meegeven boven de sprong.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cadee

meegeven boven de sprong.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 21:25

Ik heb bij ons op stal al vaak ruiters zien rijden, die boven de sprong enkel hun lichaam verplaatsen maar hun handen op dezelfde plek houden.
ik merk dat het paard bij de landing een trok in de mond krijgt.
ik geef altijd hoe hoger de sprong hoe meer mee met men handen.
is dat correct of is het echter de manier om je handen niet te verplaatsen ?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: meegeven boven de sprong.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:36

Je hand moet met de beweging van het paard/mond mee gaan. Dus inderdaad hoe hoger de sprong, hoe meer je mee moet gaan met je hand (paard neemt de mond ook verder naar voren).

Alleen mag je nooit je teugels losgooien en altijd contact behouden, maar wel mee gaan met de beweging.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:39

Je merkt zelf al dat die paarden een snok in hun mond krijgen en dat is idd niet de bedoeling ;) Gewoon meegeven, contact houden en na je landing je handen terug op z'n plaats zetten.

jadis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:40

ik spring nu een 4 maanden, en de eerste lessen die ik had moest ik tijdens de sprong de teugels helemaal losse. ( dus de oren van mijn paard proberen te pakken, bij wijze van spreken) zodat ik goed leerde mee naar voor gaan met mijn hele lichaam en dus ook mijn handen.

nu (tracht) ik licht contact te houden. als het paard meer teugel vraagt tijdens de sprong (probeer) ik die ook te geven.

volgens mij ook wel het paardvriendelijkste

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:44

Ook ik heb geleerd om mee te zijn boven de sprong en weer contact te hebben bij de landing.

De laatste tijd zie ik ruiters die het paard aan de teugel hebben boven de sprong, het is toch geen dressuur proef??? Dit zijn wel paarden die op hoog niveau in de dressuur worden gereden, maar ik blijf het vreemd vinden. :?

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:46

Ik heb ook altijd geleerd om met je handen mee te geven. Anders wordt het paard in z'n mond getrokken, want het paard strekt ook zn hals in de sprong.

cadee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 21:49

stienmasjien schreef:
Je merkt zelf al dat die paarden een snok in hun mond krijgen en dat is idd niet de bedoeling ;) Gewoon meegeven, contact houden en na je landing je handen terug op z'n plaats zetten.

ik geef mee hoor ik zie dat het paard een snok krijgt :p van de andere.
Maar omdat ze altijd zeggen dat het zo moet, was ik al aan het twijfelen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:50

Je moet gewoon altijd meegeven, maar wel contact houden. :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:13

meegeven op de sprong is idd heel belangrijk om het paard een goede sprong te laten maken. Vaak word er door ruiters de handen op de manenkam vastgezet om zelf balans te houden, het paard kan daarvan zonder rug gaan springen.
Ik doe liever m'n handen langs de hals af richting de mond, omdat dat de kortste weg is in het meegeven.
Ik zie er niet zo'n probleem in als daarbij het contact licht verloren word, als daarna dan maar het contact op een rustige manier terug komt, het liefst nog in de landing. Beter dat dan het paard in z'n mond trekken op de sprong.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:17

cadee schreef:
stienmasjien schreef:

ik geef mee hoor ik zie dat het paard een snok krijgt :p van de andere.
Maar omdat ze altijd zeggen dat het zo moet, was ik al aan het twijfelen.

Aan zo'n dingen hoef je niet te twijfelen hoor, je bent helemaal goed :D

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:18

In de Bixie ! rubrieken is het toegestaan en wordt het gestimuleerd om een hals riem of touw om de hals van de pony te doen zodat de ruiter mee leert gaan zonder in de mond te hangen....leren ze meteen om de hand mee naar voren te brengen! In praktijk wordt het op de wedstrijden nog weinig gebruikt helaas, ouders denken dat het kind er een mindere beoordeling om krijgt ipv tegenovergesteld omdat ze de pony niet hinderen..

Anna15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:13

Gewoon meegeven, contact houden en na je landing nog even teugels lang houden om nek uit te strekken en dan gewoon je handen terug op z'n plaats zetten. (dat zegt teminste wie mijn les geeft)