jong paard met problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_eefiej_

jong paard met problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 15:17

Hoi bokkers,
ik heb nu al een tijdje een probleem. Ik zal eerst even wat informatie geven: ik heb een verzorgpaard van 3 jaar oud, dat sinds 2 maanden beleerd is. Op de boerderij waar ik rijd hebben ze nog geen bak, waardoor ik moet rijden in de wei. Deze wei staat naast een snelweg.

Het is best vervelend dat er geen bak is, maar dat zou volgens mij niet zo'n heel groot probleem moeten zijn. Helaas is dit wel het geval..
Om te beginnen lukt het niet om te ontspannen, ze heeft de hele tijd haar hoofd omhoog en kijkt naar alles. Natuurlijk weet ik dat ik niet moet verwachten dat ze aan de teugel loopt en niet naar de auto's luistert. Het echte ontspannen en aan de teugel lopen komt wel als we een bak hebben en les kunnen nemen.

Wat ik zo vervelend vind aan in de wei rijden, is dat ze alle kanten op kan gaan. Mijn verzorgpaard weigert namelijk om rechtsom te lopen. Linksom gaat alles goed. Ze kan nog wel redelijk ontspannen, luistert perfect, en je merkt dat ze het rijden leuk vind. De echte problemen komen pas als ik rechtsom wil. Ik zal proberen stap voor stap uit te leggen wat ze dan doet:
1 als eerste neemt ze heel veel stelling naar rechts
2 dan loopt ze helemaal weg voor je been. het wordt een soort van mislukt wijken...
3 vervolgens doet ze haar hoofd omhoog, draaft aan, en gaat linksom rijden.

Het hele probleem begint er dus mee dat ze heel veel stelling neemt, maar niet naar rechts gaat. Ik heb alles geprobeerd om te voorkomen dat ze zoveel stelling neemt, maar bijna niks lukt. Soms lukt het wel en gaat alles goed, maar nadat ze een paar stappen rechtsom heeft gelopen doet ze alsnog stap 3: hoofd omhoog, aandraven, en linksom lopen.
Eigenlijk heb ik alles geprobeerd om ervoor te zorgen dat ze gewoon rechtsom gaat, maar ALLES eindigt met stap 3. Alles. Linker been erbij? stap 3. Niks doen met je teugels en alles met je been doen? Stap 3. Enzovoorts.

Ik weet echt niet meer hoe ik haar rechtsom moet krijgen, en het vervelende is dat ze doorheeft dat stap 3 goed werkt. Vanmiddag ging ik weer rijden, en het rijden gaat echt niet meer. Zelfs als ik gewoon rechtdoor wil maakt ze er een heel probleem van.

Als het zo doorgaat is ze helemaal verpest, en ze is pas 3! Desnoods ga ik pas weer rijden als er een bak is, en ze niet meer weg kan rennen.
hebben jullie tips?

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:33

Hoeveel ervaring heb je zelf met het doorrijden van jonge paarden? Misschien dat het helpt als je les neemt want zoals je zelf al zegt, je wilt zo'n jong paard natuurlijk niet verpesten. Het zou best zo kunnen zijn dat het in een bak beter gaat omdat er dan minder afleiding is, in dat geval is het wel handiger om te wachten tot er een bak is of in de omgeving kijken of er een bak beschikbaar is. Hoe is het paard met grondwerk (op de rechterhand)?

_eefiej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 15:38

Girassol schreef:
Hoeveel ervaring heb je zelf met het doorrijden van jonge paarden? Misschien dat het helpt als je les neemt want zoals je zelf al zegt, je wilt zo'n jong paard natuurlijk niet verpesten. Het zou best zo kunnen zijn dat het in een bak beter gaat omdat er dan minder afleiding is, in dat geval is het wel handiger om te wachten tot er een bak is of in de omgeving kijken of er een bak beschikbaar is. Hoe is het paard met grondwerk (op de rechterhand)?

zelf heb ik geen ervaring met het doorrijden van paarden. ik wil ook heel graag les nemen, maar ik denk niet dat het handig is als ik les neem in de wei. en ik vrees dat het nog wel een tijdje gaat duren voordat die bak er is.
met het grondwerk gaat het wel beter, maar als je hem rechtsom longeert neemt hij geen linkerstelling. hij houdt zijn hoofd gewoon naar links.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:41

jij wil rechtsom dus ze gáát rechtsom, anders krijg je er een heel verwend paard van!

Hoe is ze met longeren? Wil ze dan wel rechtsom?

Ik zou zeggen pak er eens een sprinzweepje bij en als ze dan rechterstelling neemt tik je haar op de linkerschouder dat je haar weer recht kunt maken en dat ze bestuurbaar blijft. Ook sowieso om door te sturen, jij wil die kant op dus ze moet die kant op..

Maar het allerbelangrijkste blijft natuurlijk les, en dan maakt het écht niet uit of je in een bak rijdt of in een wei.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:43

Kan je de wei niet met draad en paaltjes afzetten zodat je niet
zo'n groot stuk heb?
Maar je moet echt wel les nemen,hoor.Alles wat je nu verkeerd
heb aangeleerd is heel moeilijk af te leren.
En als het droog is heb ik ook gewoon les in de wei.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:44

les nemen en het is een jong paard
zorg dat ze eerst aan het been en voorwaarts is dan komt de rest vanzelf daar dit niet in 2 maanden tijd gaat lukken

_eefiej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 15:50

bedankt voor jullie tips!
ik ga snel op zoek naar een instructeur. ik zat er ook over te denken om met zweep te gaan rijden, maar aan de andere kant denk ik ook dat het probleem ergens vandaan moet komen. er zal toch een reden voor moeten zijn dat ze niet wil? nouja, ik zal het in ieder geval proberen met zweepje

MMBFF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:53

hoi,
het klinkt misschien dom maar ga de boeken van Heartland van Lauren Brooke eens lezen daar staat onderandere join-up in en t-touch join-up is om het vertrouwen van paarden te winnen en t-touch kan je ze rustig krijgen het boek staan wel alleen verhalen in maar als je er een paar leest werkt het echt! oja het kan ook dat ze ergens pijn heeft...
nouja suc6!

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:54

geduld hebben daar wat jezelf zegt net een aantal maanden onder het zadel is en alles moeilijjk is
kijk maar naar jezelf als je iets voor het eerst doet gaat het ook niet zoals je wilt en mate de maanden voorbij gaan gaat alles makkelijker.
susces en je komt er wel maar heb geduld

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:58

Lessen in een weiland kan denk ik wel hoor. Er zijn vast mensen die je kunnen helpen bij dit probleem en jullie samen kunnen leren hoe het voor jullie wat makkelijker wordt.
Dat hoeft niet perse in de bak.

Succes ;)

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:04

MMBFF schreef:
hoi,
het klinkt misschien dom maar ga de boeken van Heartland van Lauren Brooke eens lezen daar staat onderandere join-up in en t-touch join-up is om het vertrouwen van paarden te winnen en t-touch kan je ze rustig krijgen het boek staan wel alleen verhalen in maar als je er een paar leest werkt het echt! oja het kan ook dat ze ergens pijn heeft...
nouja suc6!

Weet je wel wat join-up is? dat is alles behalve vertrouwen van je paard winnen. Vertrouwen verdien je met respect, eerlijkheid, en zachtaardigheid. Niet dmv een join-up je paard de doodstraf te geven! Daarin tegen moet je de signalen van je paard herkennen, en die gaan niet altijd zoals het boekje. Wat als je die mist? ;)

Ik zou zeggen gewoon lessen nemen. Daar bereik je veel meer mee!

Libera

Re: jong paard met problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:10

Neem eerst controle over het tempo. Als ze aandraaft, terugnemen naar de stap. Dan weer naar rechts sturen, als ze sneller wil gaan moet je haar terugnemen, en zonodig zelfs stilzetten, en vanuit stilstand de schouders de juiste kant opsturen. Zou me niet te druk maken over haar hoofd, maar probeer controle over haar schouders te krijgen. Hier kun je een kort zweepje voor gebruiken op haar schouder. Let ook op je eigen houding, en dat je evenveel gewicht in beide stijgbeugels hebt.

Een bak lost deze problemen overigens niet op, mijn 3jarige probeerde dit de eerste paar keer ook en ik heb een bak ;)
Het is gewoon een evenwichts kwestie.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:17

Ik heb mijn 3 jarige zadelmak gemaakt in de wei en ben hem nu aan het doorrijden daar.

Het weiland grenst ook aan een drukke weg waar motoren/ vrachtwagens voorbij racen... Ik zie het als pluspunt want "enger" kan het niet worden ;) !

Mijn paard is er niet schrikkerig of kijkerig op. Hij is het gewend en vertrouwd mij... Ik ben begonnen met een halve bak af te zetten in de wei nu rijden we in een afgezette hele bak.

Dat rechtsom moeilijker gaat is normaal!
Vooral jonge paarden hebben hier moeite mee, want die zijn nog scheef, moeten balans vinden etc.
Kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl ;)

Neem goede les hier heb je echt veel aan! Ik zal je een paar tips geven (maar neem ook les)!!!

- Wanneer je paard al wijkend de volte naar buiten uit wil glippen dan heb je niet evenveel contact op beide teugels.
Ik vermoed dat je paard rechtsom zijn binnenteugel vastpakt (rechts) en jij links helemaal geen contact hebt met de mond. Geef kleine kneepjes (niet langer dan 1 sec) aan de kant waar je paard vastpakt, dan laat hij los en herstel je het contact en heb je in beide handen weer evenveel.

- Draai in de volte zelf ook mee met je schouders. Kijk als het ware naar het punt waar je heen wilt, dan gaan je schouders ook de goede richting op.

- In jou geval zal ik voorlopig met de zweep in je linkerhand gaan rijden.

Zorg ook dat je paardje goed voorwaarts en aan je been is. Rij wat versnellingen...
Zorg dat je paardje bezig is en geen tijd heeft om te klieren...
Rij wel met mate en niet langer dan 30 minuutjes (max 3x per week)...

Succes

_eefiej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 17:56

Libera schreef:
Neem eerst controle over het tempo. Als ze aandraaft, terugnemen naar de stap. Dan weer naar rechts sturen, als ze sneller wil gaan moet je haar terugnemen, en zonodig zelfs stilzetten, en vanuit stilstand de schouders de juiste kant opsturen. Zou me niet te druk maken over haar hoofd, maar probeer controle over haar schouders te krijgen. Hier kun je een kort zweepje voor gebruiken op haar schouder. Let ook op je eigen houding, en dat je evenveel gewicht in beide stijgbeugels hebt.

Een bak lost deze problemen overigens niet op, mijn 3jarige probeerde dit de eerste paar keer ook en ik heb een bak ;)
Het is gewoon een evenwichts kwestie.

bedankt, ik ga het zeker proberen!

_eefiej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 17:56

doei schreef:
Ik heb mijn 3 jarige zadelmak gemaakt in de wei en ben hem nu aan het doorrijden daar.

Het weiland grenst ook aan een drukke weg waar motoren/ vrachtwagens voorbij racen... Ik zie het als pluspunt want "enger" kan het niet worden ;) !

Mijn paard is er niet schrikkerig of kijkerig op. Hij is het gewend en vertrouwd mij... Ik ben begonnen met een halve bak af te zetten in de wei nu rijden we in een afgezette hele bak.

Dat rechtsom moeilijker gaat is normaal!
Vooral jonge paarden hebben hier moeite mee, want die zijn nog scheef, moeten balans vinden etc.
Kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl ;)

Neem goede les hier heb je echt veel aan! Ik zal je een paar tips geven (maar neem ook les)!!!

- Wanneer je paard al wijkend de volte naar buiten uit wil glippen dan heb je niet evenveel contact op beide teugels.
Ik vermoed dat je paard rechtsom zijn binnenteugel vastpakt (rechts) en jij links helemaal geen contact hebt met de mond. Geef kleine kneepjes (niet langer dan 1 sec) aan de kant waar je paard vastpakt, dan laat hij los en herstel je het contact en heb je in beide handen weer evenveel.

- Draai in de volte zelf ook mee met je schouders. Kijk als het ware naar het punt waar je heen wilt, dan gaan je schouders ook de goede richting op.

- In jou geval zal ik voorlopig met de zweep in je linkerhand gaan rijden.

Zorg ook dat je paardje goed voorwaarts en aan je been is. Rij wat versnellingen...
Zorg dat je paardje bezig is en geen tijd heeft om te klieren...
Rij wel met mate en niet langer dan 30 minuutjes (max 3x per week)...

Succes

heel erg bedankt!

Searcher

Re: jong paard met problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:05

Waarschijnlijk is je paard zo krom als een banaan en begrijpt ie alles ook nog niet. Bij mijn 3 jarige (waar ik nog niet op rijd maar wel longeer) is dit ook duidelijk te zien. Ze spoort niet helemaal en naar mijn idee doet ze het meest linksom iets makkelijker dan rechts, hoewel ze gelukkig beide kanten om alles wel wil doen. Ik zou een instructeur nemen die je kan helpen met het rechtrichten van het paard zodat ie aan beide kanten even sterk wordt. Straffen of bijtikken heeft IMO geen zin als het paard het niet snapt of niet weet wat ie met zijn lichaam moet. Succes!

SuMaGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:47

Volgens mij komt dit gedrag niet doordat er geen bak is, maar doordat het paard rechtsom fysiek niet sterk genoeg is. Mijn advies: ga bezig met grondwerk, longeren e.d. en zoek goede hulp.