druk en zere mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flooooo

druk en zere mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 18:33

hoi hoi,

Ik heb een vraagje voor een vriend van mij die ik les geef op zijn eigen paard.
Ik zal eerst wat meer vertellen over het paard:
Fleur is een haflinger merrie van als ik me niet vergis 6 jaar maar het kan ook 5 zijn. loopt erom.
Is ook verder niet belangrijk voor het verhaal.
Ze is toen ze 4 was bij mijn vriend gekomen. Ze was toen al beleerd maar verder nog niet.
Hij heeft geen les gehad maar een vriendin heeft hem geholpen met rijden.
Nu was zij nogal van de teugeldruk manier rijden. ofwel dat dier werd gewoon naar beneden geropt en omdat het nog een jong paard was erg jammer ook strak vastgehouden. De teugels had hij altijd strak en als het een keer minder ging werden ze nog strakker gepakt
met als de de reactie dat het paard nog maar meer stress krijgt.
Het is fout gegaan en zij kwam niet weer. Ik leerde hem en zijn paard en alle stress kennen.
En ik ben gevraagd om les te geven. En dat gaat goed. Ze gaan met sprongen vooruit en het is ook een supergoede combinatie.
Paard kan mooi lopen en de jongen kan echt super rijden.
Gaat dus inmiddels veel beter.

Maar wat was nou het probleem:
Ze werd met veel druk gereden en totaal niet op zit en been. Wat dan weer meer mijn manier is. Was dus ook nogal wennen voor
paard en ruiter toen ik ging lesgeven.
Nu heeft het paard soms de neiging om wat lastig te reageren op druk. Ze is nogal voorwaats van zichzelf.
Dus nu zo gauw je wat meer druk pakt op de teugels gaat ze harder lopen. Ook heeft ze een tijdje geleden telkens op de druk
haar hoofd naar beneden gedaan. Omdat ze pijn zou krijgen dacht ze ging ze maar heel erg laag lopen en trok ze haar ruiter uit het
zadel. Dat ging dus ook niet goed.
We zijn begonnen met een losse teugel en op been rijden en reageren. Want het enige wat ze op been deed was harder gaan.
Nu is alleen soms in de galop nog het probleem dat ze naar binnenvalt. Waar ik dus sta. Omdat ze die steun zoekt.
Maar met je been gaat ze vooral nog harder. Zijn we hard op aan het trainen maar het is in galop nog moeilijk voor haar.
En op te veel druk in de mond wordt ze ook lastig dus dat kan ook niet.

Nu dachten we eraan wat als we nou een ander bit in de mond doen? Ze wordt nu gewoon op een gebroken trens gereden.
Dat gaat op zich prima maar voor haar zou het misschien ook wel fijn zijn als er een bit is wat minder druk geeft.
Dan kan ze langzaamaan beter wennen aan druk in de mond. Dat gaat nu al heel goed maar het kan nog wat beter.
Dat zou in de galop ook een stuk kunnen helpen.

Dus mijn vraag was hebben jullie problemen met zulke paarden? Of ervaring met bitten die kunnen helpen?
Ik heb zelf namelijk niet alle verstand van zulke bitten...
Misschien hebben jullie ook nog tips voor het rijden op been en zit?

We oefenen nu al heel veel en het gaat zeker goed vooruit. Ze begint al te onstpannen en nageven. Dus het gaat de goede kant op.
Maar toch ben ik benieuwd naar jullie ervaringen en tips.

Groetjes,
Maaike

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:00

De pony lijkt mij bang voor dat getrek in zn mond, en terecht. Het duurt even voordat ie t vertrouwen heeft dat dit niet meer gebeurt. Het is een gewoonte geworden voor hem dat ie dit voelt. Zelf zou ik kiezen voor een niet te dik dubbel gebroken trensje en je kan ook nog bitloos overwegen, dan voelt ie even niks meer in de mond. Je zou dan een hoofdstel kunnen nemen waar wel een bit aan kan zodat je later rustig weer kan omschakelen. Een bit geeft net als bitloos zoveel druk als de hand van de ruiter er op zet, heeft niks te maken met het soort bit wat er in hangt. Mocht je perse met bit willen blijven rijden dan zou ik de pony gewoon op eigen benen laten lopen, gewoon loslaten aan de voorkant en zo je zelf aanleren om meer op gewicht- en beenhulp te rijden zodat je in de toekomst een teugel hooguit gebruikt ter ondersteuning. Want tussen druk op het bit en nageeflijk in de aanleuning zit een groot verschil. Succes!

oddyssey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:53

dat word heel veel oefenen! k heb m'n paard ook helemaal moeten leren om op het been te lopen. vooral omdat hij vroeger niet goed op het been is geweest word hij heel sterk aan de voorkant. en toen heb ik de oplossing gevonden, want ik vond het ook niks om er een scherper bit in te doen. ik heb een dubbel gebroken bit gekocht met zo'n 'rondje' in het midden, en juist één die mooi gebogen naar voren beweegd, zo hebben ze een mooie tongvrijheid en gaan ze snel nagevelijk lopen

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 19:13

Searcher schreef:
De pony lijkt mij bang voor dat getrek in zn mond, en terecht. Het duurt even voordat ie t vertrouwen heeft dat dit niet meer gebeurt. Het is een gewoonte geworden voor hem dat ie dit voelt. Zelf zou ik kiezen voor een niet te dik dubbel gebroken trensje en je kan ook nog bitloos overwegen, dan voelt ie even niks meer in de mond. Je zou dan een hoofdstel kunnen nemen waar wel een bit aan kan zodat je later rustig weer kan omschakelen. Een bit geeft net als bitloos zoveel druk als de hand van de ruiter er op zet, heeft niks te maken met het soort bit wat er in hangt. Mocht je perse met bit willen blijven rijden dan zou ik de pony gewoon op eigen benen laten lopen, gewoon loslaten aan de voorkant en zo je zelf aanleren om meer op gewicht- en beenhulp te rijden zodat je in de toekomst een teugel hooguit gebruikt ter ondersteuning. Want tussen druk op het bit en nageeflijk in de aanleuning zit een groot verschil. Succes!

dankje voor je reactie. Ze is inderdaad bang voor de druk in haar mond. Maar ja vind je het gek. ze heeft veel pijn gehad aan al die druk dus nu moet ze lekker los gereden worden. Zodat ze lekker kan wennen en dat gaat ook zeker vooruit. ze komt al naar beneden aan een losse teugel zonder druk te geven. of niet te veel. puur uit ontspanning begint ze te 'knabbelen' op het bit. dat is waar we naartoe willen. we rijden nu met een gewone gebroken trens. wel een wat dik bit. bitloos hebben we ook meerdere keren gedaan. toevallig had een vriendin er nog een liggen maar haar fjord reageert er niet goed op. dit was ook zeker een uitkomst voor Fleur maar dat willen we niet altijd doen. Hij durft daarmee ook niet te springen en op buitenrit. Dit gaat meer om zijn eigen gevoel dan om Fleur.
Toch bedankt voor de tips en ik ga proberen er wat mee te doen.

oddyssey schreef:
dat word heel veel oefenen! k heb m'n paard ook helemaal moeten leren om op het been te lopen. vooral omdat hij vroeger niet goed op het been is geweest word hij heel sterk aan de voorkant. en toen heb ik de oplossing gevonden, want ik vond het ook niks om er een scherper bit in te doen. ik heb een dubbel gebroken bit gekocht met zo'n 'rondje' in het midden, en juist één die mooi gebogen naar voren beweegd, zo hebben ze een mooie tongvrijheid en gaan ze snel nagevelijk lopen

Ja, hij heeft een keer in de week les. dan oefenen we allerlei oefeningen met druk en met het aanpakken van de teugels. zodat ze daar wel aan leert te wennen want starten lijkt hun ook heel mooi. zodat ze in ieder geval normaal kunnen rijden. op een normale druk is nu al niet te doen omdat ze dan toch bang wordt. een scherper bit hebben wij wel liggen. (een menbit want ze loopt ook voor de kar.) maar dat waren we toch niet van plan om mee te gaan rijden. Hij wil dit zelf ook niet graag want zo wordt het alleen maar erger. Ook bedankt voor je bittip. We gaan er zeker een keer naar kijken. Ook bedankt voor je tips. Het gaat al een stuk beter. Ze durven weer en Fleur kan weer ontspannen. Nu moeten we haar alleen nog op beide druk kunnen rijden en een goede balans vinden tussen teugeldruk en been en zithulpen.

Meer reacties zijn natuurlijk altijd welkom!

Groetjes,
Maaike

sam_lub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:19

hoihoi, ik denk niet dat het alleen de angst is voor het bit, even een kleine uitleg over bitten: een dubbelgebroken watertrens is het zachtste bit voor een paardenmond hoe smaller een bit hoe scherper hij inwerkt hoe breder hoe minder scherp hij inwerkt een enkel gebroken bit is na de dubbelgebrokentrens het zachtst dus je zou kunnen kijken om over te stappen naar een dubbelgebroken trens maar ik zou niet te smal gaan.
wat je niet moet vergeten is dat haar reactie ,ook van de beendruk af kan komen, o ze gaat steeds harder lopen dus ik hou mijn benen eraf want drijven betekend immers lopen.

mijn advies is gewoon altijd je benen aan je paard zijn lijf houden dat zij ervoor wegloopt betekend gewoon dat zij het niet gewent is, maak je hier een gewoonte van went zij eraan en leert er niet meer voor weg rennen.
er moet een verschil zijn tussen je benen aan je paard houden en echt iets met je benen vragen.
nu moet je ook uitkijken dat zij er geen spelletje van maakt want o ik ben naar behandeld en nu ben ik zielig dus kan ik meer maken en als ik ga rennen kom ik onder het werk uit.
dus dit punt en echte stres moet je goed kunnen herkennen om het probleem op te lossen.
ook zou ik werken aan de achterhand sterker trainen want het kan ook zijn dat zij als ze aan het werk moet met haar achterhand dit niet wil omdat ze dan spieren moet gaan gebruiken wat moeilijk is en denkt het probleem p te lossen met harder te gaan lopen want dan kan het gevraagde niet uitgevoerd worden dus werken aan op eigen benen lopen hier komt ook het galop probleem vandaan. succes

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:19

sam_lub schreef:
een dubbelgebroken watertrens is het zachtste bit voor een paardenmond hoe smaller een bit hoe scherper hij inwerkt hoe breder hoe minder scherp hij inwerkt een enkel gebroken bit is na de dubbelgebrokentrens het zachtst dus je zou kunnen kijken om over te stappen naar een dubbelgebroken trens maar ik zou niet te smal gaan.

Ik vind het erg jammer dat je oud achterhaald advies over bitten geeft.

Wat ik me ten eerste afvraag is ze al een keer naar een goede tandarts geweest?
En enkel gebroken bitten kunnen als je de teugels aantrekt een punt maken en in het verhemelte drukken. Dus niet de ideale oplossing. Dat hij niet vast moet houden aan de voorkant is ook een kwestie van oefenen.

http://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrc ... feature=iv

bekijk het filmpje eens en verdiep je in bitten

sam_lub

Re: druk en zere mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:56

hmmm dan mogen de leraren van mijn opleiding denk ik terug naar school......

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 05:06

sam_lub schreef:
hmmm dan mogen de leraren van mijn opleiding denk ik terug naar school......

Dat is een andere discussie, maar ja.
Ik weet niet waar jij op school zit maar toen ik paardenhouderij deed was dit al bekend. Zo'n 6 jaar geleden.

sam_lub

Re: druk en zere mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:11

ik rade een dubbelgebroken bit aan deze prikt niet in het verhemelte en indd dit is een andere discussie en voor mij is het ook zo een 6 7 jaar geleden.
er werd gevraagd naar een oplossing voor het paniek in de mond idee niet over bitten dus....
als je met mij een discussie wil houden moet je er maar 1 openen hetgeen wat je aanhaald naar mij is niet van toepassing in deze discussie. daar is dit meisje niet mee geholpen