Geen reactie op het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nandolufyou

Geen reactie op het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 14:00

Ik heb les met mijn vzpaardje en het gaat allemaal goed. Ik reed altijd met zweep, omdat hij niet altijd reageerde op mijn been, en dat ging ook goed. Maar de laatste tijd reageert hij helemaal niet goed meer op je been en komt de zweep naar mijn mening tevaak van pas. Bijvoorbeeld, we gaan draven, hij draaft aan dat gaat allemaal goed. Maar dan gaat hij in een sukkeldrafje, en hij moet natuurlijk actief draven, dus ik leg mijn kuit aan, geen reactie, ik geef een 'schop' een reactie, maar na een half rondje valt hij weer terug, en zo gaat het de hele tijd. Mijn instructrice zegt dat ie meer aan het been moet rijden, en heeft gezegd dat ik het maar eens met sporen moet proberen. Dat gedoe met mijn benen om aan te sporen verpest mijn houding (onrustige benen) zegt ze.
Een jaar geleden toen ik op mijn vzpaard begon te rijden, ging het allemaal goed. Als het baasje erop rijd gaat het ook goed. Maar bij mij dus niet altijd. Ik rij veel overgangen om hem wakker te maken, ik ben consequent, maar het lukt gewoon niet. En hij kan echt beter lopen, hij heeft altijd wedstrijden gelopen en hij is pas acht jaar oud.
Vandaag heb ik het dus geprobeerd met sporen, niets bijzonders gewoon dopjes. Het baasje had ook aleens gezegd dat dat mocht omdat mijn houding goed is en omdat hij dan beter voor het been zou zijn. Nou, ik merkte er echt niets van. Wat ik ook deed, ook wat harder aanduwen, een echte reactie bleef uit.

Heeft iemand tips voor mij?

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Re: Geen reactie op het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:31

Toch een heel stuk strenger zijn met de zweep. Doe ik ook altijd. Geen reactie, direct een tik en dat werkt bij mij heel goed. Sporen wil ik niet gebruiken maar mag het ook niet.
Toch eens goed wakker maken met de zweep zou ik zeggen!

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:34

Als je paard niet reageert, gelijk een tik geven of hem een keertje echt vooruit schoppen. Elke keer als hij terug valt dit herhalen. Dan vlieg je maar een keertje door de bak heen, dan weet hij iig dat hij dat niet zomaar mag doen.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:40

wat hierboven al staat zou ik ook doen :j
zou het zeker eens uitproberen :)

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:03

Eerst drukken met je kuit, geen reactie dan een schopje, nog geen reactie dan even kort en goed de spoor er in drukken. Een paard hoort binnen 2 seconden te reageren op jouw hulp, anders zal hij helemaal niet meer reageren. (weet niet zeker of je het zo snapt)
Het is belangrijk dat het paard in ieder geval een reactie geeft, ook al is dat dan een verkeerde reactie. Hij moet eerst weer leren reageren. Dus als je wilt doorstappen en paard draaft weer, terugnemen, niet straffen en niet belonen en weer opnieuw.

indultia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:06

Mijn paard is ook best lui op het been en ik probeer veel te schakelen in de draf. Hierdoor krijg ik zijn aandacht en gaat hij steeds beter en sneller reageren.

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 07:22

Dankjewel voor de tips allemaal, ik ga ze zeker proberen!

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:19

Ik zou het juist omdraaien. Laat haar maar steeds terug komen in tempo. Begin in stap en laat haar steeds een paar passen terug komen op je zit. Doet ze dit braaf en ontspannen dan weer een paar passen naar voren vragen en weer terug, weer 2,3 passen naar voren en weer terug. Doe hetzelfde in draf. Heeft even tijd nodig maar mijn paard is hierdoor heel fijn aan het been geworden en lekker vlot (en die was ook niet voruit te branden in het begin). Vergeet sporen maar, die hebben geen enkele zin voor hetgeen jij wilt, je paard stompt er alleen maar van af.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:27

Ik heb dit weekend concours gehad en heb hetzelfde met mijn paard. In het M1 mag ik geen zweep, dus de laatste week heb ik eigenlijk zonder zweep gereden (normaal altijd wel) en kuit gegeven, geen reactie, sporen er gelijk in :+ Klinkt cru, maar na drie keer had hij het door en draafde hij weg op kuit. En actief ook. Maar dan krijg je idd het 'sukkeldrafje'. Ik heb na zijn reactie om te draven geen kuit meer gegeven om hem te laten doorlopen. Pas wanneer hij langzaam werd kuit (geen reactie, spoor). En dan weer helemaal niks doen met je been. Maar dan ook echt niks. Da's ook best lastig! Maar uiteindelijk na een uur had hij het door. Voor het eerst in zn leven heeft ie een proef fanatiek doorgelopen, helemaal!