Zijkant van de tong uit de mond duwen...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_x_Vace_x_

Zijkant van de tong uit de mond duwen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 19:50

Hoi Bokkers,

Ik heb een vraagje.. Ik hoop ook dat het goed staat hier :o
Mijn merrie duwt haar toch uit haar mond het is net de zijkant van de tong die dan tussen haar lippen uitkomt, dit heeft zei altijd (sinds ik haar heb) gedaan.

De tandarts heeft haar helemaal onderzocht gevijlt en gedaan maar ze blijft het doen, wel vertelde hij dat ze een vrij grote/dikke tong heeft voor een klein mondje...
Ze doet het ook met alleen een halster om of gewoon zonder halster eigenlijk dus gewoon altijd...
Alleen met rijden trekken haar lippen op en is het duidelijk te zien,
kwa bitten heb ik ook al wat gewisseld dik bit dun bit maakt niet uit!
Ik heb er nu een K&K dubbel gebroken bitje in hangen dus gewoon een vriendelijk bit!
Ik wil het ook niet met strenge middelen “verhelpen”

Ze doet haar tong er ook NIET overheen en houdt haar mond ook gewoon mooi stil en kwa rijden merk je er niks aan alleen voor het totaal plaatje is het erg storend....
Een tonglepel heeft waarscheinlijk ook geen zin het is echt de zeikant van de mond en dat verhelpt het probleem waarscheinlijk ook niet alleen tijdelijk...

Zijn er mischien meer mensen die hier tegen aan lopen of paarden hebben/kennen die dit doen en zo ja wat doen jullie hier aan?

Het is geen aanleuningsfout dit dacht ik in het begin maar ik krijg proffesionele begleiding en mijn paard word correct gereden hier wens ik liever ook geen opmerkingen over te krijgen....

Ik hoop dat iemand DE oplossing heeft of iedergeval tips :D

Groetjes Sanne
Laatst bijgewerkt door _x_Vace_x_ op 31-07-10 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:55

Mischien is het een tik van je paard ? iets wat ze altijd al gedaan heeft ?
Laatst bijgewerkt door Annettu_ op 31-07-10 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

_x_Vace_x_

Re: Zeikant van de tong uit de mond duwen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 19:58

Sorry ik ben dislectie's meestal schrijf ik dit erbij alleen nu ben ik dat vergeten doe mijn best maar lukt niet altijd even goed sorry daarvoor!

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:16

Ik denk dat het een tik is. Op de manege waar ik rij staat er een ex-racepaard. Die doet dat ook. Ook als hij een gewoon halster aan heeft.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 09:06

Het is als hij het normaal doet een gewoonte geworden , maar helaas komt dat toch door de ruiter , dit paard heeft waarschijnlijk al zoveel ellende in zijn mond gehad, dat zijn spier miss kapot is of zelfs zijn tong been beschadigt en dan kan hij niet anders dan de tong buiten laten hangen, dus voorzichtog met de dingen di eje doet, geen tonglepel, geen sperriem even dichtsnoeren en let ook op de neusriem. doe die ook niet te straks, helaas worden deze dingen bij heel veel paarden te strak getrokken,( echt een uitvinding die aansnoer neusriemen:-( )
Dus bedenk eens wat het dier al mee heeft moeten maken, wees jij daar zuinig en behandel en laat het zoals het is , maar werk met wat meer gevoel.
Ga eens een tijdje aan je eigen tong zitten trekken of duwen en bedenk dan eens hoe heel veel harder er met de paarden mond word omgegaan door echt te veel ruiters.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 09:15

Het kan heel goed zijn dat eerdere ervaringen van je paard ervoor hebben gezorgd dat ze er deze tik aan over heeft gehouden, of, aangezien ze het ook doet als ze alleen een halstertje om heeft: ze heeft gewoon geen ruimte voor haar tong. Zeker als ook de tandarts al heeft aangegeven dat haar tong erg groot is voor haar kleine mondje, is het dus niet vreemd dat ze daar dus ook snel problemen mee zal hebben en zelfs zonder inwerking van wat dan ook, haar tong een beetje buiten boord laat hangen.

Volgens mij kun je hoe dan ook niet meer doen dan een zo'n goed mogelijk passend bit zoeken voor haar mond (of bitloos...) en zo min mogelijk belemmeringen opzoeken die het haar alleen maar lastiger maken. Als je iets gaat doen waarmee je per ongeluk alleen maar meer ongemakkelijkheden voor haar creëert, zal ze haar tong zeker niet binnen gaan houden.

Mijn paard heeft een overbijt. Ook niet mooi voor het plaatje, zeker niet als hij ingespannen aan het werk was, want dan stak hij zijn bovenlip nog net wat verder naar voren dan normaal. Daar is niet zoveel aan te doen...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 09:16

Clubgenootje van me had een paard wat dat ook deed. Bij haar kwam het doordat ze de neusriem te strak aansnoerde :x

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 09:30

hoi,
bij mij op stal staat ook een paard die dat doet, vooral met rijden, en ook bij haar is door de tandarts gezegd dat de tong gewoon iets te groot is.
dit levert verder helemaal geen problemen op voor het paard.

ik zou niet teveel ermee gaan rommelen om het te proberen weg te krijgen, daar krijg je waarschijnlijk alleen maar onrust mee in zijn mond ipv dat het weg gaat.
het is ook niet speciaal iets wat of een paard doet en is aangewend.
ik zou me er niet te druk over maken, en ja dan ziet het er iets minder fancy uit, en??
het gaat om je rij kunsten.
het is in ieder geval geen teken van verzet!!!

_x_Vace_x_

Re: Zijkant van de tong uit de mond duwen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 11:34

@midgie Ik wil ook niks verhlpen met en tonglepel ik ben me er zeer goed van bewust dat dit het probleem niet verhelpt maar alleen een bestrijding is van.... Hier begin ik dus ook niet aan!
Verder rij ik indd niet met een strak dicht getrokken neusriem en sperriem
Heb wel een aansnoerneusriem alleen is het de ruiter zelf die hem aansnoert dat is ieder zijn eigen keus de mijne is om deze niet strak te doen er licht zelfs nog een bontje onder :D

@D00R Ik heb een goed passend zacht bit en wil zeker eens gaan proberen bitloos te rijden!
Een overbijt is zeker ook lastig ja bedankt voor je reactie :D

Nibbit Dat is hier dus niet het geval

@ Mister01 Ja dat klopt ik wil ook niet in haar mond gaan rommelen ze loopt erg fijn en eigenlijk steeds beter! Dus ik neem haar zoals ze is :D alleen ik dacht mocht er iemand zijn hier met HET gouden ei dan is het altijd het proberen waard vandar dat ik al aangaf niks geen gerommel met tonglepels of andere atributen :D

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:43

gelukkig TS, maar nog effe een vraagje wat voor bit heb je nu om te rijden?

heel veel bitten staan nl bekend als zacht maar zijn het absoluut niet!!
tuurlijk blijft het natuurlijk zo dat geen enkel bit scherp is zolang de ruiter er maar afblijft!!

_x_Vace_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 12:04

Ik heb een k&k aurigan dubbelgebroken bit dat tussen stukje is wat dunner zodat die geen druk geeft tegen het gehemelte en het tussenstuk "de hoek van het tussenstuk" is 45 graden gedraaid voor een betere ligging.
Ik heb bewust voor dit bit gekozen ook met behulp van tandarts die tevens ook veearts is :D

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 12:15

heel slim!!!
ik kom er steeds meer achter hoe weinig mensen van bitten weten, en al helemaal niet hoe te gebruiken!!

bv die rubber bitjes, bijna iedereen loopt er mee weg, en waarom??
meestal zijn ze te dik, dus kan het paard zijn mond niet eens sluiten, om het nog maar niet te hebben over hoe erg de wrijving is in de mond!!! er lopen zoveel paarden rond met brandblaren in de mond!!
ja lekker zacht hoor!!!

_x_Vace_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 13:57

Haha ja of een bit van 9,95 wat raar hij gaat roesten.... en zijn mond gaat open
(heb je die scherpe randen gevoelt waar de ring door heen gaat daar haal je je vinger mee open laat staan en zachte mondhoek.. :+ )

Die rubberbitten zijn echt inderdaad een K*T bitten je maakr er meer mee kapot dan je denkt onder het doel van lekker zacht!
Je koopt een zadel toch ook op maat dus waarom een bit niet.... Ja omdat de mensen daar zelf niet op hoeven te zitten! :Y)

Ik ben voor een bittenpasservice als extra service bij het zadelpassen ;) (mits personen met verstand)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:23

ik denk dat het ook een heel deel de verantwoording is voor de verkopers.
die moeten hun klanten ook goed inlichten en voorlichten.
maar dat gebeurd heel vaak totaal niet!!!

_x_Vace_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 10:55

Daar heb je gelijk in!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:44

Ach, als het alleen het plaatje is dat niet mooi is. Mooi laten zitten dan zou ik zeggen. Als je wedstrijden rijdt, zou je vlak van te voren een appel kunnen geven. Dan gaat ie flink schuimen en zie je er misschien niks meer van. ;)

oddyssey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:49

je kunt proberen om de neusriem en sperriem een keer goed strak aan te trekken, zodat ze haar tong er niet uitkrijgt. maar als deze tik gene invloed heeft op het rijden zou ik het gewoon zo laten.

_x_Vace_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 11:10

Nee neus en sperriem aantreken ga ik niet aan beginnen ik blijf wel eerlijk tegenover mijn paard!

oddyssey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:15

ik ook, en daarom ga ik ook géén gevecht met m'n paard aan ;) (maar mijn paard kliert, en die van jou niet)