Hoe krijg ik mijn shet in actie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zetta

Hoe krijg ik mijn shet in actie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 16:52

Het is misschien een rare titel maar ik wordt er echt toppezot van.
Een paar weken terug heb ik een kruising shetlander van 4 jaar aangeschaft.
Toen ik haar ging bezichtigen zag ze er een erg levendige en energieke merrie uit, echt iets wat ik wou, een ponytje met vooruit.
Maar nu ze bij mij is is er echt geen vooruit meer aan, ik krijg haar zelfs niet eens een paar passen in draf of ik moet er met mijn hele lichaam aan zitten sleuren . ;(
Ik heb haar vandaag dan eens geprobeert te longeren maar zelfs toen ik aan mijn zweep een extra touwtje voor het klakgeluid te versterken aandeed was snelwandelen het snelste waarin ik haar kreeg.

Ik weet echt niet meer wat te doen want ik zou zeer graag met haar aan de hand springen maar in stap over een hindernis gaat ook niet echt he.

Dus nu wil ik aan jullie om hulp en tips vragen.

vivalasvegas

Re: Hoe krijg ik mijn shet in actie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 16:56

probeer haar op te peppen.
houdt ze van eten bijvoorbeeld, gebruik dan een snoepje en rommel met een bakje met brokjes.
als ze dan met je mee rent, geef je haar een beloning door een brokje te geven.
misschien is het ook wel dat ze nog moet wennen aan haar omgeving.
geef haar de tijd om te wennen.
sporen zijn ook een optie, ik heb zelf ook een shettie gehad, die reageerde oppeens niet meer op mijn beenhulpen, dus had ik sporen gehaald, en toen ging het een stuk beter en was hij makkelijk vooruit te rijden.
ik hoop dat je hier wat aan hebt!

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 16:57

Sporen zijn niet bedoelt om je pony naar voren te schoppen, maar om je hulpen te verfijnen, dit zal ik dus niet doen. ;)
Eigenlijk kan ik je niet echt tips geven, maar geef haar idd lekker de tijd om te wennen. :)

Liefdesgeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 16:58

Misschien kun je proberen om iemand haar vast te laten houden en mee te rennen, maar wel dat jij haar longeert zeg maar.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:01

Ga voor jezelf een na wat de REDEN zou kunnen zijn waardoor niet ze niet vooruit te branden is.......

* Ze staat in een hele nieuwe omgeving:
Is haar huisvesting anders dan op de andere stal?
Is haar voedingsschema veranderd?
Staat ze bij een dominante weide maatje?

Het niet willen lopen kan ook neigen naar bevangenheid. Op wat voor weide staat ze momenteel?

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 17:26

@ vivalasvegas: met snoepjes heb ik het ook al geprobeerd maar snelwandelen is ook het snelste wat ze kan.
En sporen zullen ook niet gaan want ik ben 1m65 en zij 95cm, ze wordt dus niet bereden. ;)

@ linda_arnold: Haar huisvesting is niet echt veel veranderd enkel dat ze nu op een kleinere wei staat want die bij haar vorige eigenaars was veel te groot voor haar buikje. Kwa voeding is korrels het enige wat veranderd is, misschien is het dat. Bij haar vorige eigenaars kreeg ze kalveropfokkorrels en bij mij onderhoudsvoer voor paarden. En het enige maatje dat er bij haar op de wei staat is haar dochter waar zij nog altijd de baas over is.
Ik heb haar nu een goeie maand maar ik weet niet echt hoelang sommige paarden moeten wennen aan hun nieuwe thuis.

Hoefbevangen zal het hopelijk wel niet zijn want nu staat ze in een veel drogere wei en ondertussen is de hoefsmit en dierenarts al langsgeweest en zij hebben nog niets verkeerd gezien.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:30

Krijgt ze ander voer daar kan het ook aan liggen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:44

Anders een korte tijd energie rijk voer uit proberen, kijken of daar verschil in zit.

In kalveropfok brok zit wel erg veel energie. Alleen is dit echt niet voor paarden bedoeld. :n
Probeer eens een tijdje granen mix t geven en dan 1 a 2 handjes per dag. :)
Of vervang je brok door sport brok, onderhoudsbrok zit eigenlijk helemaal geen energie in. :)

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 17:54

norski schreef:
Krijgt ze ander voer daar kan het ook aan liggen.

Ja haar voer is veranderd, van kalveropfokkorrels bij haar vorige eigenaar naar gewone onderhoudskorrels voor paarden en pony's.
Kan dat in het begin echt zo'n verandering geven kwa "levendigheid"?

@ Quir: Oh ik wist niet dat er daar niet echt iets van energie in zat. :+
Mijn dierenarts en hoefsmit zeiden zelfs dat ze geen korrels nodig had.
Jah die kalverkorrels vond ik ook iets raars maar hij had echt geen tijd meer voor ze dus stak hij ze maar bij zijn kalveren (het waren dan nog es stieren ook }:0 :P ).
Ik denk dat ik morgen dan toch nog eens ga kijken voor een granen mix of sport brok want ik wil hier niet hebben dat ze als een halve zombie rondloopt, moet voor haar ook niet echt leuk zijn zo moe zijn.

Ohja nog een vraagje voor je, die granen mix of sport brok, mag ik dat dan ook gewoon aan haar veulentje van 3maand geven of moet ik haar iets anders geven? :+
Nu staat de kleine ook op onderhoudsbrok en dat was goed volgens de dierenarts.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:58

misschien toch ff kijken of ze echt niet bevangen (of neigend naar bevangen) is. zowel hoef als spierbevangen kan... verandering in voer enz moet je niet onderschatten; zeker niet als de pony eigenlijk te dik was.

een shetje zou echt geen massa voer moeten nodig hebben om vooruit te raken hoor. en elk gezond paard krijgt er een drafje uit... ik denk eerder dat er iets mis zit hoor

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:59

Als je iets wilt voeren wat voor beide goed is en veel energie in zit, kan je kiezen voor merriebrok. Hier zit ook veel eiwit in, dus moet je wel even opletten dat ze daar niet gevoelig voor zijn (de kleine waarschijnlijk niet).

Kalveropfokkorrel, is zeer energie rijk. Een kalf heeft namelijk veel energie nodig (voor de groei).

Een Shet heeft inderdaad niets nodig, maar wil je deze wat feller en meer energie rijk hebben. Kan je gerust energie rijk voer voeren, alleen wel opletten dat ze deze energie ook goed kwijt kan. Geregeld mee werken dus en lekker de wei op. :)

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 18:20

kynshiri schreef:
misschien toch ff kijken of ze echt niet bevangen (of neigend naar bevangen) is. zowel hoef als spierbevangen kan... verandering in voer enz moet je niet onderschatten; zeker niet als de pony eigenlijk te dik was.

een shetje zou echt geen massa voer moeten nodig hebben om vooruit te raken hoor. en elk gezond paard krijgt er een drafje uit... ik denk eerder dat er iets mis zit hoor

Wat bedoel je juist met neiging tot bevangen?

Te dik was ze niet echt maar ze had wel een goed grastonnetje, verder staat ze mooi slank.
Ik heb net even nog wat symptomen van hoefbevangen opgezocht voor de zekerheid maar voor zover ik zie kan ik er geen zien bij haar. Ze staat nog altijd mooi recht en evenwijdig met haar benen en als ik afkom met eten komt ze nog altijd hinikend af.
Wel moet ik zeggen dat toen ze bij mij kwam ik de dag erna direct de hoefsmit heb moeten bellen omdat haar voorhoeven veel te lang waren, de hoefsmit heeft er zeker 3cm van moeten knippen.

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 19:57

Zetta schreef:
kynshiri schreef:

Te dik was ze niet echt maar ze had wel een goed grastonnetje, verder staat ze mooi slank.
Ik heb net even nog wat symptomen van hoefbevangen opgezocht voor de zekerheid maar voor zover ik zie kan ik er geen zien bij haar. Ze staat nog altijd mooi recht en evenwijdig met haar benen en als ik afkom met eten komt ze nog altijd hinikend af.
Wel moet ik zeggen dat toen ze bij mij kwam ik de dag erna direct de hoefsmit heb moeten bellen omdat haar voorhoeven veel te lang waren, de hoefsmit heeft er zeker 3cm van moeten knippen.

Misschien zijn ze dan nu een beetje kort en kan je beter even wachten tot ze weer iets langer zijn.
Ooit eens gelezen dat 't dan gevoelig kan worden oid. (als ze opeens zo veel korter zijn) Ik weet niet of dit écht zo is, zou je even na moeten vragen.
Loopt ze wel gewoon soepel?

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 20:05

mlc schreef:
Zetta schreef:

Misschien zijn ze dan nu een beetje kort en kan je beter even wachten tot ze weer iets langer zijn.
Ooit eens gelezen dat 't dan gevoelig kan worden oid. (als ze opeens zo veel korter zijn) Ik weet niet of dit écht zo is, zou je even na moeten vragen.
Loopt ze wel gewoon soepel?

Dat kan het ook zijn maar dat is ondertussen ook al een maandje geleden dat ze bekapt is geweest, dus nu moet ze er toch al aan gewent zijn?

Maar goed nieuws, ik heb haar daarjuist kunnen laten draven. :D
Ik was om hooi gegaan en normaal gezien zet ik de bak met hooi dan op het eind van de wei waar ze kunnen schuilen dus ik heb dan dat hele eind gelopen en zij draafde hinikend achter me. :D

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:13

Zetta schreef:
Ik heb haar nu een goeie maand maar ik weet niet echt hoelang sommige paarden moeten wennen aan hun nieuwe thuis.
Een maand op een nieuwe locatie is voor een paard niet zo lang. Het kan wel een half jaar duren voor ze gewend zijn.