Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Girassol schreef:Hoeveel ervaring heb je zelf met het doorrijden van jonge paarden? Misschien dat het helpt als je les neemt want zoals je zelf al zegt, je wilt zo'n jong paard natuurlijk niet verpesten. Het zou best zo kunnen zijn dat het in een bak beter gaat omdat er dan minder afleiding is, in dat geval is het wel handiger om te wachten tot er een bak is of in de omgeving kijken of er een bak beschikbaar is. Hoe is het paard met grondwerk (op de rechterhand)?
MMBFF schreef:hoi,
het klinkt misschien dom maar ga de boeken van Heartland van Lauren Brooke eens lezen daar staat onderandere join-up in en t-touch join-up is om het vertrouwen van paarden te winnen en t-touch kan je ze rustig krijgen het boek staan wel alleen verhalen in maar als je er een paar leest werkt het echt! oja het kan ook dat ze ergens pijn heeft...
nouja suc6!

!
Libera schreef:Neem eerst controle over het tempo. Als ze aandraaft, terugnemen naar de stap. Dan weer naar rechts sturen, als ze sneller wil gaan moet je haar terugnemen, en zonodig zelfs stilzetten, en vanuit stilstand de schouders de juiste kant opsturen. Zou me niet te druk maken over haar hoofd, maar probeer controle over haar schouders te krijgen. Hier kun je een kort zweepje voor gebruiken op haar schouder. Let ook op je eigen houding, en dat je evenveel gewicht in beide stijgbeugels hebt.
Een bak lost deze problemen overigens niet op, mijn 3jarige probeerde dit de eerste paar keer ook en ik heb een bak
Het is gewoon een evenwichts kwestie.
doei schreef:Ik heb mijn 3 jarige zadelmak gemaakt in de wei en ben hem nu aan het doorrijden daar.
Het weiland grenst ook aan een drukke weg waar motoren/ vrachtwagens voorbij racen... Ik zie het als pluspunt want "enger" kan het niet worden!
Mijn paard is er niet schrikkerig of kijkerig op. Hij is het gewend en vertrouwd mij... Ik ben begonnen met een halve bak af te zetten in de wei nu rijden we in een afgezette hele bak.
Dat rechtsom moeilijker gaat is normaal!
Vooral jonge paarden hebben hier moeite mee, want die zijn nog scheef, moeten balans vinden etc.
Kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl![]()
Neem goede les hier heb je echt veel aan! Ik zal je een paar tips geven (maar neem ook les)!!!
- Wanneer je paard al wijkend de volte naar buiten uit wil glippen dan heb je niet evenveel contact op beide teugels.
Ik vermoed dat je paard rechtsom zijn binnenteugel vastpakt (rechts) en jij links helemaal geen contact hebt met de mond. Geef kleine kneepjes (niet langer dan 1 sec) aan de kant waar je paard vastpakt, dan laat hij los en herstel je het contact en heb je in beide handen weer evenveel.
- Draai in de volte zelf ook mee met je schouders. Kijk als het ware naar het punt waar je heen wilt, dan gaan je schouders ook de goede richting op.
- In jou geval zal ik voorlopig met de zweep in je linkerhand gaan rijden.
Zorg ook dat je paardje goed voorwaarts en aan je been is. Rij wat versnellingen...
Zorg dat je paardje bezig is en geen tijd heeft om te klieren...
Rij wel met mate en niet langer dan 30 minuutjes (max 3x per week)...
Succes