bewegende benen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rosa_emmelie

bewegende benen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 15:03

hallo bokkers

ik heb een vraag. als ik ga draven beweeg ik heel erg met mijn benen! dit wil ik heel graag afleren omdat het vervelend is voor je pony en het staat slordig. maar als ik mijn best doe om ze stil te houden zit ik juist weer heel gespannen!

ik hoop dat jullie tips hebben

x

LiVetime

Re: bewegende benen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:06

Bewegende benen is toch vooral een gebrek aan goede balans. Neem goed les. Buiten dat om kun je ook proberen zonder beugels te rijden en dan veel door te zitten om je balans te zoeken.
Maar dat zou ik onder begeleiding doen om niet verkrampt te gaan doorzitten, wat óók weer erg onprettig is voor jouw pony.

indultia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:43

Ik zou je aanraden om zitlessen te nemen. Hierdoor krijg je een betere houding en betere balans. Onder goede begeleiding zal het vast wel goed komen.
Succes in ieder geval!

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:35

Bij ons op de manege moest een amazone met dit probleem een aantal lessen rijden terwijl haar beugelriemen waren vastgezet aan de singel. Een 'paardenmiddel' misschien, maar 't hielp wel.
NB: dit deed ze wel onder begeleiding van een goede instructrice!

bamby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 23:16

Eens met de laatste 2 reacties, vooral bij de reactie van ElsB zoals aangegeven: onder begeleiding en mits je een braaf paard onder je billen hebt.

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 00:08

Heb hier ook last van gehad.
Vooral als ik niet helemaal goed ontspande en verkeerd op mijn billen zat.
Bij mij hielp het dus als ik echt totaal ontspande en voor mijn
gevoel overdreven rechtop zat.
lastig verhaal die benen

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:06

RT-D-->RT-P

Lieke_Ulfer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:27

Ik heb hier ook vrij veel last van en dat komt met name doordat ik een groot paard heb met ruime gangen. Op een kleiner paard met vlakkere gangen heb ik er eigenlijk geen last van. Ik probeer er niet teveel op te letten, omdat ik dan juist weer mijn bovenbenen en billen aanspan en dat komt een correcte zit al helemaal niet ten goede. Maar ik vraag me wel af hoe bijvoorbeeld een Jeannette Haazen zo stil kan zitten op die joekels van paarden waar ze altijd mee rijd, want zij is echt een heel stuk kleiner dan ik... :?

Over het vastzetten van de beugels aan de singel heb ik ook wel eens nagedacht. Zijn er meer mensen met goede ervaringen?

sam_lub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:54

gewoon goede houding dit is iets wat je niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk moet trainen, je houding moet een gewoonte worden recht op zitten benen in de goede lijn ten opzichte van je lichaam tenen voor je gevoel rechtuit (hierbij krijg je het gevoel dat je je voeten onwijs naar binnen draait dit is niet zo) hakken goed omlaag en vooral er op letten dat je je benen aan het lijf van je paard/pony houd het idee in je hoofd nemen dat je je voeten onder je paard door tegen elkaar wilt tikken dit is niet zo (kan ook niet) maar dit is om het idee te geven wat je aan het doen bent in het begin kan dit echt zeer doen aan je benen omdat je het niet gewent bent en jeje spieren in je kuiten gaat oprekken maar naar verlooop van tijd raken je benen aan de houding gewent en is het dus een gewoonte geworden je benen in de juiste houding aan je paard te houden. en als je je benen aan je paard kan houden beweeg je ze dus ook niet meer met rijden.
ik stak mijn benen altijd af kreeg hier vaak commentaar op op wedstrijden nu alleen nog maar complimentjes!

Anna15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:42

Ik heb dit probleem ook.maar ik moest een keer van paard ruilen, want iemand wou wel een keer op mijn paard en ik op haar paard. En toen kwam ik er achter dat ik op haar paard helemaal niet met me benen bewoog! maar dat komt door het zadel !
dus als je een eigen paard heb kan je ook een nieuwe zadel kopen die ook voor jou bennen geshikt is

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:51

Bij de paardendrogist verkopen ze speciale bandjes met klittenband die je vast kan maken aan de beugel en singel. Zet je teveel druk erop, dan zorgt de klittenband ervoor dat de bandjes op gaan. Extra veiligheid dus.
Hiermee kan je heel goed oefenen en voelen wat je met je benen doet.

Verder zou ik zitlessen aan de longe gaan nemen. Omdat je dan niet op hoeft te letten hoe je paard loopt en hoe je moet sturen, kan je aan de longe heel veel leren. Echt een aanrader!

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:56

Lieke_Ulfer schreef:
Ik heb hier ook vrij veel last van en dat komt met name doordat ik een groot paard heb met ruime gangen. Op een kleiner paard met vlakkere gangen heb ik er eigenlijk geen last van. Ik probeer er niet teveel op te letten, omdat ik dan juist weer mijn bovenbenen en billen aanspan en dat komt een correcte zit al helemaal niet ten goede. Maar ik vraag me wel af hoe bijvoorbeeld een Jeannette Haazen zo stil kan zitten op die joekels van paarden waar ze altijd mee rijd, want zij is echt een heel stuk kleiner dan ik... :?

Over het vastzetten van de beugels aan de singel heb ik ook wel eens nagedacht. Zijn er meer mensen met goede ervaringen?

Mijn instructeur heeft dat wel eens gedaan bij een vriendin van mij, en het hielp :)

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:23

Lieke_Ulfer schreef:

Ik heb precies het zelfde wat jij heb! Bij mijn het ene paard heb ik het niet, die heeft inderdaad minder ruime gangen en dat bij me andere paard die heeft hele ruime gangen heb ik het wel.

Oplossing weet ik niet maar iemand zei laatst je moet wel vanuit je knieen en benen omhoog gaan en niet vanuit je enkels. Hielp bij mij al wel een beetje als ik eraan dacht. En die dingen aan je singel twijfel ik aan, heb het idee als ze er dan weer af dat dat je het dan toch weer gaan bewegen.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:57

Bij mij helpt het wel om vanuit m'n knieën licht te rijden, vroeger ging ik lichtrijden vanuit m'n beugels en dan beweegden m'n voeten erg.

oddyssey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:43

vaak is er dan weinig balans, maar het kan ook aan je zadel liggen(misschien ligt die niet goed, of niet in balans?) of aan je pony. misschien helpt het om er een keer iemand naar te laten kijken die goede dressuurlessen geeft

Skans1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:33

Je beugels vastzetten aan de singel,
dan moet je je benen wel stilhouden ;)

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:48

Het is een combinatie van baland en houding. Je moet goed kijken naar de lijn van je schouders, heupen, knieen en enkel. Centered Riding, zitles, houding en zitles. Filmpje van jezelf maken. Allemaal dingen die je hierbij kunnen helpen. Les nemen is natuuurlijk altijd goed. Of hulp van een bekende die eens kijkt naar je houding, balans, zit. Het kunnen kleine verandering zijn die je nodig hebt om je benen stiller te houden. Knieen iets meer buigen, enkels ontspannen, staart laten zakken (je zwaar maken), bovenlichaam iets meer naar voren of achteren.

Iemand erbij halen die kan kijken hoe je rijdt en je daarbij tips en advies kan geven lijkt me het beste. In ieder geval veel succes ermee en met plezier blijven oefenen.

deeenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:51

eerst een goede balans vinden en misschien helpt het ook wel om iets meer je benen aan te knijpen.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:13

deeenies schreef:
eerst een goede balans vinden en misschien helpt het ook wel om iets meer je benen aan te knijpen.

Met dat 2de zou ik opletten, je gaat zo erg snel verkrampt zitten...

Lieke_Ulfer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 08:40

Gooya schreef:
Bij de paardendrogist verkopen ze speciale bandjes met klittenband die je vast kan maken aan de beugel en singel. Zet je teveel druk erop, dan zorgt de klittenband ervoor dat de bandjes op gaan. Extra veiligheid dus.
Hiermee kan je heel goed oefenen en voelen wat je met je benen doet.

Verder zou ik zitlessen aan de longe gaan nemen. Omdat je dan niet op hoeft te letten hoe je paard loopt en hoe je moet sturen, kan je aan de longe heel veel leren. Echt een aanrader!

Bedankt voor de tip! Heb al gekeken bij de Paardendrogist, maar kan ze niet vinden... :n Weet jij hoe die dingen heten?

sam_lub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:54

hey als je die bandjes eraf haalt moet je je benen ook nog stil kunnen houden hoor het is een hulpmiddel geen oplossing.....

Dreamable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:24

Ik ga dit topic even volgen want heb hetzelfde probleem. Op het moment dat ik probeer mijn benen er meer aan te houden, heb ik heel snel de neiging verkrampt te gaan zitten, wat natuurlijk ook niet de bedoeling is. Vooral tijdens lichtrijden heb ik dit probleem.

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:16

Dreamable schreef:
Ik ga dit topic even volgen want heb hetzelfde probleem. Op het moment dat ik probeer mijn benen er meer aan te houden, heb ik heel snel de neiging verkrampt te gaan zitten, wat natuurlijk ook niet de bedoeling is. Vooral tijdens lichtrijden heb ik dit probleem.

Bij verkramping hou je vaak je adem in. Vergeet dus niet goed en rustig door te ademen. Voel de beweging van het paard en ga hierin mee en ondersteun hem. Hou zachte ogen, kijk relaxed rond en focus je niet op een bepaald punt of op je paard.

Aminola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:26

Ik heb echt PRECIES hetzelfde!
Ik probeer zoveel mogelijk mijn hakken naar beneden te drukken, de punten van mijn teen een beetje naar binnen te 'buigen,'
en voor de rest mijn knieen aanspannen.. Dat is het enige wat bij mij echt helpt.. Succes ermee! +:)+

rosa_emmelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 11:09

bedankt voor de tips!! ik denk dat ik ga kijken of ik ergens zitles of dresuurles kan nemen!
en ik ga jullie tips ook goed benutten!!

x