Appieee schreef:Sorry Juul_Ania, maar ik ben het echt niet eens met een aantal dingen die je zegt. Op een sprong je handen steeds verder naar voren steken is een van de domste dingen die je kunt doen. Je paard heeft juist de steun van jouw, meegaande, dus niet losgooiende hand nodig. Als je je teugels op de juiste lengte hebt, een goede zit en netjes meegaat met je paard komt deze houding vanzelf. Je houding hoort niet te volgen door je handen naar voren te steken. Ook is het op de hoogte die de TS springt (30 cm als ik het goed begrijp) nog niet bepaald van belang om de beugels op de lengte te doen die je normaal met springen hebt als je dat niet fijn vind zitten. Daarnaast is je houding juist wel iets om actief mee bezig te zijn want dat is juist heel belangrijk in het springen en al helemaal voor de TS omdat zij zegt dat ze problemen heeft met het meekomen. En als laatste zou ik in-uitjes al helemaal niet aanraden om mee te beginnen want dat is zowel voor de ruiter als voor het paard een van de moeilijkste oefeningen met het springen, als je het goed wil uitvoeren.
Je begint met "op een sprong je handen steeds verder naar voren steken is een van de domste dingen die je kunt doen." dit vind ik erg kortzichtig. De TS geeft aan op de sprong niet goed mee te kunnen komen met haar lichaam. Wanneer zij haar handen iets meer meegeeft op de sprong en haar beugels een gaatje korter doet (wanneer deze aan de lange kant zijn) kan zij waarschijnlijk makkelijker mee komen op de sprong. Ook geeft ze aan dat ze wat onzeker/bang is met het springen. Ik kan me dan goed voorstellen dat ze dan ook minder snel haar handen mee zal geven op de sprong en daarom geef ik haar het advies om haar handen steeds iets meer naar voren te doen. Hiermee bedoel ik tot ze op het juiste punt komt waardoor ze makkelijk mee kan komen op de sprong.
Ik heb met in-uitjes hele goede ervaringen en zowel ruiter als paard leren er normaal gesproken heel veel van. TS geeft niet aan dat het paard 'geen zin' heeft in springen, dus verwacht ik dat het paard geen problemen ondervindt aan een paar kleine huppeltjes. Wel vertelt ze dat ze moeite heeft met de afstanden in te schatten, met behulp van in-uitjes kun je hier oog voor ontwikkelen. Dus verwacht ik dat TS heel veel kan leren en veel vertrouwen kan krijgen van in-uitjes.