Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

driebergen schreef:soms is het voldoende om contrastelling te pakken. voor rechtrichten is ook niet direct travers en schouder binnenwaarts nodig.
Je vertelt dat linksom beter gaat dan rechtsom, verder weet ik niets, dus ik ga er even van uit dat ie links gebogen is. (dus meer druk op rechterteugel, zadel zit naar rechts, mogelijk staart naar links en paard valt op de rechterschouder).
Theoretisch kan ik het niet simpeler uitleggen dan hem van die rechterschouder afbrengen.
Rechtsom zal ie op de binnenschouder vallen, dus neem je contrastelling aan. Hierdoor zal de schouder naar buiten verplaatsen en kan je je paard vragen meer de buitenteugel aan te nemen.
Linksom neem je ook iets contrastelling aan, maar dan om je zadel recht te leggen en kijken of ie de rechterteugel wel op druk wil houden, maar niet vast wil houden.
goed, theorie is altijd makkelijker dan praktijk:
Je kan les nemen bij iemand die de klassieke rijkunst onderwijst. methode Antoine de bodt pakt meestal in eerste instantie scheefheid aan, ook op een eenvoudige manier. adressen: http://www.paardenrecht.org voor instructeurs in de buurt.
Longeren kan ook, grondwerk ook.
Misschien dat ik dit ga doen wanneer ik onder het zadel geen oplossing meer vind. Maar bedankt voor de tip.ChicaxIlke schreef:driebergen schreef:soms is het voldoende om contrastelling te pakken. voor rechtrichten is ook niet direct travers en schouder binnenwaarts nodig.
Je vertelt dat linksom beter gaat dan rechtsom, verder weet ik niets, dus ik ga er even van uit dat ie links gebogen is. (dus meer druk op rechterteugel, zadel zit naar rechts, mogelijk staart naar links en paard valt op de rechterschouder).
Theoretisch kan ik het niet simpeler uitleggen dan hem van die rechterschouder afbrengen.
Rechtsom zal ie op de binnenschouder vallen, dus neem je contrastelling aan. Hierdoor zal de schouder naar buiten verplaatsen en kan je je paard vragen meer de buitenteugel aan te nemen.
Linksom neem je ook iets contrastelling aan, maar dan om je zadel recht te leggen en kijken of ie de rechterteugel wel op druk wil houden, maar niet vast wil houden.
goed, theorie is altijd makkelijker dan praktijk:
Je kan les nemen bij iemand die de klassieke rijkunst onderwijst. methode Antoine de bodt pakt meestal in eerste instantie scheefheid aan, ook op een eenvoudige manier. adressen: http://www.paardenrecht.org voor instructeurs in de buurt.
Longeren kan ook, grondwerk ook.
Hey, thanks voor de uitleg. Hier ben ik al een stukje mee vooruit. Bij Antoine de Bodt heb ik vroeger al les genomen met mijn dressuurpaard. Mn vierjarige is wel een westernpaardje. Uiteindelijk is elke basis hetzelfde, dat wel, maar ik ga eerst even kijken of ik het zelf opgelost krijg. Anders zal ik het inderdaad misschien wel eens overwegen om terug bij Antoine les te gaan nemen. Maar eerst maar eens die contrastellingen proberen. Hoewel ik het wel vreemd vind om hem linksom ook in contrastelling te gaan nemen, want uiteindelijk ga je hem dan toch gewoon terug in dezelfde vorm rijden als hij al is, en ga je zijn scheefheid toch niet corrigeren hiermee? Of zie ik dat verkeerd?
Ik ga de linkergalop misschien ook eens proberen aan de longe, want aan de longe heeft hij er weinig problemen mee.
@JoviBan: ik wil heel graag aan de hand hiermee verder. Het probleem is dat ik daar zelf weinig tot geen ervaring mee heb en heb dus een beetje bang om er iets verkeerds mee te doen. Uiteindelijk is voorkomen beter dan genezenMisschien dat ik dit ga doen wanneer ik onder het zadel geen oplossing meer vind. Maar bedankt voor de tip.
Al erg bedankt voor de reacties!
x