Paard heeft moeite met bochten in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Indigo

Paard heeft moeite met bochten in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 21:56

Mijn paard heeft (vooral in de rechtergalop) veel moeite met het nemen van voltes. Vaak wacht hij tot het allerlaatste om 'af te draaien', soms denk ik zelfs dat we gewoon rechtstreeks tegen de rand gaan knallen (dan heb ik het dus over het deel van de volte waarbij hij 'vrij' komt van de bakrand en daarvan dus geen ondersteuning meer heeft, als je nog begrijpt wat ik bedoel ;p). Soms gaat hij ook nogal hard in galop maar dit valt vaak snel te corrigeren (hij werkt namelijk echt supergraag en zou gewoon willen blijven lopen ;)) Kan iemand me misschien een paar tips geven om dit te verbeteren? Ik denk dat het vooral met zijn balans en 'flexibiliteit' te maken heeft. Hij is namelijk nog niet zo lang terug in training en heeft snel last van nogal stijf te zijn. Zit ik ongeveer op het juiste spoor ivm de oorzaak?

groetjes
Stephanie

TessaM

Re: Paard heeft moeite met bochten in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:57

Doet hij het ook met longeren?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:59

Gewoon veel op oefenen maar uitkijken dat je niets gaan forceren

Probeer je paard wel met je buitenteugel de volte in te rijden, maar met de binnenteugel te begeleiden zodat je je paard gelijk al de weg wijst als het ware dat hij binnenstelling moet nemen
Buig hem, hoe moeilijk het ook is, om je binnenbeen. Zet hierbij niet je hand vast, daar los je niets mee op, maar vraag het gewoon

Mijn paard precies hetzelfde verhaal, zal vast nog wel een poos moeilijk blijven maar met wat volhouden heb ik er alle vertrouwen in

_Indigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 22:05

met longeren veel minder maar daarop kan ik me niet baseren want ik ben nog maar een maand opnieuw begonnen met longeren (hij is daarvoor superlang niet meer gelongeerd geweest) en moet opnieuw wat manieren aan de longe leren ;)

@ pikeur; bedankt voor de tip :) ik dacht ook al ongeveer aan zoiets, veel oefenen nog dus :)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:06

De oorzaak van dit probleem is onvoldoende kracht en balans. Hetgeen je noemt zijn de "klassieke" verschijnselen.... Immers moet je paard in een bocht zijn binnenachterbeen extra onder de massa (zijn lijf) plaatsen en "ook nog eens" buigen in zijn lijf; dat kost, zeker met ruitergewicht, kracht en souplesse.
Tips zijn; korte stukjes galop doen, dan terug naar draf (of stap als ie dit kan) en opnieuw aanspringen. Alleen wanneer hij goed en safe aanvoelt; een heel klein stukje van de hoefslag af galopperen. Je hoeft niet speciaal méér te trainen op de moeilijke kant; je maakt hem ook sterker door gewoon de makkelijker kant te trainen. Veel overgangen maken dus. Dit kan ook gewoon in stap en draf; pasje terug, en weer verruimen... Ik weet niet hoever je paard in de africhting is (geweest), maar ook schouderbinnenwaarts is een fijne oefening voor het rechtrichten en ontwikkeling van kracht.

Oefeningen om je paard soepeler te krijgen zijn veel slangenvoltes rijden, omstellen / contrastelling vragen, wijken voor het been. Voor het lekker los maken in de rug, pak ik vaak een paar keer achterwaarts mee, evenals een stevig (= flinke arbeids- tot midden-) galopje in verlichte zit (gewoon hoefslag volgen is oke). Succes!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:07

Ja, het is opzich allemaal heel logisch maar ik weet als geen ander dat een paard dat zo'n beetje plat door de bocht gaat zich heel moeilijk laat bewerken dus dat is echt een proces waar tijd overheen gaat

Heb je les?

_Indigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 22:12

schouderbinnenwaarts, contrastelling, wijken,... doet hij echt supergraag en kan hij ook goed (in draf en stap)(zijgangen zijn zijn 'ding', het is meestal met verruimen dat hij meer problemen heeft). Het is dan vooral in galop dat hij moeite krijgt met zijn balans.
En normaal heb ik wekelijks les maar doordat het de laatste tijd in de vakantie nogal chaotisch is en ik meestal niet op de gebruikelijke 'lesuren' thuis ben moet ik het nu een beetje zelf zien te redden voor nog een paar weken ;)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:17

Blijft ie tijdens de zijgangen voldoende voorwaarts, of valt ie terug in tempo? Als ie voldoende voorwaarts is, dan pak je al mooie oefeningen mee om mee door te trainen. Valt ie terug in tempo? Dan valt er daar nog eea aan winst te behalen ;)

_Indigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 22:24

meestal voldoende voorwaarts (vaak zelfs té ;)) en ook constant in tempo. Het is eigenlijk wel grappig, die oefeningen doet hij echt supergraag waardoor hij soms gewoon té veel moeite wilt doen :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:36

Mijn verzorgpaard vindt het ook heel moelijk, voltes in galop, maar hij vindt voltes uberhaupt niet zo grappig. Hij houdt niet zo van buigen. Tips om dat te verbeteren? Als ik hem op de volte zet gaat hij vaak naar binnen vallen als ik zijn hoofd (extra) naar binnenvraag en negeert mijn binnenbeen volkomen. Ook valt hij erg terug in tempo.

_Indigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 14:29

Ik heb mijn paard zijn buiging in draf en stap (nu enkel nog in galop problemen ;)) toch al veel kunnen verbeteren door oefeningen zoals schouderbinnenwaarts, contrastelling enzo. Ik vraag ook extra door in de hoeken van de piste en let er speciaal op dat hij iedere hoek mooi diep en gebogen doorrijdt. Maar mijn paardje had niet exact hetzelfde probleem als het jouwe, maar dit heeft my toch al een heel stuk verder geholpen...

prdnmts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:09

ik zou zelf veel slangenlijn rijden, worden ze super los van