Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Urielle schreef:Veel overgangen en tempowisselingen. En ze moet daarbij leren wachten. Als jij wilt aandraven en ze is al weg, pak je haar dus terug want het is niet correct wat ze deed. Net zolang tot ze wel op jouw hulp aandraaft en dat uitgebreid belonen uiteraard. Schijnovergangen gaan ook goed zijn voor haar om te leren wachten. Een paard wat vluchterig voor het been is tevens rijden met veel beencontact, dus zeker niet zelf je been af gaan steken omdat ze anders aan het lopen gaat.

Hoe is ze met longeren, kan ze dan wel rustig draven? Anders zou je daaraan kunnen gaan werken ook. Henkjan schreef:Zorg dat je je been er altijd aan houdt, juist als ze heet is. Laat de teugels mooi lang in het begin, en stap toch naar je hand toe, je zal merken dat je paard beter aan het been wordt, en minder heet is.
vur schreef:Waarschijnlijk komt dit rennerige door balansproblemen. Dat zie je vaker bij jonge paarden.
vur schreef:Zorg dat ze leert terugkomen op ophoudingen. Als je eerst een zithulp geeft om haar terug te brengen in een lager tempo en ze reageert niet dan geef je een lichte ophouding met je handen. Op het moment dat ze niet reageert, dan geef je een grotere ophouding en daarna nog groter etc totdat ze langzamer gaat. Dat een paar keer herhalen.
EdwardG schreef:Ik heb ook een rennerig dier. Hij is ook net onder het zadel. Mijn instructrice heeft ook gezegd schijnovergangen rijden.
Echter hij blijft het proberen. Ik rijd ook kleine voltes als hij weer gas wil geven. Ik oefen hier al een tijdje mee. Echter het eerste half uur blijft hij vrij rennerig. Daarna wordt het beter en kan ik normaal rijden. Hij is dan ook netjes nageeflijk en laat hij netjes los.
Ik rijd hem nu 3 maanden. 2 - 3 per week (in de winter minder gereden ivm het weer)
Nu is mijn vraag: hoe lang moet ik dit oefenen voordat hij het ''begrijpt''?? Hoe lang blijft hij nog rennerig?? Ik begrijp dat niemand in de toekomst kan kijken, maar heeft iemand hier ervaring mee? Is het normaal dat dit zo lang duurt?
Ps. de fokker/eigenaar wil niet dat ik hem vantevoren losgooi of longeer, want hij vind dat hij maar gewoon moet leren om rustig te lopen als ik ga rijden.