goed onthouden dat je het voor niemand hoeft te doen, je hoeft niet hoger, je hoeft niet meer en vaker. Gewoon minimaal beginnen en alleen doen waar je jezelf fijn bij voelt. Zo kan je met kleine stapjes vooruit en misschien duurt het dan een aantal jaren voor je weer terug bent bij je oude niveau en vertrouwen, maar dat maakt toch niet uit? Je kunt het ook houden bij simpelweg balkjes stappen, draven en galloperen. Dat kan je uitbouwen tot wat cavaletti o.i.d. tot uiteindelijk hindernissen op minimale hoogte. Met alleen balkjes draven kan je ook al een hoop doen wat goed is voor je zit, evenwicht, vertrouwen, het inschatten.. En dat is net zo goed een leuke afwisseling voor je paard als het gewone springen!

Juul_Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:15

Je moet jezelf afvragen wat je angst is, Waar je dus bang voor bent, Bedenken welke kans groter is er afvallen of over de hindernis komen.. En wanneer je je niet helemaal veilig voelt zoveel mogelijk doen om jezelf veiliger te voelen. Vertrouwde omgeving, goede bescherming (cap, bodyprotector) en vertrouwen in het paard dat je rijdt etc etc.
Ook al heeft iemand niet veel talent, ook die kan over een hindernis van 30cm komen, maar je moet wel zelf overtuigd zijn van je kunnen!
En je kunt proberen om bij iedere sprong je hand steeds iets verder naar voren te doen, dan gaat je lichaam ook steeds wat meer naar voren. Ook is het verstandig je beugels redelijk kort te doen, want dan zit je makkelijker naar voren op de sprong. Ik begreep namelijk dat je snel teveel naar achteren zit. En niet te vroeg van te voren al in verlichte zit gaan zitten, want dan kom je vaak ook niet goed mee.
Als dit niet helpt kun je ook proberen zo min mogelijk over je houding na te denken en het op je af laten komen, want misschien denk je wel teveel over je houding op de sprong na, dat het juist daardoor mis gaat.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 22:18

Ik wil het gewoon kunnen! Ik heb ooit een cross uitgereden compleet met piano, dus ik kan het eerlijk gezegd niet uitstaan dat ik mezelf zo in de weg zit. Mijn probleem is dat ik niet kan inschatten wanneer ik af zou moeten gaan, mijn achterblijven in de beweging en het feit dat ik bang ben om mijn evenwicht te verliezen. Balkjes gaan wel goed gelukkig, maar zelfs een minimale hindernis (30 cm) voelt voor mij als een meter. Het paard gaat voor mijn gevoel vreselijk groot af.

Longeren en grondwerk doen we ook. Buitenrijden is geen optie in deze regio, helaas.

Juul_Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:21

en heb je al weleens in-uitjes geoefend?
Zo leer je makkelijk met de beweging van je paard mee te gaan.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:34

Sorry Juul_Ania, maar ik ben het echt niet eens met een aantal dingen die je zegt. Op een sprong je handen steeds verder naar voren steken is een van de domste dingen die je kunt doen. Je paard heeft juist de steun van jouw, meegaande, dus niet losgooiende hand nodig. Als je je teugels op de juiste lengte hebt, een goede zit en netjes meegaat met je paard komt deze houding vanzelf. Je houding hoort niet te volgen door je handen naar voren te steken. Ook is het op de hoogte die de TS springt (30 cm als ik het goed begrijp) nog niet bepaald van belang om de beugels op de lengte te doen die je normaal met springen hebt als je dat niet fijn vind zitten. Daarnaast is je houding juist wel iets om actief mee bezig te zijn want dat is juist heel belangrijk in het springen en al helemaal voor de TS omdat zij zegt dat ze problemen heeft met het meekomen. En als laatste zou ik in-uitjes al helemaal niet aanraden om mee te beginnen want dat is zowel voor de ruiter als voor het paard een van de moeilijkste oefeningen met het springen, als je het goed wil uitvoeren.

@ TS: Je geeft aan dat het inschatten het moeilijkste is voor je. Ik heb dat altijd op een manier geleerd waar sommigen me echt belachelijk om maakten, maar toch was het de manier van drie verschillende instructeurs/instructrices die ik heb gehad en het heeft me enorm geholpen. Al is dit vooral vanuit de galop, ik weet niet of je vanuit de galop of draf springt? Als je uit de galop springt kan je mee tellen met het ritme, dus 1,2,1,2,1,2 en zo kan je dan precies inschatten of je de 1 of de 2 nog af moet maken en of je nog gas bij moet geven of iets korter op de hindernis moet rijden om goed uit te komen. Als je een paard hebt die de afstanden zelf goed ziet is dat helemaal ideaal, dan hoef je 9 van de 10 keer alleen op het ritme/het tellen te letten. Als je vanuit de draf inkomt zou ik vooral aanraden dat zo langzaam mogelijk te doen, zodat je wat meer controle hebt en je ook niet het risico hebt dat je paard onder je uit loopt, want dat zijn juist de situaties waarin je van die onbenullige sprongen krijgt. Controle is juist zo belangrijk. Ik zou de komende weken vooral eerst veel bezig gaan met balkjes stappen, draven, galloperen.

Wat ook een goede oefening is voor de controle is om eerst 3 balken op draf afstand neer te leggen, dan een of twee galopbalken en een stuk daarna weer drafbalken. Of twee van de hiervoor genoemde i.p.v. drie. Na de drafbalken kan je dan aangalloperen en dan over de galopbalken, weer terug in draf en over de drafbalken. Daar kan je eindeloos mee varieren en daar leer je echt veel van is mijn ervaring.

Monaparte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:40

Hoi, ik was ook altijd bang om te springen. Ook slechte ervaringen en geen basis. Nu heb ik priveles van een goede springruiter en doormiddel van voornamelijk in-uitjes leer ik balans te hebben. Het geeft vertrouwen. Ik kan nu zelfs met handen los 40 cm een in-uitje springen zonder meteen bang te worden. Het ligt ook veel aan je instructeur, maar ik zou je zeker privelessen aanraden om gewoon weer bij de basis te beginnen en balans te krijgen. Dan voel je vanzelf wanneer je paard af gaat en wordt je houding goed.

Succes!

Juul_Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 23:08

Appieee schreef:
Sorry Juul_Ania, maar ik ben het echt niet eens met een aantal dingen die je zegt. Op een sprong je handen steeds verder naar voren steken is een van de domste dingen die je kunt doen. Je paard heeft juist de steun van jouw, meegaande, dus niet losgooiende hand nodig. Als je je teugels op de juiste lengte hebt, een goede zit en netjes meegaat met je paard komt deze houding vanzelf. Je houding hoort niet te volgen door je handen naar voren te steken. Ook is het op de hoogte die de TS springt (30 cm als ik het goed begrijp) nog niet bepaald van belang om de beugels op de lengte te doen die je normaal met springen hebt als je dat niet fijn vind zitten. Daarnaast is je houding juist wel iets om actief mee bezig te zijn want dat is juist heel belangrijk in het springen en al helemaal voor de TS omdat zij zegt dat ze problemen heeft met het meekomen. En als laatste zou ik in-uitjes al helemaal niet aanraden om mee te beginnen want dat is zowel voor de ruiter als voor het paard een van de moeilijkste oefeningen met het springen, als je het goed wil uitvoeren.

Je begint met "op een sprong je handen steeds verder naar voren steken is een van de domste dingen die je kunt doen." dit vind ik erg kortzichtig. De TS geeft aan op de sprong niet goed mee te kunnen komen met haar lichaam. Wanneer zij haar handen iets meer meegeeft op de sprong en haar beugels een gaatje korter doet (wanneer deze aan de lange kant zijn) kan zij waarschijnlijk makkelijker mee komen op de sprong. Ook geeft ze aan dat ze wat onzeker/bang is met het springen. Ik kan me dan goed voorstellen dat ze dan ook minder snel haar handen mee zal geven op de sprong en daarom geef ik haar het advies om haar handen steeds iets meer naar voren te doen. Hiermee bedoel ik tot ze op het juiste punt komt waardoor ze makkelijk mee kan komen op de sprong.
Ik heb met in-uitjes hele goede ervaringen en zowel ruiter als paard leren er normaal gesproken heel veel van. TS geeft niet aan dat het paard 'geen zin' heeft in springen, dus verwacht ik dat het paard geen problemen ondervindt aan een paar kleine huppeltjes. Wel vertelt ze dat ze moeite heeft met de afstanden in te schatten, met behulp van in-uitjes kun je hier oog voor ontwikkelen. Dus verwacht ik dat TS heel veel kan leren en veel vertrouwen kan krijgen van in-uitjes.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:49

Gaat het om je eigen paard? Hoe ervaren is je paard, voor de afwisseling kun je er ook voor kiezen om iemand anders met je paard te laten springen. Liefst een goede springruiter, als die je paard ook wat meer kan opleiden met springen heb jij er later zelf misschien nog profijt van :) Misschien dat zelf wat ervaring/ zekerder worden op op een ander paard ook nog wel eens kan helpen.

Kies in ieder geval voor een rustige springinstructeur, die weet hoe hij het kan overbrengen. En je dus niet téveel op je bord legt, maar ook zeker wel de grenzen met je opzoekt. Maar zo eentje moet je ook maar net treffen.

En verder, hoe gaat de verlichte zit je af? Heb je die balans om dat een rondje vol te houden zelf nog wel. Laat ook in ieder geval eens jezelf filmen, dan kun je zelf zien in plaats van het voelen. Je eigen gevoel geeft niet altijd weer zoals het eruit ziet. ;)

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:21

ik zou gewoon geheelweg opnieuw beginnen met vertrouwen opbouwen.

dus balkjes in stap, draf en galop rijden, verlichte zit oefenen tot je er een goed gevoel bij hebt, dan mini kruisjes, al zijn ze maar 20 cm hoog, ze kunnen erover stappen bij wijze van spreken. tot je helemaal op je gemak zit en het je niets meer doet, dan pas gaan verhogen, al ben je enkele maanden of weken bezig met die lage kruisjes, dat maakt niet uit, het is belangrijk dat jij er kalm kan bij blijven dan zal je paard rustig zijn en zal op den duur alles vanzelf gaan.

en een goede instructeur zal best wel begrijpen dat je het nog niet ziet zitten om al hoger te springen, die zal ook begrijpen dat het beter is voor jou en je paard als je langzaam gaat opbouwen.

veel succes

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 13:33

Het gaat niet om mijn eigen paard. Paard springt onder de eigenaresse niet en aangezien ik niet de eigenaar ben, kan ik ook niet beslissen dat een ander en springkilometers mee gaat maken.

Verlichte zit en balkjes draven, galopperen gaat goed. Balkjes draven neem ik regelmatig mee in de dressuurtraining, aangezien dit erg fijn is voor het verlengen van de passen en het ruggebruik. Probleem bij een lage hindernis is dat deze merrie daar al echt over heen springt.

Misschien dan ook niet verstandig om op haar te springen, maar zou zo snel niet weten waar ik het dan moet gaan leren.

Daissos4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:37

Als je het eng vind waarom doe je het dan nog?
En vind je het wel leuk?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 13:41

Omdat ik het wel leuk vind om te doen. Correctie, ik vond het ooit onwijs leuk om te doen.

Daissos4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:43

Dan zou ik gewoon nog meer les nemen,
en vertrouwen krijgen in de lage sprongetjes. :)
De basis is het belangrijkste, zonder de basis ben je nergens. ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:50

als drafbalkjes in verlichte zit goed gaan, waarom probeer je dan niet een reeks drafbalken in verlichte zit met als laatste een klein kruisje? dan zit je toch al naar voren, dus je bent al een stukje mee
dit was alleszins de uitleg van m'n huidige instructrice toen ik met mijn paardje terug wilde gaan springen samen met een vriendin die nog nooit gesprongen had.
ikzelf vind dit moeilijker dan te blijven zitten en wachten totdat het paard afzet, misschien dat er dan toch nog iets blijven hangen is van vroeger :D
ik moet wel zeggen dat er paarden zijn waar ik nooit een tweede keer naar een sprong zou durven rijden, namelijk diegenen die overenthousiast veel te vroeg en hoog afzetten of diegenen die proberen net voor de sprong erlangs te gaan

oddyssey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:40

het geeft heel veel vertrouwen om er een iemand bij te hebben die veel verstand heeft van springen, bijv iemand die springles geeft. ik sprong vroeger altijd op een dressuurzadel, en daar word je ook al snel een beetje bang van, omdat het helemaal niet stabiel zit. nu heb ik een springzadel erbij gekocht en heb ik al veel meer vertrouwen in springen en ga ik binnenkort ook starten.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:45

Wat Petitparis zegt is een goed idee. Balkjes draven en dan een kruisje aan het einde, zorg dat je de hindernis aanleund met balkjes, zodat ie er niet langsaf kan lopen. Pak ruim voor de hindernis een plukje manen voorbij het midden van de manenkam vast en laat je meenemen. Je mag hierbij gerust overdreven ver naar voren gaan, alles om het gevoel weer een beetje te pakken te krijgen..

Als het in draf goed gaat, kun je het daarna ook in galop proberen. De balken leg je dan 3 meter uit elkaar.