Jong en scheef..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChicaxIlke

Jong en scheef..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 11:02

Hey,

Ik ben momenteel mijn 4-jarige aan het beleren. Hij is nu ongeveer een 3 maanden onder het zadel en ben er pas de laatste weken echt intensief mee bezig. Alles gaat echt goed. Ik verwacht nog niet teveel van mijn jonkie.
Hij draaft lekker, stapt lekker, stuurt relatief goed en hij galoppeerd nog wel oke op links ook. Nu, rechtsom is een kleine ramp. Hij is zo scheef dat hij niet in rechtergalop wilt.

Nu ik heb al mijn paarden al redelijk mooi rechtgericht gekregen en weet ook wat ik moet doen. Maar bij zo'n jonkie ligt de situatie toch wel anders. Hij kent helemaal zo geen oefeningen zoals schouderbinnenwaarts en travers,...
Het enige wat ik met hem momenteel maar kan doen is de lengtebuiging en die gaat nog wel redelijk goed zowel links- als rechtsom.
Ik ben hem ook een paar pasjes zijwaarts aan het leren, maar dat heeft tijd nodig natuurlijk.

Maar wat moet ik nu doen? Hij wil niet in rechtergalop, maar rechtrichten kan hij nog niet.. Ga ik verder met het leren van zijgangen en laat ik de rechtergalop momenteel achterwege? of blijf ik proberen om hem er rechts in te krijgen? Of moet ik overgaan op rechtrichten met grondwerk met de longe enzo? maar daar heb ik weinig ervaring mee.

Zou me iemand hiermee kunnen helpen?

Grtz!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:12

soms is het voldoende om contrastelling te pakken. voor rechtrichten is ook niet direct travers en schouder binnenwaarts nodig.
Je vertelt dat linksom beter gaat dan rechtsom, verder weet ik niets, dus ik ga er even van uit dat ie links gebogen is. (dus meer druk op rechterteugel, zadel zit naar rechts, mogelijk staart naar links en paard valt op de rechterschouder).
Theoretisch kan ik het niet simpeler uitleggen dan hem van die rechterschouder afbrengen.
Rechtsom zal ie op de binnenschouder vallen, dus neem je contrastelling aan. Hierdoor zal de schouder naar buiten verplaatsen en kan je je paard vragen meer de buitenteugel aan te nemen.
Linksom neem je ook iets contrastelling aan, maar dan om je zadel recht te leggen en kijken of ie de rechterteugel wel op druk wil houden, maar niet vast wil houden.
goed, theorie is altijd makkelijker dan praktijk:
Je kan les nemen bij iemand die de klassieke rijkunst onderwijst. methode Antoine de bodt pakt meestal in eerste instantie scheefheid aan, ook op een eenvoudige manier. adressen: www.paardenrecht.org voor instructeurs in de buurt.
Longeren kan ook, grondwerk ook.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:16

Ik had hetzelfde probleem. Longeren met dubbele lijnen heeft erg goed geholpen. En aan de longeerlijn vond ze het makkelijker, dus mijn instructrice heeft mij aan de longeerlijn gedaan. Ik hoefde alleen maar te zitten en zij gaf de hulp. Nu gaat het prima en lukt het zonder hulp onder het zadel op beidden kanten.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:18

Ik lees even mee, heb ook een nog scheve vierjarige.

Ik ben overigens al wel begonnen met rechtrichten, m.i. mag je daar zelfs al mee beginnen vóór je zelfs het zadel erop legt.
Op de grond beginnen, met schouderbinnenwaarts etc, en dan langzaamaan verder onder het zadel. Ik rij zelf regelmatig contrastelling. Ook achterwaarts en veel overgangen rijden zodat de achterhand mooi sterk wordt niet vergeten.

Galopperen doen ik vooral op terrein waar ik de ruimte heb, lekker veel lange lijnen (buitenritten zijn daar ook perfect voor) en ik merk daar nu al een groot verschil in. kreeg er eerst met moeite maar drie pasjes uit, nu al verschillende "rondjes".
Krijg je hem wel aan de longe in galop? Mijn paard zat vast op de linker galop, ik heb veel tijd gestopt in het los rond laten galopperen in de bak, op zijn eigen benen. Tenslotte moet hij ook de kracht en balans ontwikkelen om het allemaal te kunnen uitvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:19

Je kunt gaan rechtrichten aan de hand.
Zelf ben ik hier ook met mijn 4-jarige merrie mee bezig.
Ik vind het juist belangrijk om hier voor en/of tijdens het (in)rijden mee te beginnen. Zo leren ze tijdens het rijden ook veel beter hun balans en evenwicht te vinden en te houden.

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 12:28

driebergen schreef:
soms is het voldoende om contrastelling te pakken. voor rechtrichten is ook niet direct travers en schouder binnenwaarts nodig.
Je vertelt dat linksom beter gaat dan rechtsom, verder weet ik niets, dus ik ga er even van uit dat ie links gebogen is. (dus meer druk op rechterteugel, zadel zit naar rechts, mogelijk staart naar links en paard valt op de rechterschouder).
Theoretisch kan ik het niet simpeler uitleggen dan hem van die rechterschouder afbrengen.
Rechtsom zal ie op de binnenschouder vallen, dus neem je contrastelling aan. Hierdoor zal de schouder naar buiten verplaatsen en kan je je paard vragen meer de buitenteugel aan te nemen.
Linksom neem je ook iets contrastelling aan, maar dan om je zadel recht te leggen en kijken of ie de rechterteugel wel op druk wil houden, maar niet vast wil houden.
Je kan les nemen bij iemand die de klassieke rijkunst onderwijst. methode Antoine de bodt pakt meestal in eerste instantie scheefheid aan, ook op een eenvoudige manier. adressen: http://www.paardenrecht.org voor instructeurs in de buurt.

Hey, thanks voor de uitleg. Hier ben ik al een stukje mee vooruit. Bij Antoine de Bodt heb ik vroeger al les genomen met mijn dressuurpaard. Mn vierjarige is wel een westernpaardje. Uiteindelijk is elke basis hetzelfde, dat wel, maar ik ga eerst even kijken of ik het zelf opgelost krijg. Anders zal ik het inderdaad misschien wel eens overwegen om terug bij Antoine les te gaan nemen. Maar eerst maar eens die contrastellingen proberen. Hoewel ik het wel vreemd vind om hem linksom ook in contrastelling te gaan nemen, want uiteindelijk ga je hem dan toch gewoon terug in dezelfde vorm rijden als hij al is, en ga je zijn scheefheid toch niet corrigeren hiermee? Of zie ik dat verkeerd?

Ik ga de linkergalop misschien ook eens proberen aan de longe, want aan de longe heeft hij er weinig problemen mee.

@JoviBan: ik wil heel graag aan de hand hiermee verder. Het probleem is dat ik daar zelf weinig tot geen ervaring mee heb en heb dus een beetje bang om er iets verkeerds mee te doen. Uiteindelijk is voorkomen beter dan genezen :) Misschien dat ik dit ga doen wanneer ik onder het zadel geen oplossing meer vind. Maar bedankt voor de tip.

Al erg bedankt voor de reacties!
x

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:27

ChicaxIlke schreef:
driebergen schreef:
Je kan les nemen bij iemand die de klassieke rijkunst onderwijst. methode Antoine de bodt pakt meestal in eerste instantie scheefheid aan, ook op een eenvoudige manier. adressen: http://www.paardenrecht.org voor instructeurs in de buurt.

Hey, thanks voor de uitleg. Hier ben ik al een stukje mee vooruit. Bij Antoine de Bodt heb ik vroeger al les genomen met mijn dressuurpaard. Mn vierjarige is wel een westernpaardje. Uiteindelijk is elke basis hetzelfde, dat wel, maar ik ga eerst even kijken of ik het zelf opgelost krijg. Anders zal ik het inderdaad misschien wel eens overwegen om terug bij Antoine les te gaan nemen. Maar eerst maar eens die contrastellingen proberen. Hoewel ik het wel vreemd vind om hem linksom ook in contrastelling te gaan nemen, want uiteindelijk ga je hem dan toch gewoon terug in dezelfde vorm rijden als hij al is, en ga je zijn scheefheid toch niet corrigeren hiermee? Of zie ik dat verkeerd?

Ik ga de linkergalop misschien ook eens proberen aan de longe, want aan de longe heeft hij er weinig problemen mee.

@JoviBan: ik wil heel graag aan de hand hiermee verder. Het probleem is dat ik daar zelf weinig tot geen ervaring mee heb en heb dus een beetje bang om er iets verkeerds mee te doen. Uiteindelijk is voorkomen beter dan genezen :) Misschien dat ik dit ga doen wanneer ik onder het zadel geen oplossing meer vind. Maar bedankt voor de tip.

Al erg bedankt voor de reacties!
x

Als je linksom gaat (ik ga er nog even van uit dat ie linksgebogen is), zou dat zijn fijne buiging zijn.
De buiging die een paard dan aanneemt, zal niet juist zijn. meestal komt die alleen uit de hals. paard valt meestal over de schouder, neemt meer druk op de buitenteugel en zet jouw op de buitenkant. Door hem in contrastelling te zetten en iets meer gewicht op het binnenbeen te zetten, zit jij weer recht, verplaats je het gewicht weer meer naar zijn linkerkant en daarna kan je je paard opnieuw vragen de buiging in te zetten.
Je bedoelt denk ik de contrastelling op de rechterhand? die voer je uit om de linker (op dat moment buitenschouder) schouder naar buiten te zetten, omdat ie op de rechterschouder zal vallen.

Reneetjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:20

Ik zou veel werken aan de alertheid op jouw binnenbeen. Daar valt hij doorheen als hij 1 kant op moeilijker vindt (inderdaad de buiging). Contrastelling ben ik niet zo voor. Hij moet gelijk worden op beide teugels. Ik zou veel voltes rijden (beide kanten op) en die openen en sluiten. Bij sluiten vraag je de stelling door. (Daarmee bedoel ik heel duidelijk en consequent zijn. Binnenhand naar binnen en buitenhand tegen de hals. Vergeet vooral niet zelf ook na te geven als hij doet wat je vraagt). Als hij dat juist doet dan rijd je hem met je binnen been weer naar buiten (als beloning) en natuurlijk uiteindelijk weer rechtdoor. Je kunt wel wisselen met stelling vragen maar dat zie ik liever op een lange zijde waar je een keer stelling naar buiten vraagt. Wijken was je al voorzichtig mee begonnen las ik. Ik zou daar zeker mee doorgaan. Zo krijg je hem alleen maar beter voor je binnenbeen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Vergeet vooral niet dat hij gelijk moet komen op beide teugels dus veel druk gaan leggen op 1 kant helpt niet.

Ik wens je veel succes.

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 13:52

@ driebergen: ja, ik bedoel idd rechtsom.. Thnx om het nog even verder toe te lichten, nu begrijp ik waarom je ook rechtsom contrastelling moet nemen. :)

@reneetjuh85: ik ga zeker aan de alertheid van mijn binnenbeen werken en ook vele voltes rijden. Bedankt voor de tip. De contrastellingen ga ik niet achterwege laten. Dit is goed om een jong paard recht te krijgen. Na de rechtrichting kan ik de druk terug gelijk over de twee teugels verdelen :)
Thnx vr je reactie.

X

dodo68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:07

longeren met dubbelelijn kan idd goed helpen wat ook wel wil helpen is het rijden naast de hoefslag zowel in stap draf en galop zo vind het paard beter zijn evenweicht

gr

IloveLiranda

Re: Jong en scheef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:55

ik zou proberen om hem met een bijzet teugel heel lichtje aan aan de longeerlijn te in buigen. dit kun je dan steeds iets meer doen. hij moet dan zijn spieren aan de buitenkant op rekken en die aan de binnen kant samentrekken. daarom zou ik er nog niet te veel druk op zetten aan met een bijzet heel licht zodat hij niet met mega veel kracht word getrokken. kun je het proberen.

veel mensen zeggen dat je dan maar gewoon moet trekken maar als ze dat zeggen. zeg ik altijd dat ik ertegen ben en dan geef ik als voorbeeld. dat ik toch ook niet bij hun om allebei de voeten een touwte doe en er dan met twee man aan ga trekken. totdat je de spagaat kan.

ik hoop dat mijn tip iest voor jouw is en als je hem gebruikt moet je het natuurlijk wel heel langzaam en rustig aan op gaan voeren.

Kendra

Re: Jong en scheef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:01

Ik zou bij een jong scheef paard ook altijd even een fysio laten kijken. Je paard er door heen werken is sowieso al moeilijk, maar bij zo'n jong dier vind ik dat wel extra ingewikkeld (je kunt idd nog niet zoveel, paard is wat sneller uit balans, je moet nog erg voorzichtig zijn, enz). Met iemand die de spieren wat loskneedt en eventueel blokkades wegneemt, kun je soms veel sneller weer op het rechte spoor zitten.